Geforce RTX 3080 bryter kryptovaluta i rasande takt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Hur "lätt" är det att bryta krypto? Jag hade gärna velat/kunnat göra det då mina elräkningar är väldigt låga för mig. Vill åtminstone testa detta men vet ej var jag ska börja. Rädd för att hamna i någon situation där man minar skit som sen hamnar i någon annans server eller något.

Om du vill testa, ladda hem nicehash skaffa en bitcoinplånbok. Har du ett 2060 tex får du in runt 0.000104 bitcoin per dygn enligt whattomine.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Ska man bryta kryptovalutor ska man göra det för att man tycker att tekniken är intressant

Alternativt bor i Norrland och har direktverkande el för uppvärmning, då blir återbetalningstiden betydligt kortare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Om du vill testa, ladda hem nicehash skaffa en bitcoinplånbok. Har du ett 2060 tex får du in runt 0.000104 bitcoin per dygn enligt whattomine.com

Najs! En sisådär 27 år för att skramla ihop till 1 BTC, förutsatt att miningtakten är som idag hela tiden.

Kanske går att få ner till 10 år med ett nytt kort då.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas nu inte korten blir förbjudna bara...

Ser personligen inget problem med mining, att spela kan även det vara en form av resursslöseri. Jag tycker verkligen inte att man ska lägga sig vad som är tillåtet och förbjudet gällande detta. Tycker man att det är ett problem så lägg en skatt eller något på det så det blir oattraktivt. Men förbud? Näe...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Najs! En sisådär 27 år för att skramla ihop till 1 BTC, förutsatt att miningtakten är som idag hela tiden.

Kanske går att få ner till 10 år med ett nytt kort då.

Jag körde bitcoin mining under någon dag på den tiden man fick nästan en bitcoin om dagen. Kan ju lova att jag ångrat mig sedan dess att jag inte fortsatte längre. Men var inte värt elkostnaden vid tidpunkten, ville använda min dator till annat.

Permalänk
Medlem

Samma här, ångesten när man insåg senare att bitcoin-adressen som man använde för att testa på mining med, på skoldatorn som man valde att inte köpa ut vid studenten mest troligen hade varit värd ett par hundra tusen till en miljon idag...
Och senare samma år när man hade två st GTX 8800 GT i sli så tyckte man att WoW var viktigare att vara inloggad i dygnet runt, när man istället kunde ha grävt efter bitcoins när man sov bort halva dagarna.. fan ta mig, the regret is real!

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

3080 bryter 55% mer än 5700xt för 80% högre inköpspris, effektiviteten är likvärdig om vi utgår från att respektive kort maxar sin strömbudget. dock maxar man sällan sin strömbudget då man minar om man har en elräkning att ta hänsyn till då hastigheten skalar dåligt med effekten.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Svantesson666:

Han skrev att han KÖPTE FÖR ett par tusen. Inte att han köpte ett par tusen för 20 kr styck.

Haha jag ska ringa min grundskola och be att få gå om "Läsförståelse A"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det inte Ethereum som går mycket på minnet och inte på GPU? att man undervolatar kortet och klockar minnena för att få max MH/KWh

Så är det nån som inte vet hur man ska bryta Ethereum?
5700Xt på 90W fixar 52MH

Nån som håller på med det kan ju säga om jag har rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Köper du nu, säljer mitten/slutet av nästa år. Köper igen 1 år senare eller så, sen säljer nästa gång 2025. Så ja det går, att omvandla 15kkr till 4mil.

Den absoluta majoriteten som försöker timea marknaden gör förlust, både i krypto och vanliga aktiemarknaden.

Skrivet av requiro:

Warren Buffett, har nu gått över till guld och lämnat sina investeringar i banker, flygbolag osv.. Det säger ju en sak, att dollarn börjar tappa värdet som den har gjort ett bra tag.

Det stämmer inte, Berkshire Hathaway har lagt några enstaka procent av sin portfölj i ett bolag som utvinner guld. Det är rätt långt från att tappa tron i marknaden och ekonomin.

Men jag håller med dig om att bitcoin allra troligast är en väldigt bra investering på lång sikt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Alternativt bor i Norrland och har direktverkande el för uppvärmning, då blir återbetalningstiden betydligt kortare!

Om du bor i "Norrland" och har direktverkande el så har du så mycket pengar att du inte behöver bekymra dig om bitcoins...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Han skrev att han KÖPTE FÖR ett par tusen. Inte att han köpte ett par tusen för 20 kr styck.

Exakt det han skriver, han köpte för ett par tusen när de kostade 20 kr styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Och moder natur (och efterföljande generationer) betalar.

