Apple uppges välja batteritid och 5G över 120 Hz i Iphone 12-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Folk gnäller på allt. Även om iPhone 12 hade kunnat väcka döda åter i livet så hade det gnällts på att det inte finns jobb åt dessa människor osv.

Heh.
Fast jag tycker inte att man skall ta påpekanden om att "myntet har en baksida" som gnäll. Mera en komplettering av bilden, att visa på kompromissen som görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Min första mobil hade standby tid på ca 2 veckor och jag tror det var på kanske 800mah. Framsteg, pff.

Faaast....jämföra en telefon med en mobil (i dagens betydelse) är ju inte riktigt samma sak Om man jämför röksignaler med dagens mobiler har ju röksignaler mycket bättre batteritid Det går inte att titta på youtube med röksignaler iof, men det gjorde det inte med din första mobil heller

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Lite surt, men jag personligen har hellre bättre batteri än 5G och 120Hz då jag inte anser att jag behöver det på mobilen, men sen förstår jag även dom som vill ha det och då kanske inte iPhone är det rätta valet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Det som många missar är att Apple är ett av världens största företag - som riktar sig till den breda massan, och inte nischat till tech entusiaster i första hand. De kommer alltid göra valet i deras mobiler som gör att de säljer så många iPhones som möjligt till högsta möjliga marginal. För Apple som riktar sig till den breda massan är det ur en marknadsföringssynvinkel mer fördelaktigt med funktioner som batteritid och 5G, än att till kostnad av en tjockare mobil eller sämre batteritid marknadsföra 120 Hz.

”Varför har inte Apple då ett alternativ för 60/120 Hz switch i inställningar då, för att tillfredsställa alla?”

Från vad jag kan se så är detta återigen av samma anledning - man riktar sig till den breda massan. Om man jämför Android mot iOS så ser man att Android har fler valmöjligheter. Men faktumet kvarstår att den genomsnittlige konsumenten inte vill ändra hur mycket som helst på sin mobil - och det är det Apple tar fasta vid. Man kan tycka vad man vill om det, men de har skapat det renaste, mest intuitiva och snabbaste operativsystemet som fungerar i många år framöver på deras hårdvara - så enkelt är det. Och det kommer inte attrahera alla, allra särskilt inte folk på Sweclockers.

Vilken tur att det är helt valfritt för alla individer att köpa vilken mobil man så önskar. Om Android och deras mångfald i funktioner tilltalar en - så finns många modeller att välja på. Om iOS med deras intuitiva OS utan massa krusiduller tilltalar en - så finns en iPhone att köpa i närmsta butik.

Exakt så!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Prio för min del är batteritid>120Hz(90 hade antagligen varit ett bra mellanting)>5G.

Med det sagt tror jag ur en marknadssynpunkt att 5g är rätt prio. Många telefoner marknadsförs med det i dagsläget och det är en teknik folk i allmänhet vet om. En ny iPhone utan 5g hade antagligen kännts gammal för den breda massan oavsett om de har användning för det eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Skulle du säga att de är en liknande "wow känsla" som när man kör 144hz på datorskärm jämfört med 60hz?

Vet inte riktigt om man kan jämföra 60 till 90hz med 60 till 144hz, det är ju rejält mindre.

Men ja, det är skillnad och det är skönt för ögonen och flytet i telefonen! Men wow-känsla, nja. Kanske med 120hz.

Skrivet av Chibariku:

Prio för min del är batteritid>120Hz(90 hade antagligen varit ett bra mellanting)>5G.

Med det sagt tror jag ur en marknadssynpunkt att 5g är rätt prio. Många telefoner marknadsförs med det i dagsläget och det är en teknik folk i allmänhet vet om. En ny iPhone utan 5g hade antagligen kännts gammal för den breda massan oavsett om de har användning för det eller ej.

Det tycker jag är konstigt resonemang, 5G finns det i princip ingen användning för just nu. Om 2-4 år först lär det vara relevant.

90/120hz är ju däremot relevant här och nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felix:

Personligen skulle jag även välja bort 5G i förmån för batteritid.... Inte som att man har problem med att 4G är slött direkt... Man är ju ändå begränsad av surfmängd..

Har ni begränsad surfmängd på alla abbonnemang i Sverige?

Permalänk
Medlem

Killgissning: Gemene man vet inte/bryr sig inte om bildfrekvens, men 5G har ju flertalet operatörer redan gjort reklam för och även andra telefontillverkare släppt produkter. Så det ligger nog mer i köparnas intresse att det är 5G än högre bildfrekvens.

Sen är det ju media som målat upp just den här jämförelsen, finns förmodligen fler variabler i Apples prioriteringar som vi inte känner till och det skulle jag påstå vara hård fakta utan bevis.

