Anmäl dig till Roborock Challenge!

SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

Dormys rea slut. Det blev en 60° och en fw3. Sparade 2200 kr mot ordinarie pris.

Permalänk
Medlem

Råkade gå in på Dormy i lördags, blev 3 nya Wedgar, provslog dem en del redan i lördags. Nu har jag ett perfekt spann 0-100m.

Jag provslog även Mizuno MP-20 HMB, blev sjukt besviken hur ickebladiga de såg ut, mina MP-64 ser mycket bladigare ut..

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

HMB är ju ett hollow metal blade, på lik linje med P790 och P770 plus ett par till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nudel:

Råkade gå in på Dormy i lördags, blev 3 nya Wedgar, provslog dem en del redan i lördags. Nu har jag ett perfekt spann 0-100m.

https://i.ibb.co/1vxH7wG/118690103-233102524732685-3096546770766800078-n.jpg

Jag provslog även Mizuno MP-20 HMB, blev sjukt besviken hur ickebladiga de såg ut, mina MP-64 ser mycket bladigare ut..

Snygga wedgar. HMB är inte bladklubbor. Här är MP20 MB.
https://www.dormy.com/se/mp-20-mb-2?articleid=80848

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

HMB är ju ett hollow metal blade, på lik linje med P790 och P770 plus ett par till.

Skrivet av anon14781:

Snygga wedgar. HMB är inte bladklubbor. Här är MP20 MB.
https://www.dormy.com/se/mp-20-mb-2?articleid=80848

Tack!

Ah då hade alltså säljaren inte så bra koll på dessa, då min första fråga innan jag ens fick klubban i handen var "dessa är bladigare än min MP-64", varpå han svarade bestämt "Ja". Mina 'MP-64 är ju inte heller bladklubbor, men de har ganska tunn "kam" så de är snygga

Jag slog bra de med i alla fall, dock hade de inga stiff inne bara regular

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Skulle ju fixa grönt nu i sommar, blev inte av, återkommer till tråden i vår igen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Tack!

Ah då hade alltså säljaren inte så bra koll på dessa, då min första fråga innan jag ens fick klubban i handen var "dessa är bladigare än min MP-64", varpå han svarade bestämt "Ja". Mina 'MP-64 är ju inte heller bladklubbor, men de har ganska tunn "kam" så de är snygga

Jag slog bra de med i alla fall, dock hade de inga stiff inne bara regular

Har ett sett 4-pw HMB på väg med xstiff pro modus 120 grams. Glädjer mig till att slå med Mizuno igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roade mig med att jämföra min och min polares sving i lördags, ni får själv gissa vem som är vem

https://vimeo.com/453226651

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har ett sett 4-pw HMB på väg med xstiff pro modus 120 grams. Glädjer mig till att slå med Mizuno igen!

Kul! Jag tänker att jag skall byta klubbor till nästa säsong, eftersom jag älskar känslan i mina Mizuno jag har idag, så lär det bli sådana igen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hur många här använder blytejp för att uppnå rätt känsla i klubborna? Själv har jag smetat på 16 gram på järnen (baksidan på klubbhuvudena). Vilket är 8 svingvikter tyngre känsla i huvudet. Det är högsta grad en personlig preferens vad man tycker om. Själv tycker om att känna tyngden i klubbhuvudet än i greppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

https://i.ibb.co/1vxH7wG/118690103-233102524732685-3096546770766800078-n.jpg

Hur väljer man Wedgar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Hur väljer man Wedgar?

Wedgarna är som putters, mycket den personliga preferensen då det inte skiljer lika mycket mellan märkena som på vanliga klubbor.
Skillnaderna är svingvikt, sulslipning och bounce, oftast har alla märken olika wedgar med olika slipning och bounce.
Sen skall man inte vara rädd för att välja olika slipning och bounce på olika wedgar, helt beroende på hur du vill slå dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Hur många här använder blytejp för att uppnå rätt känsla i klubborna? Själv har jag smetat på 16 gram på järnen (baksidan på klubbhuvudena). Vilket är 8 svingvikter tyngre känsla i huvudet. Det är högsta grad en personlig preferens vad man tycker om. Själv tycker om att känna tyngden i klubbhuvudet än i greppet.

https://forumbilder.com/images/2020/08/31/IMG_332767262d9c52e21a08.jpg

Antar du vet vad du gör så jag skall inte tala om vad du skall göra, men vore inte andra skaft än bättre lösning? Vilka skaft har du i dina järn?

