Nvidia uppges lägga ned Geforce RTX 3000-kort med mer grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"Including the RTX 3070, RTX 3080 and RTX 3090, customers have ordered just 27-percent of the stock Proshop expects from manufacturers, yet few orders can ship. That’s because only 5-percent of the stock has arrived at the retailer."

https://screenrant.com/nvidia-geforce-rtx-3070-3080-3090-reta...

Det borde ju avsluta den diskussionen, eller?😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det där säger ju inget om hur det historiskt sett ut, bara att de bokat massa kort. Vilken butik som helst bokar ju massa kort om de vet att efterfrågan är hög.

Att efterfrågan sträcker sig högt över tillgång håller jag med om. Det jag är intresserad är, finns det mindre kort tillgängliga nu än för 2000-serien? 1000-serien? 600-serien?

Läser man gamla trådar för olika serier har folk så gott som alltid fått väntat om de inte var första kund in i butik. Men helt plötsligt är det helt oacceptabelt, clowner, fiasko och papperslansering.

Än så länge så tycker jag inget ser onormalt ut historiskt. Däremot skulle takten de levererar fortsätta som den gör idag skulle det se dystert ut, men enligt uppgifter så ska och verkar det som att det kommer volymer öka rejält.

Tror inte det är någon större efterfråga nu jämfört med typ 1000-serien som var sjukt populär men det är mycket svårare att få tag på kort nu.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Duger Nvida som källa för dig ? 50 st över hela jorden wow du har säkert rätt det brukar bara säljas till 50 butiker . CITAT = Over 50 major global retailers had inventory on the day of launch. Our retail partners reported record traffic to their sites, in many cases exceeding Black Friday. This caused crashes, delays and other issues for their customers. We knew the GeForce RTX 3080 would be popular, but none of us expected that much traffic on the first day.

Läste du ens min fråga? Jag skrev själv att jag vet att efterfrågan är enormt hög. Men har någon sagt att tillgången var mindre än normalt? Det där är ju exakt det jag har påpekat, enorm efterfrågan som ingen hade förväntat. Och då är man en clown!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

För att alla vill gå billigt på cirkus men det finns inte tillräckligt med platser?

Eller för att de inte hade byggt klart läktaren i cirkustältet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tror inte det är någon större efterfråga nu jämfört med typ 1000-serien som var sjukt populär men det är mycket svårare att få tag på kort nu.

Eller är det likadant? Detta var 4 månader efter 1080 recensionen.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22648-nvidia-geforce-pascal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Eller är det likadant? Detta var 4 månader efter 1080 recensionen.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22648-nvidia-geforce-pascal...

Nej det var inte likadant läs vad dom skriver Citat = Situationen återspeglas även hos svenska återförsäljare. Medan samtliga grafikkort finns att köpa varierar det stort mellan olika modeller och det är framförallt Geforce GTX 1070 som finns tillgänglig, medan lagerhyllorna gapar tomma på en stor del av GTX 1060- och GTX 1080-modellerna.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Snacka om att öppna dörren och även slå ut väggen för AMD så de bara kan börja sno åt sig av kakan. Lägger nu bara AMD på rätt pris så lär de sno åt sig marknadsandelar som bara den.

Gissar att många kommer avboka sina 30-kort och istället beställa AMD:s så fort de dyker upp i butik om nu tillgången finns som de sagt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det där säger ju inget om hur det historiskt sett ut, bara att de bokat massa kort. Vilken butik som helst bokar ju massa kort om de vet att efterfrågan är hög.

Att efterfrågan sträcker sig högt över tillgång håller jag med om. Det jag är intresserad är, finns det mindre kort tillgängliga nu än för 2000-serien? 1000-serien? 600-serien?

Läser man gamla trådar för olika serier har folk så gott som alltid fått väntat om de inte var första kund in i butik. Men helt plötsligt är det helt oacceptabelt, clowner, fiasko och papperslansering.

