Svenska återförsäljare får något färre Geforce RTX 3090 än RTX 3080

Permalänk
Hjälpsam

Nvidia släpper ett kort med fantastisk prestanda spekulanter hänger på låset.
Bara ett fåtal kort släpps.

Skrivet av Forummedlemmer på Sweclockers:

Det var en papperlansering.

Skrivet av Nvidia:

Det var ingen papperslansering "our supply was great".

Skrivet av Forummedlemmer på Sweclockers:

Deras "supply" var inte alls "great", Nvida borde inte ljuga.

Skrivet av DeadByBirth:

Varenda artikel är fylld av kommentarer man tror är skrivna av gnälliga dagisbarn. *sigh*

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"Läckor" är ungefär lika tillförlitliga som rykten. Vänta på riktiga testen istället.

Samma läcka som läckte 3080-siffrorna som stämde.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är så hemligt om när NDAn släpps på RTX 3090. På 3080 fick väl de flesta reda på det 1 vecka innan?
Jag gissar att det kommer recensioner imorgon 15:00 men varför har det inte presenterats?
Jag hade gärna velat ha recensioner på både Founders och partnertillverkare innan korten är slutsålda.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

När man bedömer tillgången på kort får man även räkna in att de större e-handlarna har kanaler i grannländerna med samma lagersaldon, exempelvis Komplett och Elgiganten (Elkjøp) så det blir säkert många köpglada även denna torsdag. Vad jag har hört är det extremt få kort av vissa modeller, 2-3 stycken från AIB x och 20-30 från AIB y som mest. Detta kortet borde lanserats som ett Titan och riktat för professionellt arbete/rendering, men Nvidia såg ju att 2080 Ti gick att ta betalt för, så varför inte tjäna pengar på de mest inbitna fantasterna. Vinsten i FPS lär som vissa läckor redan visat vara marginell, jämför förra arkitekturen exempelvis 2080 Ti vs Titan RTX, tror vi kommer få se liknande % resultat. 8K gaming med DLSS och optimerade grafikinställningar kan man göra med 3080 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har inte kollat men Komplett ser ut att få in från många olika tillverkare. Har riktigt svårt att tro att det skulle ta mer än en och en halv månad för den som vill ha ett 3080. Har dock inte sagt att det var en lyckad lansering, har inte nämnt något om det över huvud taget.

Förhoppningsvis inte, men polarn väntade i 4mån på sitt trio x 2080Ti från komplett när det annonserades. Slutade med att han avbokade😆

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag tror det är medvetet strypt tillgång på icke TI korten, Nvidia vill nog se vad AMD kan åstadkomma innan dom drar igång någon större produktion.

Iom TI korten så kan Nvidia anpassa sig efter konkurrensen vilket i nuläget är svårt när dom har släppt och inte AMD har.

Nja, att göra så är ju ekonomiskt självmord som företag. De kommer tappa otroligt mycket kunder till AMD pga den låga tillgången. (såvida AMDs tillgång inte är lika dålig vilket den mycket väl kan vara) Nog kan Nvidia förtjäna lite kritik kring hur de informerat om lanseringen, men att tro att de avsiktligt stryper tillgången är... orealistiskt.

Permalänk
Medlem

Dom är handtillverkade.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har inte kollat men Komplett ser ut att få in från många olika tillverkare. Har riktigt svårt att tro att det skulle ta mer än en och en halv månad för den som vill ha ett 3080. Har dock inte sagt att det var en lyckad lansering, har inte nämnt något om det över huvud taget.

Du har fel.

Även Komplett har stadigt flyttat bak sina datum sedan korten tog slut.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Varför vet vi inget om slut av NDA för 3090 och när någon (och vem är någon som har fått kort att testa?) får publicera ett riktigt test?

Ja det är en bra fråga och ett märkligt upplägg mot konsumenterna. Blir verkligen som att köpa grisen i säcken. Vad finns det för officiell info om 3090:s egentliga prestanda annat än att det är en "BFGPU" bakad i Jensens ugn?

3090 kort finns i omlopp redan och testas, men alla seriösa är tysta som möss pga NDA. Sen finns de ju alltid några som lyckas få tag på kort som skiter i detta, och kan läcka ut lite vid sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du har fel.
Även Komplett har stadigt flyttat bak sina datum sedan korten tog slut.

