Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"max 10% bättre"

Det vet vi väl inte förrän imorgon när riktiga recensionerna släpps. Med tanke på att 3090 har cirka 20% fler CUDA kärnor, och snabbare minne borde det kunna prestera bättre i många spel.

Borde och borde. Vad jag förstått är det inte en linjär uppskalning av prestanda baserat på antal cuda-kärnor. Det är som bäst ett approximerat värde. Men någon med mer teknisk kunskap kanske kan förklara det bättre.

Men jag tror faktiskt läckorna har rätt, det kommer ligga runt 10-15% bättre prestanda men inte mer än så. Har jag fel är jag glad naturligtvis men läckornas har haft rätt tidigare, t ex gällande prestandan för 3080.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Asus TUF från netonnet den 18e kl 6.33 på morgonen. Undrar just hur många tusen som är före i kön 😜

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Borde och borde. Vad jag förstått är det inte en linjär uppskalning av prestanda baserat på antal cuda-kärnor. Det är som bäst ett approximerat värde. Men någon med mer teknisk kunskap kanske kan förklara det bättre.

Men jag tror faktiskt läckorna har rätt, det kommer ligga runt 10-15% bättre prestanda men inte mer än så. Har jag fel är jag glad naturligtvis men läckornas har haft rätt tidigare, t ex gällande prestandan för 3080.

Men nu sa du 10-15% bättre prestanda, inte "max 10% bättre". Jag har inte nämt något om skalning eller annat, bara det att jag tycker max 10% låter lite med tanke på att skillnaderna. Om det nu är så att 3090 inte har mer att ge är det förstås svårt att acceptera priset. Om man nu inte måste ha 24GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag beställde ett Asus TUF från netonnet den 18e kl 6.33 på morgonen. Undrar just hur många tusen som är före i kön 😜

Har du fått leveransbekräftelse? Någon i andra tråden som beställt den 17e efter kl 17 hade fått. Gissar att netonnet fått in förvånandsvärt få beställningar eller så har dom fått in en massa kort.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Fick ett mail från Elgiganten gällande ASUS TUF 3080 OC.
"En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Fredag 25. September till Onsdag 30. September."

Enligt folk på Reddit överenstämmer datumet med vad ASUS själva har uppgett gällande en stor leverans till återförsäljare i Europa. Jag hoppas på att datumet stämmer även om det troligtvis kommer bli ytterligare fördröjt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har du fått leveransbekräftelse? Någon i andra tråden som beställt den 17e efter kl 17 hade fått. Gissar att netonnet fått in förvånandsvärt få beställningar eller så har dom fått in en massa kort.

Nej jag har bara fått ordererkännande med "Förväntat datum: Ej bestämt"

Vilken är den "andra tråden" du syftar på? Vill ju hålla sig så mkt uppdaterad som det går

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

@N0tepad: Det är gött att veta att det kommer, var lite orolig över att NetOnNet inte skulle få några kort på ett tag eftersom att de inte verkade veta något om när leveransen skulle komma så sent som igår när jag frågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Nej jag har bara fått ordererkännande med "Förväntat datum: Ej bestämt"

Vilken är den "andra tråden" du syftar på? Vill ju hålla sig så mkt uppdaterad som det går

Denna: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607523-nvidia-geforce...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Men nu sa du 10-15% bättre prestanda, inte "max 10% bättre". Jag har inte nämt något om skalning eller annat, bara det att jag tycker max 10% låter lite med tanke på att skillnaderna. Om det nu är så att 3090 inte har mer att ge är det förstås svårt att acceptera priset. Om man nu inte måste ha 24GB minne.

Fast jag har inte sagt nånting om 10%, du pratar nog om någon annan.

Enligt de senaste siffrorna verkar 3090 ha ungefär 20% bättre prestanda i syntetiska benchmarks men fortsatt runt 10% eller mindre i spel. Vad som faktiskt är sant vet ingen dock.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Fick ett mail från Elgiganten gällande ASUS TUF 3080 OC.
"En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Fredag 25. September till Onsdag 30. September."