Permalänk
Medlem

Hoppas att man kan välja hz på skärmen själv den dagen man "tvingas" köpa en 120hz telefon så man kan sänka den till förmån för batteritid. Hög frekvens på speldatorn, absolut, men vad har det för syfte i en telefon? Det känns som en otroligt meningslöst gimmick och jag tar batteritid alla dagar i veckan. 5G bryr jag mig inte det minsta om heller, 90% av tiden har jag wifi och resterande funkar 4g kanon så länge det finns täckning och det är ju det som är det absolut sämsta med 5G. Att stå nedanför masten och visa vilken jäkla speed man får på bredbandskollen är ingen som får mig att rysa. Men jag kanske bara börjar bli gammal eller nåt.

Permalänk
Medlem

Kommer bli trevligt med 5G, blir ett givet köp för min del. Förhoppningsvis så slutar Telenor att snåla sig angående sina master och bandbredd på dem. 4G har funnits i många år nu, ändå så lyckas Telenor inte leverera hög hastighet.

Blir det inte markant högre hastighet med 5G så lär jag byta leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De siktar på Mini-LED.

Fattar inte hur du kan säga det 2020 när var och varannan person har en Apple-produkt?

Som Apple har gjort sedan för iPad Pro med ”ProMotion” som kom 2017. Jag hade gissat att det skulle finnas för iPhone vid det här laget, men tydligen inte…

Mini-LED a.k.a. LCD med LED backlight. Visserligen full array, men inte alls spännande om du frågar mig

Permalänk
Medlem

Förstår inte deras argument? Visst det äter batteri men ALLA telefoner som har >60Hz har ju inställning för att sänka till 60Hz. Är ju bättre att låta användaren bestämma över sin enhet.

Men hey, det är ju Apple.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Enligt rykten som läckt kommer mAh på denna generation vara extremt dåliga. Tråkig att Apple ligger på latsidan när det gäller iPhone numera!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hej allihopa.
Vill bara tacka för informationen från alla er som skall behålla sin nuvarande telefon alternativt köpa en ny android igen.
Riktigt produktiv information som jag dokumenterat här. Bra jobbat. Om någon kunde kommentera nästkommande amd artikel med att dom skall behålla sin gamla i7 också så hade det vart toppen. /s

På en seriös note så är det sjukt intressant hur mycket folk som känner att dom måste kommentera att deras är bättre, alternativt att det finns bättre osv. Jag har själv en OnePlus 7 pro men inte sitter jag här och predikar med mitt köp haha.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Jag känner många som har iPhone och nästan alla har problem med batteritid. Jag vet inte om personer med iPhone sällan laddar, om de använder telefonerna mer, eller om många gamla modeller har ett litet batteri.
Nya iPhone 12 verkar ha 3210 mAh batteri efter en snabb googling. Min (Huawei p30 pro) har då 28 % högre batterikapacitet. Samsung s20 ultra har hela 55 % högre batterikapacitet. Apple brukar ligga efter på många punkter och ändå kunna ta ut höga priser så det är förstås bra för dem då de går mer i vinst, men jag förstår inte varför de ska köra på så litet batteri när (åtminstone vad jag sett) många av deras användare behöver mer batterikapacitet snarare. Drar de ner allt för mycket på hårdvaran jämfört med konkurrenter bör de väl tappa en del av sin kundkrets tänker jag.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag känner många som har iPhone och nästan alla har problem med batteritid. Jag vet inte om personer med iPhone sällan laddar, om de använder telefonerna mer, eller om många gamla modeller har ett litet batteri.
Nya iPhone 12 verkar ha 3210 mAh batteri efter en snabb googling. Min (Huawei p30 pro) har då 28 % högre batterikapacitet. Samsung s20 ultra har hela 55 % högre batterikapacitet. Apple brukar ligga efter på många punkter och ändå kunna ta ut höga priser så det är förstås bra för dem då de går mer i vinst, men jag förstår inte varför de ska köra på så litet batteri när (åtminstone vad jag sett) många av deras användare behöver mer batterikapacitet snarare. Drar de ner allt för mycket på hårdvaran jämfört med konkurrenter bör de väl tappa en del av sin kundkrets tänker jag.

Jag kan bara tala för egen erfarenhet/vad jag sett men jag klarar mig runt en och en halv dag med min XS, kontra 2 dagar med min förra (Huawei P30 PRO) och allt mer än en dag tycker jag räcker fullgott (kör mycket podcast och Spotify).
Dom som aldrig klarar sig i min familj är barnen (21,14 och 8) samt tjejens dotter (16 år) där det inte är någon rutin på laddning utan batteriet alltid är under 20%. Tror aldrig ungdommar laddar fullt och därför konstant klagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mini-LED a.k.a. LCD med LED backlight. Visserligen full array, men inte alls spännande om du frågar mig

”Spännande”?
Jag förstår vinkeln, men ändå inte. En tät mini-LED display är i de flesta parametrar överlägsen OLED. Lägre energiförbrukning, högre ljusstyrka, ekvivalent kontrastförhållande, enklare att ha god spektral täckning, åldras inte lika snabbt...
Mikro-LED är nästa logiska steg, men egentligen onödigt.

