Asus bekräftar klen Radeon RX 6000-tillgång vid lansering

Permalänk
Viking
Skrivet av izcho:

Haha fyfan vad ruttna amd är ändå. Plockar poäng på twitter när nvidia failade sin launch och lovade guld och gröna skogar själva. Nu när det är upp till bevis är det exakt samma visa.

Men nu har du tydligen noll koll på läget. Frank Azor gick ut bara kort efter han skrivit inlägget att det missförstods. Han menade aldrig att AMD skulle göra en bättre lansering än Nvidia, det han menade var att AMD inte skulle göra en papperslansering. Så läs på innan du uttalar dig om falsk information.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men nu har du tydligen noll koll på läget. Frank Azor gick ut bara kort efter han skrivit inlägget att det missförstods. Han menade aldrig att AMD skulle göra en bättre lansering än Nvidia, det han menade var att AMD inte skulle göra en papperslansering. Så läs på innan du uttalar dig om falsk information.

Kan du länka?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du länka?

https://twitter.com/AzorFrank/status/1309469727383748609 länkades tidigare i tråden...

Dock känns det snarare som att han ångrade sitt uttlande än att han menade något annat med tanke på hur tydligt det var i första läget att det var en direkt jämförelse med Nvidia

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte konstigt att det är brist. Tar tid att få ut kort ju.

Skrivet av anon134512:

Jag håller med dig. Det är helt sanslöst att ta konsumtionsvaror på avbetalning. Detta lärs ut väldigt tydligt i samhällskunskapen men minnet är kort antar jag.

Det är en dessutom en väldigt skön känsla att betala TV/datordelar helt kontant och inte vara skyldig någon något efter.

Jag har kompisar som tar MAT på avbetalning på Klarna när de beställer foodora, jag finner inte ens ord.

Vi måste skapa en tråd där vi pratar om detta! 🙂.
Beställa snabbmat på avbetalning..? Gör de verkligen så som standard..?

Va bränner de soc-bidraget på?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Att Asus som gjort några av dom sämsta AMD korten historien får lite halvdan tilldelning skulle inte förvåna mig, men mer relevant är att Sverige/Norden inte är någon prioriterad marknad, därav får vi alltid sämre tillgång, oavsett tillverkare.
Skulle jag själv få gissa så tror jag AMD kommer ha 10 gånger fler kort än Nvidia globalt på lanseringsdagen baserat på deras överlägsna tillverkningsprocess vilket kommer ge dom ett rejält övertag i leverans kapacitet.

Permalänk
Medlem

Nvidias lansering sålde slut fort och många har väntat länge på sina kort. AMDs lansering sålde också slut fort, men skillnaden är väl här att man i alla fall får information när saker förväntas levereras. Vi får se om en månad eller två hur mycket det skiljer, men kontentan är väl ändå att det är extremt högt tryck på komponent-marknaden just nu, och Nvidia har svårt att leverera kort. För tidigt att säga att AMD har samma problem, men det ser ju lite likande ut, men deras initiala volymer var mycket större.

Tagit bort regelbrytande citat /mod
Permalänk
Medlem

Frågan är om många väntar in 6000 serien eller kan det vara så att många tycker RTX 3070 har ett orimligt pris nu efter höjningen. För redan nu finns det 3070 och 3090 i lager i små volymer men ändå tar dessa kort inte slut.

Själv funderar jag på varför man ska betala över 6000kr för endast ett "budget" grafikkort när man kan få en helt ny Nysläppt Spelstation Microsoft Xbox Series X 1TB för under 6000kr. Under granen här hemma kommer det inte vara något grafikkort i alla fall med dessa pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Frågan är om många väntar in 6000 serien eller kan det vara så att många tycker RTX 3070 har ett orimligt pris nu efter höjningen. För redan nu finns det 3070 och 3090 i lager i små volymer men ändå tar dessa kort inte slut.

