Det här med möss med riktig svans

Permalänk
Medlem

Det här med möss med riktig svans

I 30 dagar har jag slängt ut 1-3 döda möss om dagen. Bor i fd Älvsborgs län. De fortsätter komma in nya och har aldrig varit med om något liknande och så tidigt på året. Säg 5-7 om året de 20 år jag bott i huset.

Undra vad som händer och om det finns fler drabbade. Springet och gnagandet i väggarna har förstört nattsömnen länge nu och snart orkar man inte längre. Funderar på att flytta till staden och lägenhet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Något bygge, avverkning eller skörd på gång i närheten?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jaha där tog Victor en mus. Dyr men värd pengarna och står i serverrummet där de gillar att ta sig in. Man hör när den öppnar sig och sedan stänger igen och gnaget slutar tills en ny hittar in i huset.

10 minuter senare hör jag en till.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Är samma hos mig faktiskt!

Sen ca 1 månad tillbaka så har jag börjat höra dem i taket, och kameran i garaget hade fångat en som sprang runt på bilen...

Hade ett par möss för kanske 2 år sen som jag lyckades bli av med, men nu har de kommit tillbaka med råge, vet inte alls vad det beror på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Något bygge, avverkning eller skörd på gång i närheten?

Nej, men vi har nyss fått sopsortering och köksavfallet lägger man i miljövänliga papperspåsar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Nej, men vi har nyss fått sopsortering och köksavfallet lägger man i miljövänliga papperspåsar.

Om du inte fyller mer än att locket går ner hela vägen som det ska så kommer mössen inte in i tunnan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Lyckas aldrig mer än fylla den till hälften innan de tömmer varannan vecka. Och inte fått in möss i tunnan. Däremot springer de ibland från häcken bredvid tunnorna men kan vara en tillfällighet att man sett dem just där.

stavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Iom att du inte gav tillräckligt med information så kommer här en harang.

  • Leta öppningar kring husgrunden, använd rostfritt stålnät och passande skruv/bult. Täck över ALLT som är större än 0.5 cm, gärna mindre öppenheter också om du kan.

  • Om inte nät fungerar finns stålull du kan stoppa i mindre öppningar.

  • Gillra fällor, lägg ut giftfällor, gör allt! Du vill inte ha flera som kommer in, hellre att de dör inomhus och luktar illa ett par veckor (hände på jobbet) än att de lever där.

  • Kolla bakom kyl, frys, spis, springor i tvättstugan, anslutning till garage och andra ställen man inte tror de kommer in på och täta med ovanstående.

Sista utväg är såklart att ringa och hosta upp för Anticimex eller liknande, men mycket av detta kan göras själv till en bråkdel av priset.

Jag hade ett litet problem med möss, stora tjocka äckliga kräk, och efter jag gjorde ovanstående har jag inte hört ett gnag.

Lycka till och återkom!
Kan rekommendera ÅF stick.se för materialet som behövs, men det finns säkerligen andra.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

@Errek: Redan gjort det mesta du skrivit om för 2 år sedan med råd från Anticimex. Kommer dock, av olika anledningar, inte åt överallt med näten. Mössen gräver sig in och tar sig upp under husgrunden. Jag lägger sten och singel i de små minihålen de gör. Anticimex har lagt gift under huset genom de öppningsbara ventilerna i små dosor och kommer på återbesök var sextionde dag.

Tur i oturen är att mössen håller sig till serverrummet och väggarna och att jag inte får in dem i huset. Anticimex ingår i min husförsäkring. Anticimex tycker också att jag inte ska täta serverrummet då jag då kan fånga dem i fällor. Kör. som jag skrev, med 2st elfällor då jag tycker smällfällor är äckliga. Elfällorna har tagit 1-3 stycken per dag sedan sommaren.

Vore intressant om fler skriver om de fått samma problem dvs kommer in tidigare i år och i mängder. Anticimex säger bara att sommaren i år varit mycket märklig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Där jag bor nu är jag helt förskonad från möss och råttor. Kanske beror på att det finns typ 20 katter i området.

Minns när jag bodde i studentlägenhet inne i stan förut och såg råttor som var hälften så stora som katter typ. Not so nice!

På landstället i västergötland hade vi rätt mycket möss tidigare som ville komma in, de förstörde en soffa bland annat. Farsan tog och gjorde "cirklar" kanske (4-5 cm höga) av gamla plastburkar och satte runt alla rör (som gick upp i huset) i grunden.
Efter det kunde de inte komma in längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Gillar du katter? Om ja så låter det som att det är dags att skaffa ett husdjur som tar hand om de oönskade husdjuren

Mössen ogillar lukten av katt och ofta räcker det att katten bor i huset och fångar de mössen som är dumma nog att utmana ödet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Enris ska dem tydligen hata

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tänk på att mössen även kan klättra på väggarna så att de kan komma in vid takskägg och liknande.

Permalänk

@yrfhar:

jag bor också i Älvsborgs län o har också märkt en invasion... dock inte inne i "huset" utan mellan golv undervåning o övervåning samt i taket

jobbigt satan o höra hur de gnager o springer.. har kontaktat skadedjursbekämpning men ingen har kommit än tyvärr

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

@westrandy: Precis som hos mig förutom rummet med mina två servar + NAS stående. Eller rättare sagt ett 7 meter långt bi-utrymme.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]