Garn och lera går hem i Razer Blade-tävlingen

Permalänk
Melding Plague

Garn och lera går hem i Razer Blade-tävlingen

I Razers tävling syns stiliga Blade-datorer av kartong, Lego och metall – men vinnarduon vänder sig till mjukare material.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stort grattis ni som vann då

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja skriva:

”Gratulerar till Razer som fick reklam och till er som hade ork att lägga ner det arbete som krävs för att få betala vinstskatt.”

Men det hade nog tolkats som orättvist mot de deltagande om de utförde tävlingen i huvudsak för sitt eget nöje. Tycker ändå Razer framstår som lite snåla med hela den här kampanjen och reklamen får därför, enligt min mening, motsatt effekt för varumärket.

Grattis till er som vann, imponerande kreativitet och utförande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Skulle gärna vilja skriva:

”Gratulerar till Razer som fick reklam och till er som hade ork att lägga ner det arbete som krävs för att få betala vinstskatt.”

Men det hade nog tolkats som orättvist mot de deltagande om de utförde tävlingen i huvudsak för sitt eget nöje. Tycker ändå Razer framstår som lite snåla med hela den här kampanjen och reklamen får därför, enligt min mening, motsatt effekt för varumärket.

Grattis till er som vann, imponerande kreativitet och utförande!

Det där var en rimlig slutsats! Känner precis likadant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptengrek:

Hur mycket vinstskatt måste de betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Skulle gärna vilja skriva:

”Gratulerar till Razer som fick reklam och till er som hade ork att lägga ner det arbete som krävs för att få betala vinstskatt.”

Men det hade nog tolkats som orättvist mot de deltagande om de utförde tävlingen i huvudsak för sitt eget nöje. Tycker ändå Razer framstår som lite snåla med hela den här kampanjen och reklamen får därför, enligt min mening, motsatt effekt för varumärket.

Grattis till er som vann, imponerande kreativitet och utförande!

Imponerande bidrag, men javisst var det lite snålt av Razer. Kanske borde en Razer Blade tävling ha en Razer Blade som pris?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Roligt att se alster från kreativa medlemmar!

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Imponerande bidrag, men javisst var det lite snålt av Razer. Kanske borde en Razer Blade tävling ha en Razer Blade som pris?

Med tanke på vad Komplett ger i pris för en bakgrundsbild, mjo, ganska snål belöning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanmarino:

Hur mycket vinstskatt måste de betala?

Jag uppskattar inköpsvärdet på vinsten till ca 2500 kr (billigast på Prisjakt). Tolkar det därmed som att värdet överstiger gränsen på 1400 kr (3% av prisbasbeloppet) vilket innebär att vinnaren beskattas på hela beloppet som inkomst av tjänst och Sweclockers ska betala arbetsgivaravgift ("delta i SweClockers tävlingar"). Skattenivån avgörs därmed av din hela din inkomst men räkna med 30-45% beroende på hur mycket vinnaren tjänar i övrigt.

Med brasklapp att jag kan ha fullständigt fel, så har du vunnit en tävling så kontakta Skatteverket för att får svar på just din situation. Lita aldrig på vad random forummedlemmar skriver på internet.

Permalänk
Medlem

Stort grattis till vinnarna trots alla kommentarer! Det är många där ute som lägger ner sina själar på att göra sånt här. Imponerande och kul!

Skrivet av ducedo:

Jag uppskattar inköpsvärdet på vinsten till ca 2500 kr (billigast på Prisjakt). Tolkar det därmed som att värdet överstiger gränsen på 1400 kr (3% av prisbasbeloppet) vilket innebär att vinnaren beskattas på hela beloppet som inkomst av tjänst och Sweclockers ska betala arbetsgivaravgift ("delta i SweClockers tävlingar"). Skattenivån avgörs därmed av din hela din inkomst men räkna med 30-45% beroende på hur mycket vinnaren tjänar i övrigt.

Med brasklapp att jag kan ha fullständigt fel, så har du vunnit en tävling så kontakta Skatteverket för att får svar på just din situation. Lita aldrig på vad random forummedlemmar skriver på internet.

Då blir det ju egentligen som ett köp? Där vinnaren har "fått" ett pris med ett värde på 2500 spänn. Men måste samtidigt betala 30% till staten. Så man har hjälpt Razer att få lite reklam, samt måste betala typ 800 spänn för dessa prylar?

Permalänk

Riktigt fint, alla bidrag! Grattis till vinnarna och hoppas det inte blir alltför jobbig vinstskatt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv

Fan va det ska gnällas här jämt så fort det är en tävling, men grattis till vinnarna iaf, riktigt kreativt må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Fan va det ska gnällas här jämt så fort det är en tävling, men grattis till vinnarna iaf, riktigt kreativt må jag säga.

Ingen rök utan eld som de säger.

Tävlingarna är ren reklam eller ett sätt att enkelt få in nya idéer när man har slut på egna, billigt sätt att få nya PR-grejer antar jag.

