Tips på extern backup för Synology NAS?

Permalänk

Tips på extern backup för Synology NAS?

Jag behöver en extern disk för min Synology NAS för backupsyfte, 8TB borde duga. Nån som har tips på nån variant som fungerar bra? Jag har testat ett par modeller tidigare (Seagate backup Plus/ WD MyBook), men stört mig på att de antingen 1) var extremt högljudda eller 2) jobbade även om de borde vara i idle-läge (gissar det är relaterat med SMR-diskar som verkar sitta i de flesta externa kabinett nuförtiden) eller 3) Hade extremt ojämn prestanda (gissar även detta är relaterat med SMR).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Skaffa en till NAS och ställ hos nån annan några mil bort

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

God tanke, men jag vill nog ändå ha en traditionell USB-disk med traditionellt filsystem som är läsbart från Windows utan meckande.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

God tanke, men jag vill nog ändå ha en traditionell USB-disk med traditionellt filsystem som är läsbart från Windows utan meckande.

Blir trist vid eventuell brand eller inbrott? Men allt beror väl på hur man värderar datan.

personligen syncar jag det viktigaste (bilder, dokument, kvitton) på min synology till lagring på annan ort.

Permalänk

Jag använder Synologys C2-tjänst för onlinebackup av den viktigaste grejerna. Men det kan vara käckt ha en lokal backup med om man skulle få för sig att konfigurera om NAS:en nån dag t.ex och kunna slippa hämta om alla filer igen via nätet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Vet att du inte ville mecka men rclone till någon molnlösning? Skaffade företagskonto på Google och fick obegränsat lagringsutrymme så backar upp några terabyte dit med rclone från min linuxserver. Går även att köra mot en lokal disk om man vill.

https://rclone.org/
https://www.etdofresh.com/setting-up-rclone-synology/

Permalänk
Medlem

För att vara säker på att inte få SMR-disk så köp storlek över 10TB då dom inte kör SMR och kanske lite viktigt, kör helium ist för luft så dom går tystare och svalare.
Är skitnöjd med mina WD Red 14TB.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hade själv kunnat tänka mig att använda tex OneDrive eller liknande. Men iom att de har möjlighet att titta på ens innehåll och utifrån deras eget finnande ta bort bilder/videos som de tycker strider mot deras policy. Inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

För att vara säker på att inte få SMR-disk så köp storlek över 10TB då dom inte kör SMR och kanske lite viktigt, kör helium ist för luft så dom går tystare och svalare.

Ingen garanti att de inte är SMR, vissa tillverkare har versioner på uppåt 18-20TB med just SMR, mest för att kunna marknadsföra den som störst.

Permalänk

Köp en billig 1-fack Synology och sätt upp den på ett annat ställe (annat hus), Synology har inbyggda funktioner som fixar denna backup enkelt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Blir trist vid eventuell brand eller inbrott? Men allt beror väl på hur man värderar datan.

personligen syncar jag det viktigaste (bilder, dokument, kvitton) på min synology till lagring på annan ort.

Eller så beror det på var man förvarar disken? Jag har en extern HDD som jag backar upp till en gång i månaden, lägger den på jobbet. (Utöver det backar jag upp till molnet också, men det är en annan historia).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tja själv använder jag en ICY BOX 4 slot kopplat till min Synology över usb, dvs en JBOB disk array. ( finns upp till 10 slots ) men de är inte precis ljudlösa ljudet kommer dock enbart från diskarna, Diskar låter liksom ganska mycket och finns inte mycket att göra där. Har själv min ett förråd så stör mig inte alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002
Ett tomt HDD kabinett
https://www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-...
(Har skälv två stycken, en med en 3tb röd och en med 4tb blå. Den med blå disk låter mycket mindre, men det ska den okså när man läser om diskarna. Har inte haft problem med minna att de "tappar kontakten") )

Med valfri HDD från tillvärkare du litar på. Tillexempel
https://www.inet.se/produkt/4300754/seagate-barracuda-desktop...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18637978" userid="124014" name="konsum"]
Hade själv kunnat tänka mig att använda tex OneDrive eller liknande. Men iom att de har möjlighet att titta på ens innehåll och utifrån deras eget finnande ta bort bilder/videos som de tycker strider mot deras policy. Inte okej.
[/]
Om du kör krypterad backup så blir det väldigt svårt för någon att snoka runt. Jag skulle aldrig lagt något i skyn utan kryptering. Undantag hos mig är Android lur men kör en lokal lösning istället för Google photos.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

En 14TB WD Red hade jag inte tackat nej till, men de är rejält över min budget dessvärre. Och som sagt, molnlagring har jag redan, det är lokal backup jag är på jakt efter.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Skaffa en till NAS och ställ hos nån annan några mil bort

Tack för erbjudandet, jag behöver faktiskt detta! Var bor du?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Köpte backupdiskar från Western digitals egna webshop där de sålde ut "recertified" diskar billigt. När man kollade så såg de ändå helt nya ut och hade inga driftstimmar så frågan är om det inte bara var returer som såldes på nytt. Hur som helst de där diskarna var utmärkta för backuper och sådant och jag har för mig de gick ner i någon sorts viloläge när de inte användes. Men har inte synology NAS utan det var till datorn.

https://shop.westerndigital.com/en-ie/c/recertified

Någon tipsade att man skulle kolla "my cloud" då de hade NAS-diskar inuti.
https://shop.westerndigital.com/en-ie/products/recertified/cl...
Kan denna ha en 8TB WD Red inuti?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4794747
Jag kan inte garantera att det är WD Red.

