Frågor om Xbox Series X och Series S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ars har en recension som inte var så positiv till S, The Verge var mer positiva. Problemet som de båda ser är ju att lagringsutrymmet är såpass begränsat och att expansionen av det är så dyr att det blir billigare att köpa en X än en S plus "minneskortet". Å andra sidan tror jag att disken kan räcka ett tag, speciellt om man lägger alla gamla spel på en extern disk, men så småningom lär det bli ganska tight förstås.

Japp, blir nog X nästa år nån gång när några roliga titlar lanseras

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Undrar när man kan köpa en utan att bokat

Permalänk
Medlem

Jag är ingen storspelare direkt men en konsoll vore trevligt att ha inte minst för de som kommer på besök (brorsbarnen älskar att spela!). Jag har i nuläget en gammal TV med upplösningen 1080.

Varför ska man köpa en Xbox series s? Är det enbart ett alternativ för de som inte kan eller vill lägga extra kronor på en x? De flesta tv nu för tiden är väl 4k? Jag överväger att köpa en series X även om jag i nuläget har en gammal tv, nästa tv jag köper kommer bli en 4k, minst. Känns mer framtidssäkert att köpa en x, typ

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Har du testat ansluta tangentbord/mus till någon av enheterna? Hur ser stödet ur för det i dagsläget?
*Vågavägrahandkontroll*

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

Det är just det som är grejen med Series S, den är inte byggd för den krävande gamern som vill ha massvis med spel installerade samtidigt, och minneskort-SSD:n ska väl snarast ses som en lösning för framtiden när lagringsutrymmet börjar tryta. Men i och med att man kan installera Xbox One-spel på extern USB-ansluten SSD/HDD-lagring finns det ju en hel del speltimmar att få med billigare lagringsutökning också.

Jo precis. Får de till X-Cloud också så är det ju en väldigt trevlig maskin för det. Hade jag haft en sekundär lite äldre TV så hade jag nog köpt en S till den, för spel, spelstreaming (förhoppningsvis) och en stabilare smart-TV med streamingappar och så. Så för mig mer en konkurrent till nya Chromecast än till Series X, dyrare men med möjlighet till lokala spel (mer än mobilspel).

Skrivet av Micke_JKUR:

Jag är ingen storspelare direkt men en konsoll vore trevligt att ha inte minst för de som kommer på besök (brorsbarnen älskar att spela!). Jag har i nuläget en gammal TV med upplösningen 1080.

Varför ska man köpa en Xbox series s? Är det enbart ett alternativ för de som inte kan eller vill lägga extra kronor på en x? De flesta tv nu för tiden är väl 4k? Jag överväger att köpa en series X även om jag i nuläget har en gammal tv, nästa tv jag köper kommer bli en 4k, minst. Känns mer framtidssäkert att köpa en x, typ

Jo det är ju frågan. S är ju en väldigt imponerande maskin för priset och så, men X är mer så och skillnaden i pris är inte jättestor. Men det är ju inte så att S inte funkar på en 4K-TV som man skulle kunna tro om man läser kommentarer och så. Min gamla One S funkar bra på min 4K-TV, den skalar upp spelen, HDR funkar och streamingappar och BR-skivor körs ju i 4K som de ska, och samma kommer förstås gälla Series S också. Och alla är ju inte så intresserade av värsta grafiken liksom och att köra de senaste spelen i maxkvalitet. Många spelar typ bara Fortnite och liknande, eller ännu simplare spel som Overcooked, och då räcker ju en S hur bra som helst.

En annan aspekt är ju att S är så mycket mindre och (enligt en del) snyggare. Man ska inte underskatta hur viktigt det är för en (nog ganska stor) grupp användare.

Men jag tror att många skulle bli rätt nöjda med en S oavsett. Den klarar alla spel och den är billig och liten. Allt funkar precis som på X, bara med lite sämre grafikkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Får de till X-Cloud också så är det ju en väldigt trevlig maskin för det. Hade jag haft en sekundär lite äldre TV så hade jag nog köpt en S till den, för spel, spelstreaming (förhoppningsvis) och en stabilare smart-TV med streamingappar och så. Så för mig mer en konkurrent till nya Chromecast än till Series X, dyrare men med möjlighet till lokala spel (mer än mobilspel).
Jo det är ju frågan. S är ju en väldigt imponerande maskin för priset och så, men X är mer så och skillnaden i pris är inte jättestor. Men det är ju inte så att S inte funkar på en 4K-TV som man skulle kunna tro om man läser kommentarer och så. Min gamla One S funkar bra på min 4K-TV, den skalar upp spelen, HDR funkar och streamingappar och BR-skivor körs ju i 4K som de ska, och samma kommer förstås gälla Series S också. Och alla är ju inte så intresserade av värsta grafiken liksom och att köra de senaste spelen i maxkvalitet. Många spelar typ bara Fortnite och liknande, eller ännu simplare spel som Overcooked, och då räcker ju en S hur bra som helst.

