Permalänk

Är det normalt med lite packetloss?

Bahnhof verkar tycka detta är normalt. Det har pågått under ett par veckor och ter sig mest i att hemsidor blir oresponsiva ibland och en hel del rubberbanding i fps spel tex:

Average ping ligger ju relativt lågt så det får man väl ge dem, men när det väl går upp håller det i sig en stund och i snitt ett par procent packet loss om jag tolkar detta rätt. Bahnhof viftar oftast bort det som normalt men jag börjar seriöst överväga annan ISP. Kommer det hjälpa eller är det Gbg's stadsnät som är risigt, eller jag som är kinkig?

Permalänk
Medlem

5% packet loss är aningens mer än "lite". Byt till en mer seriös ISP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Enligt bahnhof är det "bara" 2.5% då alla noder fram tills slutdestination inte nödvändigtvis svarar.

Permalänk
Medlem

Också upplevt en del rubberbanding senaste tiden, dock i Sthlm och har inte mätt packetloss.. kanske läge att göra det.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du ligger bakom CGN testa att fixa en publik genom https://dhcp.bahnhof.se

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med PL med just Bahnhof i vintras/våras. Bahnhof bad mig registrera under 24 timmar direkt i väggen (utan routern) som underlag till Stadsnätet. Efter 3 veckor så hade Stadsnätet gjort nödvändiga uppgraderingar i infrastrukturen på underlaget jag skickade in till Bahnhof.

Så felanmäl och ge dem underlag och be dem ta det vidare.

Permalänk
Skrivet av matte56:

Ser ut som att du ligger bakom CGN testa att fixa en publik genom https://dhcp.bahnhof.se

De reducerade tyvärr antalet publika IPn man får ha vill jag minnas, och jag reserverar helst det till hemmaservern. Jag är ingen hejare på att tolka pingplotter, men det står 4% vid "shg-cgn-ar1.gbg-shg-cgn4.bahnhof.net", innebär det då att den inte svarar, och att det är mellan den och noden innan, typ 100.64.1.75 som problemet ligger? Jag ska se om jag kan övertyga dem om två publika IPn.

Permalänk
Medlem

@lord_moggo: Det är inte onormalt att mellanliggande noder kan ha packetloss, de brukar ofta ratelimitea ICMP. Men du har packetloss som börjar vid en nod (2,2%) och sen har du samma mot destinationen. Sen lite högre på de mellanliggande. Kanske får lite stabilare siffror om du låter den stå längre, men verkar ju som 4<->5 & eventuellt 5<->6 orsakar PL. Överbelastad CNAT?

Får du ingen extra ip så kan du testa att NATa trafiken på hemmaservern istället för att se om det gör nån skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_moggo:

De reducerade tyvärr antalet publika IPn man får ha vill jag minnas, och jag reserverar helst det till hemmaservern. Jag är ingen hejare på att tolka pingplotter, men det står 4% vid "shg-cgn-ar1.gbg-shg-cgn4.bahnhof.net", innebär det då att den inte svarar, och att det är mellan den och noden innan, typ 100.64.1.75 som problemet ligger? Jag ska se om jag kan övertyga dem om två publika IPn.

Får du samma packetloss när du mäter från hemmaservern då?

Vilket mätintervall kör du med i pingplotter? Korta mätintervall kan provocera en onormalt hög packet loss.

Permalänk
Skrivet av thu:

@lord_moggo: Det är inte onormalt att mellanliggande noder kan ha packetloss, de brukar ofta ratelimitea ICMP. Men du har packetloss som börjar vid en nod (2,2%) och sen har du samma mot destinationen. Sen lite högre på de mellanliggande. Kanske får lite stabilare siffror om du låter den stå längre, men verkar ju som 4<->5 & eventuellt 5<->6 orsakar PL. Överbelastad CNAT?

Får du ingen extra ip så kan du testa att NATa trafiken på hemmaservern istället för att se om det gör nån skillnad.

Just nu har faktiskt servern varit offline ett tag då jag bygger om lite. Var nära att köpa ett norco chassi osv och inte dragit igång den igen.

Skrivet av pv2b:

Får du samma packetloss när du mäter från hemmaservern då?

Vilket mätintervall kör du med i pingplotter? Korta mätintervall kan provocera en onormalt hög packet loss.

Jag körde på 5sek. Jag ökade den från default som var 2,5sek och har pga ovan inte mätt från servern.

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

De reducerade tyvärr antalet publika IPn man får ha vill jag minnas, och jag reserverar helst det till hemmaservern. Jag är ingen hejare på att tolka pingplotter, men det står 4% vid "shg-cgn-ar1.gbg-shg-cgn4.bahnhof.net", innebär det då att den inte svarar, och att det är mellan den och noden innan, typ 100.64.1.75 som problemet ligger? Jag ska se om jag kan övertyga dem om två publika IPn.

Att ställa in så jag får publikt IP och slipper CGN löste mycket riktigt problemet temporärt iallafall. Då är bara frågan vad jag ska göra med servern, om jag tex blir tvungen att lägga den bakom routern helt enkelt och bara köra ett IP utåt.

Permalänk
Medlem

Jag provade PingPlotter igår, och körde kanske 20 minuter. Hade 0 packet loss. Ingen aning om det är så eller bara inte visades, men har inga problem för övrigt heller. Visas Packet loss i PingPlotter endast om man har det? Stod ju t.ex inte "0%"

Sitter på Telia Öppen Fiber nästan ute i skogen, 250/250 tror jag, dedikerad IP. Sitter bakom en router och en switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_moggo:

Att ställa in så jag får publikt IP och slipper CGN löste mycket riktigt problemet temporärt iallafall. Då är bara frågan vad jag ska göra med servern, om jag tex blir tvungen att lägga den bakom routern helt enkelt och bara köra ett IP utåt.

Kör du jättemånga tjänster med jättemånga portar öppna, eller typ komplicerade protokoll som är svåra att fixa med port forwards? Annars är det enklaste förmodligen att göra som du skrev, lägga servern bakom routern.

CGN är anus hur som helst (ur perspektivet som slutanvändare), så allt du kan göra för att slippa det är ju skitbra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag körde på 5sek. Jag ökade den från default som var 2,5sek och har pga ovan inte mätt från servern.

Med 5 sekunders intervall så är så där mycket packet loss absolut inte okej, för att svara på den ursprungliga frågan, särskilt när den mängden packet loss uppstår fortfarande inom Bahnhofs nät.

Ute mot någon random server på Internet kan det vara okej, beroende på omständigheterna