Förstår inte folk som orkar delta men alla är vi olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ingen rök utan eld som de säger.

Tävlingarna är ren reklam eller ett sätt att enkelt få in nya idéer när man har slut på egna, billigt sätt att få nya PR-grejer antar jag.

Förstår inte folk som orkar delta men alla är vi olika.

Vad är elden, röken och... trollet?

Andelen gnäll är inte proportionerligt.

Man skulle ju kunna tro att man är på ett sportforum i "fel lag vann" tråden.
Eller är bitterheten en sidoeffekt av corona?

Det gnälldes iofs en mindre del tidigare så fort det skulle ritas något, eftersom det är så kränkande svårt.

Men nu för tiden drar man sig för att ens klicka på diskussionstrådarna till tävlingar. Det känns ibland som att 9 av 10 poster är gubbgnäll.

Har folk inget bättre för sig än att leta upp tävlingar de inte ämnar delta i bara för stt gnälla över... allt?!

Är det sociala mediers fel att folk tror man kan klicka like/share och få en Porsche?

Eller är det ett spel att vara sådär coolt toxic, på rätt sida om gränsen till uppenbart trollande?

Ibland saknar jag ignoreknappen...

Permalänk
Medlem

Wow, länge sen vi hade så bittra förlorare.
Grattis till vinnarna iallafall, grymma och kreativa bidrag!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Då blir det ju egentligen som ett köp? Där vinnaren har "fått" ett pris med ett värde på 2500 spänn. Men måste samtidigt betala 30% till staten. Så man har hjälpt Razer att få lite reklam, samt måste betala typ 800 spänn för dessa prylar?

Vinstskatt skall ju egentligen betalas så länge tävlingen inte går på ren tur (eller värdet inte uppgår till mer än 1400:- så som @ducedo skrev). Det vill säga att alla tävlingar som baseras på att skapa något, skriva en slogan, leta svar på frågor, etc. skall betalas vinstskatt så länge priset är värt mer än 1400:-.

I detta fallet så har ju deltagarna skapat något samt att värdet är högre än 1400:- = Vinstskatt skall betalas.

Rena turspel, lotter, etc. som inte kräver någon form av "arbetsinsats" från deltagarna är skattefria.

Oavsett är det imponerande vad som har skapats, hade ju dock nästan önskats att lerdatorn var gjord av marsipan istället

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad är elden, röken och... trollet?

Andelen gnäll är inte proportionerligt.

Man skulle ju kunna tro att man är på ett sportforum i "fel lag vann" tråden.
Eller är bitterheten en sidoeffekt av corona?

Det gnälldes iofs en mindre del tidigare så fort det skulle ritas något, eftersom det är så kränkande svårt.

Men nu för tiden drar man sig för att ens klicka på diskussionstrådarna till tävlingar. Det känns ibland som att 9 av 10 poster är gubbgnäll.

Har folk inget bättre för sig än att leta upp tävlingar de inte ämnar delta i bara för stt gnälla över... allt?!

Är det sociala mediers fel att folk tror man kan klicka like/share och få en Porsche?

Eller är det ett spel att vara sådär coolt toxic, på rätt sida om gränsen till uppenbart trollande?

Ibland saknar jag ignoreknappen...

Njae, det kallas att ha en åsikt.

Du vet det man använder forum till, man behöver inte analysera det djupare en så.

Tycker du ska läsa din egen post en gång till innan du klagar över att folk "gnäller"... Snacka om ironi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ducedo:

Skatteverket kommer knappast att bry sig om denna tävling eller kontrollerar de varenda tävling som hålls på nätet? 😁

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuuFi:

Ingen rök utan eld som de säger.

Tävlingarna är ren reklam eller ett sätt att enkelt få in nya idéer när man har slut på egna, billigt sätt att få nya PR-grejer antar jag.

Förstår inte folk som orkar delta men alla är vi olika.

Hej, självklart är tävlingen en form av reklam, det märks ju också upp med att det är sponsrat.

Vissa tävlingar har en mer kreativ komponent, till skillnad från vad en del verkar tro så handlar det ju om att få några roliga resultat som syns på den publikation där tävlingen körs snarare än att tillverkaren ska använda det i sitt globala marknadsföringsmaterial och på så vis köpa sig tokbillig arbetskraft genom att få tävlingsdeltagare att "jobba gratis" åt dem.

Vissa människor tycker det är kul att pyssla lite och har de dessutom chansen att vinna något på det desto bättre. Sen kommer ju inte alla tycka att det är kul och det är ju bra då att det inte är obligatoriskt att delta i tävlingarna. Då kan man välja själv om man istället vill vara med när det kanske bara är 1X2-frågor eller liknande vilket i regel kräver mindre tid från deltagarna, eller så tycker man alla tävlingar är skräp och väljer att inte delta i någon alls.

Visa signatur

240p är livet