Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Såg delar av den. Klart jobbigt läge för alla inblandade - antingen kräver man munskydd för alla och klarar därmed inte av verksamheten då det inte finns tillräckligt med munskydd eller så accepterar man att de anställda utsätts för risker i jobbet. Jag avundas verkligen inte någon av de som var inblandade i det där, det var verkligen pest eller kolera som gällde. Skydda personalen eller riskera att hela äldrevården totalkollapsar?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den biten. Å ena sidan kan jag väl till viss del hålla med dig, men å andra sidan tycker jag det är oärlig och rätt jäkla fult att påstå att munskydd inte behövs bara för att man inte har tillräckligt av dom. Nåja hur man ska se på detta är inte helt enkelt, inte för mig iaf.

Skrivet av Frispel:

Sedan håller jag med om att det är mindre lämpligt att inte diarieföra möten med ena parten, det lär ju ha varit en hel del påtryckningar som lassades över där.

Dagens understatement Det är i mitt tycke kolossalt korkat av regionchefen. Arbetsmiljöverket är ju expertmyndigheten som skulle ge underlag i en pågående rättstvist och att då dels ha ett ensidigt möte med enbart den ena parten och dels inte diarieföra är så urbota fel att det borde vara brottsligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Jag börjar bli lite orolig, immunitet verkar inte garanterad iallafall inte för någon längre tid än någon eller några månader. Kollade på worldometers och det verkar utveckla sig nästan värre än i våras.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag börjar bli lite orolig, immunitet verkar inte garanterad iallafall inte för någon längre tid än någon eller några månader. Kollade på worldometers och det verkar utveckla sig nästan värre än i våras.

Det finns ännu väldigt få dokumenterade fall av personer som fått Covid en andra gång, trots miljontals smittade. Den andra våg vi ser nu drivs rimligen av folk som inte blev smittade i våras. Rapporterna om att antikroppar inte går att mäta efter några månader tycks inte betyda att dessa personer som regel inte är immuna, då borde vi se många fler återinsjuknade tycker jag.

Sen vet vi såklart inte hur länge immuniteten räcker på sikt, men jag tycker inte de nya data som kommit kring antikroppar är särskilt oroande i sig, just givet att återinsjuknande ändå verkar sällsynt.

PS. det verkar ha dröjt till augusti innan vi hade Sveriges första dokumenterade person som infekterats en andra gång. Det finns garanterat ett stort mörkertal, men även om det går 100 oupptäckta fall på varje som upptäcks så vore det fortfarande väldigt få.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den biten. Å ena sidan kan jag väl till viss del hålla med dig, men å andra sidan tycker jag det är oärlig och rätt jäkla fult att påstå att munskydd inte behövs bara för att man inte har tillräckligt av dom. Nåja hur man ska se på detta är inte helt enkelt, inte för mig iaf.

Dagens understatement Det är i mitt tycke kolossalt korkat av regionchefen. Arbetsmiljöverket är ju expertmyndigheten som skulle ge underlag i en pågående rättstvist och att då dels ha ett ensidigt möte med enbart den ena parten och dels inte diarieföra är så urbota fel att det borde vara brottsligt.

Nja, precis som hon sade så bör det gå alldeles utmärkt att ha möte med endast ena parten, i detta fallet var det väl frågan om att arbetsgivaren ville ha ett "klargörande" för att man tyckte beslutet var lite oklart. Något som såklart går att göra utan att båda parterna är inbjudna. Däremot så ska det såklart diarieföras så man i efterhand kan se vad som sagts.

Skrivet av Stefanp67:

Utvecklingen i våras var betydligt mycket mer explosiv samtidigt som man inte visste något alls om viruset. Problemet är att folk inte kan/vill/orkar följa de rekommendationer som finns, antagligen för att det inte längre är så skrämmande och man inte har lika mycket respekt för det. Då blir det lätt så att man tänker sig att någon annan ska hantera problemet (staten) och att man själv kan göra lite som man vill. Vi får hoppas att folk skärper sig så vi slipper stänga ner samhället ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, precis som hon sade så bör det gå alldeles utmärkt att ha möte med endast ena parten, i detta fallet var det väl frågan om att arbetsgivaren ville ha ett "klargörande" för att man tyckte beslutet var lite oklart. Något som såklart går att göra utan att båda parterna är inbjudna. Däremot så ska det såklart diarieföras så man i efterhand kan se vad som sagts.