Bra 'business'. Klicka hem på nätet, läsa en 'how-to' och sedan bara låta riggen stå och börja elda upp naturen. Skillz!

..Allt för några kronor i egen privat ficka utan nämnvärt värdeskapande förutom för det egna arslet.

Jag bor själv i ett studentrum i ett gammalt hus där dom dessutom snålar mycket med värmen på vintern, som tur är så ingår el i månadshyran.
Då jag är en väldigt frusen person så har jag faktiskt tänkt börja Minea lite med min PC i vinter, Varför köpa ett elelement om jag redan har ett värmeaggregat som dessutom kan tjäna pengar åt mig...?

Självklart är storskaliga serverhallar som bryter krypto ganska kontraproduktivt ur ett globalt nyttighetsperspektiv...
men all brytning av kryptovalutor är inte dålig för miljön. Jag utför dessutom ett arbete åt alla de som använder sig av blockkedjan.

Permalänk
Medlem

Amd's nya måste ju vara mycket bättre att använda eftersom de är mer energieffektivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Den absoluta majoriteten som försöker timea marknaden gör förlust, både i krypto och vanliga aktiemarknaden.

Det stämmer inte, Berkshire Hathaway har lagt några enstaka procent av sin portfölj i ett bolag som utvinner guld. Det är rätt långt från att tappa tron i marknaden och ekonomin.

Men jag håller med dig om att bitcoin allra troligast är en väldigt bra investering på lång sikt.

Jag sa inget om att sälja på ATH och köpa ATL 😉, ja vill man vara på säkra sidan så är det bara att glömma bort dem ett bra tag.

Jag ville inte gå ner i detaljer, men ja det det stämmer det du säger. Det jag ville vi meddela va att, så fort de "rika" typerna börjar köpa, så tar flocken efter. Om det är guld, guldbolag eller vad det nu kan vara..
Gäller att ta positioner före alla andra gör det. Risk vs reward helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@Printscreen: han skrev "för ett par tusen", inte "ett par tusen bitcoins"

Permalänk

@Daemon85: Ja jag förstår inte alls nyheten. Två kort är ju dubbelt så snabbt som ett också. Vad spelar det för roll hur snabba korten är? Det är ju elkostnad per kryptovaluta som är det enda relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Även om man inte betalar el så blir det ju en jädrans värme som kan va svår att hantera. ofta är ju mellanklass och budget kort bättre att mina med. 300w blir väldigt varmt för ett kort, ofta bättre med fler mellanklass kort.
Du kan köpa 2 5700 XT till samma pris och mina 103mh/s till 300w.

Testade mina på mitt 5700 XT. Får 53 MH/s med en strömförbrukning på 104w när det är undervoltat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kul.

Ju mer ETH priset går upp desto mer kommer grafikkorten kosta begagnat/bli svårare att få tag på. Vilket påverkar alla andra grafikkortspriser också.

Med kul så var jag sarkastisk btw.

Vet någon exakt vilken tid grafikkorten släpps?

Permalänk
Medlem

@HenrikM: Jag bor i Norrland och vet faktiskt om några stackare som hade direktverkande el fram tills relativt nyligen, snarare så att vissa är fast i ett moment 22 där man inte har råd/möjlighet att byta mot något annat för att man har såna förbannat höga löpande boendekostnader. Men ja kanske inte direkt är personerna som har råd att lägga ut pengar på Ampere heller ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur lönsamt är det egentligen att bryta kryptovalutor? Jag tänker mest på elräkningen...

Jag menar, borde inte alla bryta kryptovalutor då? Ha datorn på 24/7 och bryta i bakgrunden...

Här kan du räkna ut lönsamheten. Förtjänstenr baserad på nuvarande kurs på diverse valutor.
https://whattomine.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Är sådant otroligt waste. Jag trodde på det ett tag, men då det uppenbarligen inte i närheten av används som faktisk valuta så har det hela inte blivit något annat än energihungriga spekulationsvertyg och något som mestadels används för en förmögenhetsförflyttning till de som förstår från de som inte gör det. Allt upphypat med en massa lovord om en framtid som gång på gång visat sig inte infinna sig.

Proof of stake och ethereum 2.0 är två saker som är på gång som minskar energiåtgången och tillåter massa nya och roligheter på nätverket.

Lovord? Ptja, det sker inte över en natt. Bitcoin skapades först 09, tog fart runt 13, hypades till stor del tack vare ethereum och ICO under 17. Det är inte så att det varken tagit stopp eller gått särskilt lång tid.

Jämför med andra uppfinningar. Första mobilsamtalet ringdes 1973, första telefonerna såldes 1983, de flesta svenskar hade inte en fören tidigast 1993.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Proof of stake och ethereum 2.0 är två saker som är på gång som minskar energiåtgången och tillåter massa nya och roligheter på nätverket.

