Renoverar köket, Vilka smarta produkter ska in?

Permalänk
Medlem

Renoverar köket, Vilka smarta produkter ska in?

Hej alla glada,
Vi totalrenoverar köket just nu och jag undrar vilka smarta produkter jag ska passa på att fixa?
Vi kommer ha 2 fönsterlampor som kommer vara dimbara och smartstyrda i väggkontakten. Taklampan kommer vara dum, den används bara vid städning ändå.
Ska jag sätta in smarta vägguttag, har ett i var ände av bänksivan, eller det räcker att använda mina 2 fibaropluggar som bara ligger och samlar damm?
Tänkte sätta in hörnbox med usb under överskåpen på andra sidan köket, eller ska även det uttaget vara smart?
Räcker detta, är det för mycket eller jag missar något?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det blev toppen med strömuttag+ethernet ovanför överskåpet. Där huserar nu en PoE accesspunkt, PoE Unifi kamera samt en Sonos One som spelar musik i köket.

Sen har jag dubbla uttag, funderar på att byta ut dem till trippla. Allt flera apparater som ska in.

Sen är jag nöjd med min smart display i hörnet, idag hade jag planerat ett uttag till den.

https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/rostassistenter-s...

Kostade 1500kr nåt på rea.

Permalänk
Medlem

Vägguttag, vägguttag och vägguttag. Under överskåpen, runt i rummet runt socklar. Plejd där lampor ska vara kopplade eller Hue.
Har kommit fram till att plejd funkar bäst i kök och badrum.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Vattendetektorer under kyl/frys/disk/ho. Riktigt skönt för peace of mind

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Vattenvakt, bakom diskmaskin, underdiskho och bakom kyl/frys, nog det smartaste man kan klämma in!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag har inte något smart kök men som maximm så har jag en högtalare i köket (Ikea+sonos, billigare varianten) och jag älskar att ha en högtalare i köket. Perfekt när man diskar, lagar mat, städar osv. Den låter högt också så den fyller hela min lägenhet (2a, 45kvm) om man vill det.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vattendetektorer under kyl/frys/disk/ho. Riktigt skönt för peace of mind

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Vattenvakt, bakom diskmaskin, underdiskho och bakom kyl/frys, nog det smartaste man kan klämma in!

Har ni tips på vila detektorer som är prisvärda?
Smarta nog att snacka med animus, och batteridrivna kanske?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Beroende på hur köket och ljusinsläpp är designat så kan Ikeas trådlösa gardiner vara att tänka på. Vi installerade sådana i vårt kök och det är väldigt tacksamt. Man får bara vara uppmärksam på vilka storlekar som Ikea erbjuder.

Vi kör även google home max i köket vilket är väldigt trevligt. Tillse bara att eluttag finns på lämpligt ställe. Vi har dessvärre lite få uttag i förhållande till hur mycket prylar vi har, så kan verkligen stämma in med övriga om att sätta in många uttag.

En annan sak som kanske inte är så smart men väldigt fräsch är lådbelysning, ska tydligen finnas på Ikea. Ska tydligen bli en del sladd-dragning men slutresultatet är riktigt nice!

Permalänk
Medlem

Bytte min Google Home till en Levono Smart Display och i köket är det riktigt bra/kul med en skärm också. Både till recept och kunna se nyheterna när man äter frukost.

Permalänk
Medlem

@Peterboxy: Jag använder den mestadels som klocka, att visa Twitch när jag lagar mat, som google assistent för ljus och ljud. Startar ofta robotodammsugaren med den.

Sen har funktionen att visa nästa kalenderhändelser räddat mig många gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Vägguttag, vägguttag och vägguttag. Under överskåpen, runt i rummet runt socklar. Plejd där lampor ska vara kopplade eller Hue.
Har kommit fram till att plejd funkar bäst i kök och badrum.