Än så länge så tycker jag inget ser onormalt ut historiskt. Däremot skulle takten de levererar fortsätta som den gör idag skulle det se dystert ut, men enligt uppgifter så ska och verkar det som att det kommer volymer öka rejält.

Jo exakt. Det vi har att gå på just nu är typ folk med bra relationer m butiker som hittills säger ”det brukar vara typ denna tillgång”. T.ex. gamers nexus och techyescity.

Jag var o scrollade bland inlägg för 600-seriens lansering och det var lite som att man kunde plocka folks kommentarer då och byta ut 600 mot 3000-serien.

Men att de inte lyckas skala upp för att möta efterfrågan, ens innan årsskiftet enl Nvidia, känns lite nytt. Ett helt kvartal räcker inte? Iofs stavas orsaken säkert COVID oavsett.

EDIT: tydligen är inte detta heller nytt. Minnet sviker

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej det var inte likadant läs vad dom skriver Citat = Situationen återspeglas även hos svenska återförsäljare. Medan samtliga grafikkort finns att köpa varierar det stort mellan olika modeller och det är framförallt Geforce GTX 1070 som finns tillgänglig, medan lagerhyllorna gapar tomma på en stor del av GTX 1060- och GTX 1080-modellerna.

Ja, men det har gått 1 månad sedan 3000-serien släpptes, detta var 4 månader efter 1000-serien släppts och det var ganska tomt på 1080 kort. Med andra ord lär det ju ha varit ganska långa köer vid lansering också.

Kolla vad vi hittade här också:
https://www.sweclockers.com/nyhet/22293-nvidia-geforce-gtx-10...

Exakt samma som idag, fast för 4 år sedan, nästan som att historien upprepar sig

Skrivet av Teddis:

Jo exakt. Det vi har att gå på just nu är typ folk med bra relationer m butiker som hittills säger ”det brukar vara typ denna tillgång”. T.ex. gamers nexus och techyescity.

Jag var o scrollade bland inlägg för 600-seriens lansering och det var lite som att man kunde plocka folks kommentarer då och byta ut 600 mot 3000-serien.

Men att de inte lyckas skala upp för att möta efterfrågan, ens innan årsskiftet enl Nvidia, känns lite nytt. Ett helt kvartal räcker inte? Iofs stavas orsaken säkert COVID oavsett.

Kolla de artiklar jag postade om 1000-serien, samma sak där. Däremot de som bokat nu vid lansering kommer nog ha ett kort innan nyår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Eller är det likadant? Detta var 4 månader efter 1080 recensionen.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22648-nvidia-geforce-pascal...

Det var dåligt då men långt ifrån lika dålig som denna gång. Det är känslan jag har. Men vad ska vi sitta å spekulera för då vi inte har några siffror? Ingen av oss kan bevisa någonting om någonting utan siffror.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Såg denna tråd på Reddit imorse angående tillgängligheten av GPUer. Tyckte den var ganska intressant.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/jfomel/rtx_3080_amou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det var dåligt då men långt ifrån lika dålig som denna gång. Det är känslan jag har. Men vad ska vi sitta å spekulera för då vi inte har några siffror? Ingen av oss kan bevisa någonting om någonting utan siffror.

Vad baserar du på att det är ännu sämre med tillgång denna gång? Antalet kort, inte efterfrågan vs tillgång.
Ta detta till exempel, 2.5 månader efteråt:

Citat:

Lade min beställning 40min efter det kom upp på webhallens hemsida (den 27e Maj), men har inte fått något än.
"Bör" dock få en Strix nästa gång de får in dom, enligt kundtjänst.

Du har helt rätt att vi inte kan bevisa något utan siffror, så därför tycker jag vi kan sluta med att kalla lanseringen för fiasko, papperslansering, clowner och pajaser. Annars kan vi ju lika gärna kalla alla företag för att vara exakt samma sak då.

