Asus, skillnad på TUF modell och STRIX?

Permalänk
Medlem

Asus, skillnad på TUF modell och STRIX?

Hej!

Sitter som säkert många andra och tittar på 3080 modellerna och har snöat in mig lite på asus. Frågan är då om någon vet vad skillnaden på deras TUF OC och ROG STRIX varianter är. ROG STRIX är dyrare och har lite annan fläkt men det enda jag kan hitta på deras hemsida som skiljer förutom det är lite tillbehör som följer med och att STRIX varianten kommer med nvidias nya 12 pin kontakt. Står 3x 8pin på deras hemsida men antar att dom menar 12pin med det (rätta mig om jag har fel)

Har ni haft erfarenhet med TUF/ROG STRIX varianter innan? Borde väll inte vara någon märkvärd skillnad i prestanda? Dock är det ju skillnad på prislappen...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RTX3080-10G-GAM...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU - Amd Ryzen 9 5900X /// CPU Cooler - be quiet! Dark Rock 4
/// GPU - MSI 3080 Suprim X/// PSU - Corsair RM850i /// MB - Gigabyte aorus 570x pro /// RAM - G.Skill 32GB 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo /// Case - Phanteks Eclipse P500A D-RGB

Permalänk
Hedersmedlem

TUF har åtminstone tidigare marknadsfört som military grade och liknande. Jag tolkar det som grejer som tål mer stryk, tex överklockning. ROG är ju deras premium gaming serie.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Typ mer bling bling me ljus å sånt på ROG då?

Visa signatur

CPU - Amd Ryzen 9 5900X /// CPU Cooler - be quiet! Dark Rock 4
/// GPU - MSI 3080 Suprim X/// PSU - Corsair RM850i /// MB - Gigabyte aorus 570x pro /// RAM - G.Skill 32GB 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo /// Case - Phanteks Eclipse P500A D-RGB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheDawg:

@giplet: Typ mer bling bling me ljus å sånt på ROG då?

Kan det vara. Bättre ljud codec än standard osv.

TUF är mer bättre kondensatorer, avskärmade komponenter osv. När jag köpte moderkort senast, vilket är ett tag sedan, hade hela TUF-moderkortet en sköld som dels skulle leda bort värme och dels hindra störningar.

Jag gissar att TUF är word play med tough.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag hade en radeon 5700xt rog strix. Kylaren var felmonterad och hängde ner från kortet. Jag kommer personligen att undvika asus den här gången.

Permalänk
Medlem

Är inte mer komplicerat än att Strix är high-end och TUF är mid-end produktfamilj.

När det kommer till ett 3080-kort, så blir dock TUF mer av ett low-end kort, och Strix high-end. För TUF kostar samma som Founders Edition, och de kan inte gå lägre, medans Strix är löjligt dyrt.

Får se hur varmt 3080 blir nästa vecka i recensioner, men om de inte blir så varma att de klockas ner otroligt mycket, så skulle jag aldrig köpa ett Strix om de kostar så mycket som det står nu. 2000+ kronor extra för lite bättre komponenter och kylare.

Permalänk
Hedersmedlem

TUF är ju inte på något sätt en automatisk kvalitetsstämpel, dock. Till exempel var Asus TUF Gaming X3 RX 5700 XT OC ett av de värsta Radeon RX 5700 XT som fanns på marknaden, även om det såg helt okej ut på bild. Nu är detta dock inte mer än ett exempel, alla de stora tillverkarna (t.ex. MSI, Gigabyte, Asus) släpper regelbundet ut både bra produkter och dåliga produkter, och det finns inget samband med vilken priskategori/produktserie kortet kommer från.

Jag vill inte heller med det här basha Asus specifikt, utan bara påpeka att det är bara genom oberoende tester av partnermodeller som man kan veta vad som är bra och vad som är dåligt.

Permalänk
Medlem

Tuf är väll lite mindre än strix , vilket gör den mer kompatibel med mindre chassin

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan det vara. Bättre ljud codec än standard osv.

TUF är mer bättre kondensatorer, avskärmade komponenter osv. När jag köpte moderkort senast, vilket är ett tag sedan, hade hela TUF-moderkortet en sköld som dels skulle leda bort värme och dels hindra störningar.

Jag gissar att TUF är word play med tough.

THE ULTIMATE FORCE!!!!!

Skulle säga att TUF idag är mellansegment för ASUS medan Strix är snäppet ovanför och mer åt premiumhållet, iallafall på GPU-sidan (Strix kör väl Asus enbart på GPU:er?).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Strix kör väl Asus enbart på GPU:er?

Nej.

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-Republic-of-Gamers-P...

På moderkortssidan så använder Asus varumärket Strix för moderkort i övre mellanklassen.

Permalänk
Medlem

Om du kollar i Gallery på Strix ser du att den har 3st 8-Pin, tror ingen utom Nvidia kör med deras 12-Pin? Så om du har massa flytande kväve så är det bara att överklocka så det skriker om det!