Jag känner att jag nog ska trycka in fler vägguttag, men behöver dom vara smarta? Det känns nästan som att behovet av att kunna stänga av och på dom är väldigt litet.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

En smart produkt är en diskbänk med 1 stor ho istället för två små. En annan är en diskmaskin i arbetshöjd. Va ju inte denna typen av produkter du hade i åtanke dock. Men värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Har ni tips på vila detektorer som är prisvärda?
Smarta nog att snacka med animus, och batteridrivna kanske?

Jag kör fibaro flood sensor som tar vatten samt temperatur som en bonus. Finns 2 varianter, den ena klarar apple home som är det jag använder. Haft den i 1,5 år nu och det är inga konstigheter och batteriet mår bra.

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Vi har faktiskt valt 1 stor ho 👌
Men vill man ha verkligen ha diskamskinen högre än på golvet?
Jag förstår att det vore smidigt ur ergonomisk synpunkt, men känns ändå inte helt rätt?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Jag hade skippat Vägguttag med USB kontakter. De är onödigt dyra och vad gör du när 5V adaptern i dem går sönder? Ringer elektriker? De flesta stödjer inte snabbladdning utan bara 2.1A.

Själv har jag bara en Lenovo 10" smart assistent i köket. Men hade gärna haft ugn och diskmaskin kopplat till den. Så får man temperaturer på maten samt veta när diskmaskinen är klar. Vattensensorer är ett måste, kolla vilka ditt försäkringsbolag rekommenderar så får man ofta lite rabatt där när det är installerat.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Jag känner att jag nog ska trycka in fler vägguttag, men behöver dom vara smarta? Det känns nästan som att behovet av att kunna stänga av och på dom är väldigt litet.

Det kan ju bara du svara på
Jag har satt en trådfri-plugg i köket till kaffebryggaren (gammal vanlig utan avstängningstimer).
Ser noll behov av fler smarta för min del, däremot fler uttag skadar aldrig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tips

Jag har själv inte anammat så mycket "smarta" lösningar här hemma men jag har renoverat kök några gånger och nu senast var vi extra nöjd med resultatet. Det saker vi var mest nöjda med var belysning och vägguttag.

För belysningen har vi förutom fönsterbelysning 3 grupper av spottar som vi kan även kan dimma, de sitter både under skåp och i taket.
Vi har lägen för olika tillfällen från mysbelysning med minst ljus vidare till arbetsbelysning och sedan upp till städbelysning med allt på max.

För vägguttag var det viktigaste för oss att få till placeringen av de som användas för mer fasta apparater som kaffemaskiner, bryggare etc. så att de hamnar där apparaten står och ger möjlighet att kunna dölja sladden.
Sedan fördubblade vi antalet uttag spridda över alla arbetsytor vilket varit en fröjd när man lagar mat.

Kanske självklarheter men av egen erfarenhet vet jag att det är lätt att missa, i vårt fall byggde vi huset och köket som vi inte var så nöjda med innan renoveringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

@SexMachine: Vi har faktiskt valt 1 stor ho 👌
Men vill man ha verkligen ha diskamskinen högre än på golvet?
Jag förstår att det vore smidigt ur ergonomisk synpunkt, men känns ändå inte helt rätt?

Nu jobbar jag i kök så jag tänker lite annorlunda, men har även sett diskmaskinen upphöjd i vanliga villakök. Saker man använder ofta ska vara tillgängliga och ergonomiska. Samma gäller ugnen, har man plats så ska man ha minst en ugn i arbetshöjd. Sen kan man ha en under spisen utöver det om man vill.

Permalänk
Medlem

lux och rörelsestyrda lampor/ledslinor under sockel, använd tex dig-uno eller quad för styrning,
uttag både på varje ände av bänskivan som har en qubino relä 1 bakom sig så du kan nyttja 10amp, tex för vattenkokaren eller kaffebryggare osv, lampor i underskåp bör även dom styras av tex z-wave eller möjligen dig-uno om du vill ha digitala led slingor. brand larm som inte reagerar på matlagning, fäll in en en 10" alexa fire tablet i väggen med usb bakom, denna används för att streama musik, kolla youtybe, recept, röststyrning, kolla vem som är vid ytterdörren via kamera eller ring osv, smarta rullgardiner så du slipper solen när du lagar mat, infällda usb uttag eller ännu bättre fäll in en trådlös laddare i bänkskivan eller fönsterbräde, gör en fällbar lucka i sockel så robot dammsugaren är helt dold när den inte är i drift, kyl fyrs med ismaskin samt skärm där man skriver upp vad som ska handlas, taklampor sätter du en minidimmer bakom från qubino. sätt uppåt riktade rgbnw lister 20cm från tak för nice ljuseffekter, kör även dessa via sensor men då väldigt nerdimmat, fäll in högtalare i taket som styrs av alexa, tex är alexa input är perfekta för detta, dessa styr du med surfplattan på väggen eller via röststyrning, allt styr du sedan via vera plus som styrs av HA.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Jag hade skippat Vägguttag med USB kontakter. De är onödigt dyra och vad gör du när 5V adaptern i dem går sönder? Ringer elektriker? De flesta stödjer inte snabbladdning utan bara 2.1A.

Själv har jag bara en Lenovo 10" smart assistent i köket. Men hade gärna haft ugn och diskmaskin kopplat till den. Så får man temperaturer på maten samt veta när diskmaskinen är klar. Vattensensorer är ett måste, kolla vilka ditt försäkringsbolag rekommenderar så får man ofta lite rabatt där när det är installerat.

149kr för 2x 2,4A är inte svindyrt och du får byta dom själv om dom skulle gå sönder. Mina har hållt över 10år och dom används dagligen. Å andra sidan kan man köra key stone vertionen så man kan skifta själva usb delen om den skulle fallera. Dock tycker jag det är bättre med infälda laddplattor i bänk,bord,fönsterbräda. Finns med snabbladdare på 60watt, kommer väll 100watt när som.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ang vägguttag. Jag hade ett gammalt utanpåliggande dubbeluttag vid köksrenovering som vi valde att ha kvar, fast i uppdaterad version med dessa i utanpåliggande 35mm djup 3-facksram;

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-usb-utta...
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-3-vags-j...

3-vägsuttaget ska sitta i en 2-facksram om solo = därför går det att köra 3-vägaren + dubbelUSB i en och samma 3-facksram. Jag var tvungen att fråga innan jag genomförde köpet...
Det blev snyggt, cleant och en bra lösning där kan vi ladda två mobiler och ha tre köksapparater anslutna

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Rekordmedlem

Det smarta att göra är att se till att kunna montera saker, dvs rikligt med dosor och rör för el och nätverk i stället för att direkt låsa in sig.
Det kan också vara värt att dra allt till/via elcentralen så man kan styra saker därifrån i stället för på plats i köket.
En annan "smart" sak att kolla på är interfacen på vitvarorna, jag upplever det som att väldigt många har otroligt dåliga interface där displaver och knappar/touchreglageär svårlästa och touchreglage som i praktiken är bedrövligt usla att hantera om de inte är helt rena och torra.
Det är väldigt jobbigt om man hela tiden måste torka av reglagen på en häll innan man kan använda den eller om ugnens reglage blir "oanvändbara" för att man öppnat den och det kommer ut ånga som täcker reglagen och de inte funkar .
Touchreglagen på många moderna vitvaror är extremt jäkla usla och borde inte förekomma i ett kök som ska användas, de ser bra ut på bild men är totalt värdelösa i många lägen i praktiken.
Det är också väldigt ont om verkligt smarta funktioner som tex vettig rörelsevakt/timer för spisen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Timer för kaffebryggare eller liknande.

Permalänk
Medlem

Många bra förslag i tråden! Gällande smarta uttag så finns det kanske inte jättestor användning just i köket, men jag tänkte stoppa in ett par Shelly-puckar i vardagsrummet.

Kostar 100-200kr/st beroende på hur många kanaler och funktioner man vill ha. Jag är mest intresserad av att mäta förbrukningen på TV (och tillhörande prylar som högtalare, Nvidia Shield mm).

Jag vill förstås slippa ha utanpåliggande smarta pluggar.

Visa signatur

press nu1mlock