Permalänk
Medlem

Eller så vill varenda person ha en ny GPU inför Cyberpunk 2077 och efterfrågan är sjukt mycket högre än tidigare. Kan vara så som när BF3 släpptes.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nvidia kan inte ha fått reda på minnesmängden AMD kommer att använda på sina kort och därmed tänkt att de inte behöver lansera en 20GB RTX3080?

Har iaf tänkt att Nvidia väntar med lansering av dessa tills de vet vad AMD tänker att komma med.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Såg denna tråd på Reddit imorse angående tillgängligheten av GPUer. Tyckte den var ganska intressant.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/jfomel/rtx_3080_amou...

Ska bli kul när 3000-serien dyker upp i Steam survey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, men det har gått 1 månad sedan 3000-serien släpptes, detta var 4 månader efter 1000-serien släppts och det var ganska tomt på 1080 kort. Med andra ord lär det ju ha varit ganska långa köer vid lansering också.

Kolla vad vi hittade här också:
https://www.sweclockers.com/nyhet/22293-nvidia-geforce-gtx-10...

Exakt samma som idag, fast för 4 år sedan, nästan som att historien upprepar sig

Kolla de artiklar jag postade om 1000-serien, samma sak där. Däremot de som bokat nu vid lansering kommer nog ha ett kort innan nyår.

när jag köpte mitt 1080 en månad efter release var det svårt att hitta, men långt ifrån så här. i sverige fanns inga, så jag fick vända mig till tyskland. jag knappade mig in på mindfactory där de hade flera olika modeller i lager och köpte hem ett helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snacka om att öppna dörren och även slå ut väggen för AMD så de bara kan börja sno åt sig av kakan. Lägger nu bara AMD på rätt pris så lär de sno åt sig marknadsandelar som bara den.

Gissar att många kommer avboka sina 30-kort och istället beställa AMD:s så fort de dyker upp i butik om nu tillgången finns som de sagt.

Ja, det lär vara febril aktivitet hos AMDs marknads avdelning nu, om korten är konkurrens kraftiga prestanda mässigt så har ju AMD möjlighet att prisa in dom så Nvidia får svårt att svara.
Även om det finns fler faktorer än tillgång på GPU kretsar tror jag AMD har ett klart övertag här med en mogen process, även 500mm2 kretsar borde ha bra yield, så förhoppningsvis är väl tillgången hyfsad.
Själv har jag inget akut behov av ett nytt kort, så jag väntar nog vid sidlinjen ett tag tills det värsta har lagt sig.

Permalänk
Medlem

Dom kan ju lansera den här generationen till att börja med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Inget att hänga läpp för för den minnesbanken behövs inte.. än
Spel som RDR2 som enligt mig är en av de snyggaste spelen där ute drar strax över 6GB på ultra allt.

Ännu en anledning till att vara nöjd med mitt 3080 FE

Permalänk
Medlem

Lite farligt att lägga ut en obekräftad nyhet som detta imo, om det visar sig att inte stämma dvs, då kanske man har pressat in folk på 3080 10GB i onödan och det blir ett herrans liv på folk i efterhand.

Skickas inget kort till imorgon så avbokar jag allt och chillar till den 29e, efter AMD släpp tillsammans med 3070 släpp så kommer man kunna välja det kort man verkligen vill ha och få det levererat relativt omgående då efterfrågan sprids mellan 3080, 3070 & AMD.

Permalänk
Medlem

KONSTIGT DÅ JAG KÖR 1070 PÅ 8 GB, MEN DET KANSKE RÄCKER FÖR 4K... HMM?
ÖKAR INTE 4070 TILL 10-16GB ÄR DET JU KNAS. (CAPSLOCK DAGEN )

