Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan någon hjälpa fixa ihop powerbank, kabel till den till VR, och så en bra link kabel på 5m? Från typ kjell, biltema, netonnet, elgiganten osv

Lär väl landa på 700kr men vad fan ska man göra :/

Nu ska jag inte säga att jag har 100 koll men jag är osäker på om det @CubaCola skrev stämmer nu, det kan vara "gamla regler".
För Link kunde tidigare enbart köras med den officiella eller kablar med speciell spec.
Men det kom en uppdatering senare som gjorde att tom Laddnings-kabeln fungerade för Link.
Quest 1 har en väldigt lång laddningskabel och det är väll pga den anledningen Quest 2 är kort just för att folk inte ska börja använda den för Link som många började göra med Quest 1.
När jag kopplar in en vanlig mobil laddarkabel tom så kommer fråga om link upp.

Nån som har 100% koll och vet borde fylla i korrekta uppgifter ang denna fråga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Någon som har koll på hur wifi-6 fungerar? Har en Asus RT-AC2900 som jag tror ska klara av wifi-6. Behöver jag göra något speciellt på routern eller questen för att den ska koppla upp på wifi6? När jag kör virtual desktop så står det nämligen fortfarande 866 mps och ligger på ca 80-85 mps vid spel, vilket är oförändrat mot hur det var på quest 1.

My bad, routern stödjer inte wifi-6. Blir att köpa en ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewed:

Men inte bara ElFjanten utan även Bring kan svika. Det har inte hänt nåt med mitt paket sedan det var i Jönköping i går.

Den är hos bring i staden där jag bor och är under utkörning. Men ja det har gått fel förr :/

Skrivet av totte1015:

Vill nog inte beställa från amazon... Tar lång tid att få grejerna, finns det ingen likvärdig kabel i någon vanligt förekommande butik? 50kr mer hit eller dit funkar

Deltaco 5m med aktiv förlängare finns på webhallen för 379kr. Den ser likadan ut som den som finns på amazon så troligen är den samma och bör fungera men man vet ju aldrig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

My bad, routern stödjer inte wifi-6. Blir att köpa en ny...

Du får sätta in en sån här i Questen:

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Någon som har koll på hur wifi-6 fungerar? Har en Asus RT-AC2900 som jag tror ska klara av wifi-6. Behöver jag göra något speciellt på routern eller questen för att den ska koppla upp på wifi6? När jag kör virtual desktop så står det nämligen fortfarande 866 mps och ligger på ca 80-85 mps vid spel, vilket är oförändrat mot hur det var på quest 1.

Vad har du för grafikkort?
Vad kör du för bitrate på streamingen?

Din router är inte en WIFI 6 router men det ska fungera oavsett.
Jag kör med 300mbps på en wifi 4 router på låg bitrate och det funkar bra med ca 21ms latency.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Någon som har koll på hur wifi-6 fungerar? Har en Asus RT-AC2900 som jag tror ska klara av wifi-6. Behöver jag göra något speciellt på routern eller questen för att den ska koppla upp på wifi6? När jag kör virtual desktop så står det nämligen fortfarande 866 mps och ligger på ca 80-85 mps vid spel, vilket är oförändrat mot hur det var på quest 1.

Vad jag kan se är den routern AC vilket är Wifi 5. Wifi 6 är AX.

Sen spelar det antagligen ingen roll ändå om du har en AC router med hög kvalitet och inte alltför mycket störningar. Vad jag förstår på VD-utvecklaren så är det OFDMA med Wifi 6 som kan vara en fördel, inte ökad bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad har du för inställningar under Streaming i virtual desktop ?
Tänker på quality och bitrate.

Jag kör High / 90 / 116

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Den är hos bring i staden där jag bor och är under utkörning. Men ja det har gått fel förr :/

Vaaaaa? Sluta tränga dig före i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Vad har du för grafikkort?
Vad kör du för bitrate på streamingen?

Din router är inte en WIFI 6 router men det ska fungera oavsett.
Jag kör med 300mbps på en wifi 4 router på låg bitrate och det funkar bra med ca 21ms latency.

Skrivet av Halldin:

Vad jag kan se är den routern AC vilket är Wifi 5. Wifi 6 är AX.

Sen spelar det antagligen ingen roll ändå om du har en AC router med hög kvalitet och inte alltför mycket störningar. Vad jag förstår på VD-utvecklaren så är det OFDMA med Wifi 6 som kan vara en fördel, inte ökad bandbredd.

Efter ha läst på lite precis efter jag postade så insåg jag att min router inte var wifi-6 klar.