Edit: Hmmm vissa säger den är långsam som nätverksdisk. Kanske mer värt om man vill plocka ur disken och köra internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

@oRBIT2002
Ett tomt HDD kabinett
https://www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-...
(Har skälv två stycken, en med en 3tb röd och en med 4tb blå. Den med blå disk låter mycket mindre, men det ska den okså när man läser om diskarna. Har inte haft problem med minna att de "tappar kontakten") )

Med valfri HDD från tillvärkare du litar på. Tillexempel
https://www.inet.se/produkt/4300754/seagate-barracuda-desktop...

10 TB och större barracuda PRO är inte SMR och var snorsnabb för att vara en snurrdisk gentemot tidigare 8TB-diskar. 'vanlig' barracuda med SMR finns bara upp till 8TB.

netonnets https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l... är Barracuda PRO med PMR/CMR-disk, förmodligen också deras 12 TB och deras 16 TB är exos-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

3) Hade extremt ojämn prestanda (gissar även detta är relaterat med SMR).

Gör detta nånting egentligen? Även en långsam disk borde ju klara av att synka över en backup med jämna mellanrum.

Kika på https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy
Den tar vanlig dum-backup till USB-disk som du pluggar in i synologyn. Jag har också för mig att den kunde identifiera disken så du kan plugga in den när du vill köra en backup och sedan låta den tugga under natten eller så.

Har du redan molnbackup så ger det faktum att du drar ur disken rätt skönt skydd eftersom den blir riktigt offline ifall olyckan skulle vara framme i form av virus eller galopperande deleteknapp.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en NAS
System:

12GB Ram 32 GB (stödd) - DDR4
1 x Intel Xeon D-1527 2.2 GHz
10 Gigabit Ethernet
2st 8TB, 3st 4TB, och 500GB.
250 Watt.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Gör detta nånting egentligen? Även en långsam disk borde ju klara av att synka över en backup med jämna mellanrum.

Överföringshastigheterna på nån modell jag testade pendlade mellan 0 - XXXMB/s även vid kopiering av stora filer vilket inte kändes pålitligt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Fundera över hur mycket som faktiskt behöver skyddas utanför NAS:en. Jag kör på Synology C2 tjänst för de mappar som jag känner behöver finnas säkrat på annan geografisk plats: https://c2.synology.com/sv-se/backup#tab_plan

Fördelen jämfört med extern hdd är att jag hela tiden har min backup replikerad med full versionshistorik off-site utan att behöva tänka och hantering via deras egna HyperBackup.

Såg att TS redan använder tjänsten!
Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En billig lösning är att köpa en Raspberry Pi att ansluta diskarna till. Installera Linux samt slå på ssh-anslutning. Gör sedan backup till den m.h.a. Synologyns stöd för rsync. En RPi 2 klarar av att ta emot ca. 30 Mbit/s med ssh och rsync, om jag minns rätt. De nyare klarar säkert betydligt mer.

Edit: Om du vill ha backupen på annan plats d.v.s.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Corsair RM850x | ASUS Prime Z390-A | Intel i7-9700k | 64 GB DDR4 | Noctua NH-U12A | Sapphire RX 590 Nitro+ | Hårdvaruaccelererad /dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

10 TB och större barracuda PRO är inte SMR och var snorsnabb för att vara en snurrdisk gentemot tidigare 8TB-diskar. 'vanlig' barracuda med SMR finns bara upp till 8TB.

netonnets https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l... är Barracuda PRO med PMR/CMR-disk, förmodligen också deras 12 TB och deras 16 TB är exos-disk.

Jag hänger inte med på vad du citerat i mitt inlägg?
Jag gav ett förslag på en lösning med valfri disk som hen vet vad det är hen får. Och inte behöver gissa sig till vad som fins i, som i de diskarna som redan är i färdiga kabinet. Vist det är inte biligare men du köper inte grisen i säken häller.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Hade själv kunnat tänka mig att använda tex OneDrive eller liknande. Men iom att de har möjlighet att titta på ens innehåll och utifrån deras eget finnande ta bort bilder/videos som de tycker strider mot deras policy. Inte okej.

Det finns bra krypteringslösningar för detta som Boxcryptor eller Cryptomator. Då ser inte molntjänsten vad man lagrar.

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ingen garanti att de inte är SMR, vissa tillverkare har versioner på uppåt 18-20TB med just SMR, mest för att kunna marknadsföra den som störst.

Glömde visst skriva att det avsåg Red-diskar, my bad

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

galopperande deleteknapp.

lol! Egen erfarenhet? Har aldrig stött på galopperande deleteknappar, men väl en rollermouse som "flyttade" hela katalogstrukturer till andra kataloger så användaren trodde att de försvunnit. (d.v.s. hög känslighet och skit bakom spakarna )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Freenas, amahi, openmediavault, unraid.

Skaffa någon begagnad gratis lenovo thinkcentre, stoppa i ett till nätverkskort och några diskar så har du en asbra NAS superbilligt.

Kanske ett raidkort beroende på vilken dator du får tag i

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Det var väl bara wd red upp till 6TB diskar som var SMR.

En WD mybook 8 TB är billig och bra för syften imo.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Har testat nån MyBook-modell, tror det var den som var rätt högljudd.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,