Jo, fast det tycks vara ganska tydligt att detta möte om ett "klargörande" också ändrade det faktiska beslutet. I vart fall om man ska tro de på Arbetsmiljöverket som fattade det ursprungliga beslutet, eftersom de inte ville krita sitt namn på pappret efter detta "klargörande". Till och med regionchefen hade ju i skrift uttryck att det rörde sig om en "viss korrigering" av det tidigare beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag tror inte du behöver vara orolig.

T-cellerna mot den ursprungliga sars-cov finns kvar hos dom som drabbades av den för ca 17 år sen. Man vet inte om det innebär att man är immun mot sars-cov nu eftersom det dog ut ganska snabbt. Däremot så är dessa T-celler aktiva mot sars-cov-2.

Källa:

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Till viss del kan jag hålla med, men hon borde ha insett att frågan är såpass känslig att det inte ens får förekomma misstankar om oegentligheter och därmed borde hon antingen ha bjudit in den andra parten, eller sett till att dokumentera mötet, t.ex. mha en ljudupptagning och diariefört mötet tillsammans med ljudupptagning. Förslagsvis borde bådadera sakerna gjorts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så har även jag fått beordrat arbete på distans. Det kom inte som en överraskning. Det sprider ju sig snabbt på många håll.

Här är två grafer från ourworldindata.org med linjär respektive logaritmerad y-axel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Så har även jag fått beordrat arbete på distans. Det kom inte som en överraskning. Det sprider ju sig snabbt på många håll.

Här är två grafer från ourworldindata.org med linjär respektive logaritmerad y-axel.

https://i.imgur.com/OQGV6ly.png
https://i.imgur.com/G3A7tyZ.png

Väldigt svårt att se vilken linje som är vilket land

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Väldigt svårt att se vilken linje som är vilket land

Jag märkte det att det kan vara svårt på en del ställen. Det går dock att klicka på länken ovan bilderna och bocka bort så att det passar ens egen skärm.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag ser många äldre och sköra som totalt struntar i de nya råden. De går på ICA i "rusningstid" m.m.
De har väl hela dan på sig och kan handla på förmiddag eller nåt?

Vad jag har sett så verkar folk skita totalt i att hålla avstånd m.m. nu här i Stockholm. Oroväckande...

Jag funderar på om jag ska erbjuda äldre i området att handla åt dem.

De som jobbar i äldrevården borde bo där och isoleras från omvärlden (lokaltrafik och butiker) annars kommer inget stoppas.

Tror tyvärr det kommer komma en ordentlig våg i större städer nu i höst.

FMH råden är bra, problemen är att de är just råd och folk skiter i dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag ser många äldre och sköra som totalt struntar i de nya råden. De går på ICA i "rusningstid" m.m.

Vad jag har sett så verkar folk skita totalt i att hålla avstånd m.m. nu här i Stockholm. Oroväckande...

De som jobbar i äldrevården borde bo där och isoleras från omvärlden (lokaltrafik och butiker) annars kommer inget stoppas.

Verkligheten kommer kanske ikapp när företag och föreningar agerar på råden. Först då blir ju den massan som inte följer nyheterna varse om hur allvarligt läget har blivit igen.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att äldre kan ha andra prioriteringar än yngre. Man kanske bara har i genomsnitt 6-7 år kvar i livet, och av dom kanske 3-4 i relativ mobilitet och sinnesmässig klarhet.
Att offra ett år, eller två med relativt garanterad funktion för att sitta hemma och ha tråkigt i isolering för att sedan få en stroke kanske helt enkelt inte verkar lockande.

Alla prioriterar såklart inte så, men det finns de som vill vara ute bland folk och passa på att "leva" medan de fortfarande kan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kwirek:

Värt att notera är att äldre kan ha andra prioriteringar än yngre. Man kanske bara har i genomsnitt 6-7 år kvar i livet, och av dom kanske 3-4 i relativ mobilitet och sinnesmässig klarhet.
Att offra ett år, eller två med relativt garanterad funktion för att sitta hemma och ha tråkigt i isolering för att sedan få en stroke kanske helt enkelt inte verkar lockande.