Har ett 2070s och kör high-bitrate. Latencyn är 20-30 och missförstå mig rätt, det fungerar överlag bra men stör mig på micro-stutters i half-life bara och tänkte att det skulle kunna bli bättre med quest2 och wifi-6. Men om det inte blir någon märkbar skillnad att uppgradera från vad jag har nu så finns det ju ingen anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grinnall:

Jag kör High / 90 / 116

Ok för mig gick det bra i förrgår men igår fick jag extrem jelly & laggigt hoppade mellan 40-140ms så var tvungen att sänka bitrate till 64 från 91 som det var inställt automatiskt först.
Men jag börjar fundera om om det kanske var nått datorn gjorde, nån uppdatering eller nått.
Får prova igen 116 bitrate låter ju perfekt om man kan köra så

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Varför inte bara plocka upp i butik istället för att beställa? Inet verkar ha i lager i samtliga butiker just nu! Börjar bli rätt sugen nu... tyvärr. Känns som om jag inte kommer använda det tillräckligt för att motivera pengarna, men känns också.... coolt!

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Den är hos bring i staden där jag bor och är under utkörning. Men ja det har gått fel förr :/

Deltaco 5m med aktiv förlängare finns på webhallen för 379kr. Den ser likadan ut som den som finns på amazon så troligen är den samma och bör fungera men man vet ju aldrig.

Så då behöver jag den aktiva förlängaren, plus då en kabel med USB C-A 3.0?

Tänkte dock på att isåfall hamnar ju den lilla dosan nära spelområdet, då min egna USB C kabel är 0,5m, den kommer typ vara vid benen och hänga, vilket jag tänker lär bli dumt...
Såvida jag inte hänger upp kabeln i taket, hmm...

En 5m lång USB C till C är det orimligare/dyrare alternativ? Har USB C uttag på fronten av chassit nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

Varför inte bara plocka upp i butik istället för att beställa? Inet verkar ha i lager i samtliga butiker just nu! Börjar bli rätt sugen nu... tyvärr. Känns som om jag inte kommer använda det tillräckligt för att motivera pengarna, men känns också.... coolt!

För att alla inte har en Inet-butik eller en Elgiganten-butik som har i lager i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Efter ha läst på lite precis efter jag postade så insåg jag att min router inte var wifi-6 klar.

Har ett 2070s och kör high-bitrate. Latencyn är 20-30 och missförstå mig rätt, det fungerar överlag bra men stör mig på micro-stutters i half-life bara och tänkte att det skulle kunna bli bättre med quest2 och wifi-6. Men om det inte blir någon märkbar skillnad att uppgradera från vad jag har nu så finns det ju ingen anledning.

Jag menar bitrateslidern
prova sänk bitrate till 85, testa om dina stutters försvinner och öka i så fall slidern tills du hittar ditt sweetspot

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

Varför inte bara plocka upp i butik istället för att beställa? Inet verkar ha i lager i samtliga butiker just nu! Börjar bli rätt sugen nu... tyvärr. Känns som om jag inte kommer använda det tillräckligt för att motivera pengarna, men känns också.... coolt!

Köp genom elgiganten eller komplett? så får du 50 respektove 60 dagar öppet köp. Så det är bara att köpa en och om 2 månader bestämma dig om du vill behålla den eller inte!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Någon som har koll på hur wifi-6 fungerar? Har en Asus RT-AC2900 som jag tror ska klara av wifi-6. Behöver jag göra något speciellt på routern eller questen för att den ska koppla upp på wifi6? När jag kör virtual desktop så står det nämligen fortfarande 866 mps och ligger på ca 80-85 mps vid spel, vilket är oförändrat mot hur det var på quest 1.

Den har inte WIFI6, borde dock duga utmärkt för Virtual Desktop ändå.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewed:

För att alla inte har en Inet-butik eller en Elgiganten-butik som har i lager i närheten.

Självfallet, får väl ses som en av fördelarna med att bo i större stad. Med det sagt en nackdel att inte ha bil blir att jag är begränsad till mer "lokala" butiker. Som tur är har inte prismatchning mot elgiganten för just detta i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Köp genom elgiganten eller komplett? så får du 50 respektove 60 dagar öppet köp. Så det är bara att köpa en och om 2 månader bestämma dig om du vill behålla den eller inte!

Ja, såg att Inet har 30 så borde räcka det med. Inet är enda butiken som jag enkelt kan ta mig till, köpfingrarna är väldigt vassa nu...

Permalänk

Det är ingen ide att köpa en link kabel...

Testade precis med min korta kabel att spela via link, och det jädra hot dogs spelet, samma äckliga jitter när jag rör på vapnet, specielt när jag ska vrida på det...

Det är enormt störande, ska jag sätta in ett nytt magasin känns det inte flytande överhuvudtaget, förstör hela spelupplevelsen... Fan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

Ja, såg att Inet har 30 så borde räcka det med. Inet är enda butiken som jag enkelt kan ta mig till, köpfingrarna är väldigt vassa nu...

Öppet köp hos inet gäller väl dock endast för obruten förpackning?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det är ingen ide att köpa en link kabel...

Testade precis med min korta kabel att spela via link, och det jädra hot dogs spelet, samma äckliga jitter när jag rör på vapnet, specielt när jag ska vrida på det...

Det är enormt störande, ska jag sätta in ett nytt magasin känns det inte flytande överhuvudtaget, förstör hela spelupplevelsen... Fan också

Har link, 0 problem hittills!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det är ingen ide att köpa en link kabel...

