AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Precis som allt annat, ord och termer kan förändras genom tiderna och papperslansering betyder numera att man har för lite i lagret att jämföra med en vanlig lansering utöver dess original betydelse.

Ord och termer är inte statiska och byter ofta definitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

nvidias "skit"sida var otillgänglig och hela tillgången rakt över har varit ett enda stort skämt .

är inte detta en papperslansering så vettefan vad som är det ....... visst kan man skylla på bottar men att INGEN som spammade nvidias sida såg ett kort på väldigt lång tid ..... skitsnack och inkompetens då man gått ut med både tid och datum för lansering

Det är ju flera stycken som fått kort? Och tja.. 7970 dyker upp i minnet som mycket värre papperslansering. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

TSMC har tre 7nm-processer: N7, N7P och N7+. N7 är den första. N7P är en liten uppdatering av denna med något bättre prestanda, till vilken man lätt kan porta chip gjorda för N7 - ungefär som Intels "14nm + (+++ dubbelplus eller vad de nu är uppe i nu). N7+ är EUV-varianten av samma sak - att flytta chip till denna är jämförelsevis mycket svårare. Det finns också något som heter N6 som är EUV med kompatibel med N7, men den är inte klar än.

AMD har talat om att de skall köra en "7nm+" process för RDNA2, men detta var innan TSMC lanserade en process som hette N7+. Efter detta har AMD inte sagt något om "7nm+", utan bara att det är en 7nm-process. Detta har tolkats som att processen i själva verket är N7P, och att AMD för att vara tydliga ändrade sin benämning när det blev klart hur TSMC döpte sin 7nm EUV-process.

Ja, hittade denna efter jag skrev mitt inlägg:

https://www.techpowerup.com/264546/amd-sheds-light-on-the-mis...

Så ja det är som du säger, och det förklarar ju förvirringen! Så då är det nog N7P som gäller, och inte EUV noden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Det är ju flera stycken som fått kort? Och tja.. 7970 dyker upp i minnet som mycket värre papperslansering. 🙄

läs igen ,,,, fanns inte att beställa på nog bra över 1 timme .... sen att folk lyckats efter det är jag medveten om .
tråden handlade väl om "lanseringen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Distributörer, men ja, det är ett preliminärt datum. Med stor sannolikhet får man kort innan dess. Du tycker inte att det ser konstigt ut med att alla kort har 2021-01-24? Det kan ju knappast stämma att utdelningen ska vara så exakt att alla har preliminärt exakt samma datum. Detta betyder ju inte heller att de får korten just då. Oftast vet ju knappt butiker när de får nästa leverans av kort i början, kan vara imorgon eller om 8 dagar. Det vi kan räkna med är att det kommer kort kontinuerligt. Har man otur ligger man i 10 i kö, de får in 9 och man missar just den batchen, i dessa fall kan man ha ett datum som inte stämmer med den förväntade tiden.

Där är två olika datum, inte bara 2021-01-24, om du kollar. Ta med 3090 så kommer ytterliggare ett datum med. De kanske är placeholders, men det behöver inte ens vara worstcase scenario. Jag väntade i mer än två månader med uppskjutna datum på en Asus PN50. Varje gång datumet inträffade, så sköts det fram med 1-2 veckor.

Skrivet av DevilsDad:

Det är ju flera stycken som fått kort? Och tja.. 7970 dyker upp i minnet som mycket värre papperslansering. 🙄

Vem fan bryr sig om 7970, det är ett 3080 jag vill köpa.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Skrivet av sKRUVARN:

Håller med, dessutom har ju Sweclockers rapporterat om att antalet kort ÅF har fått in inte skilt sig speciellt mycket från tidigare lanseringar, även om det som vanligt är för lågt.

"Om bolaget fortsatt använder TSMC:s tillverkningsteknik på 7 nanometer möjliggör den beprövade arbetskedjan troligtvis en hög grad av fungerande kretsar, vilket Nvidia kanske inte gör i samma utsträckning då bolaget byter till Samsungs 8-nanometersteknik i och med Geforce RTX 3000 "Ampere"-serien."

Jag har sett AMD slides där både 7nm och 7nm+ har använts för RDNA2, någon som vet vilken nod som gäller? Har ju svårt att se att den utlovade 50% prestanda/w ökningen gäller om dom är kvar vid samma nod eller? Och med tanke på att TSMC 7nm+ är en EUV-nod så kan man väl gissa lite på att yields där inte är lika bra, med tanke på alla problematiska rapporter om den tekniken genom åren.

