Rätt till kompensation vid fel leverans?

Permalänk
Medlem

Rätt till kompensation vid fel leverans?

Tjenare.

Beställde en tv förrföra veckan och ville få hem den tidigare så jag valde express frakt som kostade 400 kr. Jag blev tvungen att ta ledigt hela dagen från jobbet för att kunma ta emot tven.

Kort sagt. Dom leverarade fel tv. 2 veckor har gått och jag har ännu inte fått tven jag beställt. Dom har däremot varit och hämtat den fel levererade tven.

Har jag rätt till att begära kompensation?

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att du åtminstone borde få tillbaka pengarna för frakten. Mer än så kan dock bli svårt att begära.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@EXIBEL96: Inte svart på vitt men du har ju 32 § i konsumentköplagen:

Citat:

Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Jag tolkar det som att då de levererat och du tagit ledigt för detta och behöver göra igen så får de ersätta dig för inkomstförlusten?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det där regleras i konsumentköplagen 22 §
https://lagen.nu/1990:932#P22S1

Är dålig på att läsa dessa lagar men någon sorts av kompensation skall du kunna få.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för en så snabb hjälp! Ska ringa dom de första jag gör imorgon. Glömde säga att det är webhallen jag beställt från. Tror inte det borde vara några större problem