Permalänk

Bra distansutbildningar inom IT

Jag kommer troligen bli av med jobbet runt årskiftet pga Corona. Jobbar i flygbranschen, så framtiden är oviss. Eventuellt kan det bli tal om deltidsjobb framöver.

Har ett stort IT intresse och tänkte försöka bygga vidare på det. Kodat en del på hobbynivå med bla JavaScript(React/NodeJS), Swift(iOS). Startat en tråd här tidigare i samma ämne, men har lite andra funderingar nu.

Då jag troligen måste/vill jobba 50% framöver så tror jag det blir svårt att följa ett "vanligt" program. Hade troligen satsat på Högskoleingenjör i Datateknik på KTH annars.

Detta har gjort att jag börjat titta på lite utbildningsalternativ på distans. Verkar inte gå att läsa till högskoleingenjör i datateknik på distans just nu.

Har hittat systemvetare på distans via LTU.
https://www.ltu.se/edu/program/FKSYG/FKSYG-Systemvetenskap-ka...

Någon som gått denna utbildning och har lite feedback att ge? Eftersom den börjar hösttermin så är planen att läsa något under våren som går att tillgodoräkna sig i programmet, tex 30hp företagsekonomi.

Jag vill hitta en utbildning som ger mig dels möjlighet att jobba som kodare, men öppnar dörrar för att gå vidare i karriären. Då jag har familj och ett välbetalt jobb idag så är framtida lön inte helt oviktigt.

Som sagt egentligen hade kanske högskoleingenjör varit det bästa, men jag vill ändå jobba 50% och ser därför distansutbildning som ett bättre alternativ. Någon som gått en "kvalificerad" it utbildning, samtidigt som ni jobbat och kan ge lite tips?

Permalänk
Medlem

Läser själv Datavetenskap via Mittuniversitetet. Handlar mycket om utvecklingsprocesser och arkitektur. Läser halvtid på distans och har inte vid något tillfälle behövt lägga så mycket tid. Finns även Datateknik där som är lite mer kodningsinriktat. Själv läser jag mest för att på sikt plocka ut en kandidat då jag idag är helt utan examen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryddost:

Läser själv Datavetenskap via Mittuniversitetet. Handlar mycket om utvecklingsprocesser och arkitektur. Läser halvtid på distans och har inte vid något tillfälle behövt lägga så mycket tid. Finns även Datateknik där som är lite mer kodningsinriktat. Själv läser jag mest för att på sikt plocka ut en kandidat då jag idag är helt utan examen.

Är det denna

https://www.miun.se/utbildning/kurser/data-och-it/datavetensk...

Och efterföljande kurser?

Permalänk
Medlem

Dalarna högskola har ett program som heter "Utveckling av eTjänster" det kan man läsa på vilken hastighet man vill och kan justera hastighet efterbehov, den går på distans.

https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/utveckling-av-etjanst...

Permalänk

Intressanta utbildningar, bra att man själv kan styra farten på den från Dalarna.
Dock känns det som kunskaper man skulle kunna läsa en YH utbildning på 2 år för att få?

Om jag läser 180hp på universitet vill jag få utväxling för det, tycker kanske att den från Luleå ser bredare och mer komplett ut. Men svårt att få en uppfattning om utbildningen från utbildningsplanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Yep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryddost:

Ok! Jag läser den just och. Och första kursen är sjukt flummig och låg nivå. Bättrar det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ok! Jag läser den just och. Och första kursen är sjukt flummig och låg nivå. Bättrar det sig?

Verksamhetsutveckling är rätt flum i allmänhet, men skulle inte säga att nivån är bättre i B-blocket som jag arbetar mig igenom nu.

Måste dock säga att kurserna i allmänhet ger en del i verkligheten så att säga. Jobbar med verksamhetsutveckling inom IT och mycket är applicerbart. Flum, men applicerbart flum.