Skrivet av wargreymon:

Håller helt med. Vi snackar ju ganska många kort som fanns i början ändå och flera kort har ju kommit in under veckan. Till och med Founders Edition har ju fått in nya leveranser, så allt skit om att Nvidia bara lockade med det priset var ju bullshit. Om != papperslansering betyder att alla som vill ha ett kort vid lansering ska få ett så har väl nästan varje lansering varit en papperslansering. Problemet var ju att efterfrågan har ju varit enorm.

Nvidia har nog garanterat levererat bra mycket mer 3080/3090 än Big Navi kommer havid lansering innan AMD ens haft sin presentation.

Och med väntetider på nästan ett halvår är det de facto en papperslansering.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Där är två olika datum, inte bara 2021-01-24, om du kollar. Ta med 3090 så kommer ytterliggare ett datum med. De kanske är placeholders, men det behöver inte ens vara worstcase scenario. Jag väntade i mer än två månader med uppskjutna datum på en Asus PN50. Varje gång datumet inträffade, så sköts det fram med 1-2 veckor.

Vem fan bryr sig om 7970, det är ett 3080 jag vill köpa.

13st 2021-01-04 (inte 24e som jag råkade skriva) och 1 på 2020-12-28, ganska solklart placeholder. Saken är ju att har du beställt kommer du ha ett annat preliminärt datum och kort kommer kontinuerligt. Kan det bli längre? Visst. Kan det bli kortare? Jadå.

Kommer antagligen komma leveranser nästan dagligen av olika modeller. Men dessa lanseringar är alltid sjukt svåra att beräkna när man får ett kort, men betyder inte att de inte kommer eller finns.

Skrivet av firstofmay:

Och med väntetider på nästan ett halvår är det de facto en papperslansering.

I Skandinavien hade en modell ifrån ett företag fått 7000 beställningar på första dagen. Är du medveten om hur sjukt hög efterfrågan är? Med denna logik är alla lanseringar en papperslansering.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Nog fan är det en papperslansering när ett grafikkkort för 17k säljer slut på 2 minuter. Hur många kort har dom skeppat? 10st?

Permalänk
Medlem

Låter förstås bra, men jag tror det när jag ser det; det som påstås av en tillverkare i sociala medier tar jag med 1 kg salt eller mer.

Skrivet av wargreymon:

Det kan ju knappast stämma att utdelningen ska vara så exakt att alla har preliminärt exakt samma datum.

Så är det, men ett höftningsdatum som är så där långt in i framtiden är en tydlig indikation på att tillgången förväntas fortsätta vara skitdålig. 3000-serien är en papperlansering, i praktiken. Nvidia hade bråttom.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vem fan bryr sig om 7970, det är ett 3080 jag vill köpa.

Eeh.. Jag svarade en person som efterfrågade exempel på papperslansering (ok, kan ha varit retorisk). Känn dig varm välkommen att ignorera mina inlägg ifall de inte angår dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Nog fan är det en papperslansering när ett grafikkkort för 17k säljer slut på 2 minuter. Hur många kort har dom skeppat? 10st?

Komplett hade 30st Asus TUF.

Skrivet av backfeed:

Låter förstås bra, men jag tror det när jag ser det; det som påstås av en tillverkare i sociala medier tar jag med 1 kg salt eller mer.

Så är det, men ett höftningsdatum som är så där långt in i framtiden är en tydlig indikation på att tillgången förväntas fortsätta vara skitdålig. 3000-serien är en papperlansering, i praktiken. Nvidia hade bråttom.

Sverige hade som sagt ~1000 kort och vi är ett litet land, hur många kort fanns det inte vid lansering? 50-100k? Enligt en butik hade de 5000 beställningar på 1 modell i Sverige. Hur många kort är enligt dig INTE en papperslansering?

Permalänk
Medlem

Folk tar verkligen allt Frank Azor säger och blåser upp det ett par hundra ggr

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

I Skandinavien hade en modell ifrån ett företag fått 7000 beställningar på första dagen. Är du medveten om hur sjukt hög efterfrågan är? Med denna logik är alla lanseringar en papperslansering.