En annan aspekt är ju att S är så mycket mindre och (enligt en del) snyggare. Man ska inte underskatta hur viktigt det är för en (nog ganska stor) grupp användare.

Men jag tror att många skulle bli rätt nöjda med en S oavsett. Den klarar alla spel och den är billig och liten. Allt funkar precis som på X, bara med lite sämre grafikkvalitet.

För mig är designen viktig, att den skall passa in i mitt hem, därför går ps5 helt bort (även om jag är lite sugen på den, kontrollern verkar magiskt!). Bäst för mig vore om Microsoft får till ett väl fungerande xcloud med tillhörande "xcloud-sticka" (men det kanske dröjer innan en sådan släpps?).

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke_JKUR:

För mig är designen viktig, att den skall passa in i mitt hem, därför går ps5 helt bort (även om jag är lite sugen på den, kontrollern verkar magiskt!). Bäst för mig vore om Microsoft får till ett väl fungerande xcloud med tillhörande "xcloud-sticka" (men det kanske dröjer innan en sådan släpps?).

Chromecast, den senaste med "riktigt" Android alltså, verkar fungera. Behövs bara lite trixande.

https://www.fanbyte.com/guides/how-to-use-xcloud-and-stadia-o...

Permalänk
Medlem

@loevet när kommer era djupa analyser angående Xbox One X vs Xbox Series S?
Tillsvidare när XsX kommer så flyttar XoX in i gästrummet, men den ska ju ersättas någon gång. Tänker om man kommer bli besviken över 4k samt FPS

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Redaktionen har fått in ett exemplar av Xbox Series X och Series S, men då redaktionen dels är upptagna med "saker" och att vi måste jobba hemifrån just nu kan vi dessvärre inte hårdtesta konsolerna på redaktionen. Jag har därför plockat hem duon i väntan på att vi kan göra något större på det hela på kontoret.

Men, i väntan på detta tänkte jag att jag kan testköra saker hemifrån och låta er ställa frågorna ni vill ha svar på. Hemarbetet innebär dock att jag inte kan testa saker relaterat till HDMI 2.1 (dvs. 120 Hz i 4K, VRR, mm) eftersom min 4K-TV är från 2017 och saknar stöd för detta. Allt jag kan testa ska jag testa, så hiva era frågor min väg!

Det är ett kommande embargo om spelupplevelserna, så svar på frågor om hur spelen är får vänta ytterligare några dagar, men ställ frågorna här så svarar jag så snart jag får.

https://i.pinimg.com/564x/5c/d3/00/5cd300408ec022238b42e6e78465f358.jpg

Hej hittar Tvn konsollen direkt och anpassar inställningara för film eller spel som det görs med de äldre enheterna? plugg and play?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av issue:

@loevet när kommer era djupa analyser angående Xbox One X vs Xbox Series S?
Tillsvidare när XsX kommer så flyttar XoX in i gästrummet, men den ska ju ersättas någon gång. Tänker om man kommer bli besviken över 4k samt FPS

Tyvärr hamnar Series X/S-lanseringen schemamässigt väldigt illa för oss. Hittills har vi inte hunnit fokusera på den på grund av Ryzen 5000-testande, nästa vecka är det SweClockers Live och kort därefter lanseras PS5, ytterligare lite efter det dags för Radeon RX 6000. Jag är rädd att vi inte hinner fokusera på mer än en mer gedigen jämförelse mellan Series X och PS5, därav att jag tog hem konsolerna för att åtminstone kunna dela med mig av lite intryck och svara på frågor.

Men en personlig reflektion över Series S vs One X är att skillnaden inte kommer vara milsvid mellan dem sett till det visuella, utan det som kan motivera till köp av Series S kan istället vara vinsterna man får i de One-spel som patchas för att dra nytta av Velocity Architecture i Series X/S. Utöver rejäl skillnad i laddningstider kan man också nyttja Quick Resume i de One-spel som patchas, och det är riktigt trevligt. Nu återstår det att se hur många av de One-spel som ännu inte patchats som får sådana uppdateringar i framtiden, men det är de två stora fördelarna jag ser just nu (laddning och Quick Resume).

