Baldurs Gate 3 Early access 6 okt

Permalänk
Medlem

Ser tyvärr från de early acess reviews jag läst/skummat igenom ut som att detta är ett spel som borde döpts till något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag testade att köpa ett spel i Early Access en gång då det skulle höjas i pris sen när det släpptes. Kan säga att jag aldrig kommer att göra det igen. Man betalar i princip för att vara en betatestare och jag såg precis på Steam att BG3 förväntas ligga i Early Access i cirka ett år och att bara första akten är färdig.

Jag inväntar version 1.0 innan jag hoppar på. Ser fram emot spelet alldeles för mycket för att bli irriterad på buggar och brist på innehåll.

Var tveksam jag med till just dessa anledningar. och har aldrig tidigare köpt ett ea spel. Men "early access" kampanjen skall ta runt 25 timmar att klara av och skall inte ha brist på innehåll. Detta fick mig att slå till. 25 timmars innehåll=värt det för min del. Med det sagt så förstår jag att du väntar till den skarpa versionen. Då är ju (det mesta) färdigt och man kan njuta av alla system, klasser etc.

Själv kunde jag inte hålla mig

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Nej, är inte heller så jätteförtjust i Baldurs Gate. Har testat äldre spel och åkte alltid på stryk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

JA blev lite sömn inatt, man har väntat sen bg2 /dragon age så kunde inte hålla mig. Otroligt kul men var lite svårt att komma in i från början men efter att spelat 1 timme så flöt det på, Kameran kunde skött sig bättre ibland annars flyter det på 1 krasch efter 9 timmar spelande så ok om det ie inte ska vara klart förrän om ett år eller liknande. för mig är nog detta årets spel även i early acess läget. Cyberpunk 2077 ångrar jag att jag förbokade det ser mer & mer ut att bli en grand theft auto klon & inte ett hårdkokt rollspel, gillade aldrig witcher heller har provat att spela det flera gånger både 1 ,2 & 3 men har aldrig fastnat i deras story eller rpg värld där det mest handlar om att få sex & vara en macho typ. Risken är att det även blir nästa års årets spel oxå.(BG3)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nej, väntar till full release. Vill inte få storyn förstört av buggar och vill inte behöva vänta på resten av kampanjen på någon cliffhanger. Tycker inte dom borde releasat den som early access, nu blir det mer tryck och stress på utvecklare att leverera.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dunder:

Vilken skillnad på svar det var mellan SweC och FZ
Ganska intressant att se.

OnTopic: Själv håller jag mig borta från EA och vågar inte ens titta på Twitch, vill uppleva spelet själv när det är färdigt.

Hur tänker FZ? Hänger inte där.

Jag älskade Baldurs Gate-serien men jag är mycket skeptisk till att köpa ett Early Access för fullpris. Känns inte helt ok om jag skall vara ärlig sen så har jag på senare år haft mycket bättre erfarenheter med EA på senare år än för ett par år sedan.

Detta sätter ett prejudikat som jag inte är särskilt hoppfull inför.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Kommer inte att spela Early access. Har kört några spel i Early access och tycker att det förstör upplevelsen av spelet. Hinner jag spela mig trött på spelet så kommer jag inte att ta upp det igen för att det går "guld".

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dinoman:

Hur tänker FZ? Hänger inte där.

Jag älskade Baldurs Gate-serien men jag är mycket skeptisk till att köpa ett Early Access för fullpris. Känns inte helt ok om jag skall vara ärlig sen så har jag på senare år haft mycket bättre erfarenheter med EA på senare år än för ett par år sedan.

Detta sätter ett prejudikat som jag inte är särskilt hoppfull inför.

Early access verkar inte uppskattas riktigt lika mycket där, kan man säga

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Kul att snubben som sågat inte fattat något alls av spelet.. Det finns allt som oftast mer än ett sätt att lösa problemen, nu kommer "civilians" eventet väldigt tidigt men man behöver inte mörda dem, ens om man failar dialogen.

Permalänk
Medlem

Nu är det förvisso early access men jag tror det enda som kan rädda det här är att börja om på nytt.

Permalänk
Medlem

Som mitt nick antyder är jag en relativt stor BG-fan. Har suttit med beslutsångest sedan igårkväll men har kommit fram till att jag ska vänta med inköp tills Early Access-perioden är över, för att sen kasta mig över spelet när det är "färdigt". Gissar att det dock kommer vara mer av ett Divinity 3 med "Baldurs Gate"-stämplat i pannan men det funkar för mig det med.

Satt för övrigt och småskrattade bittert över en del av de kritiska kommentarerna på Steam, då många verkar gnälla över typiska Early Access-relaterade fel och buggar. "Jag köpte detta ofärdiga spelet och det är inte färdigt! ReeeeEEEEEE!"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

På Steamforumet är det 100+ sidor där folk klagar över priset samt insisterar på att de vet vad ett EA spel är för något för att sedan klaga på innehållet.

Permalänk
Medlem

Sitter o kör på Stadia nu med tangentbord, so far i like!

Permalänk
Medlem

De va tider det då vi var ett gäng som körde advanced dungeons and dragons på 80-talet. Vi var ett par som byggde rejäla kampanjer med länder, städer, byggde in massor av moduler för att få ihop en del av en värld. Mycket skrivande o ritande blev det och kul hade vi ... Kanske ska prova på nu i digital form när man är "vuxen" 50+ are Jag pulade ihop av Dragonlance serien en värld och en kompis av just Forgotten Realms. Btw, kan rekommendera Dragonlance serien av böcker till er som inte läst dem Dragonlance Chronicle triologin och uppföljaren Dragonlance Legends triologin av Tracy & Laura Hickman

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

från det lilla jag sett hittils så ser det ut som ett till divinity spel och inte ett nytt baldurs gate men vi får se.

jag tänker i alla fall spela det när det är klart och kommer undvika alla streams och videos om spelet tills jag spelat det själv.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Kul att snubben som sågat inte fattat något alls av spelet.. Det finns allt som oftast mer än ett sätt att lösa problemen, nu kommer "civilians" eventet väldigt tidigt men man behöver inte mörda dem, ens om man failar dialogen.