Vissa verkar ju tro att de är den enda som vill köpa ett kort. Antar att de hellre hade sett en lansering i januari så att de hade ett kvartal på sig att bygga upp ett lager, i sann "får inte jag ska ingen annan få"-anda.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

läs igen ,,,, fanns inte att beställa på nog bra över 1 timme .... sen att folk lyckats efter det är jag medveten om .
tråden handlade väl om "lanseringen"

LOL, så en timme är "väldigt lång tid"? När du formulerar dig så tänker jag åtminstånne veckor, kanske månader.. Men det är ju inte riktigt rimligt med tanke på att det gått ett par veckor sedan lansering ^^

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

13st 2021-01-04 (inte 24e som jag råkade skriva) och 1 på 2020-12-28, ganska solklart placeholder. Saken är ju att har du beställt kommer du ha ett annat preliminärt datum och kort kommer kontinuerligt. Kan det bli längre? Visst. Kan det bli kortare? Jadå.

Kommer antagligen komma leveranser nästan dagligen av olika modeller. Men dessa lanseringar är alltid sjukt svåra att beräkna när man får ett kort, men betyder inte att de inte kommer eller finns.

I Skandinavien hade en modell ifrån ett företag fått 7000 beställningar på första dagen. Är du medveten om hur sjukt hög efterfrågan är? Med denna logik är alla lanseringar en papperslansering.

Fast hur tänker du nu? Sony kommer skeppa cirka 6 miljoner PS5 enheter till releasedagen och drygt 11 miljoner tills året är slut för att möta just efterfrågan.

Efterfrågan har fan ingen betydelse i detta fall, Nvidia vet mycket väl vilken efterfrågan som finns där ute, inte så att det är nån jävla chock.

En papperslansering ÄR DE FACTO när du vet att efterfrågan där ute är 1 miljon enheter, utannonserar skiten för tidigt och vet på förväg att man max kommer ha 10 000 st enheter redo vid lanseringsdatumet och att det kommer ta 6 mån innan man möter den efterfrågan som finns.

Permalänk
Medlem

Nvidia 3000 serien känns lite som en papperslansering, det kan jag hålla med om. Det är ju inte det, det är bara tillgång v efterfrågan som missbedömts gravt. De kunde ju verkligen ha satt priset på 10'000kr eller något och lugnat ner hypen samt tjänat en hacka. Sen när AMD lanserar sitt, chocksänk priset till 8000. DÅ skapar du rubriker. Eller ptja.. nuförtiden blir ju folk pissed på prissänkningar som sker efter man köpt något.

Det är bra att tillverkare tvärtom siktar på att tillgängligheten ska bli bra. AMD har haft riktigt dåligt track-record på denna punkt själva så det är bra om de kanske reflekterat över det och sett över sin lanseringsstrategi. Blir det ett PR-värde i det hela så kommer Nvidia säkert vilja bli bättre dom också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Vissa verkar ju tro att de är den enda som vill köpa ett kort. Antar att de hellre hade sett en lansering i januari så att de hade ett kvartal på sig att bygga upp ett lager, i sann "får inte jag ska ingen annan få"-anda.

Det är så en lansering ska gå till, vet inte vart fan du har fått uppfattningen om nått annat. Eller menar du att Apple borde tillverka 1 % av efterfrågan när dom lanserar nya iphones varje år och att det ska ta 6 månader innan man får en i handen? Lagom tills nästa års Iphone kommer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

LOL, så en timme är "väldigt lång tid"? När du formulerar dig så tänker jag åtminstånne veckor, kanske månader.. Men det är ju inte riktigt rimligt med tanke på att det gått ett par veckor sedan lansering ^^

låter inte som en "lansering"

så ett par månader gamla saker sedan release är under lansering ?

nä nu får jag ta en kall en och lugna ner mig innan jag spricker

Permalänk
Hjälpsam

Killen ser ut som ärligheten själv, vi skall nog tro på vad han säger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Jo, det kan man, om man är ett AMD fanboy.

Permalänk
Medlem

Visst har 3000-serien lite kort men som sagts var det på samma nivå som många andra lanseringar.
AMD Radeon HD 7970 Var en papperslansering av dess like om vi ska prata om nått =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Folk tar verkligen allt Frank Azor säger och blåser upp det ett par hundra ggr

https://i.imgur.com/6CY5SiK.png

Det är ju nästan som vore på Internet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Viking
Skrivet av DeadByBirth:

Jo, det kan man, om man är ett AMD fanboy.

Och detta är skrivet av en Nvidia fanboy.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Fast hur tänker du nu? Sony kommer skeppa cirka 6 miljoner PS5 enheter till releasedagen och drygt 11 miljoner tills året är slut för att möta just efterfrågan.