Men Series S har också andra fördelar. Den kan använda Ray Tracing, även om det sannolikt kommer utnyttjas sparsamt med tanke på de begränsade GPU-resurserna. Den kan också använda DX12 Ultimate-funktioner som Mesh Shading, Variable Rate Shading (VRS), stöder 120 Hz i 1440p och lite annat. Så den är inte samma sak som One X på det visuella planet, men för alla de som inte sitter med en HDMI 2.1-kapabel skärm eller TV skulle jag säga att det är de lagringsrelaterade framstegen som är det stora säljargumentet.

Ett argument du kan göra för att ersätta One X med en Series S är att den sistnämnda är framtidssäkrad, både vad det gäller funktioner men också spelutbudet. Microsoft har lovat att stöda båda generationer det första året, men One X kommer inte få framtida storspel eller åtminstone inte alla, och vill du att gästrummet ska hållas ajour kan det vara värt med en Series S.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av sesese:

Hej hittar Tvn konsollen direkt och anpassar inställningara för film eller spel som det görs med de äldre enheterna? plugg and play?

Absolut, och Series X/S läser av vad TV:n/skärmen är kapabel till och föreslår dessa inställningar för dig. I mitt fall blev det 4K och 60 Hz, och man kan gå in och justera HDR-inställningar i efterhand om man vill anpassa det efter egen TV och smak. Du kan också aktivera HDMI CEC så att TV:n automatiskt växlar över till konsolen när den startar, och om konsolen ska få starta TV:n om den är avstängd.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Många av mina tankar har hittills fokuserat på upplevelsen och egenskaper med konsolerna, här är några snabba tankar om spelen också:

  • Spelen jag spelat hittills har inte direkt haft next-gen-känsla. Yakuza: Like a Dragon är en speltyp jag älskar, men tekniskt sett målar det inte upp något som är väsenskilt från vad vi kunnat uppleva på föregående generation. Yakuza är förvisso inte uppgraderat för Series X, så jag får återkomma när den patchen släppts.

  • Watch Dogs: Legion har sina ögonblick när ray tracing-effekter imponerar, men samtidigt är spelet något buggigt och ansiktsanimationer ser konstiga och stela ut. Tycker inte spelet är hysteriskt underhållande heller, men det flyter åtminstone på ganska stabilt. Jag har dock noterat att spelet hickat till några gånger under inledningen, bland annat under mellansekvenser, vilket inte heller gör spelupplevelsen några favörer.

  • Gears 5 ser väldigt bra ut och flyter på utan att hicka till. Spelet är en variant av Ultra-inställningarna på PC, med en uppdaterad version av Unreal Engine 4 som bjuder på optimeringar och funktioner som PC-versionen inte har än. Jämfört med min spel-PC, som rockar en Core i7-8700K och ett GTX 1080, levererar faktiskt Series X en mer imponerande visuell upplevelse med bättre flyt. Men återigen, det är ett spel som vi spelat sedan tidigare och som såg bra ut då också, bara något uppskruvat här.

  • Ori and the Will of the Wisps är urläckert, men då jag inte kan spela det i 4K@120 Hz får jag inte möjlighet att uppleva hur det skiljer sig från samma spel på One X eller PC. Men om du har en 120 Hz-TV eller skärm och gillar döläcker 2D-sidoscrollare är detta ett måste.

  • Bakåtkompatibilitet fungerar grymt smidigt och det har varit fantastiskt trevligt att köra Nier Automata eller Final Fantasy XII: The Zodiac Age i låst bilduppdatering med snabba laddningstider. Möjligheten att läsa in sparfiler från tidigare generationer (och Xcloud trevligt nog) är helt klart en bra möjlighet nu när uppställningen heta titlar kommer vara ganska tunn när Xbox Series X/S lanseras. När Xcloud börjar etablera sig hos spelare har MS en jädra infrastruktur för Xbox-spelare att njuta av. Att spela en session på PC:n, fortsätta i telefonen via Xcloud och kanske avsluta dagen med att fortsätta på sessionen på Xbox Series X/S är grymt smidigt. Och att kunna ladda in sparfiler från gamla generationers Xbox är också en grym service till lojala Xbox-fans. ”Det bara funkar” är ledordet här, och ganska långt ifrån den något otydliga situationen med att få med sig sparfiler från PS4 till PS5.