Får väl börja leta efter bot-tjänst så man har chans till att få ett 3070 och kan spela på OK fps under 2020.

Lol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Undra hur många 3070 dom får in

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

hmm något färre 3090 än 3080... jag vet inte hur allt funkar men att tillverka GA102 kretsen till fullo är ju svårare och sen "stänger man av" delarna (tpc) så det blir en enklare GA102... (3080) förstår jag... klarar man inte av 3080 "stänger man av" fler och då blir det 3070... och jag tror enligt 2000 serien så gissar jag bara på en GA102-3060 variant... där man "stänger av" ännu fler... så vissa kretsar blir inte i soperna... vad jag vet om.... (ren spekulation)

Bra spekulerat. I början av processen är det alltid svårare att lyckas med den perfekta wafern. I början är det bara russinen i kakan som blir 3090 exempelvis. Men desto fler 3080 kisel lär kapas upp så det är ju positivt för alla som väntar på det.

Den stora risken med denna ökade efterfrågan tror jag kan vara tillgången på kretsar från Nvidia. AIB partners kör nog så det ryker med allt de kan få, det är enklare för dessa att skala upp då det är en simplare tillverkningsprocess att "löda på lite komponenter" på en PCB, än att producera wafers - som tar tid! Fråga Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Får väl börja leta efter bot-tjänst så man har chans till att få ett 3070 och kan spela på OK fps under 2020.

Lol.

Då får du köpa en bot för köpa en (bättre) bot. Läste att det är hög efterfrågan på bottarna också haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Dom är handtillverkade.

Med marmorinslag från de tibetanska bergen i backplaten? Hade ju nästan varit en rimlig förklaring.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kul att behöva slanta 8000 kr innan prisökningen, för att sedan vänta 4 månader på att få hem kortet.

-_-

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Förstår inte gnället på Nvidia, de som klagar mest skulle aldrig köpt något annat än AMD ändå liksom

Sedan vore det väl lustigt om vi fick in fler 3090-kort till Sverige än 3080?.

Kan jag tycka i allafall.. lite som att vi får in fler Audi RS6 till bilhandlaren än Audi A6, då är något fel i mina ögon

Du har alltså helt missat den katastrofala lanseringen? Kort som hypeats upp i över en månad av den fräcka typen i skinnjacka? Gnället är befogat, särskilt ett skitår som detta.

Skrivet av Grihm:

Kul att behöva slanta 8000 kr innan prisökningen, för att sedan vänta 4 månader på att få hem kortet.

-_-

Kör faktura så betalar du inte förrän kortet skickats!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

AMD lär väl sälja fler kort när nvidia inte kan leverera?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

AMD lär väl sälja fler kort när nvidia inte kan leverera?

Man kan ju alltid hoppas, Nvidia förtjänar att straffas försäljningsmässigt för en lansering som denna.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Man kan ju alltid hoppas, Nvidia förtjänar att straffas försäljningsmässigt för en lansering som denna.

Jag hoppas att Läderlappen inser att dom har lovat för mycket.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag hoppas att Läderlappen inser att dom har lovat för mycket.

Om det nu inte var planen redan från början för att på något konstigt sätt genskjuta AMD eller artificiellt höja priserna? Kort på sänkta priser nu vid launch och allt möjligt skumt som pågår. Trist i vilket fall, inget snack om att ingenjörerna på Nvidia plockat fram ett grymt kort.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det är helt sjukt att Nvidia får skulden för att ha lanserat ett för billigt grafikkort.
Hade varit bättre om dom var dyrare så färre blev sålda (och gnället minskat).

Sluta White Knighta och SIMPa Nvidia, ett miljard dollars företag...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Kul att behöva slanta 8000 kr innan prisökningen, för att sedan vänta 4 månader på att få hem kortet.

-_-

Det har du ju själv valt så jag antar att du tycker det är kul och att du inte är ironisk. Det går ju tex betala med faktura om man inte vill ha kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Frågan är väl vilka som köper 3090? Jag tänkte göra det men den är ju enligt läckorna i snitt bara 8,8% bättre än 3080 för gaming.