Efterfrågan har fan ingen betydelse i detta fall, Nvidia vet mycket väl vilken efterfrågan som finns där ute, inte så att det är nån jävla chock.

En papperslansering ÄR DE FACTO när du vet att efterfrågan där ute är 1 miljon enheter, utannonserar skiten för tidigt och vet på förväg att man max kommer ha 10 000 st enheter redo vid lanseringsdatumet och att det kommer ta 6 mån innan man möter den efterfrågan som finns.

Sony har ju tagit förbokningar i över ett år, de hade varken visat pris, datum eller specifikationer mer än ett namn när de började ta inbokningar. Det är helt andra generationstider på en konsol som uppdateras var 5-8 år och grafikkort runt 2 år. Har de ens haft en fullständig lansering av konsolen? Dessa släpp är ju inte ens jämförbara alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Det är så en lansering ska gå till, vet inte vart fan du har fått uppfattningen om nått annat. Eller menar du att Apple borde tillverka 1 % av efterfrågan när dom lanserar nya iphones varje år och att det ska ta 6 månader innan man får en i handen? Lagom tills nästa års Iphone kommer.

Jaså, så när Ferrari släpper en ny bil så ska alla redan vara tillverkade och klara? Tror du missat att det kan vara svårt att få tag på Appleprodukter vid lansering också. Vet inte var du har fått för dig att hårdvarulanseringar brukar gå till på något annat sätt. Det är mer eller mindre standard att tillgången är låg till en början. Har man varit med ett tag så vet man att man måste ligga på låset för att ha en chans att få tag på grejer inom en rimlig tid.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Komplett hade 30st Asus TUF.

Sverige hade som sagt ~1000 kort och vi är ett litet land, hur många kort fanns det inte vid lansering? 50-100k? Enligt en butik hade de 5000 beställningar på 1 modell i Sverige. Hur många kort är enligt dig INTE en papperslansering?

30st..wow imponerande.

Kanske en lansering där man åtminstone kan möta 90-95 % av efterfrågan? Eller har du någonsin beställt nån annan produkt vid lansering? Minns inte när jag sist behövde vänta 3 månader för att få en ny iphone i handen eller vilken annan jävla elektronikprodukt heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Jo, det kan man, om man är ett AMD fanboy.

Nu borde inte du slunga sten i ett glashus här.

Skrivet av Shrudder:

Jaså, så när Ferrari släpper en ny bil så ska alla redan vara tillverkade och klara? Tror du missat att det kan vara svårt att få tag på Appleprodukter vid lansering också. Vet inte var du har fått för dig att hårdvarulanseringar brukar gå till på något annat sätt. Det är mer eller mindre standard att tillgången är låg till en början. Har man varit med ett tag så vet man att man måste ligga på låset för att ha en chans att få tag på grejer inom en rimlig tid.

Nej men man ska inte heller producera 15 bilar på ett år och sedan inte vara beredd att ha 100 på väg. Vilket Nvidia verkar ha gjort här.

Se det så här. Nvidia kanske har 10.000 kort färdiga.. men då ska även 20-30K kort vara i pipelinen och vara några veckor max från leverans. Det är så här Nvidia gjort tidigare och det har fungerat. Nu så skriker lanseringen bara framrushad.

Observera att en majoritet av medlemmarna här inne inte skriker för att de inte fått ett kort i första vågen. Tror nog de flesta är medvetna om att man ska vara väldigt tidigt ute för att få ett kort i det stadiet utan det är den uppenbara bristen som verkar sträcka sig månade på månader i tiden som är orsaken till att folk är lite irriterade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Står att mitt 3080 ska komma 1 november(vet inte hur mycket man vågar lita på det). Får jag tag på ett 6xxx kort av AMD så blir det en snabb avbokning av det 3080. Ber till gud att dom har en större tillgänglighet av korten vid release.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

många produkter genom åren har haft minst sagt dålig tillgång kort efter lansering MEN nu när det ligger 2 lanseringar(från olika företag) nära i tiden kan AMD ta lite kunder om de faktiskt har bra tillgång på kort och att dom presterar OK.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju enligt de flesta skött lanseringen av 3000-serien mycket dåligt, så vad gäller just lansering, marknadsföring, tillgång etc så är det öppet mål för AMD, men hur prestandan blir påverkar ju inte av det. Det. Men själva lanseringsbiten har de ju absolut möjlighet att göra väldigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.