Ja, det känns som att man spelat ett helt annat spel än den snubben 😅

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Varför 71.4€ på GOG vs 59.99€ på Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför 71.4€ på GOG vs 59.99€ på Steam?

Därför att du inte valt rätt valuta på GOG.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Inte spelat något bg spel, kanske börja bli dags såhär 20 år efter barndoms polarna lirade det.
Vet inte varför jag aldrig spelade dom, missat flera äldre "spel man måste spelat"
Senast spelade jag igenom campangerna i ra1, TA och ra2. Hade bara kör skirmish i barndomen.
TA kändes otroligt retro där belöningen efter avklarat uppdrag var en bild på nån robot på någon öde planet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Därför att du inte valt rätt valuta på GOG.

Helt rätt! Trodde jag blivit galen eller något, nu känns det rimligare. Hade det varit tvärt om hade det ju varit mer logiskt, men fortfarande extremt. Tack för att du orkade ta dig tid

Permalänk
Medlem

För mig som spelat väldigt mycket D&D papper och penna 5th edition med vänner är helt i extas efter att ha spelat 2-4h av spelet. Oerhört välskrivna dialoger, man får verkligen möjligheter till olika val redan från början. I många spel är det mer en av en illusion av val men här kan det verkligen hända saker utan att spoila

Combat är ett rejält lyft från BG1 och 2 (om man gillar D&D) som faktiskt är turbaserat. Väldigt skönt att slippa sitta och pausa.

Visa signatur

//Veslos

Permalänk
Medlem

Får ni någon högre 3D grafik upplösning än 1920x1080?
Jag höjer till 8k och musmarkören krymper till en knappnål och grafiken ser pixlig ut som i 1080p.

Permalänk

jag gillade Divinity så jag kommer antagligen sitta med detta också. Samla mannarna!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Zuggzor:

Ser tyvärr från de early acess reviews jag läst/skummat igenom ut som att detta är ett spel som borde döpts till något annat

Som vi alla misstänkte. För er som läser här och vill ha en värdig BG-uppföljare så rekommenderar jag Pillar's of Eternity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Som vi alla misstänkte. För er som läser här och vill ha en värdig BG-uppföljare så rekommenderar jag Pillar's of Eternity.

Jo, hade nog blivit ett spel som mer förtjänat namnet om Obsidian gjort det. (Dock inte för den delen sagt att detta är/kommer bli ett dåligt spel). Hade personligen mycket hellre sett att de skapat ett nytt franchise av detta och låtit originalen vila i frid om man inte vill göra en riktig efterföljare. Alternativt bytt ut 3an mot något annat som inte indikerar att det är en uppföljare på 1 o 2. Men aja får se om jag spelar detta har själv haft jättesvårt för divinity spelen då det känns som att spelen bygger på att missbruka game mechanics.

Permalänk
Medlem

Såg en stream på Youtube, tyckte det åtminstone verkade hålla samma Baldurs Gate känsla som första spelet. Spelade aldrig tvåan. Grafiken har kommit en lång väg sedan ettan kom. Helt klart intresserad men skulle inte vilja förstöra upplevelsen genom att spela en så här tidig version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Ni som nu spelar det här, är det "Baldurs gate-värdigt"? Jag menar, bara för att man döper ett spel till Baldurs gate så blir det ju inte ett Baldurs gate...

Av det jag har sett från trailers och lite av en polare som lirade igår så tycker jag det är för likt Divinity original sin-spelen.

Det kan bero på att det är skaparen av just Divinity spelen som ligger bakom Baldur's Gate 3
Har för mig att jag läst någonstans att "han" skapade Divinity spelen i syfte att få IP'et och göra just BG 3

Har inte lirat Early Acess, väntar tills det är släppt och putsat, men av det jag har sett så finns det absolut en hel del av Divinity, men mer som "tillägg" så att säga... som t ex: olja + fire-arrow = Kaboom ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har kört så långt man nästan kan nu med en Fighter och en Warlock. Har bara Underdark kvar tror jag. Det var nån korkskalle i en review som sa att det var svårare med casters men det stämmer absolut inte. Warlocken är ganska mycket bättre och gör brutalt med damage och knockbacks. Gobling camp sprang jag nästan igenom och bombade sönder allt och puttade över stup med Eldritch Blast. Behövde bara en long rest.
Nästa klass får bli en Ranger att testa!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Otroligt blandad kritik, som vanligt.
Ni som skriver "gör om, gör rätt" eller "tänker aldrig köpa denna skit!"...

Är det spelet i sig som är crap eller är det pga att det inte liknar BG? Någon får gärna förklara.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit tveksam till turordningsbaserad combat. Jag minns när jag spelade tidiga Final fantasy och i framförallt 7an var de det som störde mig något så otroligt. Spelet i sig var väldigt bra med uurrrrkkk för de turordningsbaserade striderna. Jag föredrog alltid Zelda combaten, pang på rödbetan bara.
Är väldigt sugen på detta då jag gillar Fantasy, gärna gritty fantasy, men så läser jag att det är turordningsbaserad combat och jag dör en smula får kolla in mycket på youtube innan jag köper detta .

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard