Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 9 5950X och Ryzen 9 5900X "Vermeer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Riktigt less på AMD med deras patetiska papperslansering (det går över) men jag kan inte önska deras personal något gott när de håller på med dessa Battle Royale Looting-lanseringar som orsakar skada på svenska återförsäljares sidor som vi kunder då får tillfälligt agg mot. Ajja det går över, men riktigt tråkigt. Verkar aldrig gå att se framemot något under 2020 utan endast papperslanseringar och uppskjutna spellanseringar........

På vilket sätt är det AMDs fel att deras webbsidor inte klarar av trafikspikar... Även om det funnits lager hade ju inte trafiken varit mindre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Riktigt less på AMD med deras patetiska papperslansering (det går över) men jag kan inte önska deras personal något gott när de håller på med dessa Battle Royale Looting-lanseringar som orsakar skada på svenska återförsäljares sidor som vi kunder då får tillfälligt agg mot. Ajja det går över, men riktigt tråkigt. Verkar aldrig gå att se framemot något under 2020 utan endast papperslanseringar och uppskjutna spellanseringar........

Huh? Är väl lite hårt att kalla det en papperslansering när folk verkar faktiskt fått igenom sina köp. Att det skulle vara begränsat antal processorer på marknaden var ju väntat men att redan nu kalla det för en papperslansering går ju inte..

Om det inte finns Zen 3 processorer inne om typ 3-4 veckor så kan vi börja kalla det för en papperslansering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Riktigt less på AMD med deras patetiska papperslansering (det går över) men jag kan inte önska deras personal något gott när de håller på med dessa Battle Royale Looting-lanseringar som orsakar skada på svenska återförsäljares sidor som vi kunder då får tillfälligt agg mot. Ajja det går över, men riktigt tråkigt. Verkar aldrig gå att se framemot något under 2020 utan endast papperslanseringar och uppskjutna spellanseringar........

Folk har väl inget bättre för sig i år, och alla pengar som sparats på att inte resa planeten runt ska väl brännas på nåt = högre efterfrågan.

RTX 3000-releasen var ju inte direkt någon hit heller (med andra ord inte bara AMD som kör den här typen av release i år), och jag misstänker personligen att RX 6800-släppet kommer se skakigt ut med. Lite tråkigt med så begränsad tillgång, men vi får hoppas flödet tuffar på framöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var knas på Inet. Vet inte vad jag köpte eller hur många gånger.

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Folk har väl inget bättre för sig i år, och alla pengar som sparats på att inte resa planeten runt ska väl brännas på nåt = högre efterfrågan.

RTX 3000-releasen var ju inte direkt någon hit heller (med andra ord inte bara AMD som kör den här typen av release i år), och jag misstänker personligen att RX 6800-släppet kommer se skakigt ut med.

För tidigt att jämföra den med Ampere-releasen faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

grattis AMD

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt prestanda både enkeltrådat och multi, Nya CPU Kungen!
Jäkla bra jobbat AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För tidigt att jämföra den med Ampere-releasen faktiskt.

Tja, i detalj är det alldeles för tidigt, där håller jag med.
Men att den initiala tillgången vida understiger efterfrågan - där finns en stark likhet.

Däremot ska det bli intressant att se hur tillgången kommer se ut över tid. En CPU borde gå rappare att producera än ett grafikkort fullsmockat med komponenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Riktigt less på hemsidorna Inet och Webhallen att de knappt klarar av detta...

Fick iväg "beställningar" på Webhallen men inte Inet. Troligen för klen server.

Blev dessutom 2 på en processor vilket var inkorrekt. Hoppas att det förstås att bara en processor ska jag ha så inte hela ordern nekas för att hemsidan (Webhallen) är klenare än Raspberry Pi.

Jag lyckdades också få in 2st, eftersom kundvagnen visade 0 ett tag. Skrev till dem, så hoppas få behålla köplatsen (räknar med att de hann bli slultsålda).

Permalänk
Inaktiv

Galet vilken prestanda!
Avvaktar dock med köp tills köp tills tester med AMD's nya GPU:er är ute. Nyfiken på att se hur bra de presterar tillsammans med ZEN 3 & ifall infinity cache fungerar bättre på 5900 än 5800. Spontanköp av CPU bara för att den är bra är något jag försöker undvika, även om det i detta fall va svårt! 😅

Som alltid riktigt bra och grundligt test av Sweclockers!