  • Vissa spel som Dirt 5 och Assassin’s Creed: Valhalla blir upplåsta först när konsolen lanseras den 10:e, så dessa kan jag inte uttala mig on än tyvärr. Överlag lär spelutbudet inte imponera i samma utsträckning som Sonys PS5-uppställning, men där Sony kör på flaggskepp som andas next-gen andas Microsoft istället smidighet. Allt bara fungerar, och det finns massvis att spela även om det kanske inte är nya eller tekniskt briljerande spel det handlar om.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

@loevet: En fråga som jag inte hittat svar på är hur det fungerar med upplösningen och uppdateringshastigheten i spel respektive för själva systemet. Alltså om systemets inställning spelar in alls i spelen eller inte.

Min TV stöder 4K60, inte 120, men också 1440p eller 1080p120. Det funkar med min dator men Windows har en tendens att sätta signalupplösningen (vad det nu är) till 4K60 (eller 59 Hz) oavsett vad jag sätter för upplösning på skrivbordet eller i spelen, så uppskalningen sker liksom på grafikkortet istället för på teven, och då får jag inte 120 Hz i spelen oavsett upplösning. Jag kan komma runt problemet genom att skapa användardefinierade upplösningar men datorn verkar tappa dem hela tiden och det är ju lite pilligt att ändra det. Det kan bero på att min HDMI-kabel inte riktigt motsvarar dess specifikation, eller så är mitt grafikkort inte helt hundra (eller så är Windows bara så krångligt), men i alla fall är det störande.

Det bästa vore ju om systemets upplösning gällde just systemet, medan spelens upplösning var separat från detta så att man inte behövde ändra i några systemmenyer eller så bara för att växla mellan "kvalitet"- eller "prestanda"-lägen. Och min förhoppning är ju stor att det fungerar så, men jag hade gärna fått det bekräftat.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av snajk:

@loevet: En fråga som jag inte hittat svar på är hur det fungerar med upplösningen och uppdateringshastigheten i spel respektive för själva systemet. Alltså om systemets inställning spelar in alls i spelen eller inte.

Min TV stöder 4K60, inte 120, men också 1440p eller 1080p120. Det funkar med min dator men Windows har en tendens att sätta signalupplösningen (vad det nu är) till 4K60 (eller 59 Hz) oavsett vad jag sätter för upplösning på skrivbordet eller i spelen, så uppskalningen sker liksom på grafikkortet istället för på teven, och då får jag inte 120 Hz i spelen oavsett upplösning. Jag kan komma runt problemet genom att skapa användardefinierade upplösningar men datorn verkar tappa dem hela tiden och det är ju lite pilligt att ändra det. Det kan bero på att min HDMI-kabel inte riktigt motsvarar dess specifikation, eller så är mitt grafikkort inte helt hundra (eller så är Windows bara så krångligt), men i alla fall är det störande.

Det bästa vore ju om systemets upplösning gällde just systemet, medan spelens upplösning var separat från detta så att man inte behövde ändra i några systemmenyer eller så bara för att växla mellan "kvalitet"- eller "prestanda"-lägen. Och min förhoppning är ju stor att det fungerar så, men jag hade gärna fått det bekräftat.

Ja Windows-inställningar och inställningar som gäller för spel är en snårskog som inte alltid är självklar att hitta ut ur Jag gissar att du ställt in i bilduppdatering i grafikkortets konfigurationsmjukvara också? Min vardagsrums-PC är kopplad till 4K-TV:n så den agerar både mediacenter och PC-spelkonsol, så jag behöver inte tänka på mer än att 4K@60 Hz ska vara konfigurerat

Xbox Series X/S läser av vilken upplösning och bilduppdatering din TV klarar av, och använder den högst tillgängliga kapaciteten. Själva operativsystemets gränssnitt renderas i 1080p, vet inte varför Microsoft valt det med tanke på att GPU:n har resurser för att rendera i 4K, men det använder 120 Hz i 4K för spel om din skärm klarar av det. När det gäller själva spelen är det upp till utvecklaren vilken faktisk upplösning de renderar spelen i. Utvecklarna behöver också stöda 1440p om du vill använda det, om de inte lagt till stöd för äkta 1440p kommer 1080p skalas upp eller 4K skalas ned.