Lovord? Ptja, det sker inte över en natt. Bitcoin skapades först 09, tog fart runt 13, hypades till stor del tack vare ethereum och ICO under 17. Det är inte så att det varken tagit stopp eller gått särskilt lång tid.

Jämför med andra uppfinningar. Första mobilsamtalet ringdes 1973, första telefonerna såldes 1983, de flesta svenskar hade inte en fören tidigast 1993.

Skillnaden här är dock primärt att många som talade för diverse krypto talade om hur det skulle användas som betalmedel osv. Sedan såg man många av dessa och andra i community göra allt annat än att försöka arbeta för det utan istället handlade det om att göra snabba pengar. Då pengar inte uppstår från ingenting så kom de ifrån de som inte förstod lika mycket och ofta inte direkt var folk med oändliga resurser. Att se denna våg och samtidigt inte se att man satsade på att bygga upp allt det som man, som sin pitch för att få in de mindre insatta som pumpade in nya pengar i karusellen, gjorde att utopin dog lite. Jag var ordentligt involverad i crypto i flera år och trodde ordentligt på vad folk sa och önskade. Byggde tjänster för att möjliggöra handel osv men med tiden blev det tydligt att detta inte var vad folk ville göra med crypto. Man kallar det en "valuta" men man jobbar inte primärt för den sakens skull. Att det fortfarande finns pengar att göra tror jag absolut, men det var inte primärt ett sätt till att spekulera och flytta förmögenhet mellan folk som behövdes. Så jag drog mig ur, inte för att jag inte tjänade pengar utan för att det moraliskt inte ledde till det jag hoppades på.

Om nya utvecklingar kommer närmare det är jag villig att hoppa på igen, men att köpa nya grafikkort nu för att "bryta krypto" som går upp i värde utan någon direkt verklig användning eller reellt värde kopplat till det och i samma veva förbrukar en massa resurser och ofta bekostas av nya intressenter som hoppas tjäna snabba pengar är inget jag tycker är rätt väg att gå. Lika lite som jag tycker det är "rätt" att tjäna pengar på sub prime lån som låg bakom finanskrisen eller något annat sådant. Betyder inte att det är "fel", "olagligt" eller att alla måste tycka så. Men jag har en inre kompass jag följer och behöver kunna känna att jag tar beslut jag kan stå bakom.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Är det inte Ethereum som går mycket på minnet och inte på GPU? att man undervolatar kortet och klockar minnena för att få max MH/KWh

Så är det nån som inte vet hur man ska bryta Ethereum?
5700Xt på 90W fixar 52MH

Nån som håller på med det kan ju säga om jag har rätt eller fel.

Tightare timings på minnet, undervolt och lite lägre core clock gav bäst resultat på rx 480.

Permalänk
Medlem

Radeon VII, underklockad till 1600MHz och undervoltad gör 81-82MH/s dragandes runt 170w.

EDIT: 75MH/s klockad till 1450MHz dragandes runt 140w.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur lönsamt är det egentligen att bryta kryptovalutor? Jag tänker mest på elräkningen...

Jag menar, borde inte alla bryta kryptovalutor då? Ha datorn på 24/7 och bryta i bakgrunden...

Äntligen finns det ett skäl att ha solceller på sommaren då nästan ingen el används under dagen 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Äntligen finns det ett skäl att ha solceller på sommaren då nästan ingen el används under dagen 😁

Hah! Där har du något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Men om elen ingår i hyran? Fast det kanske den inte gör så länge om man har några mining-datorer puttrandes i hörnet..

Då så kan man ju fläska på med så jävla många riggar tills det blöder ur öronen!

Och tills de som hyr ut lägenheterna ångrar sig, haha

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Då så kan man ju fläska på med så jävla många riggar tills det blöder ur öronen!

Och tills de som hyr ut lägenheterna ångrar sig, haha

Jag kanske skulle börja med mining alltså 😆

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer bli som 2017, iom att vi är så tidiga i denna bullrun så kommer alla som vill ha detta kortet hinna köpa det, det kommer förmodligen vara massa lager av dem kvar, men när vi börjar gå uppåt exponentiellt, då kommer folk köpa korten för att snabbt göra en vinst men det kommer inte hålla länge. men de flesta crypto har gått över till att låsa in sina crypto och få staking osv. Tvekar väldigt mkt på att vi kommer se en mining hysteri som 2017. Speciellt då det redan används ASICS i Ethereum sen nåt år tillbaka. Jag minade förr och kan säga att det är extremt mycket mer lönsamt att bara köpa och hålla än att mina.