Enligt folk på Reddit överenstämmer datumet med vad ASUS själva har uppgett gällande en stor leverans till återförsäljare i Europa. Jag hoppas på att datumet stämmer även om det troligtvis kommer bli ytterligare fördröjt.

Typ samma mejlet skickades ut förra veckan också och då för msi korten också, man kan undra om det är någon form av standard svar och det kommer ett nytt 30/9 med en ny fördröjning.

Permalänk
Medlem

@Toss3: Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@runicgol: Kan ju hoppas på en riktigt stor leverans då

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av askerone:

...
Dock fick jag mitt Gigabyte Eagle från Inet för fem minuter sedan så jag hade tur i tidslotteriet och nu skall den monteras! Återkommer med lite känsla om jag får den förbi post.

Lite för att skänka skadeglädjegåva till er kära Sweclockers som inte fått ännu och lite för sympati

Helt sjukt! Blev inget förbi post inte.

Jag har suttit i säkert en timme och meckat, jag får inte in mina 8-pin*2 i strömkontakterna på mitt Gigabyte eagle 3080 OC.
Har Corsair 750 (rm) har använt samma kablar till 1080ti och 2080ti (det har inte lämnat burken sedan jag monterade ut 2080ti:t) men de går f-n inte att trycka in så att spärren låser. Alla hål, fyrkanter, trekanter etc matchar, går ner en bit och sedan stopp. Så sitter med dator utan grafikort och ett 3080 som blänker men inget jag kan använda.

Jag e int bitter!

Skall ta mig till Inet imorgon om jag hinner och se om det är jag, kortet eller corsairkablarna och kortet som inte trivs med varandra.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av askerone:

Lite för att skänka skadeglädjegåva till er kära Sweclockers som inte fått ännu och lite för sympati

Helt sjukt! Blev inget förbi post inte.

Jag har suttit i säkert en timme och meckat, jag får inte in mina 8-pin*2 i strömkontakterna på mitt Gigabyte eagle 3080 OC.
Har Corsair 750 (rm) har använt samma kablar till 1080ti och 2080ti (det har inte lämnat burken sedan jag monterade ut 2080ti:t) men de går f-n inte att trycka in så att spärren låser. Alla hål, fyrkanter, trekanter etc matchar, går ner en bit och sedan stopp. Så sitter med dator utan grafikort och ett 3080 som blänker men inget jag kan använda.

Jag e int bitter!

Skall ta mig till Inet imorgon om jag hinner och se om det är jag, kortet eller corsairkablarna och kortet som inte trivs med varandra.

Satan vad frustrerande! Jag skämtade halvt i någon tråd om att en del av de som fått leveransbesked fått felleveranser då någon på lagret skickat 2000-kort istället och kunden får århundradets besvikelse med posten. Men detta var helt seriöst riktigt trist.

Konstigt om anslutningarna skulle skilja, ser du någon uppenbar skillnad mot dina gamla kort i själva kontakten? Hoppas på smidig lösning imorrn!

Permalänk
Inaktiv

Första var ärlig. Profitörer kommer alltid finnas men hade varit bättre om någon som skulle fått kortet fått den istället.

Den andra var sådär lagpmt irriterande, satt och försökte få igenom mitt köp av det kortet 10-20 gånger på Inet innan jag gav upp och beställde Zotac från komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Satan vad frustrerande! Jag skämtade halvt i någon tråd om att en del av de som fått leveransbesked fått felleveranser då någon på lagret skickat 2000-kort istället och kunden får århundradets besvikelse med posten. Men detta var helt seriöst riktigt trist.

Konstigt om anslutningarna skulle skilja, ser du någon uppenbar skillnad mot dina gamla kort i själva kontakten? Hoppas på smidig lösning imorrn!

Eller hur. Och tack det är ialla fall i närheten av samma frustrationsnivå enligt ovan.

Exakt samma anslutning det är bara att den inte går att skjuta in hela vägen så att den låser och då sitter den i princip helt löst.