Permalänk
Avstängd

Qliro kan ju ta och dra något gammalt över sig. Får inte ens välja det som betalmetod för något populärt som har okänt leveransdatum. Ajja, det var kul med denna Battle Royal Looting runda! Vi ses igen vid Big Navi nästa månad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

riktigt kul läsning, dock undrar jag inte om intel fortfarande är "the way to go" för entusiaster som vill ha mest fps. Den klockar ju bättre och ger det där sista i flertalet titlar? 10850k känns ju som ett riktigt prisvärt alternativ nu med 10 kärnor för samma pris som 8 kärnor ryzen?

Rättelse: om man spelar i över 1080p

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

För spel är nog dessa överflödiga om man redan har en 3600.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llorona:

Jag lyckdades också få in 2st, eftersom kundvagnen visade 0 ett tag. Skrev till dem, så hoppas få behålla köplatsen (räknar med att de hann bli slultsålda).

Sitter i livechattkön, 29 minuters väntetid. Inte den enda som vill verifiera köpet!

Frågan är om de kan tillämpa "common sense" och bara skicka iväg en vara om man hann i kön, inte så att jag skulle klaga. Jag är ingen scalper utan vill bara ha EN processor om jag hann så att säga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur f*n lyckades du? För mig buggade sidorna och tog mig till startsidan hela tiden. Tyvärr riktigt tråkiga servrar tycker jag att de har för att klara av dessa tragiska papperslanseringar. Men oxå tragiskt att AMD inte kan styra upp något. De har nästintill gratis slavisk arbetskraft i Kina där allt tillverkas och ändå kan de inte ta fram tillräckliga antal?

Aja, lite småless på alla turjökar här! Det går över.

Var inte felfritt för mig heller. Blev mycket f5, och flera gånger efter jag lagt i varukorgen så var varukorgen helt plötsligt tom o.s.v. men men vi får se hur snabb man var som sagt om inte helt enkelt, känns som eftersom det var lite trubbel kan jag omöjligt vara en som får första batchen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

För spel är nog dessa överflödiga om man redan har en 3600.

Du måste tänka bredare:
- spel
- konvertera stora VR-klipp ned till 2048p så de kan tittas på Oculus Quest 1 (hähä)
- filmredigering & rendering

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sitter i livechattkön, 29 minuters väntetid. Inte den enda som vill verifiera köpet!

Frågan är om de kan tillämpa "common sense" och bara skicka iväg en vara om man hann i kön, inte så att jag skulle klaga. Jag är ingen scalper utan vill bara ha EN processor om jag hann så att säga.

Lugna sig lite, kanske? Kundtjänsten är nog rejält överbelastad som det är just nu, och i alla fall Inet har sagt att besked kommer cirka klockan 16:00: "Cirka en timma efter lanseringen (16:00) kommer vi börja uppdatera lagersaldot. Då kommer du att kunna se om du fått en processor från första leveransen. Du ser detta under orderstatus på min sida."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar att ni tittade på andra spel men inte testade med så många CPUer, för kan tänka att det skulle dra ut på tålamodet.

Och att ni har börjat med som ni traditionellt alltid gör med grafikkort, nämligen ett prestandaindex.

Skrattar fortfarande över YouTubern Tech Deals video och frugan hans som sitter och babblar om att en Ryzen processor med 6 kärnor inte alls är värt för $300 2020. 5600X förintar 10900K! Tech Deals hallå där!?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimafor:

Var inte felfritt för mig heller. Blev mycket f5, och flera gånger efter jag lagt i varukorgen så var varukorgen helt plötsligt tom o.s.v. men men vi får se hur snabb man var som sagt om inte helt enkelt, känns som eftersom det var lite trubbel kan jag omöjligt vara en som får första batchen

Fick iväg ett mejl nu till Webhallen angående dubbla processorer. Får se om de kan markera mina ordrar som "Fördröjda" om det var så att man ej hann med första batchen. Ska man anta att det sedan är i tur och ordning i när beställningarna kom in i systemet som gäller för kommande batches av processorer beträffande ens plats i kön?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra recension där ni fick med precis allt man kan vilja veta i lättläst & tydligt format!
Synd bara att AMD delade upp lanseringen till recensenter med 5600/5800 och 5900/5950 men det är inget ni ska ha skit för, tråkig utveckling när man i stort sett sätter embargo på recensioner till samtidigt som release i butik & sen väntar med de billiga modellerna, det är lite fult i mitt tycke, men åter igen inget SweC ska ha skit för utan enbart AMD.

