Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Permalänk
Melding Plague

Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Det nya avtalet innebär bland annat höjda avgifter för datorer och mobiltelefoner men sänkta avgifter för lagringsenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag säger suck

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att konsumenten ändå har betalat om leverantörerna inte betalat in till CopySwede. Det ger ett felaktigt värde på leverantörens tillgångar och således en felaktig creditscore på bolaget.

Permalänk
Medlem

Gränslös idioti.

"Avtalet innebär också att en lista på specifika spelkonsoler är undantagna från ersättningskraven. Mer obskyra spelkonsoler som inte kommer från Nintendo, Sony eller Microsoft omfattas dock fortfarande av kraven."

Uppenbart att copyswede uteslutet anställer lågbegåvade och att det här helt och hållet är för att få in enkla pengar från konsumenter när man kan göra undantag på det här sättet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Du får privatkopiera men inte bryta kopieringsskyddet.
Det hela är befängt och copyswede borde läggas ner.

Permalänk
Medlem

Copyswede är en maffia som man snarare förväntar sig i korrupta länder som Ryssland. Men så bor vi i ett land utan politisk vilja hos folket. Det är fritt fram för hittepåavgifter som denna eller plastpåseskatt.

Permalänk
Medlem

Lösningen på problemet är mycket enkel: lägg ned Copyswede. Retroaktivt.

Jag vet inte en enda person som nyttjar privatkopieringsrätten, alla streamar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul att avgiften minskar på lagring och konsoler men hela copyswede bör skrotas.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Yes, nu jävlar ska det shoppas set-top-boxes! 😎
#läggner

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Man blir lagom trött på detta.

Permalänk
Inaktiv

Hur i hela helvete kan de motivera de avgifterna?
Sedan bl.a. Spotify började användas har jag ALDRIG varit med om att någon skulle privatkopiera vare sig film eller musik ens till familjemedlemmars mobiltelefoner.
Snacka om att stjäla.. 🤬

Permalänk

Det finns många artister, aktörer på teatrar etc som gör saker som absolut ingen vill betala ett skit för att lyssna eller se på. För att dessa ändå ska kunna hålla på med sitt nöje och slippa jobba som vanligt folk, så måste nog Copysweden och liknande skit finnas.

Permalänk
Medlem

Set-top box som i DigitalTV? Går det ens att lagra musik på såna?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Alltså går det att starta någon slags folkomröstning eller vad som helst om detta? Det största problemet är väl att 95 % av Sveriges befolkning inte förstår att det här ens finns.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det enda som jag ser som positivt med en privatkopieringssystem är ifall det fungerar som en lagligt skyddsnät för konsumenten. Det torde vara lagligt att ha privatkopior av sina gamla spel ("s.k. ROMs"). Något som är olagligt internationellt sett. Ifall Nintendo kommer till mig och klagar, då hänvisar jag till copyswede så får de betala ut till Nintendo helt enkelt, det borde ju inte vara svårare än så. Då är jag för avgiften.

Jag drog iväg ett mail till copyswede ang. detta. Ska bli intressant att se vad de svarar. Skulle gissa att man lär bli mäkta besviken på deras svar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Gränslös idioti.

"Avtalet innebär också att en lista på specifika spelkonsoler är undantagna från ersättningskraven. Mer obskyra spelkonsoler som inte kommer från Nintendo, Sony eller Microsoft omfattas dock fortfarande av kraven."

Uppenbart att copyswede uteslutet anställer lågbegåvade och att det här helt och hållet är för att få in skattepengar när man kan göra undantag på det här sättet.

Eller så anställer de riktigt vassa jurister ;). Deras uppdrag är att dra in pengar till deras företrädare. Och det lyckas de ju med hehe. Alltså även om det upplevs orättvist.
I ärlighetens namn tror jag de gör på det sättet för att ha så få undantag som möjligt. Det ökar komplexiteten med fler undantag vilket säkert då kräver mer administration. Och deras inställning är väl att det ändå inte kommer drabba så många. Det stämmer säkert.
Hur rättvist/orättvist det upplevs för oss konsumenter är sekundärt. Eller inte ens det - den delen ingår inte att ta hänsyn till i deras uppdrag.