Du riskerar ju att flytta MOI ganska rejält, dessutom varierar ju varje järn. Många använder blytejp på tå eller häl för att komma rätt till bollen och minska hook/slice.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Antar du vet vad du gör så jag skall inte tala om vad du skall göra, men vore inte andra skaft än bättre lösning? Vilka skaft har du i dina järn?

Du riskerar ju att flytta MOI ganska rejält, dessutom varierar ju varje järn. Många använder blytejp på tå eller häl för att komma rätt till bollen och minska hook/slice.

Jo, jag vet vad jag gör då jag gillar att pilla med detaljer. Har spelat vintage bladklubbor från 70 och 80 talet och dessa är mycket tyngre mot klubbhuvudet. Alla mina järn har en svingvikt på D2 som standard örutom 9 och PW som har D3 respektive D4. Jag använder bara blytejp för att få rätt känsla i svingen genom flytta svingvikten mot klubbhuvudet. Andra skaft hjälper inte mycket då stålskaft är stålskaft. Jag har redan ett tungt stålskaft (KBS $-Taper 120 gram). Man kan använda blypulver i tippen på skaftet för att skapa samma effekt som med blytejp. Men billigast och enklast att göra själv är blytejp. Man kan göra åt andra hållet med, att ta flytta svingvikten mer mot greppändan genom att counter-balansera med blytejp under greppet och göra huvudet lättare för att öka svinghastigheten. Bra för dom med låg Svinghastighet så dom får upp den och får högre bollhastighet. Klubbans totala vikt ökar naturligtvis när man adderr blytejp/pulver.

Det jag gör är att addera vikt till huvudändan av klubban för att känna mer tyngd nertill när jag svingar. Jag som har en svinghastighet på 93 mph enligt GC Quad (Dyr simulator som fitters använder) samt ett snabbare sving tempo har fördel av att ha det tyngre mot klubbhuvudet då det gör att jag känner klubbhuvudet mer än hela klubban. Samt så lugnar det ner tempot och svinghastigheten. Allt detta handlar bara om personliga preferenser vad man gillar. Svingvikt är ingen verklig vikt utan mer en känsla.

var ut igår och spelade med klubborna det jag ville få ut av det hela fick jag med. Fick bättre bollträffar med ett lugnare tempo och lägre svinghastighet för att komma bättre in i bollen. Vilket jag gjorde. Resulterade i längre slag med järnen pga att jag träffade bättre i klubbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Hur väljer man Wedgar?

Kolla vilken bounce de golfbanor du lirar på gillar. Häruppe är det oftast blött så tjock sula hjälper väldigt bra. Så lätt att gräva ner sig annars.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Alltså, det där med svingen.. Jag tror jag börjar komma underfund med fundamentet till en kraftfull sving. Det finns så mycket tips och tankar bakom hur man ska tänka och känna, det blev nästan för mycket! Alla har sin egen beskrivning.

Men när man väl kommer in i rätt känsla och filmerna börjar visa vad som ser ut som en mer "professionell" sving är det som att man tamigfan vunnit på lotto! Alla valkar i händerna och ömmade rygg är ett pris man med glädje betalat.

Känns som att nu ÄNTLIGEN.. kan man börja spela golf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Alltså, det där med svingen.. Jag tror jag börjar komma underfund med fundamentet till en kraftfull sving. Det finns så mycket tips och tankar bakom hur man ska tänka och känna, det blev nästan för mycket! Alla har sin egen beskrivning.

Men när man väl kommer in i rätt känsla och filmerna börjar visa vad som ser ut som en mer "professionell" sving är det som att man tamigfan vunnit på lotto! Alla valkar i händerna och ömmade rygg är ett pris man med glädje betalat.

Känns som att nu ÄNTLIGEN.. kan man börja spela golf.