Strix kommer nog vara tystare och så, men 27% extra pris? Den passar jag på i alla fall. TUF ligger även den långt ner på min lista av kort jag kommer försöka köpa för den ser så otroligt tråkig ut när det finns andra kort som ser mycket snyggare och "flashigare" ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDawg:

Hej!

Sitter som säkert många andra och tittar på 3080 modellerna och har snöat in mig lite på asus. Frågan är då om någon vet vad skillnaden på deras TUF OC och ROG STRIX varianter är. ROG STRIX är dyrare och har lite annan fläkt men det enda jag kan hitta på deras hemsida som skiljer förutom det är lite tillbehör som följer med och att STRIX varianten kommer med nvidias nya 12 pin kontakt. Står 3x 8pin på deras hemsida men antar att dom menar 12pin med det (rätta mig om jag har fel)

Har ni haft erfarenhet med TUF/ROG STRIX varianter innan? Borde väll inte vara någon märkvärd skillnad i prestanda? Dock är det ju skillnad på prislappen...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RTX3080-10G-GAM...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/

Tacksam för svar!

TUF är biligast mest prestanda för pängen men med mycket "billig" plast och sparat på andra plan.

Strix är mellan sigmentet i kvalitet

Zephurus är topp segmentet

I alla fall när det hjäller deras bärbara speldatorer. Hur det ser ut på grafikkorten är jag mindre insat i, men skulle gissa att det är uniefär samma typ.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@TheDawg: Strix är lite finare: bättre RGB, lite mer överklockat, lite tystare, Lite bättre kylning osv. Lite bättre på allt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@bobish:
Men det skiljer 2000k mellan TUF å STRIX å det är många % emellan
Man kan ju klocka en TUF också gratis så att säga
Man kan ju undra hur mkt tystare en ROG STRIX är gentemot en TUF så är det bara utseendet man betalar för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

@TheDawg: Strix är lite finare: bättre RGB, lite mer överklockat, lite tystare, Lite bättre kylning osv. Lite bättre på allt helt enkelt.

Passiv kylning och tysthet är skälen till att jag skaffade strix 1070 kort förra generationen, bling-blingen skiter jag i. Men så som många säger här, man betalar ett jäkla pris för att få lite tystare kort.

Deras automatiska övercklockning var inte dålig heller om man vill slippa köra manuellt själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja köpa Strix 3090 men priskillnaden mellan TUF och Strix är 3391kr
Strix har enligt ASUS bättre kvalité men

Finns det något som kan motivera över 3000kr mer för att välja Strix framför TUF?

Ett citat från Asus gällande Strix/TUF:

"30-serien TUF använder en förbättrad version av kylaren från ROG Strix 2080 Ti så vi har valt att lansera med detta då vi kommer att kunna hålla ett relativt konkurrenskraftigt pris.
Detta pga att vi endast behövt göra små justeringar för tillverkningen av själva kylaren. Vi anser att detta är viktigt eftersom tillgången till en början brukar vara begränsad.

ROG Strix är i denna generation extremt påkostat på alla plan, något som jag tycker rimmar väl med 3080 och 3090. Kylaren har varit under utveckling i 4 år."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Jag skulle vilja köpa Strix 3090 men priskillnaden mellan TUF och Strix är 3391kr
Strix har enligt ASUS bättre kvalité men

Finns det något som kan motivera över 3000kr mer för att välja Strix framför TUF?

Ett citat från Asus gällande Strix/TUF:

"30-serien TUF använder en förbättrad version av kylaren från ROG Strix 2080 Ti så vi har valt att lansera med detta då vi kommer att kunna hålla ett relativt konkurrenskraftigt pris.
Detta pga att vi endast behövt göra små justeringar för tillverkningen av själva kylaren. Vi anser att detta är viktigt eftersom tillgången till en början brukar vara begränsad.

ROG Strix är i denna generation extremt påkostat på alla plan, något som jag tycker rimmar väl med 3080 och 3090. Kylaren har varit under utveckling i 4 år."

Nej, för det får du fin vattenkylning

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan det vara. Bättre ljud codec än standard osv.

TUF är mer bättre kondensatorer, avskärmade komponenter osv. När jag köpte moderkort senast, vilket är ett tag sedan, hade hela TUF-moderkortet en sköld som dels skulle leda bort värme och dels hindra störningar.

Jag gissar att TUF är word play med tough.

Det här. Senaste TUF moderkortet jag hade var ett Z97 och där hade moderkortet även skydd för PCIE portarna, fläkt som kylde moderkortet och mera. Visst är det lite gimmick över det hela, men inte helt utan trevliga saker

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

RTX 3080 TUF modellen är överlägsen i den rimliga prisklassen (under 8000). Utklassar den dyrare MSI Gaming X trio modellen, utklassar Palit, utklassar Gigabytes Gaming och Eagle-modeller. "Grand slam home run" som dom säger i USA.