Alla prioriterar såklart inte så, men det finns de som vill vara ute bland folk och passa på att "leva" medan de fortfarande kan.

Mina föräldrar är 85+ bägge två och dom åker iväg varje dag och äter ute på restaurang, oftast lunch och dom bryr sig inte speciellt mycket, Mamma har haft cancer i drygt 6 år och lever på lånad tid och dom vill leva inte sitta inomhus.

Permalänk
Medlem

Restriktionerna har ju lättats för de äldre just för att de mår dåligt av att isolera sig. Jag förstår att om man ändå är gammal och inte har så många år kvar ändå att man vill passa på att leva istället för att stanna hemma. Överhuvudtaget förstår jag mig inte på folk som klagar på andra. Hade man överhuvudtaget sett dessa personer om man själv inte var ute i trängseln? Är man då själv så mycket bättre? Låt var och en göra vad de själva vill och ta eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Skulle du själv acceptera ett sånt upplägg på ditt jobb?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Äldre och sköra. Kan hålla med till viss del om att anpassa handlingen till andra tider än "rusningstid". Men när är "rusningstid" numer? Affären jag handlar i så säger personalen att den största rusningen numer är när de öppnar på morgonen. Dessutom så kan jag ju utgå från min egen far, 87 år, så är det inte alldeles lätt att masa sig iväg på morgonen.

Kanon om du och fler kan erbjuda äldre hjälp att få hem mat och andra varor. Problemet är ju mediciner för de som inte har apodos (eller vad det heter numer?). Då vill det till att fixa fullmakt osv och det kanske man som äldre inte är så pigg på att överlämna.

Tyvärr så kommer det inte fungera att folk som jobbar på äldreboenden bor där, bra idé men många har ju barn de måste passa. Kan tänka mig att det är många ensamstående föräldrar.

Min käpphäst är att om folk bara kunde ta åt sig det enkla "håll avstånd" och respektera det men det är tydligen alldeles för svårt att ta in för merparten.

Skrivet av ronnylov:

Restriktionerna har ju lättats för de äldre just för att de mår dåligt av att isolera sig. Jag förstår att om man ändå är gammal och inte har så många år kvar ändå att man vill passa på att leva istället för att stanna hemma. Överhuvudtaget förstår jag mig inte på folk som klagar på andra. Hade man överhuvudtaget sett dessa personer om man själv inte var ute i trängseln? Är man då själv så mycket bättre? Låt var och en göra vad de själva vill och ta eget ansvar.

Jag klagar på folk som inte kan hålla avstånd i affärer. Jag duckar och väjer som en klumpfotad ballerinadansös i affärer. Är mespropp som inte säger till folk utan jag går undan när folk blir för närgångna.

Om folk som samlas och "partajar" så får de väl göra det men då borde de först och främst skriva på att de undansäger sig sjukhusvård. Ja, helt klart medveten om att det inte skulle fungera men de som utsätter sig för risk att bli smittad för sitt nöjes skull irriterar mig med råge. Sen pratar man om att äldre ska hålla sig undan samhället.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Överhuvudtaget förstår jag mig inte på folk som klagar på andra. Hade man överhuvudtaget sett dessa personer om man själv inte var ute i trängseln? Är man då själv så mycket bättre? Låt var och en göra vad de själva vill och ta eget ansvar.

Det mest fascinerande är de som åker till Ullared, för att sedan beklagar sig över att det var så mycket folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Äldre och sköra. Kan hålla med till viss del om att anpassa handlingen till andra tider än "rusningstid". Men när är "rusningstid" numer? Affären jag handlar i så säger personalen att den största rusningen numer är när de öppnar på morgonen. Dessutom så kan jag ju utgå från min egen far, 87 år, så är det inte alldeles lätt att masa sig iväg på morgonen.

Kanon om du och fler kan erbjuda äldre hjälp att få hem mat och andra varor. Problemet är ju mediciner för de som inte har apodos (eller vad det heter numer?). Då vill det till att fixa fullmakt osv och det kanske man som äldre inte är så pigg på att överlämna.

