Hjälp, håret på min hjässa flyr sin kos. Vad gör ni mot att bli tunnhåriga?

Permalänk
Medlem

TS vad du än gör, börja inte spara hår och köra ”comb-over”, det ser bara för hemskt ut.

Jag kör själv relativt kort, men börjar se ut som en munk uppepå även om det är lite hår kvar överallt så är det bara en tidsfråga nu innan det är dags att börja ta allt. Jag har valt att acceptera, klart det är lite trist så jag förstår dig TS, men man kan inte ha kontroll över allt här i livet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Raka bort det som finns kvar och spara ut skägget,alternativt kör med skäggstubb.

Tydligen en väldigt populär look för det motsatta könet,hjälper till om du är vältränad också

Permalänk
Medlem

Jag säger bara, passa på att leva medans tid finns!

Seinfeld, Live dammit!

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

Jag har samma problem och är 33. Jag kör för det mesta rakat, eller militärsnagg. Under vissa perioder har jag dock haft några cm för att kunna fixa någon slags frisyr, och då använder jag följande produkt:

https://toppik.nu/

Det är kort och gott fibrer man puddrar över skallen och de får en enorm effekt om man är måttligt tunnhårig.

Även min fru som haft vissa problem med tillfälligt håravfall under graviditet har använt toppik och det har fungerat mycket bra.

Generellt sett är ändå mitt råd att gilla läget och vänja dig vid kort kort eller rakat hår.

Permalänk
Medlem

Eddie Meduza sålde ju ett bra medel mot håravfall, kanske skall försöka få tag på en sån? Skämt åsido, det finns inga mirakelkurer som fungerar tyvärr. Peruk, tatuerat hår, färgad hårbotten osv ser precis lika dumt ut som tatuerade ögonbryn eller fyllda läppar.
Nu har jag inga problem med håravfall men blev gråhårig väldigt tidigt. Bara att acceptera, man är den man är genetiskt.
Idag finns ju valet att vara väldigt korthårig och ändå vara helt "inne". Ett snyggt skägg till det så är man i hamn eller snyggt skäggstubb.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag tipsade om en produkt som fungerar för mig, och vad jag vet även för de allra flesta och folk fortsätter att skriva att det bara är att gilla läget. Hoppas TS inte missade mitt inlägg och vågar prova.

ps. Jag använder den här: https://www.apotea.se/minoxidil-forte-50-mg-ml-60-ml

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Klipp dig kort och gå vidare i livet. Kan av erfarenhet säga det ändå funkar rätt bra.

Generellt sett så är det som Emil och många andra säger.

Det är inte fult att vara skallig, men det ger ju ett rätt hårt slag mot ens identitet då håret är en del av den.

Jag har lyckats stanna upp mitt håravfall.

1. Använd bra schampon. Inte clerasil och annat som torkar ut hårbotten. Sägs att sodium laureth sulfate är boven.

2. Ha inte keps eller mössa som drar i håret. Jag tror om man fryser lite om huvudet att man signalerar till kroppen att behålla håret. Typ pannband istället.

3. Väldigt osäker på det här med massera. Har testat och tycker inte att det gett effekt och är man oförsiktig kanske man sliter i hhåret och tappar mer hår istället.

4. En högst ovetenskaplig studie visar att de män som dricker svart kaffe är tunnhårigare än de som dricker med mjölk.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tänk på att en transplantation inte är en långvarig lösning. Men tillfälligt kan de ge bra resultat, och då har du några år till.

Schampo osv kommer inte direkt hjälpa dig i längden. Om det är ärftligt håravfall vi snackar om.

Rogaine (minoxidil) kan hjälpa, men förbygger håravfall snarare än att få hår att växa tillbaka. Så det ska man ju egentligen börja med innan det börjar tunnas ut.

Av egen erfarenhet så kan det vara väldigt svårt att acceptera att man fått en nit i gen-lotteriet. Men när man väl accepterar läget och rakar av skiten så lyfts en sten från dina axlar då du slipper gå runt och stressa över hur håret ser ut.

Permalänk
Medlem

Läkaren i morgonsoffan på TV sa att det finns studier som visar att män som tappar hår har högre nivåer av testosteron i kroppen. Så va nu den man du är och ta det som en man!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michael1:

Läkaren i morgonsoffan på TV sa att det finns studier som visar att män som tappar hår har högre nivåer av testosteron i kroppen. Så va nu den man du är och ta det som en man!

Så är det. Gissar varför många kvinnor gillar rakade män!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Eddie Meduza sålde ju ett bra medel mot håravfall, kanske skall försöka få tag på en sån? Skämt åsido, det finns inga mirakelkurer som fungerar tyvärr. Peruk, tatuerat hår, färgad hårbotten osv ser precis lika dumt ut som tatuerade ögonbryn eller fyllda läppar.
Nu har jag inga problem med håravfall men blev gråhårig väldigt tidigt. Bara att acceptera, man är den man är genetiskt.
Idag finns ju valet att vara väldigt korthårig och ändå vara helt "inne". Ett snyggt skägg till det så är man i hamn eller snyggt skäggstubb.

