Permalänk
Medlem

Fiber och egen router med Telia IPTV

Jag har lyckats ta mig runt problemet med att Telias tv modem enbart funkar med Telias Router genom att följa denna tråden på Telias fourm:

https://www.telia.se/privat/community/thread/396352-fiber-och...

Jag har Telia fiber 100/100 och har istället för Telias router haft en Inteno-switch och egen wifi-router och det har fungerat utmärkt. Efter ett kortare strömavbrott nyligen så insåg jag dock att min Inteno-switch (som delar upp Telias virtuella LAN) hade kastat in handuken och nu stod jag utan Internet. Jag har en TP-Link Archer C9 Wifi-router som uppenbarligen kan hantera IPTV/VLAN så jag började kolla upp vilka VLAN ID:n som Telia använder. Det finns lite olika uppgifter, men det som jag fick att fungera är följande konfigurering:

IGMP Proxy: Enable

IGMP Version: V2

IPTV/VLAN: Enable

ISP Profile: Custom

Internet VLAN ID: 835

Internet VLAN Priority: 0

802.1Q Tag: Off

IP-Phone VLAN ID: 855

IP-Phone VLAN Priority: 5

IPTV VLAN ID: 845

IPTV VLAN Priority: 4

Enable IPTV Multicast VLAN: Off

LAN1: Internet

LAN2: IPTV

LAN3: Internet (eller IPTV / IP-Phone)

LAN4: Internet (eller IPTV / IP-Phone)

Digital-TV-boxen är alltså kopplad till routerns uttag nr 2 och i uttag 1 sitter min egna gigabit-switch för lägenheten. Nu har jag inte IP-telefoni, men då får man antagligen välja t ex LAN3 och IP-Phone och sätta telefonadaptern i uttag 3.

Telias internet har egentligen inga VLAN (bara TV och telefon har det), men i min router var man tvungen att ange ett ID mellan 2-4094. Alternativa IDn för de olika VLAN:en kan tydligen även vara 250, 243 och 237 för internet, TV resp. telefoni, beroende på hur Telia konfigurerat just din uppkoppling.

Hoppas det hjälper någon iaf.

Detta funkade suveränt, men den nätverkssladden jag använder går till en switch vid tv som då delar till apple-tv smart tv och tv-boxen. TV boxen funkar fint nu men får dns fel i smart tv genom ethernet kabeln. Någon som har tips på vad som kan vara inställt fel?
Jag har en TP-Link Archer C80

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Skrivet av poppe_85:

Detta funkade suveränt, men den nätverkssladden jag använder går till en switch vid tv som då delar till apple-tv smart tv och tv-boxen. TV boxen funkar fint nu men får dns fel i smart tv genom ethernet kabeln. Någon som har tips på vad som kan vara inställt fel?
Jag har en TP-Link Archer C80

Får Appletvn och TV-boxen Rätt DNS? men inte smart tv "appen"?
eller får ingen DNS adresser? kanske manuellt inpetat i Appletv & Box?

och DDNS är påslaget i Archern?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

kan rekommendera dessa trådar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Jag har 500mbit och en Technicolor TG799VAC Xtreme. (kallas även v3 av vissa)
Förutom kass på 2.4GHz bandet så tycker jag faktiskt den är helt ok. Får ofta ut mer än de 500Mbiten. Har Wifi 5 4x4 så får 1733Mbit uppkoppling en våning upp via trådlöst på 5GHz.
Så jag orkar inte trixa och fixa som dig och många andra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Får Appletvn och TV-boxen Rätt DNS? men inte smart tv "appen"?
eller får ingen DNS adresser? kanske manuellt inpetat i Appletv & Box?

och DDNS är påslaget i Archern?

nej inga av dom får någon DNS och har inte manuellt petat in något i dessa innan.

Tittar jag under avanserat i TP-linken i Dynamic DNS så står det Service Provider: TP-Link

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Skrivet av poppe_85:

nej inga av dom får någon DNS och har inte manuellt petat in något i dessa innan.

Tittar jag under avanserat i TP-linken i Dynamic DNS så står det Service Provider: TP-Link

Testa att knappa in 1.1.1.1 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 som dns på prylarna, och se om det funkar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Routern skall kopplas in i port 1 på inteno switchen och tv skall kunna anslutas till port 2.

Prova återställ switchen, finns en knapp på sidan du kan trycka in några sekunder.

Skrivet av Herr Kantarell:

kan rekommendera dessa trådar:
Jag har 500mbit och en Technicolor TG799VAC Xtreme. (kallas även v3 av vissa)
Förutom kass på 2.4GHz bandet så tycker jag faktiskt den är helt ok. Får ofta ut mer än de 500Mbiten. Har Wifi 5 4x4 så får 1733Mbit uppkoppling en våning upp via trådlöst på 5GHz.
Så jag orkar inte trixa och fixa som dig och många andra.

V3 är den vita senaste, bör stå på undersidan om det är en v3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Routern skall kopplas in i port 1 på inteno switchen och tv skall kunna anslutas till port 2.