Xbox Series X/S kan skala upp upplösningen till vad skärmen är inställd till, 1080p/1440p/4K, men utvecklarna kan välja att sikta på en låst upplösning eller dynamisk upplösning som anpassar sig efter hur krävande scenerna är. Det sistnämnda används ofta av utvecklare som premierar hög eller stabil bilduppdatering utan att offra visuell kvalitet, medan andra utvecklare kan välja att sikta på ett "kvalitetsläge" där massa visuellt godis körs i (förhoppningsvis) stabila 60 eller 30 Hz. Tror det var Digital Foundrys analys av Dirt 5 där de konstaterade att spelets prestandaläge i 120 Hz får märkbart reducerad grafisk kvalitet, men att det gör under för responsen.

Men kontentan är att du som konsolspelare inte behöver tänka på upplösningen eller uppdateringen, systemet skalar om spelens upplösning till den du har konfigurerad för konsolen och spelen med stöd för 120 Hz kan använda det om konsolen är konfigurerad för det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag har spelat ett par sessioner Dirt 5 på Series X idag och får säga att både spelet och upplevelsen att spela det på Serie X är riktigt gemytlig. Att lopp laddar snabbt, eller laddas om snabbt om man gör bort sig, är en klart trevlig skillnad från föregående generation. Att Xbox får en vettig delningsfunktion för bilder och videoklipp är också trevligt, jag nyttjade Playstation 4-delningen flitigt och det är bra att Microsoft också har ett bra system för det nu. Ni kan se hur jag gör donuts i det här Twitter-inlägget. Har inte haft tid att jämföra med hur det är att spela på Series S, men med den smidiga synkroniseringen av sparfiler kan jag enkelt testa det i morgon.

Men, jag har också varit med om att spelet har kraschat och landat på "dashboarden". Det har hänt med både Dirt 5 och Yakuza 7, hoppas inte det är något flera spel lider av när konsolen nu lanseras skarpt på tisdag.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Fråga: Kan Series X placeras liggande och fortfarande fungera som det är tänkt?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Fråga: Kan Series X placeras liggande och fortfarande fungera som det är tänkt?

Absolut, det fungerar utan problem, men i liggande utförande måste man räkna med att varmluftens utväg inte får vara blockerad och behöver lite utrymme för att inte tryckas tillbaka mot utblåset igen. Fläkten suger upp varmluften ur konsolens luftpelare och skickar ut den ur konsolens övre del, och om man placerar den övre delen för nära säg en avskiljande träpanel i en TV-bänk kommer varmluften inte kunna transporteras ut ut konsolen lika effektivt som när den är stående.

Så om du vill ha Series X liggande behöver du kolla upp att höjden, vilket blir bredden liggande, har lite marginal för varmluftens utträde i det utrymme där du tänkt ha konsolen i TV-bänken. Med Series S är det inget problem eftersom fläkten sitter på sidan, så där kan du lägga den ned med fläktgallret uppåt utan några som helst problem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

Absolut, det fungerar utan problem, men i liggande utförande måste man räkna med att varmluftens utväg inte får vara blockerad och behöver lite utrymme för att inte tryckas tillbaka mot utblåset igen. Fläkten suger upp varmluften ur konsolens luftpelare och skickar ut den ur konsolens övre del, och om man placerar den övre delen för nära säg en avskiljande träpanel i en TV-bänk kommer varmluften inte kunna transporteras ut ut konsolen lika effektivt som när den är stående.

Så om du vill ha Series X liggande behöver du kolla upp att höjden, vilket blir bredden liggande, har lite marginal för varmluftens utträde i det utrymme där du tänkt ha konsolen i TV-bänken. Med Series S är det inget problem eftersom fläkten sitter på sidan, så där kan du lägga den ned med fläktgallret uppåt utan några som helst problem.

Kudos! 😀

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Har letat kanske nästan överallt, men hittar inte hur mycket energi xbox sries x konsumerar. Xbox one x snvänder ju 135W vilket finns uppgivet fast inte hittat det hos MS. Övriga data finns för series x men man gömmer energikonsumtionen. Du som har en kan väl berätta. Het handlar ju mest om att inte överbelasta uttaget eller omdirigering. Vänligen Hello Kitty

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Hello Kitty:

Har letat kanske nästan överallt, men hittar inte hur mycket energi xbox sries x konsumerar. Xbox one x snvänder ju 135W vilket finns uppgivet fast inte hittat det hos MS. Övriga data finns för series x men man gömmer energikonsumtionen. Du som har en kan väl berätta. Het handlar ju mest om att inte överbelasta uttaget eller omdirigering. Vänligen Hello Kitty

Jag har dessvärre ingen effektmätare här i lägenheten, den är inne på kontoret, men när Digital Foundry testade uppmätte de 211 watt som mest, men flera spel låg runt 151 till 165 watt. Så en liten ökning mot One X, men inte en väsensskild skillnad.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hur (väl) fungerar "auto HDR"? Kan man stänga av funktionen? Märks det isåfall skillnad eller är det mest en marknadsföringsgrej?