Började även jag bli grå tidigt och det var jobbigare att acceptera. Inga män i min släkt fick behålla håret någon längre tid så det var tyvärr väntat. Men grått/vitt. Mjae.

Hade tjockt hår innan så var något oväntat att det satte igång så snabbt som det gjorde.

Permalänk
Medlem

@L-Stream Du kan alltid kolla upp FUE metoden för hårtransplantat. Görs på kliniker i Sverige men även utomlands såsom i Polen och Turkiet. Funderat på det men aldrig slagit till.

Permalänk
Medlem

Enkelt; Istället för att håret tunnas ut ett hårstrå i taget så rakar jag skallen. Lite proaktivt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Gav upp själv vid 30-års ålder i februari i år. Saknar mitt hår varje dag, och har inte känt mig riktigt "finklädd" en enda gång sedan dess. Tidigare fixade man alltid håret innan jobbet eller när man skulle iväg på något, nu känner man sig likadan oavsett.

Otroligt deppigt men som tur är får jag väldigt mycket komplimanger om att jag passar i det. Som tur är så har man ju bra skäggväxt

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Snagga och låt skägget växa.
Själv blev jag tunnhårig i tidiga 20 års åldern. Min erfarenhet är att de som blir tunnhårig tidigt har lättare att acceptera det. Ser många som blir tunnhåriga i 35-45 års åldern som försöker hålla kvar vid sitt fallande hår och vars maskulinitet tar stryk. De har hunnit skaffa sig en bild av hur de ska se ut.

Permalänk
Medlem

Jag tog tjuren vid hornen och kör på rakat sedan långt tillbaka. Ser det inte som en stor sak, men alla har uppenbarligen olika relationer till sitt hår.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Om du har långt hår och blir tunnhårig... För guds skull klipp det kort! Känner ingen som ser bra ut i tunt långt hår. Kort hår kan man bära upp. Kolla bara alla tunnhåriga actionhjälte. Eller tvärt om, tänk dig Bruce Willis och Jason Statham långhåriga

Nä, ge upp håret och skaffa dig ett snyggt skägg istället! Då får du ändå hår på huvudet men på ett annat ställe

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Jag har inte problem med att håret försvinner utan jag fick det gråa håret istället. Redan när jag var 15 år så började det komma strån som var helt gråa och stod precis som de ville, nu är jag 46 år och mer eller mindre helt grå. Aldrig haft problem med det utan man få helt enkelt lära sig leva med det.
Mamma min var helt grå tidigt och mina ena syster även hon men hon fuskar med en massa färg för att försöka mota bort det grå med en massa kemikalier och färg.

För TS så är det bättre att raka än att försöka kamma över flinten och låtsas som ingenting.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Jag rakar skallen helt ungefär 1 gång i veckan och har gjort de i snart 20 år, började tappa hår före jag var 30.
Är så skönt på sommaren att slippa hår på huvudet och jag ser äldre ut om jag låter de växa ut, de stör mig noll att jag är utan hår.

Nu använder jag dessa produkter.

Rakhyvel för huvud.
https://www.gents.se/headblade-sport-rakhyvel-htm

Rakkräm.
https://www.gents.se/headblade-headslick-shave-cream-rakkraem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Situationen är att jag, 36 år, som haft långt hår hela mitt liv på senare börjat bli allvarligt tunnhårig högst uppe på skalpen. Å vikarna har dragit sig upp rätt rejält också. Jämför jag med min far börjar min hårväxt nu likna hans när han var runt 40. Nu har han väldigt lite hår kvar, dock långt ifrån helt skallig, men väldigt VÄLDIGT tunnhårig.

Så ett rejält arvsanlag för denna hemska vidriga åkomma har jag ju.
Självklart kan man bara acceptera som det är, raka sig och gå vidare. Men jag är långt ifrån redo att göra mig av med mitt hår.
Ok att man inte kan få ett riktigt tjockt hår igen, förutom kanske med hårtransplantation.
Men vad finns för tips bland medlemmarna här? Vilka hjälpmedel har ni använt för att få ett avstannande håravfall t.ex. vilka speciella schampon eller vitamintabletter har funkat för er?

Mitt hår verkar trilla av lättare under en period tidig vår och tidig höst, då jag märkt att jag blir väldigt torr i hårbotten. Kan inte relateras till stress eller annat. Nu har jag börjat använda kokosolja i håret nån gång i veckan innan dusch för att se om det ger någon effekt.
Dock tar det väl några månader innan resultat ses just med håret.