Själv funderar jag på varför man ska betala över 6000kr för endast ett "budget" grafikkort när man kan få en helt ny Nysläppt Spelstation Microsoft Xbox Series X 1TB för under 6000kr. Under granen här hemma kommer det inte vara något grafikkort i alla fall med dessa pris.

Nya konsolerna är hela maskiner med NVME ssd och 8c processorer för samma pengar. Dessutom är deras prestanda på GPU-sidan i stort sett jämförbara med 3070/2080ti.

Nej jag säger som dig, dessa priser måste ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Frågan är om många väntar in 6000 serien eller kan det vara så att många tycker RTX 3070 har ett orimligt pris nu efter höjningen. För redan nu finns det 3070 och 3090 i lager i små volymer men ändå tar dessa kort inte slut.

Själv funderar jag på varför man ska betala över 6000kr för endast ett "budget" grafikkort när man kan få en helt ny Nysläppt Spelstation Microsoft Xbox Series X 1TB för under 6000kr. Under granen här hemma kommer det inte vara något grafikkort i alla fall med dessa pris.

Är väl lite också åt det hållet att du får betala ca 30% mer för ett 3080 än ett 3070, men får 49% mer "effective Speed" på ett 3080. Så är inte direkt försvarbart för min del att köpa ett 3070 tyvärr.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevliga/nedlåtande kommentarer o.a. trams. Saknar du förmågan att diskutera på ett sakligt och trevligt sätt? Isf. går det alldeles utmärkt att låta tangentbordet vila tills att blodtrycket har lugnat ner sig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"– David Hammer, Product Manager Lead, Asus Nordic"
Notera att det är Asus och inte AMD han jobbar för.

Asus, Gigabyte, Shapphire och troligen flera tillverkar kortet och har inte pratat om någon brist alls.

Nej sluta! Detta är teknikmedia ska vara precis som Fox News. Ta en liten torr kvist och göra en skogsbrand av den, annars blir folk inte upprörda!!

Nej men allvarligt. Tillgången kommer nog vara begränsad precis som samtliga produkter med hög efterfrågan varit under covid19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nya konsolerna är hela maskiner med NVME ssd och 8c processorer för samma pengar. Dessutom är deras prestanda på GPU-sidan i stort sett jämförbara med 3070/2080ti.

Nej jag säger som dig, dessa priser måste ner

Håller helt med om att priserna är helt rubbade just nu på GPU sidan. Tänk om fler skulle bita ihop o rösta med plånboken.... men uppenbarligen är det för många som tycker det är ok med grafikkort för ca 7.000 som presterar lika i spel som de bästa lådorna.
Nej 3070 borde helt klart ligga på max 4-4.500kr och kommande 6800 non XT 4.500-5.000 max (med statens kaka inräknad).

T ex krysslåda Ett Kryss (utan tvåa) för dryga 5000 är helt klart ett överlägset köp för spelande än nuvarande grafikkort med priserna de har.

Det kommer inte dröja innan många börjar migrera i spelandet till lådorna. (Nej inte alla, det är inte det jag säger, men många).
På sikt kommer spelandet förändras och datorspelandet kommer återgå till att vara mer och mer nisch... Blir för dyrt helt enkelt kontra lådorna.
Förbaskat listigt av AMD/MS framförallt.. ja sony också men AMD/MS verkar samarbeta hårt för att ta över Konsoll/PC spelandet.... Ex Nvidia kan ha trubbel framöver vilket också kan vara en liten del i deras beslut att köpa ARM... de behöver hitta något nytt om det skiter sig mer och mer på GPU fronten för dem.
Menar... AMD och konsolltillverkarna har sett till t ex att konsoller och datorer med enbart AMD hårdvara fungerar extra bra med spelen.