Sen kan AMD få lite ros till riset med finfin hårdvara

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Wow, vilka monster!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pettson88:

Lugna sig lite, kanske? Kundtjänsten är nog rejält överbelastad som det är just nu, och i alla fall Inet har sagt att besked kommer cirka klockan 16:00: "Cirka en timma efter lanseringen (16:00) kommer vi börja uppdatera lagersaldot. Då kommer du att kunna se om du fått en processor från första leveransen. Du ser detta under orderstatus på min sida."

Aight! Jag håller tålamodet! Ja, jag skippade chatten. Fick iväg mejl istället.

Detta är min första Lanserings-Battle Royale-runda så jag är ovan!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Helt sjukt! Överträffar förväntningarna i prestanda och IPC trots att läckor och presentationen pekat på detta. Så man förväntar sig lite att de tummat på effekten något, men nejdå, inte ens det!

Det värsta är väl att man fortfarande ser att de har en del "lågt hängande frukt" att plocka med bland annat tätare integration med minneskontroller.

När de gör så här kan man ju inte låta bli att bli överdrivet optimistisk inför de nya grafikkorten. Hoppas man inte lurar sig själv nu bara.

Meen, får se hur Xilinx-aktierna går framöver nu då.

Permalänk
Medlem

Ja inet pallade inte trycket men efter lite "f5ande" lyckades jag lägga en 5900x i korgen och beställa. posten var dock inget alternativ även vissa av betal metoderna fungerade inte så nått fel var det. deras sida säger att en är bokad men jag har inte fått något bekräftelse mail. kanske deras mail server dog?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fick till både en 5800x och en 5900x men avbokade 5800:an när 5900 såg ut att gå igenom. Förhoppningsvis kommer den på lördag.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Hur många (få?) CPU:er fick Sverige? 5900x t.ex. 40st Webhallen, 15st inet, kan ju inte ha vart mer än max 100st för hela Sverige. Är det verkligen så begränsad tillverkningskapacitet?

Snygg recension, men det har vi ju vant oss vid från Swec!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Grymt med en processor som Ryzen 9 5950X som presterar riktigt bra för nästan alla. Undantag är de som flitigt använder sig av AVX-512 och liknande. Så det enda negativa man idag egentligen kan säga om processorn för nästan alla är att den är för dyr.
Det var mycket länge sedan något liknande var inom processormarknaden och jag kan ej minnas när. Det beror såklart på definitionen av nästan alla då i7700k dög åt en väldigt stor del av befolkningen när den var ny, men det var inget ens försökte få att driva något större system.

Intel kommer senare med en ny cpu och amd säkert de också, jag tror ingen av dem kommer utklassa Ryzen 9 5950X när det gäller multitrådprestanda. Utan det blir på sin höjd bara ett bättre nyköp innan ddr5 har kommit.

Permalänk
Expertgissare

Mycket bra test som vanligt av Sweclockers, tack för det
Vilket kliv upp för AMD, det var inte illa, skönt att veta att det finns god uppgraderingspotencial när ens 3700x (x570 bräda) börjar bli trött

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Här finns Ryzem 5 5600X med. Spoiler: 666fps i CSGO.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja inet pallade inte trycket men efter lite "f5ande" lyckades jag lägga en 5900x i korgen och beställa. posten var dock inget alternativ även vissa av betal metoderna fungerade inte så nått fel var det. deras sida säger att en är bokad men jag har inte fått något bekräftelse mail. kanske deras mail server dog?

fick iväg min order typ 15:01 eller 15:02 och mailet kom först 15:27 från inet. webhallen mailet kom direkt efter ordern