Permalänk
Medlem

Uppgradera till 32gb ram?

Tja. Sitter idag på 16gb ram (cpu Ryzen 2600X, gpu Radeon VEGA56).
Jag spelar väldigt lite och jobbar mest i Photoshop, Excel, Notepad++ etc.

Gillar självklar att ha 4-5 excel filer öppna samtidigt och skärmen bredvid med 20+ fönster i Firefox

Är det någon större vitts att uppgradera till 32gb?
Saken är den att jag har ett presentkort på 1000kr som snart löper ut som jag måste köpa något roligt för.

Ska man satsa på något annat istället för minnen?

Fråga 2. Bör man ta bort växlingsfilen när man kör så pass mycket ram eller ska den vara kvar på auto? (win10)

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt svar... Tar ditt minne slut idag? Kolla vid olika användningsområden och se om det behövs helt enkelt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xciso:

Tja. Sitter idag på 16gb ram (cpu Ryzen 2600X, gpu Radeon VEGA56).
Jag spelar väldigt lite och jobbar mest i Photoshop, Excel, Notepad++ etc.

Gillar självklar att ha 4-5 excel filer öppna samtidigt och skärmen bredvid med 20+ fönster i Firefox

Är det någon större vitts att uppgradera till 32gb?
Saken är den att jag har ett presentkort på 1000kr som snart löper ut som jag måste köpa något roligt för.

Ska man satsa på något annat istället för minnen?

Fråga 2. Bör man ta bort växlingsfilen när man kör så pass mycket ram eller ska den vara kvar på auto? (win10)

Man bör aldrig ta bort växlingsfilen eftersom den förväntas finnas av en del program oavsett hur mycket ram man har, har man mycket ram kan man däremot köra den i ramdisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Enligt aktivitetshanteraren har minnet aldrig tagit slut så där av ställer jag mig frågan själv om man kastar pengar i sjön.
Det kanske är bättre att lägga det på en större M.2 disk

Visa signatur

xciso