Permalänk
Medlem

Lite trist. Jag var inställd på ett 3080 med 20 GB fram mot sommaren eller så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är helt uppenbart en dålig lansering från början till slut. Samsungs 8nm ger inte nog många bra chip och är inte bra nog helt enkelt. De får inte ut nog med kort och i slutändan kostar det mer än det smakar för Nvidia tydligen. För de måste i övrigt använda sig av dyrare komponenter än de vill för att kompensera. Sen kan de veta mer om RX6000 serien än vad vi "dödliga" gör och att de kommer torska mot den? Prestandamässig lr prismässig lr både och? Förklarar varför det ryktas om att Nvidia kommer ut med nytt kort redan 2021 på TSMC 7nm, varför så bråttom annars att få ut en refresh på Ampere på TSMC 7nm.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Inget att hänga läpp för för den minnesbanken behövs inte.. än
Spel som RDR2 som enligt mig är en av de snyggaste spelen där ute drar strax över 6GB på ultra allt.

Ännu en anledning till att vara nöjd med mitt 3080 FE

Som utvecklades för den förra generationens konsoler, med halva mängden minne.
Är målet 4k kommer 10gb med största sannolikhet att vara en begränsning inom ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Inget att hänga läpp för för den minnesbanken behövs inte.. än
Spel som RDR2 som enligt mig är en av de snyggaste spelen där ute drar strax över 6GB på ultra allt.

Ännu en anledning till att vara nöjd med mitt 3080 FE

Det finns en hel del saker utöver spel som man använder grafikkort till, där videominnet är en klart begränsande faktor även vid 10 GB.
Allt handlar inte om spel!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Visste väl det. Kommer säkert en refresh på TSMC 7nm snabbare än ögat.

Ampere på Samsung vara bara en stopgap. Därför de pressade ut dem innan AMD med höga rabatter. De sköt sig själva i foten med fel foundry, så var tvungna att release Ampere designen illa-kvickt. Första halvan 2021 kommer nog den "riktiga" Ampere launchen, som Ampere utvecklarna hade i åtanke.

Permalänk
Medlem

Kom precis att tänka på att Jensen sa något i stil med, it's now safe to upgrade from Pascale. Min tolkning på det är att Nvidia måste ha varit fullt medvetna om det köptryck som hade byggts upp under 20xx-eran som många tyckte var för dyr. Jag får anta att de helt enkelt ville vara först ut trots att de var fullt medvetna om att inte kunna möta efterfrågan.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Var har du hittat på de siffrorna? Eller går du bara på Proshop?

Enligt sweclockers poll har 17% fått sina 3080, 43% fått sina 3090 eller 21% har fått något. Detta är ju lite utdaterat också eftersom det kommer in kort nästan varje dag som skickas ut.

Fortfarande så grundar det sig i att efterfrågan är enormt över normalt. Så om Nvidia är clowner för att de skapat något som jättemånga vill ha, ja, då vill nog många vara clowner.

Frågan är hur enorm denna efterfrågan är jämfört med föregående generationer om vi säger tio Geforce generationer tillbaka eller t om ännu längre tillbaka? Jag tycker detta är en efterfrågan på grafikkort som sällan har skådats sedan.. ja när hände det sist?

Nvidia fick ju Samsungs erbjudande nästan gratis så detta måste vara toppen för Nvidia även om de vill tillgodose alla. Fortsätter dessa problem att leverera ut till kund även runt nyårsskiftet kan det skada varumärket.

Permalänk
Medlem

Jag ser det lite som att Nvidia drar ner byxorna och sätter en bulls-eye på stjärten för att låta AMD ta i riktigt ordentligt och sparka.
Huruvida AMD träffar mitt i prick eller halkar på ett bananskal när de tar sats återstår att se.

En annan spekulation man kan göra är att tänka sig att Nvidia känner sig så säkra på sina kort att de helt enkelt bjuder in till den där sparken för att de vet att AMD kommer missa?

Alternativt att de helt enkelt inte tycker det är värt att lägga mer pengar på 3000-serien och istället lägger om fokus till att utveckla en mer konkurrenskraftig 4000-serie.

Intressant nyhet rykte i vilket fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Det är rätt omöjligt att ha någon respekt kvar för nvidia efter den närmast respektlösa och värdelösa 3000-lanseringen. Sanslöst.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640