3070 verkar finnas i lager hos några men undra om inte de som satsat på 5000 serie Ryzen låter bli Nvidiakorten i de flesta fall för att köra med RX6000 serien istället o kunna få den där 5-10% extra boosten i spel med deras minnesgrejs där CPU kan utnyttja hela GPUns minnesmängd och ge lite extra skjuts i spelen. Och som nämnts... 7.000 spänn för ett övre mellanklasskort är vansinnigt!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

ASUS har väl inte gjort bra AMD kort på väldigt länge ändå? Sapphire, Gigabyte och XFX är väl dom som ligger i framkant när det gäller AMD kort.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nej sluta! Detta är teknikmedia ska vara precis som Fox News. Ta en liten torr kvist och göra en skogsbrand av den, annars blir folk inte upprörda!!

Nej men allvarligt. Tillgången kommer nog vara begränsad precis som samtliga produkter med hög efterfrågan varit under covid19.

Nvidia tillverkade 3xxx lite över en månad innan release, AMD har tillverkat i runt ett halvår så det bör bli klart bättre än Ampere releasen iaf.

EDIT: Om det nu stämmer som man kan läsa på tekniksidorna

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Märkesrepresentanten David Hammer sänker förväntningarna inför "Big Navi"-lanseringen.

Läs hela artikeln här

Smart sätt att öka efterfrågan!! De vill att man ska hänga på låset och köpa direkt när korten släpps. Det är såklart deras drömscenario för att sälja så många kort som möjligt direkt. Många kommer att göra det och då blir det precis som med Nvidialanseringen. Korten tar slut fort. Folk är lättlurade, Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Håller helt med om att priserna är helt rubbade just nu på GPU sidan. Tänk om fler skulle bita ihop o rösta med plånboken.... men uppenbarligen är det för många som tycker det är ok med grafikkort för ca 7.000 som presterar lika i spel som de bästa lådorna.
Nej 3070 borde helt klart ligga på max 4-4.500kr och kommande 6800 non XT 4.500-5.000 max (med statens kaka inräknad).

T ex krysslåda Ett Kryss (utan tvåa) för dryga 5000 är helt klart ett överlägset köp för spelande än nuvarande grafikkort med priserna de har.

Det kommer inte dröja innan många börjar migrera i spelandet till lådorna. (Nej inte alla, det är inte det jag säger, men många).
På sikt kommer spelandet förändras och datorspelandet kommer återgå till att vara mer och mer nisch... Blir för dyrt helt enkelt kontra lådorna.
Förbaskat listigt av AMD/MS framförallt.. ja sony också men AMD/MS verkar samarbeta hårt för att ta över Konsoll/PC spelandet.... Ex Nvidia kan ha trubbel framöver vilket också kan vara en liten del i deras beslut att köpa ARM... de behöver hitta något nytt om det skiter sig mer och mer på GPU fronten för dem.
Menar... AMD och konsolltillverkarna har sett till t ex att konsoller och datorer med enbart AMD hårdvara fungerar extra bra med spelen.

3070 verkar finnas i lager hos några men undra om inte de som satsat på 5000 serie Ryzen låter bli Nvidiakorten i de flesta fall för att köra med RX6000 serien istället o kunna få den där 5-10% extra boosten i spel med deras minnesgrejs där CPU kan utnyttja hela GPUns minnesmängd och ge lite extra skjuts i spelen. Och som nämnts... 7.000 spänn för ett övre mellanklasskort är vansinnigt!

Nästa gen konsoler kommer nog vara ARM64-baserade om man kollar på deras evigt ökande prestanda och ledande effektivitet, så jag tror inte AMD vinner på konsolerna i längden

Permalänk
Inaktiv

Det är bara ett grafikkort. Tyvärr så lider man när man kör fabless. Alla lägger beställning hos TSMC och de producerar allt möjligt till beställarna. Det är stora och komplicerade kretsar så min killgissning är att yielden är dålig. Trams med Intropriser men lyckligtvis då finns det åter konkurrens igen. Det motverkar fulmedtoder som denna.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av employed:

Nej sluta! Detta är teknikmedia ska vara precis som Fox News. Ta en liten torr kvist och göra en skogsbrand av den, annars blir folk inte upprörda!!

