Permalänk
Medlem

Krånglande USB?

Uppkommit ett skapligt irriterande problem idag.

Satte på datorn precis som vanligt. Först hände ingenting, men efter ett par omstarter (manuellt) kom jag till BIOS (?) Provade med att rycka ur allt (headset, mus, tangentbord). Då starta datorn upp precis som vanligt.

Satte in mus och tangentbord när jag väl kommit in i datorn och de är inget problem, allt funkar som vanligt. Startar jag om med mus/tangentbord i så kommer jag till "BIOS" och måste då upprepa att rycka ur allt och starta om manuellt igen för att få de att funka.

Kommer till den här skärmen

http://www.bilddump.se/bilder/20201001080537-94.254.12.106.jp...

Har inte ändrat nåt utan allt är som när jag fick den från Inet

Och detta är speccsen på den aktuella datorn (köpt i mitten av December)

Taurus Gaming (Ljuddämpad chassisida)
Intel Core i5 9400F
ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC
ASUS PRIME Z390-P
HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Fury
Intel 660P 512GB

Intel Stock
be quiet! System Power 9 500W
Windows 10 Home

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Välj i bios boot listan EXAKT vilken disk datorn ska starta från för att minska risken att den slösar tid med att USB.

Testa olika USB portar. USB Hub och USB kablar kan också orsaka startfel.

Testa om det verkligen är alla USB prylar som datorn har problem med eller bara vissa. Tex ha 1 av dom kopplad och se om datorn startar, stäng sen av datorn och testa nästa USB.

Edit:
Om felet blir värre så kan du behöva ta bort USB (tex delvis trasig mus) och nollställa bios innan datorn startar normalt igen så va beredd.

Dom sätt att nollställa som görs när strömkabeln är utdragen är bättre, fixar flera konstiga fel än sättet som finns i bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Välj i bios boot listan EXAKT vilken disk datorn ska starta från för att minska risken att den slösar tid med att USB.

Testa olika USB portar. USB Hub och USB kablar kan också orsaka startfel.

Testa om det verkligen är alla USB prylar som datorn har problem med eller bara vissa. Tex ha 1 av dom kopplad och se om datorn startar, stäng sen av datorn och testa nästa USB.

Edit:
Om felet blir värre så kan du behöva ta bort USB (tex delvis trasig mus) och nollställa bios innan datorn startar normalt igen så va beredd.

Dom sätt att nollställa som görs när strömkabeln är utdragen är bättre, fixar flera konstiga fel än sättet som finns i bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Hmm, helst vill ja inte hålla på ändra saker i BIOS. de har ju funkat från mitten av December till nu. Nån form av garqanti borde man ju ha från Inet att de fixar inom ett år.

Ska testa att koppla in musen, sen tangentbordet och sist headsetet ensamt för å se om nån svarar korrekt. Finns ju inte allt för många USB portar för att undvara 3st

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club