1080 Strix - trasig fläkt

Permalänk
Medlem

1080 Strix - trasig fläkt

Hej!

I väntan på det 3080 TUF jag beställt så har en av de tre fläktarna på mitt nuvarande grafikkort, ett 1080 Strix brutit ihop. Först durrade den och gick i lägre hastighet, nu har den övergått till att ömsom inte snurra alls och ömsom snurra långsamt men då låta som en plågad gris - ett högljutt, gnällande skri. Dessutom så verkar inte längre mjukvarukontrollen av fläkthastigheten via GPU Tweak fungera längre, utan fläktarna går antingen på 0 eller på 100, och när de gått upp på 100 stannar de där tills datorn stängs av.

Garantin på kortet har gått ut. Även om jag har ett nytt kort på väg in (när Komplett nu bestämmer sig för att skicka det) känns det onödigt att skrota ett kort som fortfarande är rätt kompetent. Jag har kikat runt lite, men det verkar vara svårt att få tag på nya fläktar just här i Europa. Är det någon som har något tips? Kanske @Asus.David vet om det går att fixa reservdelar?

Tackar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Warder:

Hej!

I väntan på det 3080 TUF jag beställt så har en av de tre fläktarna på mitt nuvarande grafikkort, ett 1080 Strix brutit ihop. Först durrade den och gick i lägre hastighet, nu har den övergått till att ömsom inte snurra alls och ömsom snurra långsamt men då låta som en plågad gris - ett högljutt, gnällande skri. Dessutom så verkar inte längre mjukvarukontrollen av fläkthastigheten via GPU Tweak fungera längre, utan fläktarna går antingen på 0 eller på 100, och när de gått upp på 100 stannar de där tills datorn stängs av.

Garantin på kortet har gått ut. Även om jag har ett nytt kort på väg in (när Komplett nu bestämmer sig för att skicka det) känns det onödigt att skrota ett kort som fortfarande är rätt kompetent. Jag har kikat runt lite, men det verkar vara svårt att få tag på nya fläktar just här i Europa. Är det någon som har något tips? Kanske @Asus.David vet om det går att fixa reservdelar?

Tackar!

Asusparts.eu säljer reservdelar från vårat eget reservdelslager:
http://www.asusparts.eu/en/asus/graphics-card/nvidia/strix-gt...

Permalänk
Vila i frid

Oftast går det att demontera fläktvingen då det brukar finnas en låsbricka man kan demontera (oftast under en etikett eller gummi-plutt) och sen applicera mos2-fett på axeln så att oljebronslagringen får lite extrahjälp av halka-lättare-fettet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Asusparts.eu säljer reservdelar från vårat eget reservdelslager:
http://www.asusparts.eu/en/asus/graphics-card/nvidia/strix-gt...

Oj, där ser man! Fast för €90-120 får det nog bli någon annan lösning, men tack för tipset!

Permalänk

Varför inte bara köpa nya på Aliexpress?

Det gjorde jag till ett Asus, dock inte strix där en fläkt börjar tjuta.

Kostade väl 150-200:- inkl postens hantering. Blev tyst och fint sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Oftast går det att demontera fläktvingen då det brukar finnas en låsbricka man kan demontera (oftast under en etikett eller gummi-plutt) och sen applicera mos2-fett på axeln så att oljebronslagringen får lite extrahjälp av halka-lättare-fettet.

Jag har kikat på lite videor och det verkar inte så svårt, så jag kanske försöker med det - men jag tror att det är fel på hela fläktkedjan eftersom de inte längre går att styra med mjukvaran, så enbart smörjning löser nog inte allt. Tack för tipset!

Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför inte bara köpa nya på Aliexpress?

Det gjorde jag till ett Asus, dock inte strix där en fläkt börjar tjuta.

Kostade väl 150-200:- inkl postens hantering. Blev tyst och fint sen.

Aliexpress hade jag inte ens tänkt på, det är definitivt ett alternativ. Tack!

Permalänk
Avstängd

Jag kan tipsa om Gamers Nexus kanal på youtube. Vet inte om de gjorde det för just ditt kort men de brukar kolla hur lätt reparationen är på GPUs, speciellt fläktar. De brukar också visa modellnummer för de som skulle behöva byta någon.

Oavsett om du väntar eller ej, köp ett via aliexpress eller ngt billigt. Även om det tar tid lär du få det ngn gång så har du ett dullt fungerande kort som du kan sälja. Så fort en del är trasig sjunker priset rejält nämligen, vilket är synd i sådana fall där det är relativt lätt åtgärdat. Tänker mest på e-waste och sådant då

Permalänk
Medlem

Kan ju annars montera bort hela fläktlösnigen och trycka på två st chassifläktar (med buntband eller dylikt). Det brukar funka förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem

Bytte själv fläktarna på mitt 1060 för några års sen.
Köpte dem via ebay.uk/de minns inte rikrigt.

Men gick hur bra som helst, kommer inte ihåg om det var original. Men blev 100ggr bättre

Så mitt tips är att söka på ebay/amazon efter replacement fans. Bytte ut alla samtidigt, för på 1060 så satt dem ihop med samma kablar.

EDIT. Kollade upp det åt dig, gillar att leta upp sådant

https://www.youtube.com/watch?v=DAWWCXYKhoQ&ab_channel=Reaper...

https://www.amazon.de/inRobert-T129215SU-Graphics-Replacement...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Supertack allihopa! Jag har kollat upp videos - faktiskt precis den video som @AxxT länkade - och nu blir det till att beställa nya fläktar. Jag hade inte haft något emot att beställa från Aliexpress egentligen, men finns de på tyska Amazon blir det nog både billigare och snabbare. Och ett kul litet projekt på köpet!

Permalänk
Medlem

Tack igen till alla som kom med tips och förslag. Jag köpte en fläkt på Amazon och bytte ut den, och nu går kortet tyst igen. Det var väldigt petigt, speciellt eftersom det var A-fläkten som var sönder, men det gick. Det känns skönt med tanke på att min 3080-beställning blev flyttad till den 2:a januari.