Permalänk

Uppgradera för performance boost WoW

Hej,

Jag har en fundering jag skulle behöva hjälp med. Jag har en burk som kör BFA helt ok i 1440p. Snittar nog på 97fps på Graphics Quality 8, droppar en hel del i GQ 10 (det avser World och inte Raid). Jag är lite sugen på en liten uppgradering inför BFA och min fråga är vad som skulle göra störst skillnad:

Uppgradera Intel Core i5 6600K till I7 9700K? Slippa byta moderkort och relativt billigt idag.
Uppgradera till snabbare minne? Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance idag.
Uppgradera EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC till 3070, om man lyckas få tag i ett? Alternativt ett annat kort om tillgänglighet på 3070 är ett halvår bort. 2070 eller 5700 XT får man ju för runt 4000 kr nu.

Moderkortet är ett ASUS Z170 PRO GAMING.

Jag enbart spelar WoW och inte bryr mig om andra nya spel. Ska också tilläggas att jag inte överklockar idag.

Några tips eller råd, kanske rangordna nyttan av uppgraderingarna? Är processorn viktigare än grafikkortet (Blizz verkar ju optimerat multicore en smula i BFA om jag förstått det rätt)? Hur mycket påverkar minneskorten?

Tack på förhand!

Visa signatur

i5 6600K | EVGA 1070 SC | Asus Z170 Gaming Pro | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 550W | Corsair 16gb 2133 Vengeance | Samsung EVO 850 | Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd

Har väldigt lång erfarenhet av just inställningar i variationer och många olika setups. Det jag och många andra kommit fram till hårdvarumässigt är följande:

Intel CPU - Hög frekvens, IPC före Många kärnor
Nvidia GPU - Presterar bättre än AMD i detta spel pg drivrutiner skulle jag tippa på. 1440p räcker GTX 1070 bra.
Ram - Dessa kan göra upp till 10% högre snittfps. 3600 16-16-16-36 använder jag, och det är en betydande skillnad.

Finns 2 olika "bra settings" och sedan finns det en dålig setting.

1. Sätt allt på "1", höj sedan alla texturer till högsta. Stäng av V-sync och Triple Buffering, Particle density till Fair. (bäst)
2. Sätt allt på Högsta. Sänk Shadows till lägsta och view distance till 3. Stäng av V-sync och Triple Buffering. (Helt ok utseende/prestanda-ratio.

Den dåliga settingen:

Dra mätaren till en siffra och spela.

Min slutsats är att du bör;

1. Ändra settings i första hand.
2. Nya ramminnen och en 9700K klockad till 5GHZ.

Permalänk

@jamalya Tack för utförligt svar. Jag ska testa ändra inställningar enligt förslag och behöver jag ytterligare boost så är det värt att kolla på att uppgradera minne och byta till i7. Tackar och bockar för snabbt och snyggt svar!!

Visa signatur

i5 6600K | EVGA 1070 SC | Asus Z170 Gaming Pro | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 550W | Corsair 16gb 2133 Vengeance | Samsung EVO 850 | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

spelet skalade bra med snabba minnen när jag testade i legion beta åtminstone. du kan inte köpa 9700k till z170, måste vara z390. snabbaste du kan köpa till ditt moderkort är 7700k. både grafikkort och processor är viktiga. i raid blir cpu mer viktig än vanligt då det är så många spelare.

har sprungit runt lite i betan, beror på vilken fps du vill ha. för mig (gtx 1080, 9900k, 3200mhz ram, 1440p, 4x msaa, allt på 10 förutom view distance och environment på 7) blir det ~130 fps i maldraxxus, ~120 fps i revendreth, ~95 fps i bastion och ~70 fps i ardenweald, ner till 45 som lägst i ardenweald. i ardenweald ligger jag på 99% gpu load hela tiden, mycket tung zon grafiskt. finns platser i ardenweald som inte är särskilt tunga också dock. sänka 4x MSAA till CMAA hjälper mycket, lägger på 25-30 fps i ardenweald för mig.

Permalänk

@verisons Tack för uppdatering. Hade missat att den CPUn inte funkade med moderkortet. Kollade bara socket. Tack också för feedback på minneskorten. Måste kolla vad snabbaste minnena mitt moderkort stödjer är.

Visa signatur