Skattepengar är det däremot inte. Copyswede är en privat organisation som drar in pengar till sina privata ägare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men... Hur mycket makt har Copyswede att bestämma ersättning egentligen?

Permalänk
Inaktiv

Jag ska betala in pengar till paedofil hollywood när jag köper en ny dator eller mobil... jommen visst du.

Vansinnigt att sånt här får fortgå. Ingen som tänker ställa stefan röfven mot väggen och fråga honom varför?

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är dags att casha in igen nu i Corona-tider. Det går väl inte många dagar emellan som någon artist berättar i TV om det nya livet när deras framträdanden har blivit avbokade.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Sinnesjukt

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Avgå copyswede

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

De höjer alltså avgiften för något INGEN gör längre. Höjer?
Copyswede måste vara en av de mest motsägelsefulla organisationerna som någonsin existerat - och har självklart Sverige som hemvist.

Tillägg: Copyswede har alltså "COPYRIGHT © 2012" längst ner på sin hemsida, säger allt om hur utdaterade de är.

Permalänk
Medlem

Uppdrag granskning snälla granska Copyswede!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men... Hur mycket makt har Copyswede att bestämma ersättning egentligen?

Copyswede har väldigt mycket inflytande här skulle jag vilja påstå.

Grundtanken är att de ska komma överens med teknikbranchen om avgiftsnivåer. Dessa diskussioner har vid tidigare tillfälle havererat (när de skulle börja ta betalt för externa diskar, datorer och sådant om jag minns rätt) och då gjorde copyswede som de själva önskade med avgiften. Både vad som skulle inkluderas och vilka avgifter som skulle gälla.
De som inte följde de nya reglerna drogs inför rätt och domstolen har varje gång dömt till copyswedes fördel.
Om jag minns det hela rätt.

Så var det inte tänkt - men så blev det ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Vänta nu... Datorer ökar. Lagringsenheter minskar. Datorer innehåller lagringsenheter.

Slutsats: köp aldrig färdiga datorer utan endast i delar.

Fråga: hur definierar de när man köper lösa datordelar PLUS tjänsten att få den hopbyggd? Är det kryphålet de missat?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Intressant att maxtaket är samma för datorer och mobiltelefoner nu, med tanke på att det väl ändå någonstans är mycket svårare att privatkopiera på en telefon?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eller så anställer de riktigt vassa jurister ;). Deras uppdrag är att dra in pengar till deras företrädare. Och det lyckas de ju med hehe. Alltså även om det upplevs orättvist.
I ärlighetens namn tror jag de gör på det sättet för att ha så få undantag som möjligt. Det ökar komplexiteten med fler undantag - och deras inställning är väl att det ändå inte kommer drabba så många. Hur rättvist/orättvist det upplevs för oss konsumenter är sekundärt. Eller inte ens det - den delen ingår inte att ta hänsyn till i deras uppdrag.

Skattepengar är det däremot inte. Copyswede är en privat organisation som drar in pengar till sina privata ägare.

Där lärde jag mig något nytt men det gör ju snarare saken ännu värre.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det skulle gynna branschen med detta avtal. Minns att det var tal om att vissa enheter saknade tak men så verkar ju inte vara fallet. Det mesta har ju ironiskt nog blivit dyrare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon56869:

Jag ska betala in pengar till paedofil hollywood när jag köper en ny dator eller mobil... jommen visst du.

Det är Ytterbyns Seniora Balettförening som ska ha dina mobilpengar, Hollywood får inget mig veterligen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Set-top box som i DigitalTV? Går det ens att lagra musik på såna?

Deras "teoretiska förklaring" är att man tittar på "inspelade" program, d.v.s. i deras ögon en privatkopia av en film eller TV-program. (sen att man har betalat för right-to-use i detta fall, struntar de fullkomligt i, för det passar inte in i deras modell / de skulle få in mindre pengar om de erkänner att man redan har betalat för denna rättighet)

Visa signatur

Dator: Mac