Behöver sannolikt en ny telefon men vilken?

Permalänk
Medlem

Behöver sannolikt en ny telefon men vilken?

Då är tyvärr åter tiden kommen, min Huawei P10 Lite har hängt med mig sedan 2016 och gjort ett förträffligt jobb men har på sistone börjat bete sig konstigt. Beteendet blir bara värre och värre och nu kan jag inte ens lyssna på musik med mindre än 40% batteri förrän den helt sonika säger att det är slut på sås och stänger av sig. Startar man säger den 0% igen men stoppar jag i laddkabeln så fortsätter den att ladda från ex.vis. 37% som det var då jag drog igång musik och sprungit 100 meter...

Batteriet vill sannolikt inte mer men telefonen gör precis allt jag önskar förträffligt. Jag använder enbart telefonen för surf, musik/pod och kommunikation. Använder Locus Pro när jag är ute och åker motorcykel för kartor och gps. Lägg till de övriga självklara som bank, bank id och swish. Utöver det, inga krävande spel eller program. fotar självklart i en del fall men kameran på P10 Lite är helt okej och jag förutsätter att den nya luren sannolikt har bättre kamera.

Nu till valet av telefon då; Samsung går bort. Jag har aldrig gillat deras layout och blir fullständigt vansinnig när de uppdaterat luren och tvingar på en så mycket skitappar att man blir spyfärdig. Varför valde jag en Huawei när det begav sig? Den kändes enkel och operativet var(i mina ögon) inte ens i närheten så bloatat som ex.vis. en Samung. Operativet får gärna vara så basic det går utan en massa extra påtvingade skitfunktioner jag aldrig kommer vilja ha. Den bästa luren jag haft var en HTC med tredjepartsoperativ, men det var många år sen och tanken att installera "eget" operativ har även varit lockande med min LG G3 men då det av någon anledning var 50/50 chans att bricka den så blev det aldrig av och sen åkte den i golvet just den dagen den inte hade skyddet på....

Kort och gott, gärna så lite skit som möjligt men Android operativ önskas.

Jag har sneglat på Xiaomi Poco X3 NFC 6GB/128GB. Ser ut att räcka gott åt mig och priset tilltalar då en telefon över 3000:- är utom mitt förstånd. Det är väl inte mycket bättre än att köpa en Huawei men de verkar inte vara i lika stort blåsväder, trots "kinalur". Vad har ni för erfarenhet av Xiaomi och finns det nbågon annan lur i samma segment som erbjuder ett "renare" Android utan bloat a la Samsung?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en "Xiaomi Redmi 9 (64GB)". Köpte själv en från Inet förra månaden och känns som man fick mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Motorola har ju bra mobiler med rent Android till bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Kan rekommendera en "Xiaomi Redmi 9 (64GB)". Köpte själv en från Inet förra månaden och känns som man fick mycket för pengarna.

Den ser mycket, mycket intressant ut! Måste dock klämma lite på den då 6,5" känns stort då jag tycker min 5,2" lur känns perfekt!

Skrivet av leifn:

Motorola har ju bra mobiler med rent Android till bra priser.

Jag ska definitivt kolla över deras utbud. Aldrig haft en Motorola men verkar vara rätt rena om man bara kollar över det lite snabbt.

Permalänk
Medlem

Attans, nu har jag börjat titta för noga på specs. Var länge inne på att köpa en Motorola Moto G8 Power men så stödjer inte den 5Ghz WiFi(vad i?!). Det kanske inte spelar så stor roll men innan min sambo insåg att hon kunde köra på 5Ghz snöret istället för 2,4Ghz så var upplevelsen inte lika bra som min som körde på 5Ghz så detta oroar mig lite och har fått mig att vackla lite.

Motorola vinner på rent Android och helst vill jag nog ha en Motorola men OM Xiaomi Redmi 9 känns bra så kan det bli tufft. Hur upplever ni som använt Xiaomi bloatware situationen? Jag kör ju själv med Huawei och misstänker att jag får i princip samma svit som jag får i en Xiaomi. Det är ju inte katastrof såklart, har inaktiverat mycket av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Attans, nu har jag börjat titta för noga på specs. Var länge inne på att köpa en Motorola Moto G8 Power men så stödjer inte den 5Ghz WiFi(vad i?!). Det kanske inte spelar så stor roll men innan min sambo insåg att hon kunde köra på 5Ghz snöret istället för 2,4Ghz så var upplevelsen inte lika bra som min som körde på 5Ghz så detta oroar mig lite och har fått mig att vackla lite.

Brist på 5GHz Wifi kan ju vara en klar nackdel. Tittat på Moto G8 Plus istället? Lite mindre batteritid än G8 Power, men bättre kamera och den har stöd för 5GHz Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Brist på 5GHz Wifi kan ju vara en klar nackdel. Tittat på Moto G8 Plus istället? Lite mindre batteritid än G8 Power, men bättre kamera och den har stöd för 5GHz Wifi.

Tanken har slagit mig men batteriet är ju en faktor. Det som får mig att snegla bort lite är Moto G9 Play, mer eller mindre liknande specs, bättre batteri MEN... endast 720p skärm. Jag intalar mig att jag inte kommer bry mig, dock har jag ingen direkt referens men jag har inte haft någon koll på upplösningen på min p10 Lite så misstänker att om jag inte kände till den här upplösningen så skulle jag inte bry mig.. men vad vet jag, tror inte den finns för visning där jag tänkt kolla på den.