Strix lär ju vara bättre, men då får du pröjsa en 1500-2000 extra för den. Det återstår ännu att se hur te.x. Aorus korten samt EVGAs FTW3 toppmodeller presterar, men just nu finns det ingen orsak att inte köpa TUF.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem

Strix har 1x extra 8-pin pcie vilket teoretiskt ger den 150w mer än TUF modellen. Frågan är hur det påverkar prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Strix har 1x extra 8-pin pcie vilket teoretiskt ger den 150w mer än TUF modellen. Frågan är hur det påverkar prestandan

De vanliga korten lär i varje fall inte gå att överklocka mycket innan man når taket för effektuttag.
https://youtu.be/kEnkUFNi9A4

Frågan återstår förstås hur högt korten klockar utan denna begränsning och hur prestandan påverkas av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

TUF har åtminstone tidigare marknadsfört som military grade och liknande. Jag tolkar det som grejer som tål mer stryk, tex överklockning. ROG är ju deras premium gaming serie.

'Military grade' är bara marknadsföring, även känt som billigaste materialen som gör jobbet

Visa signatur

Intel I9 10900K @5.0GHz | Gigabyte Z490 Vision G | Asus RTX 3080 Strix OC White | Corsair Vengeance LPX 64GB @3200Mhz | Intel 660p M.2 1TB | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Celsius+ S28 | Fractal Design 7 White | Varmilo x Ducky Miya69-Pro MX Brown | Zowie EC2-A | Asus VG259Q | Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av COBox72:

'Military grade' är bara marknadsföring, även känt som billigaste materialen som gör jobbet

30-seriens TUF har fläktkåpa i aluminium och en tjock bakplåt. Utöver det 16 faser som matar GPU. Det har dock inte så mycket RGB, för den som bryr sig om sånt.

Permalänk
Medlem

tuf kortet har ju fått goda reviews när det kommer till kylningen, sedan är det ju silicon lotteriet som avgör hur mycket man kan klocka och man får faktiskt räkna med att de exemplar som gått ut till reviewers är "hand picked" och redan testade för att vara bra innan de skickas ut, så det som visas i reviews är base case scenario.

jag är också intresserad av hur strix kortet presterar, jag antar att dessa chip har testats och alla strix chip är top tier och där efter är priset satt, det var någon video från gamers nexus som snackade om hur dessa företag testar alla chip de får in och lägger de bästa chippen åt sidan för de dyraste korten, sedan blir det random med resten. hittar tyvärr inte videon nu, det var en video som handlade om massor mer än endast detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De vanliga korten lär i varje fall inte gå att överklocka mycket innan man når taket för effektuttag.
https://youtu.be/kEnkUFNi9A4

Frågan återstår förstås hur högt korten klockar utan denna begränsning och hur prestandan påverkas av det.

Ja. 150W extra är ju långt ifrån en linjär prestandaökning.

Förhoppningsvis så är det ingen större skillnad mellan TUF och strix så länge man inte överklockar.
Och att de extra 150W gör skillnad på överklockning.

Men hoppas på att någon som testar korten kan förklara detta innan release så jag väljer "rätt" kort

Permalänk
Medlem

Intressant test där MSI begränsas av lägre TDP än Asus TUF.

https://www.computerbase.de/2020-09/asus-msi-geforce-rtx-3080...

Avbeställde därför MSI och gjorde ny bokning på Strix OC kortet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Ja. 150W extra är ju långt ifrån en linjär prestandaökning.

Förhoppningsvis så är det ingen större skillnad mellan TUF och strix så länge man inte överklockar.
Och att de extra 150W gör skillnad på överklockning.

Men hoppas på att någon som testar korten kan förklara detta innan release så jag väljer "rätt" kort

Finns en lång live-video från GN där de testar överklocka lite olika kort. Enda kortet med 3x8 pin är EVGA som är begränsade till 420 W. Det klockar inte mycket högre än de andra korten. Vi snackar några få procent skillnad.
Ljudnivå och temperaturer testades inte och större kylare är troligtvis bättre, men annars ser jag inget som motiverar de dyrare korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

TUF har åtminstone tidigare marknadsfört som military grade och liknande. Jag tolkar det som grejer som tål mer stryk, tex överklockning. ROG är ju deras premium gaming serie.

Military grade betyder bara att det skall vara så billigt som möjligt men ändå funktionellt, så det säger inte så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Det jag gillar mest med STRIX är externa fan headers, för deshrouding eller bara extra fläktar

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om båda TUF Gaming-korten har samma 375W max power target eller om den utan OC i namnet har ett lägre maxvärde satt? Alla recensioner verkar vara av OC-varianten och och detta verkar inte vara ett värde de anger i specifikationerna. Det vore också intressant att veta om även den kör 340W som standard eller om den är nere på 320W, vilket rimligen i så fall påverkar max power target då jag inte tror att de kommer låta den billigare varianten ha ett reglage som sträcker sig till 117% medan OC-varianten "bara" sträcker sig till 110%.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q