Permalänk
Medlem

En fråga! har ej dubbelkollat nu om det redan står i tråden så förlåt mig om det nu gör det. Men undrar vilket av alla 3080 korten som är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

NetOnNet hade ju nått problem med söksystemet vid släppet vilket gjorde att man behövde ha länken sparad för att överhuvudtaget kunna beställa, var någon som postade den här på SweClockers förut därav lyckades jag beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

En fråga! har ej dubbelkollat nu om det redan står i tråden så förlåt mig om det nu gör det. Men undrar vilket av alla 3080 korten som är bäst?

Asus TUF korten verkar ha fått bäst omdömen vad jag har sett än så länge.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Någon som fått hem ett kort än? Mycket skillnad från de kortet som Sweclockers testade i prestanda? Tänker att man får ju ta de man får tag i. Men om de är lite skillnad osv.

De direkt från Nvidia var väl lite fabriksklockat osv.

Permalänk
Medlem

Fick mitt MSI 3080 Gaming X Trio idag. Lade även en beställning på TUF då jag efter att ha läst reviews föredrog det men efter att ha lekt lite med MSI kortet måste jag säga att det inte är så kasst som alla säger. Fick ett okej chip känns det som också, men power limit är en bitch, helt klart.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@MaxSun: så asus tuf som verkar vara bland det billigaste är bäst?

Permalänk
Medlem

@lillenkk: Verkar så, men hoppas strix benchmarks kommer snart. Ska bli kul att se hur den är i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Beställde en tuf så den matchar min tuf skärm xD. Intressant o se hur fort de kommer in kort från asus till netonnet

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick mitt MSI 3080 Gaming X Trio idag. Lade även en beställning på TUF då jag efter att ha läst reviews föredrog det men efter att ha lekt lite med MSI kortet måste jag säga att det inte är så kasst som alla säger. Fick ett okej chip känns det som också, men power limit är en bitch, helt klart.

Varför skulle det vara ”inte så bra” det har ju fått riktigt bra i reviews på youtube, speciellt eftersom att det går så tyst!

Permalänk
Medlem

Wow, just wow.

Vilken best 3090 är alltså.

https://www.youtube.com/watch?v=JDUnSsx62j8

Nästan så tv'n kommer i andra hand även om bara tv kostar sisådär 300k.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Wow, just wow.

Vilken best 3090 är alltså.

https://www.youtube.com/watch?v=JDUnSsx62j8

Nästan så tv'n kommer i andra hand även om bara tv kostar sisådär 300k.

Papper från nvidia med inställningar för att klara 60fps, luktar hund.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Skrivet av MinpinStudios:

Papper från nvidia med inställningar för att klara 60fps, luktar hund.

Det är ju sponsrat av Nvidia, klart de förbereder för så bra resultat som möjligt. Är väl inte så konstigt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__Palit 4080 Super
1xM.2 512GB 2xM.2 1TB 2xM.2 2TB+ 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__Samsung oled G8 34"_ASUS ROG CHAKRAM
Corsair K100 Air_Logitechprylar: G25, Z-4,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Läste att OC-kortet ska ha en boost clock på 1905 i gaming-mode och 1935 i OC-mode och en memory clock på 19.5 Gbit istället för 19 (icke-OC har 1695 respektive 1710 mhz). Vad det gör i prestanda har jag dock absolut ingen aning om. Jag hoppas bara att kortet inte är sämre när det kommer till kylning och ljudnivå - förhoppningsvis bättre pga större och mer påkostat?

Jag fick tag i ett Zotac Trinity 3080 och den boostar till 1935 (endast ökade limits, ingen OC) och ligger där konstant i CoD modern warfare med full load. 66-67c temperatur med egen fläktkurva. De boostar ju så länge limits räcker till och temperaturen ligger bra så den lilla skillnaden i prestanda mellan korten minskar ännu mer när man bara drar upp powerlimit och justerar fläktkurvan. Nu är det ju även snack om att just Zotac trinity är nerfad med sin låga powerlimit och det snackas om det med Zotac reps på reddit där det verkar som att de försöker få till en lösning på det, tex nytt Vbios med ökade limits. Med lite tur. Men kortet presterar väldigt bra redan nu.

Mitt gamla kort är ett 980ti Strix och det är ett väldigt bra kort, ville bara påpeka att det här med OC modell eller inte osv spelar mindre roll.