Byta hårddisk utan att klona

Permalänk
Medlem

Byta hårddisk utan att klona

Den primära hårddisken på min stationära Dell dator Xps8700 har kraschat och måste bytas. Jag har gjort en fabriksåterställning en gång och uppgraderat till Windows 10 utan problem, men får återkommande meddelanden att det är något fel på disken som inte kan repareras. Frågan är hur jag gör för att byta hårdisk. Alla instruktioner på nätet handlar om att först klona disken, vilket jag tycker verkar krångligt. Kan jag inte bara byta ut disken utan att klona operativsystemet och sedan sätta i usb:n med fabriksåterställningen? Jag har redan en säkerhetskopia med mina personliga filer. Mycket tacksam för hjälp innan jag tar fram skruvmejseln.

Permalänk
Medlem

Ladda ner det här programmet och skapa installationsmedia på ett USB-minne:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det är bara att ominstallera Windows på den nya disken och sedan överföra alla filer.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du inte behålla något från den gamla disken är det väldigt enkelt. Plocka ut den gamla disken, sätt in en ny. Installera Windows med hjälp av länken ovan. Klart.

Då behöver du inte hålla på med din gamla systemåterställning eftersom du kommer ha ett rent Windows på nya disken efter installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Då behöver du inte hålla på med din gamla systemåterställning eftersom du kommer ha ett rent Windows på nya disken efter installationen.

Fast det kan bli problem med att drivrutiner saknas även om Win 10 är rätt så bra på att installera drivrutiner under installationen, då det handlar om en märkes dator och det är inte alls säkert att tillverkaren (Dell i det här fallet) tillhanda håller drivrutiner för Win 10.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Belzader:

Fast det kan bli problem med att drivrutiner saknas även om Win 10 är rätt så bra på att installera drivrutiner under installationen, då det handlar om en märkes dator och det är inte alls säkert att tillverkaren (Dell i det här fallet) tillhanda håller drivrutiner för Win 10.

Ingen vits att dra in någon systemåterställning för att fixa eventuella drivrutiner. Dessa hämtar man nya hos tillverkaren vid behov.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen vits att dra in någon systemåterställning för att fixa eventuella drivrutiner. Dessa hämtar man nya hos tillverkaren vid behov.

Fast det var ju just det som jag skrev kunde vara ett problem om dator tillverkaren inte tillhanda håller dessa, och jag vet av personlig erfarenhet att försöka hitta drivrutiner genom att försöka hitta dessa hos tillverkare av chppen själva kan vara problematiskt när det gäller en märkes dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Se där det fanns ju drivrutiner för Win 10

@MarieP
Jag rekommenderar dig att ladda ner minst drivrutinerna för nätverk i förväg och spara dessa på något annat än den interna disken, sen gehöver du inte "fippla med" någon systemåterställning utan kan göra som nämnt tidigare bara byta ut disken och installera ett rent Windows på den nya.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Nu törs jag plocka fram skruvmejseln.

Permalänk
Medlem

Nu har jag plockat ut min gamla hårddisk och är redo att ladda ner Windows, men då uppstår frågan vilken hårddisk jag ska lägga windows på. Datorn har en Sata 2Tb som är den trasiga som ska bytas, men det finns även en 32 Gb SSD disk. Jag har tidigare försökt med en ominstallation av Windows och när jag sedan kollade i BIOS stod SATADisken som boot path. (Jag vet inte om det alltid varit så). Sedan gjorde jag en fabriksåterställning från Dell. I instruktionen för fabriksåterställningen stod att jag skulle välja den största interna disken som primär partition. Borde inte OS ligga på SSD disken? Vad gör den annars för nytta? Datorn är en 8.1 som Dell uppgraderat till Windows 10, så jag måste börja med en 8.1 installation.

Permalänk
Medlem

32 GB är inte stor nog att ha Windows på, så skippa den helt om du kan. Kan ge stora problem med att ha en sådan liten disk vid uppdateringar av Windows.
Datorn verkar ju vara till åren, så det är nog SATA baserad så det kommer ju inte vara någon skillnad i prestanda mot en ny SSD.

Är det en SSD du har skaffat för att ersätta din gamla hårddisk med?

Permalänk
Medlem

Troligtvis användes 32 GB-disken som en cache drive. Själv skulle jag installera Windows på SSD:n och sedan se till att alla program och filer sparas på den större hårddisken. Det där med caching är mest marknadsföring baserat på min erfarenhet.

Du kan eventuellt behöva flytta pagefile.sys från SSD:n till hårddisken för att den inte ska fyllas upp fullständigt. Jag minns att den filen tog runt 16 GB i Windows 7 för mig. Har inte kollat om det har blivit bättre i Windows 10.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MarieP:

Nu har jag plockat ut min gamla hårddisk och är redo att ladda ner Windows, men då uppstår frågan vilken hårddisk jag ska lägga windows på. Datorn har en Sata 2Tb som är den trasiga som ska bytas, men det finns även en 32 Gb SSD disk. Jag har tidigare försökt med en ominstallation av Windows och när jag sedan kollade i BIOS stod SATADisken som boot path. (Jag vet inte om det alltid varit så). Sedan gjorde jag en fabriksåterställning från Dell. I instruktionen för fabriksåterställningen stod att jag skulle välja den största interna disken som primär partition. Borde inte OS ligga på SSD disken? Vad gör den annars för nytta? Datorn är en 8.1 som Dell uppgraderat till Windows 10, så jag måste börja med en 8.1 installation.

Jag tycker du ska "kassera" båda lagringsenheterna och sätta in en vettig liten ssd (typ 500 Gbyte klassen) som du har os på i stället för att köra en mikro ssd som cache/hybridläge.
Om du inte gör nått sånt så tänk på att du kanske endera bör plocka ut ssdn vid installation eller ha en driver för den redan vid installationen om den ska köras i hybridläge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Installera INTE Windows på 32GB disk! Den kommer bli full rätt omgående och då får du göra om samma jobb igen, fast då använda en större disk. Till och med 256GB SSD disk kan i det långa loppet kännas liten och man kan behöva rensa upp skit.
Koppla bara in (ge ström) till den disk du vill Windows ska ligga på. Koppla ur alla andra diskar. Varför? För att Windows är lite puckat, om den hittar fler diskar så tycker den det är superbra idé att lägga recovery partition på annan disk och det tycker inte du om du behöver byta systemdisk igen i framtiden.
När du är klar med Windowsinstallationen kopplar du in alla diskar du vill ha.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu får jag klura lite på hur jag ska gå vidare.