Nej men allvarligt. Tillgången kommer nog vara begränsad precis som samtliga produkter med hög efterfrågan varit under covid19.

Första gången jag såg Davids inlägg i tråden tillhörande den tidigare Asus Radeon RX 6800-nyheten (om Rage mode) struntade jag faktiskt i det, eftersom jag kände att det var lokal info som tillförde ett mervärde till diskussionen, men inte mer än så. Typ en trekvart senare hade Wccftech en nyhet ute om det, där de tog det som gospel för hela världen och alla RX 6800, nu har halva Internet följt efter.

Självfallet talar Hammer om Asus situation och specifikt om norden. Att folk sedan har en tendens att hetsa och bete sig som om det var en mänsklig rättighet att köpa grafikkort på lanseringsdagen ledde till den här nyheten. Et voilá, här är vi, drygt 100 inlägg senare.

Faktum kvarstår dock, Asus har inte gjort något uttalande om hur det kommer se ut på en global skala.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag börjar faktiskt fundera på att hoppa den nya generationen och köpa ett rx5700 xt istället. Det är som många säger, otroligt mycket pengar. Jag själv skulle gå från en i5 6600k och rtx 970 till ryzen 5600x med rx 5700 xt. Man kanske skulle vänta tills nästa år för att se om prishysterin lugnat sig med nästa generation.
Det är drygt 2000 spänn att spara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag börjar faktiskt fundera på att hoppa den nya generationen och köpa ett rx5700 xt istället. Det är som många säger, otroligt mycket pengar. Jag själv skulle gå från en i5 6600k och rtx 970 till ryzen 5600x med rx 5700 xt. Man kanske skulle vänta tills nästa år för att se om prishysterin lugnat sig med nästa generation.
Det är drygt 2000 spänn att spara.

Kommer ju komma 6700/6600/6500 eller motsvarande 3060/3050 kort i början på nästa år, så jag skulle nog ha väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kommer ju komma 6700/6600/6500 eller motsvarande 3060/3050 kort i början på nästa år, så jag skulle nog ha väntat

Mjo det vore det smartaste, och billigaste. Problemet är att jag bygger en Ghost s1 rigg och mitt gamla RTX 970 med vattenkylning gör att jag måste köpa till en Tophat..som jag sen inte behöver troligtvis.
Men det är klart, lägga ut 599 spänn extra nu och spara resten pengarna till nästa år kanske är att föredra. Jag kanske får harva Valhalla med mitt 970 så länge Jag "Villhöver" ju ett bättre grafikkort men jag får ha tålamod

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Mjo det vore det smartaste, och billigaste. Problemet är att jag bygger en Ghost s1 rigg och mitt gamla RTX 970 med vattenkylning gör att jag måste köpa till en Tophat..som jag sen inte behöver troligtvis.
Men det är klart, lägga ut 599 spänn extra nu och spara resten pengarna till nästa år kanske är att föredra. Jag kanske får harva Valhalla med mitt 970 så länge Jag "Villhöver" ju ett bättre grafikkort men jag får ha tålamod

Kan ju lägga radiatorn löst i toppen i några veckor också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan ju lägga radiatorn löst i toppen i några veckor också

Det är sant. Kör nog ändå på en Tophat har jag listat ut. Slänger i 2 st Noctua fläktar där sen för att få bra utblås på toppen.
Blir att jag gör så faktiskt så kan jag följa tester osv efter release på de nya korten så man inte köper grisen i säcken
Det är gott att kunna bolla ideer och få förslag med er här på Swec Tackar!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är sant. Kör nog ändå på en Tophat har jag listat ut. Slänger i 2 st Noctua fläktar där sen för att få bra utblås på toppen.
Blir att jag gör så faktiskt så kan jag följa tester osv efter release på de nya korten så man inte köper grisen i säcken
Det är gott att kunna bolla ideer och få förslag med er här på Swec Tackar!

Låter vettigt att vänta och se!

Om inte annat så hinner väl @Kenneth testa korten i en Ghost