Jag gillar också OLED (fan, jag sitter fortfarande med en underbar plasma-TV, och uppskattar såväl ”direct emission” som kemin bakom OLED), men en bra mini-LED display torde vara bättre på nästan alla väsentliga punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vet inte riktigt om man kan jämföra 60 till 90hz med 60 till 144hz, det är ju rejält mindre.

Men ja, det är skillnad och det är skönt för ögonen och flytet i telefonen! Men wow-känsla, nja. Kanske med 120hz.

Det tycker jag är konstigt resonemang, 5G finns det i princip ingen användning för just nu. Om 2-4 år först lär det vara relevant.

90/120hz är ju däremot relevant här och nu.

Men den genomsnittliga konsumenten har juingen större koll på det (https://news.gwsolutions.com/2020/10/08/nearly-half-of-iphone...). Många kommer jämföra med tex Samsung och i sånna fall se att Smaung har 5G medans iphone inte har det.

Permalänk
Skrivet av DaCapo_X:

Jag kan bara tala för egen erfarenhet/vad jag sett men jag klarar mig runt en och en halv dag med min XS, kontra 2 dagar med min förra (Huawei P30 PRO) och allt mer än en dag tycker jag räcker fullgott (kör mycket podcast och Spotify).
Dom som aldrig klarar sig i min familj är barnen (21,14 och 8) samt tjejens dotter (16 år) där det inte är någon rutin på laddning utan batteriet alltid är under 20%. Tror aldrig ungdommar laddar fullt och därför konstant klagar

Så kan det absolut vara. Min syster t.ex. som kör iPhone har ingen rutin på laddning utan laddar lite nu och då. Vilket betyder att var och varannan gång hon är på besök behöver hon ladda för att batteriet håller på att ta slut. En annan kompis med iPhone har alltid med laddare i handväskan, eftersom iPhone använder lite olika kontakter och inte alla har något hemma då som går att ladda med.

Persoligen skulle jag klara mig fint med 3210 mAh som iPhone 12 verkar ha, men jag blir alltid lite förvånad varje gång en ny iPhone släpps och saknas premium delar på många plan men säljs för premium pris och att så många ändå gärna betalar extra för dem.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Så kan det absolut vara. Min syster t.ex. som kör iPhone har ingen rutin på laddning utan laddar lite nu och då. Vilket betyder att var och varannan gång hon är på besök behöver hon ladda för att batteriet håller på att ta slut. En annan kompis med iPhone har alltid med laddare i handväskan, eftersom iPhone använder lite olika kontakter och inte alla har något hemma då som går att ladda med.

Persoligen skulle jag klara mig fint med 3210 mAh som iPhone 12 verkar ha, men jag blir alltid lite förvånad varje gång en ny iPhone släpps och saknas premium delar på många plan men säljs för premium pris och att så många ändå gärna betalar extra för dem.

Betydligt mer flitigt användare. Se det som löparskor där vissas håller i 2 månader andras håller i 5år.

För min egen del måste jag ladda mobilen en gång extra varje dag. Någon timme spelande, filmtittande, musiklyssnande, uppkopplad emot mängder av bluetooth enheter och annat. Jag skulle behöva ett 15 000mah batteri med nuvarande skärm och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Persoligen skulle jag klara mig fint med 3210 mAh som iPhone 12 verkar ha, men jag blir alltid lite förvånad varje gång en ny iPhone släpps och saknas premium delar på många plan men säljs för premium pris och att så många ändå gärna betalar extra för dem.

Batteritid mäts inte i milliamperetimmar. Iphones har bra batteritid och står sig väl mot Android-telefoner med avsevärt större batterier. 11 Pro Max är exempelvis likvärdig med S20 Ultra, om den senare körs i 60Hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eott:

Men den genomsnittliga konsumenten har juingen större koll på det (https://news.gwsolutions.com/2020/10/08/nearly-half-of-iphone...). Många kommer jämföra med tex Samsung och i sånna fall se att Smaung har 5G medans iphone inte har det.

Förvånar mig inte, den tekniska utbildningsnivån är ofta väldigt låg hos människor. En allmänbildning hade räckt, men de flesta har inte ens det när det kommer till teknik.

Ärligt talat så borde det vara en större del av skolan med tanke på hur viktigt det är för dagens samhälle.

Permalänk
Medlem

Tycker min iPhone se2 från i år funkar sket bra och den får hänga med några år framöver! (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

En annan kompis med iPhone har alltid med laddare i handväskan, eftersom iPhone använder lite olika kontakter och inte alla har något hemma då som går att ladda med.

iPhone har använt lightning kontakten i 8 år vet inte om jag skulle kalla det för "lite olika kontakter".