Alternativt kan jag väl skapa ett betalningsmedel på internet och sedan revolutionera både bil och rymdindustrin. Det verkar ju funkat för Elon Musk...
https://i.redd.it/b5jic9uzjn921.jpg

För mig blev det rakhyvel. Hellre rakat än se ut som en clown på skallen
Jag skulle däremot mer än gärna vilja bli av med pälsen jag har både på framsidan och ryggen.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Jag tipsade om en produkt som fungerar för mig, och vad jag vet även för de allra flesta och folk fortsätter att skriva att det bara är att gilla läget. Hoppas TS inte missade mitt inlägg och vågar prova.

ps. Jag använder den här: https://www.apotea.se/minoxidil-forte-50-mg-ml-60-ml

Tack för tipset. Får väl testa och se om det är nåt för mig.
Förstår att många tycker du vara är att acceptera å raka sig, bara för att det kommer hända för eller senare ändå.

Känns ändå bättre att i alla fall provat att göra något åt problemet än att bara kasta in handduken och ge upp.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Skrivet av Bader:

Jag tipsade om en produkt som fungerar för mig, och vad jag vet även för de allra flesta och folk fortsätter att skriva att det bara är att gilla läget. Hoppas TS inte missade mitt inlägg och vågar prova.

ps. Jag använder den här: https://www.apotea.se/minoxidil-forte-50-mg-ml-60-ml

Den orsakar rynkor i ansiktet enligt en del användare.

https://www.hairlosstalk.com/interact/threads/minoxidil-side-...

Permalänk

Ni som säger att man ska raka sig - om man har en "ful" huvudform då? Platt bakhuvud?

Permalänk
Lego Master

Nu har jag inte tunt hår, bara högt hårfäste och extremt ostyrigt lockigt knashår när det blir långt. Har snaggat mig länge, men tog för några månader sen beslutet att köra rakat (med hyvel). Extremt bekvämt faktiskt, lär fortsätta med det åtminstone så länge jag har skägget i behåll.

Skrivet av newtoninja:

Ni som säger att man ska raka sig - om man har en "ful" huvudform då? Platt bakhuvud?

Äg det. Om du äger det kommer ingen säga nåt, åtminstone inte mer än en gång.

EDIT:
Sen ser jag inte rakad skalle som att man "har gett upp". Det är i många fall rent av klädsamt. Plus att jag fullständigt hatar hårvård. Fråga ungarna vem dom helst vill ska borsta deras hår..

Skägget däremot är en annan femma, men där ser man ju hela.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

I regel kan man bara boka tid på VC och få skalpen (och vikarna) undersökta, och sedan snart plocka ut ett recept på finasterid. Sen kommer återväxten. Funkar bättre om man börjar i tid.

Permalänk
Medlem

Man får glädja sig med att när håret försvinner ifrån huvudet så kommer det på ryggen istället :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

jag började använda en "laser hjälm" men den funkade inte alls efter kört den i nästan ett år, så då testade jag en "laserkam", efter ca 6månader 3 gånger i veckan x 9min började det växa som sjutton, då jag föredrar att köra kortklippt/rakat så tröttnade jag tillslut på att behöva raka mycket oftare än vad jag behövde göra tidigare så jag slutade använda den. effekten hängde kvar ett ganska bra tag innan det återgick till långsam växt.
Det ska ju även kommit två nyare mediciner som ska vara effectiva, ena var en medicin mot högt blodtryck som har bieffekten att promota hårväxt. Men just tabletter är jag lite avvisade till då vissa har haft bi-effekter som påverkar potensen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ni som säger att man ska raka sig - om man har en "ful" huvudform då? Platt bakhuvud?

Elle om man är tjock och huvudet ser ut som en uppblåst blek fotboll?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Nu har jag inte tunt hår, bara högt hårfäste och extremt ostyrigt lockigt knashår när det blir långt. Har snaggat mig länge, men tog för några månader sen beslutet att köra rakat (med hyvel). Extremt bekvämt faktiskt, lär fortsätta med det åtminstone så länge jag har skägget i behåll.

Äg det. Om du äger det kommer ingen säga nåt, åtminstone inte mer än en gång.

EDIT:
Sen ser jag inte rakad skalle som att man "har gett upp". Det är i många fall rent av klädsamt. Plus att jag fullständigt hatar hårvård. Fråga ungarna vem dom helst vill ska borsta deras hår..

Skägget däremot är en annan femma, men där ser man ju hela.

Jo men platt bakhuvud, som jag lider av, är väldigt fult tycker jag ändå.
Från sidan ser det ut som en vägg.

Permalänk
Skrivet av aragon:

jag började använda en "laser hjälm" men den funkade inte alls efter kört den i nästan ett år, så då testade jag en "laserkam", efter ca 6månader 3 gånger i veckan x 9min började det växa som sjutton, då jag föredrar att köra kortklippt/rakat så tröttnade jag tillslut på att behöva raka mycket oftare än vad jag behövde göra tidigare så jag slutade använda den. effekten hängde kvar ett ganska bra tag innan det återgick till långsam växt.
Det ska ju även kommit två nyare mediciner som ska vara effectiva, ena var en medicin mot högt blodtryck som har bieffekten att promota hårväxt. Men just tabletter är jag lite avvisade till då vissa har haft bi-effekter som påverkar potensen.

Laserkam? Befintligt hår växte fortare eller menar du även att håravfallet avtog?