Testade precis med min korta kabel att spela via link, och det jädra hot dogs spelet, samma äckliga jitter när jag rör på vapnet, specielt när jag ska vrida på det...

Det är enormt störande, ska jag sätta in ett nytt magasin känns det inte flytande överhuvudtaget, förstör hela spelupplevelsen... Fan också

Har du testat andra spel? Om du har så seriösa problem så kanske det är något fel på antingen spelet eller din quest?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Så då behöver jag den aktiva förlängaren, plus då en kabel med USB C-A 3.0?

Tänkte dock på att isåfall hamnar ju den lilla dosan nära spelområdet, då min egna USB C kabel är 0,5m, den kommer typ vara vid benen och hänga, vilket jag tänker lär bli dumt...
Såvida jag inte hänger upp kabeln i taket, hmm...

En 5m lång USB C till C är det orimligare/dyrare alternativ? Har USB C uttag på fronten av chassit nämligen

Jag har en kort vinklad usb-c till usb vanlig kontakt som ska vara vid headsetet. Aktiva förstärkaren ska vara närmast headsetet annars gör den ingen nytta.
Sedan drar man den bakom ryggen bara

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det är ingen ide att köpa en link kabel...

Testade precis med min korta kabel att spela via link, och det jädra hot dogs spelet, samma äckliga jitter när jag rör på vapnet, specielt när jag ska vrida på det...

Det är enormt störande, ska jag sätta in ett nytt magasin känns det inte flytande överhuvudtaget, förstör hela spelupplevelsen... Fan också

Kolla vad du får för FPS. Om det nästan ser ut som typ ghosting om du viftar med händerna framför dig kan jag sätta en peng på att det någon form av asynkron reprojektiom som kickar igång för att du dippar under 90 fps. Länge sedan jag pillade med PCVR men då hade Steam en tendens att skala ner/upp supersamplingen lite väl mycket, vilket gjorde att den låste FPS:en till 45 och man fick det där fina "juddret".

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Jag har en kort vinklad usb-c till usb vanlig kontakt som ska vara vid headsetet. Aktiva förstärkaren ska vara närmast headsetet annars gör den ingen nytta.
Sedan drar man den bakom ryggen bara

Vart köpte du den vinklingen då?
Så du har alltså den lilla förstärkaren på headsetet någonstans?

Känns konstigt att köpa adapter, förstärkare och allt knas för att få till Link, enklast hade ju varit USB C hela vägen

Skrivet av Bi99uy:

Kolla vad du får för FPS. Om det nästan ser ut som typ ghosting om du viftar med händerna framför dig kan jag sätta en peng på att det någon form av asynkron reprojektiom som kickar igång för att du dippar under 90 fps. Länge sedan jag pillade med PCVR men då hade Steam en tendens att skala ner/upp supersamplingen lite väl mycket, vilket gjorde att den låste FPS:en till 45 och man fick det där fina "juddret".

Nää, det är inte så, utan det är som att jag vore ha parkinsons eller något när jag vrider på vapnet, det jittrar hela tiden, det blir ingen känsla överhuvudtaget när den håller på så
Det känns inte som det är något med själva grafiken/FPSn att göra
När jag rör mig runt känns det jättebra, men så fort jag grejar med vapnet blir det skit just med hanteringen av det, typ som trackingen är off

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Öppet köp hos inet gäller väl dock endast för obruten förpackning?

Ne, du får öppna och testa så länge du lämnar tillbaka i nyskick!

Källa: #18057131

Dubbelkollade även med personalen på plats i butik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

Ne, du får öppna och testa så länge du lämnar tillbaka i nyskick!

Källa: #18057131

Dubbelkollade även med personalen på plats i butik!

Jaså, var helt säker på att jag läste innan jag beställde att man endast fick testa produkten i 14 dagar och att 30 dagar var för obruten förpackning... Undra vart jag fått det ifrån?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Någon annan som märkt att bilden på quest 2 är väldigt skarp precis i mitten, men åt sidorna så är det ganska så suddig. Speciell längst ut i kanterna!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Vart köpte du den vinklingen då?
Så du har alltså den lilla förstärkaren på headsetet någonstans?

Känns konstigt att köpa adapter, förstärkare och allt knas för att få till Link, enklast hade ju varit USB C hela vägen

Vinkeln följde med ett ritbord jag köpte .
Du måste ha en aktiv kabel för att det ska funka med usb 3 på 5meters avstånd. Därför kan du inte bara ta en usb-kabel.

Den officiella kabeln kostar nästan 1000kr dessutom.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Vinkeln följde med ett ritbord jag köpte .
Du måste ha en aktiv kabel för att det ska funka med usb 3 på 5meters avstånd. Därför kan du inte bara ta en usb-kabel.

Den officiella kabeln kostar nästan 1000kr dessutom.

Yup därför jag försöker hitta billigare alternativ

Verkar ju vara skitsvårt att hitta grejerna från butiker

Jag måste ha en bra lösning för honan i VR, till hane som går vidare till den aktiva USB 3.0, men varken kjell, webhallen eller netonnet har ju