Hade ju dock varit trevligt med USB-C men antar att Apple inte har lyckats perfektionera denna port än eller vad dem nu behöver göra för att implementera det.

Att batteriet på iPhone alltid har varit mindre än andra tillverkare är ju inget nytt, har alltid varit så. Eftersom Apple kontrollerar både mjuk och hårdvara kan dem ju göra andra optimeringar än att bara slappa på ett större batteri. Jag klarade mig 1,5-2 dagar på min X och med vad jag hört från iPhone 11, så ska batteriet ha blivit mycket bättre. Hade hellre haft 120hz än mer batteri, jag har ändå en rutin på laddning, något jag kan tycka är självklart att man har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

”Spännande”?
Jag förstår vinkeln, men ändå inte. En tät mini-LED display är i de flesta parametrar överlägsen OLED. Lägre energiförbrukning, högre ljusstyrka, ekvivalent kontrastförhållande, enklare att ha god spektral täckning, åldras inte lika snabbt...
Mikro-LED är nästa logiska steg, men egentligen onödigt.

Jag gillar också OLED (fan, jag sitter fortfarande med en underbar plasma-TV, och uppskattar såväl ”direct emission” som kemin bakom OLED), men en bra mini-LED display torde vara bättre på nästan alla väsentliga punkter.

Även lättare att få till saker som variabel uppdateringsfrekvens, man slipper ABL och färgskiftningar samt att det är lättare att få jämna färger på större skärmar. OLED är för all del trevligt men dras också med problem, eller "utmaningar" som det heter på nyspråk.

Frågan är hur väl man kommer lyckas bli av med halation med mini-LED. Även om Apple skulle ha en väldigt tät matris lär de inte lyckas eliminera problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chippen2188:

iPhone har använt lightning kontakten i 8 år vet inte om jag skulle kalla det för "lite olika kontakter".

Hade ju dock varit trevligt med USB-C men antar att Apple inte har lyckats perfektionera denna port än eller vad dem nu behöver göra för att implementera det.

Att batteriet på iPhone alltid har varit mindre än andra tillverkare är ju inget nytt, har alltid varit så. Eftersom Apple kontrollerar både mjuk och hårdvara kan dem ju göra andra optimeringar än att bara slappa på ett större batteri. Jag klarade mig 1,5-2 dagar på min X och med vad jag hört från iPhone 11, så ska batteriet ha blivit mycket bättre. Hade hellre haft 120hz än mer batteri, jag har ändå en rutin på laddning, något jag kan tycka är självklart att man har.

Lightningkontakten är en stor inkomstkälla för Apple, de tjänar miljarder på den eftersom den kostar licenspengar, det är därför den finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Första gången jag provade 90 Hz i mobilen blev jag såld. Vilken skillnad mot 60!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lightningkontakten är en stor inkomstkälla för Apple, de tjänar miljarder på den eftersom den kostar licenspengar, det är därför den finns.

Den skapades för att alla alternativ sög på den tiden. Idag får den gärna ersättas av USB-C dock.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Batteritid över allt annat, tack

Tycker det är rätt prioriterat. De lär ju ha undersökt möjligheterna att få in en skärm med variabel hastighet och dragit slutsatsen att de inte kan lösa det utan att kompromissa för mycket. Marknadsföringsavdelningen lär ju ha tryckt på hyfsat hårt

Som någon annan skrev så hade jag också valt bort 5G för längre batteritid. Första jag gör när telefonen är laddad är att jag sätter den i strömsparläge och då håller den cirkus två dagar. Dessutom har man ju senaste halvåret haft tillgång till wifi 102% av tiden.

60+Hz är för mig helt irrelevant då jag primärt använder telefonen för att läsa mail/whatsapp/sms och ibland ringa. Detta är ju dock baserat på antagandet att jag inte får mindre spam eller att svenska spel ringer oftare om jag har 120Hz så en lite brasklapp där.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

”Spännande”?
Jag förstår vinkeln, men ändå inte. En tät mini-LED display är i de flesta parametrar överlägsen OLED. Lägre energiförbrukning, högre ljusstyrka, ekvivalent kontrastförhållande, enklare att ha god spektral täckning, åldras inte lika snabbt...
Mikro-LED är nästa logiska steg, men egentligen onödigt.

Jag gillar också OLED (fan, jag sitter fortfarande med en underbar plasma-TV, och uppskattar såväl ”direct emission” som kemin bakom OLED), men en bra mini-LED display torde vara bättre på nästan alla väsentliga punkter.

Alla har sina vinklar och prioriteringar. Min nuvarande telefon skulle dock behövs lite mer ljusstyrka (OLED) men den är sjukt nice i övrigt