Prova återställ switchen, finns en knapp på sidan du kan trycka in några sekunder.

V3 är den vita senaste, bör stå på undersidan om det är en v3.

@wuseman Hur tycker du routern är orginal (telia). Stämmer det att det finns root access från WAN med obefintligt lösen?

Det tycker jag inte låter så bra. Jag funderar på om jag ska orka mecka lite med den. Nöjd med prestandan och har inget speciellt annat jag tänkte ändra annars. Men säkerhet är viktigt för mig också.

Vet du vilken version av linux-kerneln den kör? Sas ju nyligen att ryska hackers har lyckats hitta något säkerhetshål i 2.6.x kerneln

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Funderar på att skippa Inteno burken (som egentligen bara är en dum medieomvandlare) den har knappast några routerfunktioner.
Borde ju gå att hooka upp nätet hemma såhär ungefär, frågan är vilken Gbic som jag måste använda, ev den som sitter i Intenoburken.

Jag förutsätter att rykten jag hört att man faktiskt får Två IP adresser via fibern stämmer
(PfSense får vara Internet IN, på "nät 1")
i annatfall får jag dra i lite kontakter så kan jag nog ordna två eller fler fasta.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

@Herr Kantarell: Ja, men det är inte tillåtet att ansluta via WAN som standard.

Har du en vulnerable firmware så kan du ju kolla, det ser du om du loggar in på routern och klickar på gateway högst upp till vänster. Står det som på bilden nedan då går det inte:

Men är det 17.2.03 eller lägre så går det fint, då testar du:
::::::::;uname -a > /www/docroot/modals/kernel-version.txt

När du skrivit in detta under WAN Services på routern som på nedan bild:

Så sätter enabled bocken tre steg upp som ON och sedan klickar på SAVE.

Om det gick så ser du inget error meddelande att det är en ogiltligt IP address och nu kan du se kernel version på:
http://192.168.1.1/kernel-version.txt

Tror det är nån 2.6 kernel faktiskt.

Kul med en fråga som verkligen var genuin. Jag kan ta reda på det om det inte fungerar för dig, eller det kommer jag göra ändå för det hade jag ingen aning om att ryska hackers hade lyckats med. Nu blev det intressant för mig med men kan inte titta för tillfället då jag inte har rätt firmware version för är på fel bank, försöker bootfaila

Det beror också vilken firmware version du har för alla är inte samma.

Svarade i denna tråden igår så vi inte går OT för mycket i denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605739-kommer-inte-ut...

Permalänk
Avstängd

@adfactory: Ja, om det inte är en fiverkonverter som går in i switchen också så är det möjligt att skippa switchen. Går det ingen fiber anslutning in i den också på ena sidan?

Det stämmer att man får två ip addresser, det är olika svar överallt om hur många man får men det är bara två nu för tiden. Därför skall router/pc in på port 1 och tv in på port 2 i switch.

Har dock aldrig provat själv för använder inte TV men det är så det sägs skall vara kopplat med switchen om det är en fiberkonverter du menar från inteno och inte nån annan switch som nämns.

Gjorde om @adfactorys bild så det blir lättare att förstå mig. Det är precis så det är tänkt att vara. Hoppas min underbara skills i paint är tillräckligt bra för att förstå hur jag menar. Bilden är lite skev iom de virtuella nätverket borde vara mellan telia stadsnät bubblan och switchen.

vlan(mgmt) = telias/operatörens nätverk .... Telias nätverk -> Alla routrar/enheter som är kopplade till switchen i byggnaden (10.x.x.x) - Vlanet finns oavsett om du har en router från operatören eller inte. Dom luras lite med alla här för dom påstår ofta att man måste ha deras router för att få tvn att funka men detta gäller bara för öppna stadsnät med inteno switch, kanske inte går på andra nät där orexis konvertern använder m.m.

eth1 = ethernet port 1 (ip address ett) ... Router -> övriga enheter i hemmet på ditt lokala nätverk (192.168.1.*)

eth2 = ethernet port 2 (ip address två) ... Tv -> Får en ip address från telia + en publik ip address, tunnlar vlan > nätverket internet som vi är på nu också.

MGMT:
https://en.wikipedia.org/wiki/Management_interface

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

@Herr Kantarell: Ja, men det är inte tillåtet att ansluta via WAN som standard.

Har du en vulnerable firmware så kan du ju kolla, det ser du om du loggar in på routern och klickar på gateway högst upp till vänster. Står det som på bilden nedan då går det inte:
https://i.ibb.co/jVnHCwr/Screenshot-20200902-213128.png

Men är det 17.2.03 eller lägre så går det fint, då testar du:
::::::::;uname -a > /www/docroot/modals/kernel-version.txt

När du skrivit in detta under WAN Services på routern som på nedan bild:
https://i.ibb.co/9yDLWgz/Screenshot-20200902-212602.png

Så sätter enabled bocken tre steg upp som ON och sedan klickar på SAVE.

Om det gick så ser du inget error meddelande att det är en ogiltligt IP address och nu kan du se kernel version på:
http://192.168.1.1/kernel-version.txt

Tror det är nån 2.6 kernel faktiskt.