Ja det är en fin känsla när det mekaniska i golfen inte längre krånglar hela tiden, jag upplevde det som en helt ny hobby när jag kunde fokusera mer på att spela själva banan istället för att oroa mig för att järntrean hookades 60m

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Jo, jag vet vad jag gör då jag gillar att pilla med detaljer. Har spelat vintage bladklubbor från 70 och 80 talet och dessa är mycket tyngre mot klubbhuvudet. Alla mina järn har en svingvikt på D2 som standard örutom 9 och PW som har D3 respektive D4. Jag använder bara blytejp för att få rätt känsla i svingen genom flytta svingvikten mot klubbhuvudet. Andra skaft hjälper inte mycket då stålskaft är stålskaft. Jag har redan ett tungt stålskaft (KBS $-Taper 120 gram). Man kan använda blypulver i tippen på skaftet för att skapa samma effekt som med blytejp. Men billigast och enklast att göra själv är blytejp. Man kan göra åt andra hållet med, att ta flytta svingvikten mer mot greppändan genom att counter-balansera med blytejp under greppet och göra huvudet lättare för att öka svinghastigheten. Bra för dom med låg Svinghastighet så dom får upp den och får högre bollhastighet. Klubbans totala vikt ökar naturligtvis när man adderr blytejp/pulver.

Det jag gör är att addera vikt till huvudändan av klubban för att känna mer tyngd nertill när jag svingar. Jag som har en svinghastighet på 93 mph enligt GC Quad (Dyr simulator som fitters använder) samt ett snabbare sving tempo har fördel av att ha det tyngre mot klubbhuvudet då det gör att jag känner klubbhuvudet mer än hela klubban. Samt så lugnar det ner tempot och svinghastigheten. Allt detta handlar bara om personliga preferenser vad man gillar. Svingvikt är ingen verklig vikt utan mer en känsla.

var ut igår och spelade med klubborna det jag ville få ut av det hela fick jag med. Fick bättre bollträffar med ett lugnare tempo och lägre svinghastighet för att komma bättre in i bollen. Vilket jag gjorde. Resulterade i längre slag med järnen pga att jag träffade bättre i klubbladet.

Förutsatt att du träffar bollen i sweetspot med eller utan tejp så ger samma klubbhastighet i bägge fall precis samma längd på slaget. Om du slår längre med en lägre swinghastighet (alltså hastighet på klubbhuvudet i bollträffen) beror det inte på tejpen i sig, utan att du aldrig träffade bollen bra nog utan tejp.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Förutsatt att du träffar bollen i sweetspot med eller utan tejp så ger samma klubbhastighet i bägge fall precis samma längd på slaget. Om du slår längre med en lägre swinghastighet (alltså hastighet på klubbhuvudet i bollträffen) beror det inte på tejpen i sig, utan att du aldrig träffade bollen bra nog utan tejp.

För mig har klubborna känts för mittbalanserade i D2. Jag träffade alltid vintage bladklubbor bättre då dom alltid känts mycket tyngre ner mot klubhuvudet. Swingvikt kan ändra på hur man svingar klubban. Har ett bättre tempo med klubbor som känns tyngre i huvudet. Tyvärr är det något som stora golfvaruhus inte har med i sin fitting. Det är oftast bara rätt skaft och huvud man gör fittings för. Man får så fall gå till en mindre fitter som verkligen tar in alla dessa parametrar. Det är så en riktigt custom fitting ska vara. iaf om man är en bättre spelare som mig själv. Får hem mer blytejp imorgon, då ryker blytejpen som sitter på och jag kommer slänga på lite mindre tejp så dom blir ca D5-D7 istället för nu när dom är E0. En annan sak när klubbhuvudet känns så tungt är att jag inte orkar vrida över händerna vid impact oh klubbhuvudet är mer square vid impact.

Permalänk
Medlem

Fast nu skrev han ju att han träffade dem bättre med blytejp Sen så beror det ju mycket på spinn påverkar ju längden också markant vilken carry och rull man får även om de går rakt. Mycket spinn kan ju hjälpa bollen hålla linje också men går kortare.

