Permalänk
Medlem

Val av fläktlös x86

Hej!

Jag har gjort ett försök på att ersätta mina datorer hemma med Rapberry Pi 4. För HTPC, NAS etc har det gått strålande men för Desktop räcker de inte riktigt till. Dels upplever jag en liten fördröjning när jag har många fönster och tabbar i gång samtidigt och dels saknar jag en del mjukvara som inte har stöd för ARM.

Därför skulle jag vilja ha tips på en dator som uppfyller följande
x86
Fläktlös
Driva två högupplösta skärmar (1440p över HDMI eller DP)

Vill ha bra användarupplevelse vid surfande, utube och programmering i VS Code men den behöver inte klara spel, videoredigering eller andra prestandakrävande program. Kommer förmodligen installera både windows och Linux men använda det sistnämnda mest.

Jag tycker det är lite svårt att hitta information om vilka minidatorer/barebones som är fläktlösa. Att bygga en ODROID H2+ är förstås en variant. Är det bara Celeron-baserade datorer som går att köra med passiv kylning eller finns det i3 eller ryzen-baserade system också?

Jag har inget specifikt kostnadstak, men är som ni säkert förstår ute efter ett budgetsystem.

Tacksam för förslag.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har ett par hemmabyggen med i5:or i T-serien (i5-6500T, i5-7500T) som ju har en TDP på 35W. Dessa går bra att köra helt fläktfritt, i rätt chassi, med exempelvis Alpine 12-kylaren ( https://www.arctic.ac/en/Alpine-12-Passive/ACALP00024A ), som ju dessutom är ett riktigt fynd kostnadsmässigt.

Tycker annars att folket bakom https://www.fanlesstech.com/ brukar tänka "rätt" vad gäller passivt kylda system.

Permalänk
Medlem

Finns fläktlösa chassin att köpa till en NUC t ex denna https://www.inet.se/produkt/6903559/akasa-plato-x8-slim-fanle...

Akasa har chassin som klarar upp till 25W tdp, t ex en i7- 10710u.

Permalänk
Entusiast

Med rätt kylning går mycket att köra passivt. Jag har en server/nas med i5 3470 som körs helpassivt i ett Streacom FC5. Skulle däremot gärna för strömförbrukningens skull byta till Raspberry pi... men då skall alla 5 diskar bytas till 1 stor också.

Antar att jag i din sits byggt mig en AM4 APU rigg, kanske med nya Ryzen Pro cpuerna (4350 - 4650 - 4750G)

Permalänk
Rekordmedlem

Beror mest på vad du ska bygga i för nått men det är inte särskilt svårt att bygga passivkylda datorer idag om du kan bygga stort och ha bra luftflöde, jag har kört 100W cpuer passivt för dagligt bruk kylda med en Ninja och väljer du tex en AMD 4000 serie APU så maxar de på 65W och det är inga direkta tekniska problem att kyla det passivt med en vanlig stor lyftkylare idag.
Många vanliga nätdelar är ju också passivkylda vid så låga effekter som det handlar om i det här fallet.
Delarna i signaturen går att köra med originalkylaren till apun med avstäng fläkt vid lätt belastning och med en större lyftkylare typ Noctua NH-D15 så går det att köra fläktlöst hur hårt man vill om man inte stänger in det i en liten varm låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.