Vad kan man begära av ett handlovsstöd?

Permalänk
Medlem

Vad kan man begära av ett handlovsstöd?

Skapade en kommentar i Komplett.se's tråd angående detta, men för att förhoppningsvis få lite input från andra stänker jag till med en tråd här.

Köpte ett tangentbord från ovan nämnda butik, ett Razer Ornata Chroma som jag är mycket nöjd med. Dock har handlovsstödets pleather gått och nötts upp där vänster handlov normalt vilar. Jag tänker mig att en produkt borde klara av det den är till för - vila handleder på - utan att lida för tidig utnötning, och kontaktar supporten och var säker på min sak och undrar om jag behöver skicka tillbaka hela tangentbordskombon eller bara stödet eller om det räcker att skicka bild för att få ett nytt stöd. Slitaget är 3-4 kvadratcentimeter stort.

Svaret blev kort och gott att fysisk skada inte faller inom garantin.

Fine, tänker jag, det håller jag väl i sak med om, men här handlar det ändå om en produkt som är avsedd för "fysisk användning" eller hur man nu ska lägga fram det, och jag har inte burit smycken eller klockor som skulle förklara ett onormalt slitage. Jag skickade tillbaka ett förtydligande, men fick egentligen bara ett svar på semibra svenska som förklarade för mig att fejkläder har slitits bort från stödet och detta är en fysisk skada som ej täcks av garanti. Ungefär som att jag inte själv hade dragit den slutsatsen sen innan.

Hur ser resten av er på det? Jag är av åsikten att produkter ska hålla för sitt ändamål och här tycker jag att det är klart bristfälligt.

Permalänk
Medlem

Jag kopierar in mitt svar från kompletts tråd:

Står tydligt i Razers ''Warranty Policy'':

''Exclusions and Limitations. This Limited Warranty does not cover'':

''* cosmetic damage, minor cosmetic abnormalities (including minor pixel abnormalities) and normal wear and tear, including (without limitation), scratches, dents and chips.''

Länk: https://www.razer.com/warranty

Sen är ju ''Normal Wear and Tear'' diskuterbart och blir antagligen något att ta med Razer för att göra en särskild bedömning av skadan som uppstått.

Kontakta Razer direkt också och kolla av med dem, har hört att deras service ska vara rätt givmild, så de kanske skickar ut ett nytt till dig utan något knussel, så slipper du kanske strula med Komplett också!

Permalänk
Medlem

Såna här frågor är sjukt knepiga. Enligt mig går de att bryta ner i två kategorier av frågeställningar:
1) Vad kan man som konsument kräva att produkten ska uppfylla? Och hur hanteras olika produkter inom samma produktkategori (ska man kräva lika mycket av det billiga handlovsstödet som av det dyra)?

2) Vilket ansvar kan man utkräva av återförsäljaren? Har de ett ansvar för att de sålt en kvalitetsmässigt tveksam vara? Är det upp till återförsäljaren (snarare än kunden) att säkerställa att produkten håller god kvalitet?

Jag antar att man landar i att en produkt måste uppfylla sin "essens" på ett bra sätt. En boll som inte kan rulla är en dålig boll. Ett handlovsstöd som inte går att vila handlederna på är ett dåligt handlovsstöd.

I den specifika situationen skulle jag nog snarare hänga ut tillverkaren i det offentliga rummet än att härja på återförsäljaren för att de vägrar acceptera yttre åverkan som ett garantiärende. Som du själv säger så är det ju fullt rimligt att sådant inte faller under garanti, och återförsäljaren kan inte veta hur du hanterat produkten. Möjligen att man kan pusha för goodwill, men det ska ju (precis som termen antyder) vara något utanför det normala och därmed inget jag anser att man kan utkräva av en återförsäljare.

Men det är onekligen knepigt.

Visa signatur

---

Permalänk
Sötast

En soffa där tyget slits sönder innan garantitiden tagit slut för att man helt enkelt suttit i den (vilket är dess funktion) anser jag skall bytas ut... samma med stödet på tangentbordet.

Om jag tolkar det rätt så hade din enda möjlighet för att inte "ta sönder" handledsstödet varit att avmontera det och inte använda det. Fullständigt vanvettigt.

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju som ett rimligt nästa steg, att gå via Razer själva. Provar den änden får vi se.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du använt det? Är ju en sak om det är fem månader än om det är fem.år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Såna här frågor är sjukt knepiga. Enligt mig går de att bryta ner i två kategorier av frågeställningar:
1) Vad kan man som konsument kräva att produkten ska uppfylla? Och hur hanteras olika produkter inom samma produktkategori (ska man kräva lika mycket av det billiga handlovsstödet som av det dyra)?

2) Vilket ansvar kan man utkräva av återförsäljaren? Har de ett ansvar för att de sålt en kvalitetsmässigt tveksam vara? Är det upp till återförsäljaren (snarare än kunden) att säkerställa att produkten håller god kvalitet?

Jag antar att man landar i att en produkt måste uppfylla sin "essens" på ett bra sätt. En boll som inte kan rulla är en dålig boll. Ett handlovsstöd som inte går att vila handlederna på är ett dåligt handlovsstöd.