Funderar på att lägga ner golfsäsongen. Inte lirat på en vecka och kroppen har totalt rostat ihop. Värmde till och med upp en hink innan och jag märkte direkt att något var alldeles galet. Hann inte få till något på en hink. Brukar kunna gå ut och lira och man har lite koll på hur saker ska kännas. Allting är bara alien.

Känns som man är tillbaks -10 från när man återupptog golfen... Då hade jag bättre känsla efter 12 års uppehåll.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Hur väljer man Wedgar?

Jag har valt efter hur jag slår/använder dem.

52º förjag behöver en klubba jag kan slå 65-100m, låg bounce då det passar de områdena jag kommer använda den, funkar även till pluggade bollar.

56º 30-70m, även i bunkrar, därav hög bounce, så att den inte gräver så jävligt (passar mitt sätt att slå i bunker). Med en vikt i toppen av bladet så att man kan slå igenom ordentligt även om man öppnar klubban.

60º 0-50m, bounce någonstans mitt i mellan, mest bara för att? Med en vikt i toppen av bladet så att man kan slå igenom ordentligt även om man öppnar klubban.

Proffsen väljer ju wedgar efter bana, vi vanliga dödliga köper nog bara det vi gillar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig shankat tidigare, någonsin.

Nu i måndags gick man ut, inledde med två par på inledande par 4 och par 5. Sen kom en enkel par 3, 148m till pinnen. Högg tag i 7an och... shankade. Första gången nästan, hänt någon gång innan. "Jaha" tänkte jag och slog ut en provisorisk som blev kanon, räddade dubbel bogey.

Spelade rätt bra nästkommande hål också, bogeys och något par inblandat. Nästa par 3 gick bra, landade lite för långt bara med PW.

Nästa par 3, SHANK IGEN??? Järn 8 denna gången, den studsade ut på ett träd dock så räddade bogey.

Efter några hål är det dags för en par 3 igen... Järn 8 igen... SHANK!!!

Fick 33 poäng / 89 slag med 3 bortshankade hål.

Var väldigt trött i kroppen efter 36 hål fredag/lördag och en löptur där mellan också så hoppas det var det, ska ut till rangen imorgon och hitta känslan och självförtroendet igen.

Den här jävla skitsporten gör en galen.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag har valt efter hur jag slår/använder dem.

52º förjag behöver en klubba jag kan slå 65-100m, låg bounce då det passar de områdena jag kommer använda den, funkar även till pluggade bollar.

56º 30-70m, även i bunkrar, därav hög bounce, så att den inte kräver så jävligt (passar mitt sätt att slå i bunker). Med en vikt i toppen av bladet så att man kan slå igenom ordentligt även om man öppnar klubban.

60º 0-50m, bounce någonstans mitt i mellan, mest bara för att? Med en vikt i toppen av bladet så att man kan slå igenom ordentligt även om man öppnar klubban.

Proffsen väljer ju wedgar efter bana, vi vanliga dödliga köper nog bara det vi gillar

Spelar du mycket pluggade bollar? Nämen skämt åsido, du vet om att du har lättnad för pluggad boll både i ruff, fairway och foregreen va? Det utesluter ganska många ställen att kunna plugga bollen på.

Permalänk
Medlem

Kan ju omöjligen mena pluggade bollar. Dom behöver du inte ens slå på. Fritag från dom förutom i hinder, och det händer...max en gång per år för min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Spelar du mycket pluggade bollar? Nämen skämt åsido, du vet om att du har lättnad för pluggad boll både i ruff, fairway och foregreen va? Det utesluter ganska många ställen att kunna plugga bollen på.

Skrivet av marcusOCZ:

Kan ju omöjligen mena pluggade bollar. Dom behöver du inte ens slå på. Fritag från dom förutom i hinder, och det händer...max en gång per år för min del.

Jag skulle påstå att jag är EXPERT på att hamna i slagmärken, gropar djur skapat osv. Dessa bollar spelar jag alltid som de ligger, borde jag inte det?

