Permalänk

Clouding Sony XG95

Hejsan allesammans!

Köpte mig en Sony Xg95 55" på Media markt i fredags då den var på rea och har fått väldigt goda recensioner.

Gillar tvn skarpt och tycker den är grym för tv spel.

Men har nu märkt av en del clouding på den vänstra delen av skärmen.
Det syns mycket mer på just den vänstra delen.
Detta märks ju dock bara av när det är mörka scener på tvn.

Är det bara att köra sig att leva med det eller kan man på något sätt minimera hur väl man ser det med rätt inställningar t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Hejsan allesammans!

Köpte mig en Sony Xg95 55" på Media markt i fredags då den var på rea och har fått väldigt goda recensioner.

Gillar tvn skarpt och tycker den är grym för tv spel.

Men har nu märkt av en del clouding på den vänstra delen av skärmen.
Det syns mycket mer på just den vänstra delen.
Detta märks ju dock bara av när det är mörka scener på tvn.

Är det bara att köra sig att leva med det eller kan man på något sätt minimera hur väl man ser det med rätt inställningar t.ex?

Clouding är väl lite av en "feature" på LED-tv. Här finns några tips du kan testa för att minska mängden, men som sagt, det är en "feature" för LED: https://www.reddit.com/r/bravia/comments/dzqnj3/new_xg95_owne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Hejsan allesammans!

Köpte mig en Sony Xg95 55" på Media markt i fredags då den var på rea och har fått väldigt goda recensioner.

Gillar tvn skarpt och tycker den är grym för tv spel.

Men har nu märkt av en del clouding på den vänstra delen av skärmen.
Det syns mycket mer på just den vänstra delen.
Detta märks ju dock bara av när det är mörka scener på tvn.

Är det bara att köra sig att leva med det eller kan man på något sätt minimera hur väl man ser det med rätt inställningar t.ex?

Jag slog också till på Elgigantens erbjudande om en 55” XG95 för 8990kr. Det är verkligen en fantastisk tv på alla sätt, att komma från en 5-år gammal 1080P skärm (W705C) till detta är verkligen en upplevelse. Jag fattade aldrig vad HDR vad förut, det räckte med en sökning på Youtube samt en minuts tittande så förstår jag precis vad det handlar om. Min tv lider dock också av clouding. Om du inte redan gjort det så råder jag dig att ställa upp ”Local Dimming” till high samt placera två (inte för starka) lampor vid tvn. Dels är det bra för ögonen och sedan gör det underverk för att minska upplevelsen av clouding.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Jag slog också till på Elgigantens erbjudande om en 55” XG95 för 8990kr. Det är verkligen en Ffantastisk tv på alla sätt, att komma från en 5-år gammal 1080P skärm (W705C) till detta är verkligen en upplevelse. Jag fattade aldrig vad HDR vad förut, det räckte med en sökning på Youtube samt en minuts tittande så förstår jag precis vad det handlar om. Min tv lider dock också av clouding. Om du inte redan gjort det så råder jag dig att ställa upp ”Local Dimming” till high samt placera två (inte för starka) lampor vid tvn. Dels är det bra för ögonen och sedan gör det underverk för att minska upplevelsen av clouding.

Jag får ta och göra det, local dimming är på High.
Der är ju inte ett så stort problem egentligen och jag kanske är lite bortskämd med min Oled i Vardagsrummet.

Jag älskar verkligen tvn, ljusstyrkan och färgerna är helt otroliga.
Köpte den för att spela i sovrummet och blev hänförd när jag lirade Ghost of Tsushima.

Men när jag väl märkt av något som jag är "missnöjd" med så blir det svårt att glömma bort.
Bifogar en bild på hur det ser ut på min tv.

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@CtrlAltTheSwed: Med tanke på överexponeringen i bilden var detta en förhållandevis mild ojämnhet. Och går man från OLED till en så är detta tyvärr en av de saker man ofta reagerar på med en LCD.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@CtrlAltTheSwed: Med tanke på överexponeringen i bilden var detta en förhållandevis mild ojämnhet. Och går man från OLED till en så är detta tyvärr en av de saker man ofta reagerar på med en LCD.

Ja det är bara jag som är petig och lite smått bortskämd kanske, tvn är annars grymt bra.
Ljusstyrkan gentemot min LG b8 är grymt bra, samma med färgerna.

Sänkte ISO på kameran en del men det kanske inte gör sig bra på bild ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Jag får ta och göra det, local dimming är på High.
Der är ju inte ett så stort problem egentligen och jag kanske är lite bortskämd med min Oled i Vardagsrummet.

Jag älskar verkligen tvn, ljusstyrkan och färgerna är helt otroliga.
Köpte den för att spela i sovrummet och blev hänförd när jag lirade Ghost of Tsushima.

Men när jag väl märkt av något som jag är "missnöjd" med så blir det svårt att glömma bort.
Bifogar en bild på hur det ser ut på min tv.
http://imgur.com/a/GEvu0GH

Ja, man kan iallafall glädja sig eller...vara lugn med (kanske är ett bättre uttryck) att det flesta lider av detta problem. Min gamla Sony W705C led inte av just detta problem, dock DSE, men då fick jag byta tre gånger innan jag hittade en som jag var nöjd med. Jag håller också med om att det inte såg så farligt ut på bilden. Ett försiktigt ljus eller ljusslinga vid tvn så kommer det lösa sig tror jag

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Hejsan allesammans!

Köpte mig en Sony Xg95 55" på Media markt i fredags då den var på rea och har fått väldigt goda recensioner.

Gillar tvn skarpt och tycker den är grym för tv spel.

Men har nu märkt av en del clouding på den vänstra delen av skärmen.
Det syns mycket mer på just den vänstra delen.
Detta märks ju dock bara av när det är mörka scener på tvn.

Är det bara att köra sig att leva med det eller kan man på något sätt minimera hur väl man ser det med rätt inställningar t.ex?

Skrivet av Izak80:

Jag slog också till på Elgigantens erbjudande om en 55” XG95 för 8990kr. Det är verkligen en fantastisk tv på alla sätt, att komma från en 5-år gammal 1080P skärm (W705C) till detta är verkligen en upplevelse. Jag fattade aldrig vad HDR vad förut, det räckte med en sökning på Youtube samt en minuts tittande så förstår jag precis vad det handlar om. Min tv lider dock också av clouding. Om du inte redan gjort det så råder jag dig att ställa upp ”Local Dimming” till high samt placera två (inte för starka) lampor vid tvn. Dels är det bra för ögonen och sedan gör det underverk för att minska upplevelsen av clouding.

Hej,

Är ni fortfarande nöjda med era köp ? Är rätt sugen på XG95 också, ev. till Black Friday. Efter att ha haft två Samsungs som halva bakbelysningen dött på efter ungefär 3 år tänker jag inte köra samma märke igen. Ska tilläggas att jag är en lekman när det kommer till TVs, förvirringen bland alla nummerserier är total

Är det denna ni har ? Verkar ju rätt lovande i så fall.
https://www.youtube.com/watch?v=orgYoNuQREI
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...

Har just nu en UE55JU6875U ( https://icecat.us/en-in/p/samsung/ue55ju6875uxxe/tvs-ue55ju68... )som köptes ganska impulsivt när jag och X:et splittade för 3 år sedan. Har varit helt ok, gissar på att Sonyn ändå är ett lyft ? Tänker spela en del på den också .

Har verkligen varit dålig på att nyttja game-mode eller kolla refreshrates osv för TV, men klarade mig ok ändå. Är mer kräsen när jag sitter på en PC med allt från burk till skärm.