Användare installerar Crysis 3 i grafikminnet på Geforce RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag kollade faktiskt upp detta. Jag gick ut på Wayback Machine, rippade ut hela källkoden och skrev sedan in den igen baklänges. Då fick jag fram Way-ahead Machine. En snabb sökning visade att redan 2047 kan vi installera och spela Crysis 5 i våra Google Glass som Google då åter igen producerar. Kommentarer gjorde också gällande att de var säkra på att Google sålde spelresultaten i smyg till tredjepartstillverkare av gaming-glasögonbågar.

Streamas ju via stadia såklart;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

2142 så kan vi installera Crysis 43 i glasögonen.

2142 kan vi bara ladda in det genom vår standard Neuralink och med "Glasögon" avses såklart HUD:en på din retina.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Borde detta inte vara det enklaste sättet att testa hur mycket VRAM man egentligen behöver?
Funderat på detta varför ingen testare helt enkelt reserverar t.ex. 2 GB minne på ett 3080 med 10 GB så att 8 GB är rent tekniskt tillgängligt för applikationer och benchmarkar. Sedan ökar man reservationen till 3 GB och så vidare. Tills man får en prestanda förlust för att tillgängligt minne är mindre än vad som behövs. För att helt utreda hur mycket som faktiskt används VS hur mycket som bara är allokerat för att det finns.
Detta program verkar gå att använda i detta syfte.

Nja, beror väll på OS samt drivrutiner en del, men på modernare tid så verkar minnet på grafikkortet skyfflas till ram, och efter det möjligen även disk. Kan tänka mig att om du bara allokerar en del på grafikkortet så kommer det att skyfflas undan för att ge väg till det som används vid tidpunkten. Kanske finns det något anrop som låser minnet, mina grafikprogrammeringskunskaper är inte särskilt goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Lär ju behöva gå via cpu ändå så kanske inte snabbare än vanlig ram drive.

Dessutom belastar man bandbredden på grafikminnet till sådant som kanske inte tjänar på att ligga där. Så jag tror en vanlig RAM-drive har bättre potential.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Roligt, men som redan nämnts. VRAM/RAM drive. Same shit different name. Kanske inte skit, men onödigt att lägga i vram då det ändå inte blir någon skillnad jämfört mot ram.
Förövrigt så måste en ram drive sparas till vanliga lagringen när man startar om eller stänger av datorn om man vill behålla den. Annars försvinner den.

Men detta visar ändå hur mycket mer ram skulle kunna utnyttjas för att speeda upp laddning. Undrar inte om jag redan har skrivit detta i en tidigare tråd. Men vi hade kunnat haft snabbare laddnignstider redan innna ssd kom till för privatpersoner bara utvecklarna hade nyttjat ramet lite mer.
Kommer dock bli riktigt intressant att se vad som kommer att komma framöver i och med direct storage etc. Delar av spelen skulle kunna installeras på den vanliga ssd medan grafikrelaterade saker skulle kunna installeras på ssd kopplad direkt till grafikkortet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men detta visar ändå hur mycket mer ram skulle kunna utnyttjas för att speeda upp laddning. Undrar inte om jag redan har skrivit detta i en tidigare tråd. Men vi hade kunnat haft snabbare laddnignstider redan innna ssd kom till för privatpersoner bara utvecklarna hade nyttjat ramet lite mer.

Ja, man hade kunnat bespara sig uppackningssteget av datan men OS filcache löser mycket av problemen med inläsning från lagringsmediet. Har i vissa titlar märkt stor skillnad i laddningstider genom att bara öka RAM, utan att spelets allokerade RAM användning ändras.

Skrivet av ELF:

Kommer dock bli riktigt intressant att se vad som kommer att komma framöver i och med direct storage etc. Delar av spelen skulle kunna installeras på den vanliga ssd medan grafikrelaterade saker skulle kunna installeras på ssd kopplad direkt till grafikkortet.

Så... SSG?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Kul om grafikkorten kom förinstallerade med ett spel, som gamla kasetter. Vill man byta spel får man även byta grafikkort. Och såklart blåsa av dammet emellanåt

Starfox på Nintendo 16bitars var ju mer eller mindre lite åt det hållet. Satt en extra grafikkrets eller GSU i cartridget som gjorde det möjligt att höja Nintendots grafikprestanda en aning.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

2142 så kan vi installera Crysis 43 i glasögonen.

Ha Ha ha, dagens garv

Tack för den.......

Permalänk
Medlem

Tekniken att lagra filer i GPU har funnits länge, i många år åtminstone i Linuxvärlden. Däremot är det ohållbart då det är dyrt i kostnad och inte lika bra som en RAMdisk. Behöver en 16GB snabbt utrymme för temporär lagring av filer så är det långt närmare att smälla upp en RAMdisk än att allokera upp VRAM, än längre bort är det om en måste köpa ett sådant kort för att få tillgång till VRAMet först. Som flera nämnt så är VRAMdisk också segare än RAMdisk även om datat skulle gå direkt till CPU utan mellanvägar. RAMsloten är liksom anpassad till att serva CPUn med snabb åtkomst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Kul om grafikkorten kom förinstallerade med ett spel, som gamla kasetter. Vill man byta spel får man även byta grafikkort. Och såklart blåsa av dammet emellanåt

Visst skulle tillverkarna kunna installera spel på grafikminnet innan de skeppar dem, men ganska meningslöst då grafikminnet rensas så fort kortet blir strömlöst...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Som många konstaterat var detta ganska meningslöst ur alla perspektiv förutom "för att det går", eftersom data ändå var tvungna att gå till CPU och tillbaka före användning.
Om man i stället använder en APU (för att till exempel avnjuta Crysis Remastered med RT) så är redan VRAM = RAM och data slipper ta en omväg?

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man måste starta om datorn lite snabbt...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Borde detta inte vara det enklaste sättet att testa hur mycket VRAM man egentligen behöver?
Funderat på detta varför ingen testare helt enkelt reserverar t.ex. 2 GB minne på ett 3080 med 10 GB så att 8 GB är rent tekniskt tillgängligt för applikationer och benchmarkar. Sedan ökar man reservationen till 3 GB och så vidare. Tills man får en prestanda förlust för att tillgängligt minne är mindre än vad som behövs. För att helt utreda hur mycket som faktiskt används VS hur mycket som bara är allokerat för att det finns.
Detta program verkar gå att använda i detta syfte.

Kan SweClockers testa detta??? Tex på ett RTX 3080?

Permalänk
Medlem

Om idén ovan att försöka allokera minne innan man startar spelen inte fungerar så är det ju ganska enkelt att komma fram till om 10GB är tillräckligt genom att testa med ett 3080 och ett 3090. Skiljer det runt 10-15% i prestanda så är 3080 10GB tillräckligt. Skiljer det däremot mycket mer så är 10GB för lite.