Jag funderar på det. Inte för att jag är gjord av pengar, jobbar på fabriksgolv, utan för att jag vill ha det snabbaste.
Sen jämför jag prestandan med 2080Ti som jag har nu och inte 3080.
Andra läckor visar dessutom på ca 20% högre prestanda mot 3080, inte bara i blender utan även i spel. Att den första videon togs ner så snabbt kan tyda på att de klantat till testet.
En sak är säker: Man kan spekulera mycket i mycket när det gäller denna hårdvaruhöst.
Jag hoppas att AMD verkligen kan konkurrera denna gång men deras kort kan också bli svåra att få tag i. Konsolerna behöver sina chip också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag funderar på det. Inte för att jag är gjord av pengar, jobbar på fabriksgolv, utan för att jag vill ha det snabbaste.
Sen jämför jag prestandan med 2080Ti som jag har nu och inte 3080.
Andra läckor visar dessutom på ca 20% högre prestanda mot 3080, inte bara i blender utan även i spel. Att den första videon togs ner så snabbt kan tyda på att de klantat till testet.
En sak är säker: Man kan spekulera mycket i mycket när det gäller denna hårdvaruhöst.
Jag hoppas att AMD verkligen kan konkurrera denna gång men deras kort kan också bli svåra att få tag i. Konsolerna behöver sina chip också.

Jag funderar också på 3090 men absolut inte om det är som läckan säger 8.8% bättre. Snittar det över 20% bättre beställer jag ett imorgon.

Tyvärr tror jag inte det gör det, blir dock väldigt gärna överbevisad!

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Det har du ju själv valt så jag antar att du tycker det är kul och att du inte är ironisk. Det går ju tex betala med faktura om man inte vill ha kul.

Nej jag har inte köpt ett ännu. Faktura gör ju ingen skillnad förutom att betalningen skjuts fram. Köper jag ett betalar jag det direkt, men faktumet är detsamma att det är 4 månaders väntetid.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jag funderar också på 3090 men absolut inte om det är som läckan säger 8.8% bättre. Snittar det över 20% bättre beställer jag ett imorgon.

Tyvärr tror jag inte det gör det, blir dock väldigt gärna överbevisad!

Nya läckor i natt visar ca 30% prestandaökning för 3090 mot 2080Ti. Det skulle i så fall peka mot ca 10% högre än 3080.
Optimerade drivrutiner kan kanske ge några procent till. Kommer vänta med köp ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Samma läcka som läckte 3080-siffrorna som stämde.

Behöver inte betyda något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du har alltså helt missat den katastrofala lanseringen? Kort som hypeats upp i över en månad av den fräcka typen i skinnjacka? Gnället är befogat, särskilt ett skitår som detta.

Vad var katastrofalt med lanseringen? Att korten tog slut?

Påminner mig lite om när man köper en ny bil.
Tillverkaren lovar att bilen ska dra 0.5l/milen blandad körning visade sig vara en sanning med modifikation. Fälgarna som var i reklamen ingick inte i priset utan kostade 22000kr extra, dessutom fick jag vänta 1,5månad på leverans av bilen.

Men vet inte alla om att aldrig lita 100% på en tillverkare vid detta laget?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad var katastrofalt med lanseringen? Att korten tog slut?

Egentligen inte, "shit happens", det är den totala summan av saker.
Korten lanseras med ett (lågt) introduktionspris, förvisso inget att tjafsa om i sig, om det kommuniceras ärligt.
Intropriset är satt till att vara en viss tid, och det är ju också helt ok, om det åtminstone hade kommunicerats att det även var låg tillgång på kort.

Summan av sådan "småsaker" är att många sitter kvar med en känsla av att bli "lurad", ingen gillar den känslan.
(jag har säkert glömt någon ytterligare "småsak")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad var katastrofalt med lanseringen? Att korten tog slut?

Påminner mig lite om när man köper en ny bil.
Tillverkaren lovar att bilen ska dra 0.5l/milen blandad körning visade sig vara en sanning med modifikation. Fälgarna som var i reklamen ingick inte i priset utan kostade 22000kr extra, dessutom fick jag vänta 1,5månad på leverans av bilen.

Men vet inte alla om att aldrig lita 100% på en tillverkare vid detta laget?

Menar du att vi ska fortsätta att bara acceptera detta?