Så pluggad kanske inte var rätt ord, men ja det är sällsynt att bollen stannar i sitt eget nedslagsmärke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag skulle påstå att jag är EXPERT på att hamna i slagmärken, gropar djur skapat osv. Dessa bollar spelar jag alltid som de ligger, borde jag inte det?

Så pluggad kanske inte var rätt ord, men ja det är sällsynt att bollen stannar i sitt eget nedslagsmärke.

Hahah, jag förstår! Jo, då är det dessvärre bara att spela som den ligger.

Vår klubb har kört lägesförbättring i princip hela sommaren dock. Vintern tog ut sin rätt på banan. Jag har dock tyckt banan varit i godkänt skick under större delen av Juli samt hela Augusti (Om vi jämför med banor uppe runt Umeå).

Permalänk
Medlem

Golf är en jäkla tuff sport alltså. När det går dåligt framkallar det nästan en ångest i mig som kan sitta i flera dagar. Man har en taskig dag och sedan tvingas man förnedra sig på banan i fyra timmar, förnedring är precis det rätta ordet.

"Men å, det är ju en sådan fin dag, spelar ju ingen roll om det inte går så bra?"

Mitt svar: Jo, det spelar en sjuhelvetes stor roll.

Börjar bli lite tveksam om jag pallar detta. Alternativet är väl att träna så jäkla mycket så att man blir bra helt enkelt. Golf är inte en sport jag bör hålla på med annars.

Sedan har jag lite svårt för att spela taktiskt, det är ju att slå långt som är det roliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Golf är en jäkla tuff sport alltså. När det går dåligt framkallar det nästan en ångest i mig som kan sitta i flera dagar. Man har en taskig dag och sedan tvingas man förnedra sig på banan i fyra timmar.

Börjar bli lite tveksam om jag pallar detta. Alternativet är väl att träna så jäkla mycket så att man blir bra helt enkelt.

Sedan har jag lite svårt för att spela taktiskt, det är ju att slå långt som är det roliga?

Haha känner igen det där!
Har sedan jag började förra året i maj först nu börjat släppa prestigen och stressen över att spela bra på sällskapsrundor. Kör på bara, alla ser ut att vara duktiga när man möter dom i klubbhuset men helvete vad gemeneman är dålig på golf.

Innan kunde jag må dåligt i flera dagar efter en dålig runda på helgen, nu är det mer att det blir som det blir, då spelar man oftast bättre också.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haha känner igen det där!
Har sedan jag började förra året i maj först nu börjat släppa prestigen och stressen över att spela bra på sällskapsrundor. Kör på bara, alla ser ut att vara duktiga när man möter dom i klubbhuset men helvete vad gemeneman är dålig på golf.

Innan kunde jag må dåligt i flera dagar efter en dålig runda på helgen, nu är det mer att det blir som det blir, då spelar man oftast bättre också.

Det är all in eller out som gäller för mig tror jag, ger inte upp riktigt ännu. Jag har sannolikt taskigt psyke för golf men får väl jobba på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Golf är en jäkla tuff sport alltså. När det går dåligt framkallar det nästan en ångest i mig som kan sitta i flera dagar. Man har en taskig dag och sedan tvingas man förnedra sig på banan i fyra timmar, förnedring är precis det rätta ordet.

"Men å, det är ju en sådan fin dag, spelar ju ingen roll om det inte går så bra?"

Mitt svar: Jo, det spelar en sjuhelvetes stor roll.

Börjar bli lite tveksam om jag pallar detta. Alternativet är väl att träna så jäkla mycket så att man blir bra helt enkelt. Golf är inte en sport jag bör hålla på med annars.

Känner igen det där. Med åldern blir man mer taktisk tror jag. Är snart 50 och har hcp 3, faktist det lägsta jag haft på 25 år. Det är nog enbart tack vare att jag blivit mycket bättre taktisk. Har inte haft en dubbelbogey på 5 rundor, vilket var en omöjlighet förr.

Man sparar mycket fler slag på taktik än att slå en drive 20 meter längre än förra hålet.

Personligen får jag en bättre självkänsla av att veta att jag gjorde rätt val än att få på en pangdrive som "bara" ger ett par i slutenden.

Visa signatur