I den specifika situationen skulle jag nog snarare hänga ut tillverkaren i det offentliga rummet än att härja på återförsäljaren för att de vägrar acceptera yttre åverkan som ett garantiärende. Som du själv säger så är det ju fullt rimligt att sådant inte faller under garanti, och återförsäljaren kan inte veta hur du hanterat produkten. Möjligen att man kan pusha för goodwill, men det ska ju (precis som termen antyder) vara något utanför det normala och därmed inget jag anser att man kan utkräva av en återförsäljare.

Men det är onekligen knepigt.

Ja, jag delar helt din analys. Jag menar absolut inte att hänga ut någon och mana till högaffelstrid mot varken återförsäljaren eller tillverkaren här, jag kommer inte gå i taket om ingen av dem ens låtsas se på saken från min synvinkel. Det jag ältar är mer om man bara ska köpa rakt av att medföljande tillbehör kan vara av undermålig slit-och-släng-kvalitet och att det är okej.

Permalänk
Medlem

@Semjonov:
1.5 år lite drygt, och därmed inom den tvååriga garantiperioden. Hade det varit utanför den hade jag givetvis inte haft tillstymmelsen till ett case.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Ja jag kan känna att det är lite med den foten jag står i det här ärendet. Jag är väl medveten, och kanske glad egentligen, att det inte är på stödet Razer lagt merparten av energin och målsättningen men det är trist att de skickar med "vad skit som helst".

Permalänk
Medlem

Låter som en skitprodukt. Lär av felen. Razer över lag har ju varit mycket problematiska. Dom kanske är bättre nu?. Tycker dock Komplett borde byta ut den, även om inte Razer vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Ja, jag delar helt din analys. Jag menar absolut inte att hänga ut någon och mana till högaffelstrid mot varken återförsäljaren eller tillverkaren här, jag kommer inte gå i taket om ingen av dem ens låtsas se på saken från min synvinkel. Det jag ältar är mer om man bara ska köpa rakt av att medföljande tillbehör kan vara av undermålig slit-och-släng-kvalitet och att det är okej.

Om man köper saker från razer så får man nog köpa att det är av undermålig slit och släng kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Om man köper saker från razer så får man nog köpa att det är av undermålig slit och släng kvalitet.

Om man "köper" att varor som man betalar pengar för är av undermålig kvalitet så ger man säljaren, tillverkaren etc. ett godkännande av att det är ok att producera och kränga skit. Självklart skall man inte acceptera usla produkter, även om det är lätt att göra då man inte vill lägga ork och tid på att tvista om småbelopp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Garantin kan ju tillverkaren definiera hur de vill. I det här fallet på ett kasst sätt.

Brukar vara väldigt viktigt att säga att man vill reklamera och inte anvönda garantin. Då är det lagen som avgör och inte företagets garanti. Eftersom det gått mer än 6 månader är det ju tyvärr du som måste bevisa att du inte har haft klocka eller smycken som slitit det onormalt. Men bara att nämna reklamation när man pratar med återförsäljaren brukar hjälpa.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Inaktiv

Köp en bit läder och klä om den, sen håller det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Garantin kan ju tillverkaren definiera hur de vill. I det här fallet på ett kasst sätt.

Brukar vara väldigt viktigt att säga att man vill reklamera och inte anvönda garantin. Då är det lagen som avgör och inte företagets garanti. Eftersom det gått mer än 6 månader är det ju tyvärr du som måste bevisa att du inte har haft klocka eller smycken som slitit det onormalt. Men bara att nämna reklamation när man pratar med återförsäljaren brukar hjälpa.

En reklamation innebär egentligen endast att man meddelar säljaren att det finns ett fel som man anser att denna har ansvaret för. Det spelar ingen roll om felet täcks av den s k reklamationsrätten under KKöpL eller av garantin, kunden skall inte behöva åberopa det ena eller det andra utan båda gäller (den av de två som ger kunden det mest fördelaktiga utfallet i det aktuella ärendet är den som sätter nivån för kundens rättigheter). Säljaren har alltså en skyldighet att kontrollera kundens reklamation mot såväl lagen som garantin. I praktiken kan dock många säljare behöva påminnas om att det finns såväl lag som garanti, då många företag är (medvetet?) okunniga vad gäller konsumenträtt.

Skrivet av anon298854:

Köp en bit läder och klä om den, sen håller det.

Är du inte van vid sådana jobb själv så be en skomakare klä om det. För en duktig skomakare tar det inte många minuter och bör inte kosta mer än ett par tre hundringar inkl. material.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om man "köper" att varor som man betalar pengar för är av undermålig kvalitet så ger man säljaren, tillverkaren etc. ett godkännande av att det är ok att producera och kränga skit. Självklart skall man inte acceptera usla produkter, även om det är lätt att göra då man inte vill lägga ork och tid på att tvista om småbelopp.

Fast det är ju just det där som är kruxet i det hela. För vad är det egentligen man köper och vad kan man förvänta sig? Kan jag verkligen utkräva samma mått av kvalitet och hållfasthet från en Dacia som jag kan av en Ferrari? Båda är ju trots allt bilar, och jag har (hypotetiskt) betalat med mina pengar för dem. Ska jag utkräva samma kvalitet från en uppenbar kinakopia som av originalet den kopierat?

Mnja, jag vet inte ja... Jag hävdar att man ska be om kompensation om man anser att produkten är undermålig, eller om det faller inom en avtal garanti, men om man nekas så får man nog släppa den bollen och istället varna andra för produkten/tillverkaren/ÅF så att de kan fatta informerade beslut inför sina nästa köp.

Visa signatur

---