Permalänk
Medlem

Har series x/s samma funktion som Xbox One att det finns något slags -läge som låter konsollen ladda ner spel när den är "av"?
Har funktionen avstängd på mitt Xbox One så vet inte riktigt hur det fungerar 😛

Ger USB portarna ström även när xboxet är av?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Valloniet:

Hur (väl) fungerar "auto HDR"? Kan man stänga av funktionen? Märks det isåfall skillnad eller är det mest en marknadsföringsgrej?

Jag har hittills mest spelat Xbox One-spel för bakåtkompatibilitet, och där har ju titlarna överlag redan stöd för HDR, så jag har inte testat funktionen särskilt mycket. Har dock satt ett gäng titlar på nedladdning nu, dels Psychonauts till OG-Xbox och några Xbox 360-titlar, återkommer om hur bra det fungerar/vilken skillnad det gör.

Men Auto-HDR är en inställning man kan välja att aktivera i inställningarna, och den appliceras på alla SDR-spel där HDR-effekten kan räknas ut. Som jag förstår det ska funktionen fungera på de flesta äldre spel, men att effekten blir olika bra beroende på grafikmotorn och de renderingstekniker som används.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av pjkw:

Har series x/s samma funktion som Xbox One att det finns något slags -läge som låter konsollen ladda ner spel när den är "av"?
Har funktionen avstängd på mitt Xbox One så vet inte riktigt hur det fungerar 😛

Ger USB portarna ström även när xboxet är av?

Ja och ja USB-portarna ger ström när konsolen är avstängd, och konsolen kan ladda ned när den är avstängd om du har energiläget standby aktiverat. Det finns två lägen, standby och energisparläge. Om du väljer det sistnämnda kan den inte ladda ned saker i "avstängt läge", men då drar den också väldigt lite ström. Om du väljer standyläge kan du välja att installera spel på Xboxen från en mobiltelefon via Xbox-appen, eller detsamma från Xbox-appen på Windows 10. Testade det för några dagar sedan och det är rätt smidigt att sätta saker på nedladdning från telefonen och komma hem till en konsol med nedladdade och installerade spel

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vad gäller för Xbox All Access? Skulle man förbokat en konsol på @Elgiganten eller handlar det om att dyka upp på tisdag morgon i en butik?

Permalänk
Medlem

@loevet hur är det med hörlurar till nya xboxarna? Fungerar tex Playstations nya eller Pc-lurar som använder USB-sändare. Menar alltså trådlösa hörlurar 😊

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av jarfen:

@loevet hur är det med hörlurar till nya xboxarna? Fungerar tex Playstations nya eller Pc-lurar som använder USB-sändare. Menar alltså trådlösa hörlurar 😊

Jag har inte fått mina Pulse3D-hörlurar så jag kan inte uttala mig om det än, men i och med att de kan anslutas till 3,5mm-anslutningen på Dualsense-kontrollerna borde man rimligtvis kunna göra detsamma på Xbox Wireless-kontrollerna. Men USB-sändaren som används med PS5 lär däremot inte fungera med Xbox Series-konsolerna.

Jag har dessvärre inga PC-hörlurar som använder USB-sändare hemma, alla ljudliga tillbehör hemma ansluter över Bluetooth faktiskt. Får se om vi har något inne på kontoret när jag åker in nästa gång, blir nog nästa vecka tror jag.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Går det att spela fifa 21 online på en Xbox series S med vänner som har Xbox one? Mvh Jessica

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesane:

Går det att spela fifa 21 online på en Xbox series S med vänner som har Xbox one? Mvh Jessica

Det verkar inte som att det går tyvärr om man läser den här artikeln:
https://www.goal.com/en/news/fifa-21-can-ps5-game-owners-play...

Det är så för alla konsolerna med dess generationer att crossplay inte fungerar ar för FIFA 21.
Vissa spel kan gå om tillverkaren tillåter det men inte för FIFA 21.

Mvh