ComHem Box's Hdmi via förstärkare ?

Permalänk

ComHem Box's Hdmi via förstärkare ?

Då ComHem gjort om i sitt nät och min tv saknar inbyggd box köptes därför en Humax CXHD-6000C från ComHem.
Användarmanual
Installationsguide

Men min gamla förstärkare kan nu inte leverera ut ljud till mina 5 högtalare, om jag byter förstärkaren till en med Hdmi ut/in-gångar kan jag då få ljud åter i mina 5 högtalare ?
Tänker mig en lösning med hdmi-kabel mellan Förstärkare->Tv->ComHem Box, om detta fungerar ?
Min tv av äldre sort(Samsung PS42Q97)

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Då ComHem gjort om i sitt nät och min tv saknar inbyggd box köptes därför en Humax CXHD-6000C från ComHem.
Användarmanual
Installationsguide

Men min gamla förstärkare kan nu inte leverera ut ljud till mina 5 högtalare, om jag byter förstärkaren till en med Hdmi ut/in-gångar kan jag då få ljud åter i mina 5 högtalare ?
Tänker mig en lösning med hdmi-kabel mellan Förstärkare->Tv->ComHem Box, om detta fungerar ?
Min tv av äldre sort(Samsung PS42Q97)

Hej

Lite fakta om HDMI portar: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Hittade lite fakta om din TV (hoppas att det stämmer): https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Enligt infon i länken så är det HDMI version 1.2 portar på TV:n vilket inte har stöd för 5.1 ljud via HDMI.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att du tidigare inte har använt hdmi för ljudet ?
Man kopplar så att receivern blir "navet" i systemet så boxen ska in i receivern och receivern ska kopplas till tvn för att det ska fungera.
Boxen ska inte kopplas direkt i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att du tidigare inte har använt hdmi för ljudet ?
Man kopplar så att receivern blir "navet" i systemet så boxen ska in i receivern och receivern ska kopplas till tvn för att det ska fungera.
Boxen ska inte kopplas direkt i tvn.

Stämmer.

Skrivet av seville57:

Hittade lite fakta om din TV (hoppas att det stämmer):
Enligt infon i länken så är det HDMI version 1.2 portar på TV:n vilket inte har stöd för 5.1 ljud via HDMI.

Kan jag få stereoljud (2 högtalare) istället då ?
Eller går det inte då comhems box inte har annat än en HDMI utgång ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robin_nerf:

Stämmer.

Kan jag få stereoljud (2 högtalare) istället då ?
Eller går det inte då comhems box inte har annat än en HDMI utgång ?

HDCP kommer antagligen att bråka med dig i så fall. Men om det nu är så att du har toslinkingångar (gissnnig) på förstärkaren så kan du skaffa en hdmi audio extractor.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

HDCP kommer antagligen att bråka med dig i så fall. Men om det nu är så att du har toslinkingångar (gissnnig) på förstärkaren så kan du skaffa en hdmi audio extractor.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte...

Nu vet jag inte vad HDCP gör.
Men Tosslink är jag ganska säker på att förstärkaren har (Bild från google).
Osäker dock på hur det används när dom sitter på högersidan, för alla vita/röda rca-kontakter på vänstersidan är ju dom som motsvarar den programmeringsknappen på fjärrkontrollen(fjärrkontrollen).

Men det kanske går(?), för lösningen om en audio extractor ser ju lovande ut

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robin_nerf:

Nu vet jag inte vad HDCP gör.
Men Tosslink är jag ganska säker på att förstärkaren har (Bild från google).
Osäker dock på hur det används när dom sitter på högersidan, för alla vita/röda rca-kontakter på vänstersidan är ju dom som motsvarar den programmeringsknappen på fjärrkontrollen(fjärrkontrollen).

Men det kanske går(?), för lösningen om en audio extractor ser ju lovande ut

HDCP är det kopieringsskyddssystem som introducerades med hdmi anslutningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_...

Bilden på baksidan visar toslinksanslutningar, vad du menar med programeringsknappen vet jag inte men kolla i manualen hur du väljer toslink eller programmerar om i setupen så att de väljs i stället för den analoga signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

HDCP är det kopieringsskyddssystem som introducerades med hdmi anslutningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_...

Bilden på baksidan visar toslinksanslutningar, vad du menar med programeringsknappen vet jag inte men kolla i manualen hur du väljer toslink eller programmerar om i setupen så att de väljs i stället för den analoga signalen.

Det jag menade med "programeringsknappar" var väl mer menat som "källa" (Vid1/Vid2/DVD/AUX/CD/ETC), men tror precis som du säger att det måste gå att programmera så att ljudet väljs från en toslink istället för analog, blir att beställa en sådan och prova, tack

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robin_nerf:

Det jag menade med "programeringsknappar" var väl mer menat som "källa" (Vid1/Vid2/DVD/AUX/CD/ETC), men tror precis som du säger att det måste gå att programmera så att ljudet väljs från en toslink istället för analog, blir att beställa en sådan och prova, tack

Ja man brukar behöva definiera i setupen vilken fysisk ingång som ska användas av vilket apparatnamn på ingångsväljarknapparna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HDCP error comhem

Hej har fått ett problem skulle koppla in en gammal samsung inspelbar dvd med hdd för 5 dar sen
som jag inte använt på typ 10år. Via hdmi till förstärkarn en halv gammal pioner 5.1 men fick då ingen kontakt
ingen bild så jag gav upp. Men då inträffade problem 1 när jag tryckte på sat/tv knappen på förstärkarn.
så fick jag bara upp en svart bild med texten programmet kan inte visas via hdmi-anslutning
eftersom din tv inte stöder digitalt innehållsskydd (HDCP ) på min samsung 42 tums hd ready tv.
Det funkade ju innan jag bråkade med dvdn
och cromcasten och ps3 och ps4 funkar fortfarande troligt viss har boxen samma som ovan i tråden blivit knäpp.
Problem 2 när jag försökte köra hdmi via förstärkaren så får jag ingen bild på tvn längre
men kör jag direkt tvns hdmi så har jag bild. Har provat med 3 förstärkare var av den ena inhandlades för 4 dar sen
ingen vill visa bild på tv.
provade då en annan samsung hd tv funkar hur bra som helst ja förutom boxen då blir f'n inte klok på det här.
Har beställt en ny box lika som innan så får se om det hjälper ursäkta röran men nån som blir klok på det här???.

Visa signatur

ja varför inte