Tyvärr så kommer det inte fungera att folk som jobbar på äldreboenden bor där, bra idé men många har ju barn de måste passa. Kan tänka mig att det är många ensamstående föräldrar.

Min käpphäst är att om folk bara kunde ta åt sig det enkla "håll avstånd" och respektera det men det är tydligen alldeles för svårt att ta in för merparten.

Jag klagar på folk som inte kan hålla avstånd i affärer. Jag duckar och väjer som en klumpfotad ballerinadansös i affärer. Är mespropp som inte säger till folk utan jag går undan när folk blir för närgångna.

Om folk som samlas och "partajar" så får de väl göra det men då borde de först och främst skriva på att de undansäger sig sjukhusvård. Ja, helt klart medveten om att det inte skulle fungera men de som utsätter sig för risk att bli smittad för sitt nöjes skull irriterar mig med råge. Sen pratar man om att äldre ska hålla sig undan samhället.......

Att vara nära någon i covid-19 sammanhang är mindre än en meter mer än 15 minuter. Råkar folk stå nära dig så länge i affären? Om du handlar snabbt kanske du fixar det under en kvart?

Jag förutsätter att ingen tvingas gå på party så de som gör det har själva valt att ta risken. Är detta verkligen så vanligt? Jag tror de flesta låter bli partyn av självbevarelsedrift. Jag är emot förbud. Betyder inte att jag är för dumhet.

Ska man vägra överviktiga vård? Rökare? Fortkörare? De som använder alkohol eller droger? Folk gör dumma saker som kan göra dem sjuka. Vissa tycker det är värt risken. De flesta har betalat skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att vara nära någon i covid-19 sammanhang är mindre än en meter mer än 15 minuter. Råkar folk stå nära dig så länge i affären? Om du handlar snabbt kanske du fixar det under en kvart?

Jag förutsätter att ingen tvingas gå på party så de som gör det har själva valt att ta risken. Är detta verkligen så vanligt? Jag tror de flesta låter bli partyn av självbevarelsedrift. Jag är emot förbud. Betyder inte att jag är för dumhet.

Ska man vägra överviktiga vård? Rökare? Fortkörare? De som använder alkohol eller droger? Folk gör dumma saker som kan göra dem sjuka. Vissa tycker det är värt risken. De flesta har betalat skatt.

Jepp. Har hamnat i situtioner i affärer att man känner deras andedräkt. "Partajar" menar jag de som tränger sig in i klubbar för att festa.

Har inte förslagit att folk ska nekas vård utöver de som under en pandemi, som dessutom ökar i fall, utsätter sig själv och andra för risk för smittspridning. Vet ju självklart som jag skrev att det inte skulle fungera.

Ja. Alla har betalat skatt, förhoppningsvis. Så du menar att om man har betalat skatt så kan man dissa rekommendationerna under en pandemi?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, om det hade krävts och jag hade fått betalt därefter.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja, om det hade krävts och jag hade fått betalt därefter.

Det hade varit ett ultraeffektivt sätt att göra sig av med all personal på rekordtid.

Även om du personligen hade accepterat sådana regler hade få gjort det, det måste du väl förstå själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det hade varit ett ultraeffektivt sätt att göra sig av med all personal på rekordtid.

Även om du personligen hade accepterat sådana regler hade få gjort det, det måste du väl förstå själv.

Jag håller inte med dig. Jobb på t.ex. oljeplattformar och fartyg är precis såna; man jobbar och bor på jobbet under en relativt lång tid och sen har man en lång ledig period. Jag är tämligen övertygad om att många skulle ställa upp om dom faktiskt fick en rimlig ersättning, men givetvis kan man inte tvinga någon att jobba så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast detta gäller 70+ vilket inte är så jättehög ålder och många är pigga och krya.

Ja jag var ute i trängseln igår, jag trodde jag skulle missa peaken men folk verkar gott tidigt från jobbet.

Kommer inte träffa mina föräldrar som är i riskgruppen på ett tag. Annars hade jag aldrig gett mig ut.

Poängen var ju att äldre är ute och trängs.

Det är väl just därför det är "råd".