Kul med en fråga som verkligen var genuin. Jag kan ta reda på det om det inte fungerar för dig, eller det kommer jag göra ändå för det hade jag ingen aning om att ryska hackers hade lyckats med. Nu blev det intressant för mig med men kan inte titta för tillfället då jag inte har rätt firmware version för är på fel bank, försöker bootfaila

Det beror också vilken firmware version du har för alla är inte samma.

Svarade i denna tråden igår så vi inte går OT för mycket i denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605739-kommer-inte-ut...

Supertack! Jag hade 17.2.04 version. Tyvärr funkade det inte med ditt hack för att se kernelversion.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

@Herr Kantarell: Ok. Jag skall ta reda på det direkt.

Du kan nedgradera din firmware om du vill. Dom flesta firmwares finns på https://mega.nz/#F!NgAzDKCL!x5JB1IgLLxnNsYg6oLlXHg

Du kan se mer information om kernel och övriga saker på: http://192.168.1.1/modals/logviewer-modal.lp

Vill du få det som en modal (popup) så gör såhär:

Edit:
Vi är säkra mot ryska hackers, det är kernel version: 3.4.11-1 på firmwaren vi använder..

Permalänk
Skrivet av wuseman:

@adfactory: Ja, om det inte är en fiverkonverter som går in i switchen också så är det möjligt att skippa switchen. Går det ingen fiber anslutning in i den också på ena sidan?

Det stämmer att man får två ip addresser, det är olika svar överallt om hur många man får men det är bara två nu för tiden. Därför skall router/pc in på port 1 och tv in på port 2 i switch.

Har dock aldrig provat själv för använder inte TV men det är så det sägs skall vara kopplat med switchen om det är en fiberkonverter du menar från inteno och inte nån annan switch som nämns.

Intenoburken är en fiberkonverter (Telia kallar det Medieomvandlare)
Jag tänkte alltså trycka fibern rakt in i HP Switchen istället, och där kunna plocka ut mina två IP´s.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

@adfactory: om du har en fiberomvandlare på den så går det fint för hur får du annars in internet till huset?

Permalänk
Skrivet av wuseman:

@adfactory: om du har en fiberomvandlare på den så går det fint för hur får du annars in internet till huset?

HP Switchen har 4 fiber in, så det ska nog gå bra, fiber rakt in till nuvarande Integolåda.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Skicka vidare Telia iptv-vlan-signalen

Jag har ett liknande problem/önskan men ytterligare med en knorr. Förutom att jag vill slippa Telia Inteno fiberomvandlare/mediaconverter o köra iptv direkt över egen router/switch så skulle jag vilja flytta tv-boxen till ett annat rum dit det enbart är draget en enda cat6 och inte alldeles enkelt att utöka till två.

Har en tanke om ifall det skulle gå att skicka tv-signalen vidare bryggat över denna enda kabel till andra rummet där jag vill ha både telia tv-box och trådat internet. Är detta möjligt överhuvudtaget inom en budet på max 1500kr och helst löst med mina två befintliga routrar (Synology RT2600ac och RT1900ac) om det går utan köp av mer prylar? Kör idag trådlöst men det funkar sisådär med mycket betong ivägen med HD-ström.

Skickar routern vidare det inbäddade vlanet för iptv vidare till nästa switch där jag kan koppla på Intenon istället (om jag inte lyckas separera ut vlan i switchen) så att alternativ 2 i skissen funkar rätt av? (Kabeln finns i väggen men inga kontakter så vill inte påbörja det arbetet om det är förutsättningslöst.)

Permalänk
Medlem

Hej!
En fråga på detta då jag under mellandagarna tänkte ge mig på att koppla in min nyinköpta TP-link Deco M9 Plus Mesh WI-FI och ersätta min Telia router.

Jag har fiber ifrån Telia in i ett mediaskåp där det finns nätverksuttag i skåpet för förgrening ut till olika nätverksuttag runt om i huset märkt ”1-12” dvs antal uttag runt om i huset.

Min fråga är om kan jag koppla, FIBER IN—>SWITCH med vlan funktion—>MESH ROUTER 1 och därefter koppla PS4 osv mot lediga portar i switchen och samtidigt förvänta mig att IPtv fungerar som det ska?

Jag kommer då alltså att koppla in min Arris tv puck på övervåningen mot ett uttag i skåpet via switchen där också routern kommer vara inkopplad. Hoppas ni förstår? Ser ni någon problematik?

Jag behöver nämligen portarna i switchen för att ansluta olika produkter som tv puckar från Telia, ps4 och stationära datorer. Alltså sån utrustning jag vill ha fast kabel till.

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem

Hett tips: Gör aldrig en fabriksåterställning av en fiberomvandlare/ mediaomvandlare/tjänstefördelare.

Dessa enheter får inte alltid konfig utskickad igen och kan innebära allt från teknikerbesök till kostnad för ny omvandlare.

Fick detta till mig av supporten för ett tag sedan.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |