Permalänk
Medlem

Kontrollera hastigheten på RAM minnen

Tjena,

Har köpt mig en ny dator, färdigbyggd och enligt specifikationen skall det sitta 2 st Corsair Vengeance LPX 8GB@3000mhz i den. Försöker kontrollera detta men vet inte riktigt vad jag skall titta efter. När jag kör CPU-Z står DRAM Frequenzy mellan 1066-1067mhz, och vad jag förstått skall man dubbla detta för att få den faktiska hastigheten, vilket då skulle bli 2133mhz om jag fattat rätt.

Tittar jag i Task Manager under Performance -> Memory står det Speed: 2133mhz.

Kör jag följande i cmd.exe:
"wmic MemoryChip get BankLabel, Capacity, MemoryType, TypeDetail, Speed"

Får jag denna output:
"BankLabel Capacity MemoryType Speed TypeDetail
BANK 1 8589934592 0 2133 16512
BANK 3 8589934592 0 2133 16512"

Moderkortet är ett MSI Z370 Tomahawk.

Är detta verkligen rätt om jag har 3000mhz minnen?

Permalänk
Medlem

Du måste gå in i BIOS och slå på X.M.P-profilen för minnena för att de ska köras i deras specade hastighet, alternativt ställa in dem manuellt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, om du inte har aktiverat XMP i BIOS kommer minnena att köra i basfrekvensen vilket är 2133MHz för DDR4.

Permalänk
Medlem

Aha, gjorde det och det verkar funka. Detta kan man göra utan att behöva oroa sig för att något? T.ex överhettning eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av maetthew:

Aha, gjorde det och det verkar funka. Detta kan man göra utan att behöva oroa sig för att något? T.ex överhettning eller så

RAM-minnen drar så lite ström att överhettning i regel inte är något man behöver oroa sig för så länge som man inte håller på med någon extrem överklockning. 1500MHz (3000 MT/s) är en ganska tam hastighet för DDR4, så det bör inte vara några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Öppna cmd och skriv ”wmic memorychip get speed” för att se vilken hastighet minnena körs i.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Öppna cmd och skriv ”wmic memorychip get speed” för att se vilken hastighet minnena körs i.

Lånar tråden lie om jag har 4st ddr3 minnen på 4gb /st å 1600MHz använde ”wmic memorychip get speed"

strå det
800
800
800
800

körs dom då i 800 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Lånar tråden lie om jag har 4st ddr3 minnen på 4gb /st å 1600MHz använde ”wmic memorychip get speed"

strå det
800
800
800
800

körs dom då i 800 ?

DDR (double data rate) innebär att data förs över 2 gånger per klockcykel, därmed blir hastighet effektivt den dubbla.

Med andra ord, dubbla dina siffror. Dina minnen får ut 1600MHz

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

@MaxieTheHatter: sant men i min andra dator där jag har samma minnen står de
1600
1600
1600
1600
när jag kör wmic memorychip get speed

så tänker något är fel

så här här är inställningarna i BIOS https://imgur.com/gallery/v8nO6hI?fbclid=IwAR3EGBEbBvjGla7b9t...