Skrivet av Mindfighter:

Om det kunde rädda liv, ja. Vi jobbar hemifrån för att inte smitta varandra. Ca 5% över 70 år dör av det här viruset. Det smittas främst genom inandning. Men kan även hamna på ytor där folk tar.

Skrivet av Beginner:

Jo det brukar väl komma en del folk vid öppning. Men efter det fram till ca 11.30 så är det rätt lugnt. Så skulle sagt förmiddag istället.

Jo så är det ju tyvärr. De som jobbar inom äldrevården borde iaf få gratis ansiktsmasker och ha på sig dem på jobbet. (och på buss och i affärer om de själva inte vill bli sjuka) Skulle göra rätt mycket.

Och för merparent av dessa unga partajare blir det kanske bara lite snuva och förkylning, men så skulle man träffa mormor på söndag...

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. Har hamnat i situtioner i affärer att man känner deras andedräkt. "Partajar" menar jag de som tränger sig in i klubbar för att festa.

Har inte förslagit att folk ska nekas vård utöver de som under en pandemi, som dessutom ökar i fall, utsätter sig själv och andra för risk för smittspridning. Vet ju självklart som jag skrev att det inte skulle fungera.

Ja. Alla har betalat skatt, förhoppningsvis. Så du menar att om man har betalat skatt så kan man dissa rekommendationerna under en pandemi?

Menar att man har betalat för vård. Jag kan tänka mig skriva på om jag får tillbaka alla skattepengar jag betalat för vård plus att jag garanteras skattefrihet framöver. Misstänker jag betalat mer i skatt än det jag utnyttjat under de 30 år jag jobbat.

Permalänk
Medlem

Stor ökning i hela världen men i Kina är det helt dött. Det är jag skeptisk till.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller inte med dig. Jobb på t.ex. oljeplattformar och fartyg är precis såna; man jobbar och bor på jobbet under en relativt lång tid och sen har man en lång ledig period. Jag är tämligen övertygad om att många skulle ställa upp om dom faktiskt fick en rimlig ersättning, men givetvis kan man inte tvinga någon att jobba så.

Skillnaden är att då vet man att det är det man ger sig in på. Det är knappast det undersköterskor och sjuksköterskor signat upp för. Och vem ska betala för denna ersättning ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Stor ökning i hela världen men i Kina är det helt dött. Det är jag skeptisk till.

Har hört från många i Kina (kollegor) att det typ är som vanligt. Viruset är borta.

Blossade upp lite nånstans i nån provins i norr, vad gör man? Masstestar över 1 miljon människor på några dagar.

Kina och WHO har varnat och gett råd. Det enda jag tror Kina ljugit om är NÄR viruset upptäcktes. Tror de först avslöjade det när det var så illa att ge en nationell kris och var tvungna att stänga ner Wuhan. (hur förklarar man det för omvärlden?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja för arbetsgivarna verkar ju gå Kommunal till mötes i avtalsrörelsen, eller hur var det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skillnaden är att då vet man att det är det man ger sig in på. Det är knappast det undersköterskor och sjuksköterskor signat upp för. Och vem ska betala för denna ersättning ens?

Som jag skrev så kan man ju inte tvinga folk, men det betyder inte att man inte kan försöka ordna verksamheten så, t.ex. genom att erbjuda en rimlig ersättning. I vilket fall som helst så bör man ju iaf inte utgå från att folk säger nej förrän man frågat.

Angående betalningen så blir det ju vi alla som får betala; kostnaderna för pandemin bärs ju av samhället i stort på alla nivåer och det mesta finansieras i slutändan av staten, dvs det är vi skattebetalare kommer att få stå för notan.

Det ter sig för mig som att du letar skäl till varför det inte skulle gå. Jag tycker det är bättre att man funderar på om detta sätt att jobba på ger en signifikant ökad säkerhet och sen är det upp till dom som styr över pengarna att bedöma om den ökade kostnaden är motiverad av den (eventuellt) ökade säkerheten; den kanske inte är det, samma summa pengar kanske skulle göra mer nytta i något annat sammanhang. Jag tror iaf att det är möjligt att få folk att ställa upp och jobba och bo på jobbet om man tillhandahåller rätt incitament.

Visa signatur