Permalänk

Fågel har bajsat i moderkorts sockel

Tjena!

Precis som det låter så skulle jag kolla upp lite grejer jag hade liggande

hade inget sockel skydd och en fågel har nu bajsat på min fåtölj och i min moderkorts sockel.

Tror ni Inet tar det på garanti? det är visserligen 7 årsen garantin gick ut på det men kvitto och original kartong ska finnas.(Obvious joke)

Har ni också råkat ut för något spännande gällande elektronik?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det går på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag tror inte det går på garantin.

Det tror jag. Definitivt.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Att en fågel har bajsat på moderkortet låter absolut inte som ett garantiärende utan mer hemförsäkring?
Det lär dock gå under nån slags force majeure eller ansvarsfrihet så du är nog körd om du går på sanningen mot försäkringsbolaget också.

Hur lyckades du få in en fågel i hemmet? Din egna som flög löst eller nån vild stackare som kom in?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Prova skölja rent med isopropanol.
Låter inte som det vanligaste datorproblemet man kan råka ut för

Permalänk
Medlem

Hade den brilljanta iden att sätta in en d-amp (en väldigt liten högtalarförstärkare) i datorchassit och driva den med datorns nätagg. Minns inte om den använder 5V eller 12V men kopplade in den till motsvarande spänning enligt texten på det nätagg som följde med förstärkaren.

Skulle först testa med förstärkaren fortfarande utanför chassit. Slog på strömmen på baksidan och kände direkt att sladden som jag höll en bit av i handen blev varm. Stängde av igen någon sekund senare samtidigt som jag drog undan handen. Kunde notera att jag hade en svart linje av smält kabelhölje i handen, och blev även en linje på golvet där sladden legat.

Gav upp den idén

(både dator, förstärkare och e1m1 klarade sig utan skador)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Men.... Läser folk TS första inlägg ens? 😂

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Bara för att förtydliga så hade vi dörren öppen och en fågel hade kommit in, efter jag fick ut den så tänkte jag inte mer på det utan tog bort fågel skiten från stolen, datorn som låg en bit bort med moderkortet upp hade tydligen också fått sig en överaskning

aja, det var ett struligt moderkort så ingen skada skedd egentligen, mer anledning att faktiskt sätta i något som ger en mindre huvudvärk

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Fågeln ville bara bidra med sin egna kylpasta...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag sprängde ett nätagg på jobbet en gång. Det var på 1990-talet då en kund skickat en dator från USA som skulle användas i ett projekt. På den tiden hade nätaggen omkopplare på baksidan 115V / 230 V och inte som idag då de ställer om sig automatiskt. Inte tänkte jag på det så jag satte i en nätsladd i nätagget och kopplade till vägguttaget. En öronbedövande smäll hördes och jag stod som ett levande frågetecken. Tog isär datorn och såg två stora kondensatorer som var uppfläkta som svampar inuti nätagget. Självklart så stod omkopplaren i 115V-läget då datorn använts i USA.

Skamsen så fick jag ringa kunden och förklara vad som hade hänt men som tur var fungerade datorn utan problem efter jag satte i ett nätagg från en annan dator som vi hade på kontoret.

Permalänk
Medlem

typiskt fåglar

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Detta var riktigt kul att läsa. - Ledsen TS för vad som hände...
Tänkte bara att detta om något är Force majeure ( Act of "God" )

Koppas det löser sig mister!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Detta var riktigt kul att läsa. - Ledsen TS för vad som hände...
Tänkte bara att detta om något är Force majeure ( Act of "God" )

Koppas det löser sig mister!

Äh det klart det löser sig, var bara en gammal i3 och ett h61 moderkort som var lite kiviga när dom var vid livet(vilket jag antar att dom inte är längre, blir att kasta det på skroten)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

#freakyfriday

@SwedenVirre du måste vara vinnare av veckans mest otippade trådstart! TACK!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Självklart så stod omkopplaren i 115V-läget då datorn använts i USA.

Haha, har gjort det jag med. Hade fått en hög med datordelar av en kompis vid någon flytt. Tänkte plocka ihop en dator på skoj och satte igång med det en kväll efter ganska mycket rött vin. Den startade först inte. Så då ändrade jag omkopplaren på baksidan av nätagget (visste inte alls vad den hade för funktion vid tillfället). Sen stoppade jag i kabeln i uttaget. Satan vad det small!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Det tror jag. Definitivt.

Du är en galen man!

Permalänk
Medlem

Köpte en dator men gillade inte chassit.
Så jag tog ur min 2500k ur mitt gamla chassi och satte in i nya chassit med dammigt moderkort och allt sedan skickade jag tillbaks den till butiken.

Men så kom fågeln och sket i kylflänsen på nydatorn som låg på bordet, vad less jag blir alltså! Satte in den i gamla chassit och körde igång men vafan! Skiten spreds överallt!

Vet inte vad jag ska göra nu så jag bad om en till retursedel för jag "tappade bort" den gamla och skickar nog tillbaks den datorn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Köpte en dator men gillade inte chassit.
Så jag tog ur min 2500k ur mitt gamla chassi och satte in i nya chassit med dammigt moderkort och allt sedan skickade jag tillbaks den till butiken.

Men så kom fågeln och sket i kylflänsen på nydatorn som låg på bordet, vad less jag blir alltså! Satte in den i gamla chassit och körde igång men vafan! Skiten spreds överallt!

Vet inte vad jag ska göra nu så jag bad om en till retursedel för jag "tappade bort" den gamla och skickar nog tillbaks den datorn också.

Helt otroligt att det hänt igen och en annan person. Testa råden i tråden. Bättre göra rent innan man sätter in prylarna i chassit kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på en gammal favorittråd på reddit: https://www.reddit.com/r/cars/comments/54z4f7/will_pee_damage...

Inlägget är precis så där lagom "wtf" med söta undertoner men den riktiga guldgruvan ser man inte förrän man gräver sig ner i kommentarerna, framförallt trådskaparens outtömliga förråd av bilder och vitsiga kommentarer.