Vilken laddare till gammal gtx 960m laptop?

Permalänk

Vilken laddare till gammal gtx 960m laptop?

Hej och tack för att du läser denna post!

Jag har en gammal laptop vars laddare helt gett upp och nu är jag lite lost över vilken laddare jag kan köpa till den.

Laptopen är en Asus K501UW-Dm066t

En kille i en datorbutik gav förslag på en laddare för 1000kr men det kändes mycket tyckte jag (dator från typ 2016) så nu undrar jag över alternativ. Om någon kan hjälpa mig att själv förstå vilka "specs" laddaren ska ha vore det tacksamt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det står väl på den gamla? Finns ju universal laddare.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Lite billigare, men valfri 19V och 120W eller mer som passar i hålet ska fungera. Även mindre kan fungera men då kommer troligen datorn klaga och inte orka köra fullt.

Dubbelkolla bara diametern på kontakten till datorn, finns minst två olika diametrar

https://www.dustinhome.se/product/5010969984/asus-120w-power-...

Permalänk

Tack för snabba svar! Skulle kanske tagit bild på datorns laddare ochså och lagt upp.
Finns det inte en risk med 120w laddare att datorn kommer ha ganska låg prestanda? Eller borde en klara sig på så lite ström? (Minns ej men rätt säker på att de stod högre siffror på gamla datorladdaren, typ 250w).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Lite billigare, men valfri 19V och 120W eller mer som passar i hålet ska fungera. Även mindre kan fungera men då kommer troligen datorn klaga och inte orka köra fullt.

Dubbelkolla bara diametern på kontakten till datorn, finns minst två olika diametrar

https://www.dustinhome.se/product/5010969984/asus-120w-power-...

Kolla även om det är centerpin plus eller minus. Alltså att symbolen som visar vilket är samma på båda.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Så får du hoppas att det är laddaren som givit upp, det skulle kunna vara laptopen med..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Funkar väl med en random universal laptop laddare?

typ https://www.amazon.se/-/en/Vultech-Universal-Standalone-Charg...
Kostar 265:-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eluveitie:

Tack för snabba svar! Skulle kanske tagit bild på datorns laddare ochså och lagt upp.
Finns det inte en risk med 120w laddare att datorn kommer ha ganska låg prestanda? Eller borde en klara sig på så lite ström? (Minns ej men rätt säker på att de stod högre siffror på gamla datorladdaren, typ 250w).

Har du inte kvar originalladdaren så du kan kolla märkningen på den ?
Vad har du för specifikationer på datorn ? 120 W är ganska mycket till en laptop och på bilden på datorn står det ju även 120W.
Prestandan på datorn lär i vart fall inte påverkas av en "överstark" laddare och skulle den verkligen kunna dra över 120W så lär den ändå ha väldigt kort drifttid på batteri då det inte verkar vara en jättestor dator där det skulle kunna rymmas ett jättebatteri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har kvar gamla laddaren men ingen bild på mig nu. Datorns specs är dessa på bilden.

Tack återigen för alla snabba svar!

Universalladdaren från amazon såg lockande ut, väldigt billig. Finns det några anledningar att inte bara köra på en sån?

EDIT:
Snabb AI googling säger följande om power consumption
Gtx960m = upp till 75w
I7 6500u = upp till 25w

Då den knappast används för gaming längre så verkar nog 120w vara helt okej

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eluveitie:

Har kvar gamla laddaren men ingen bild på mig nu. Datorns specs är dessa på bilden.

<Uppladdad bildlänk>

Tack återigen för alla snabba svar!

Universalladdaren från amazon såg lockande ut, väldigt billig. Finns det några anledningar att inte bara köra på en sån?

EDIT:
Snabb AI googling säger följande om power consumption
Gtx960m = upp till 75w
I7 6500u = upp till 25w

Då den knappast används för gaming längre så verkar nog 120w vara helt okej

Ibland har de inte samma kontakter och en del nätanslutna apparater från de siter som även säljer rent kinesium har obefintlig elsäkerhetsnivå, den länkade säljs dock av Amazon och inte från nån noname kineshandlare så den är förhoppningsvis av något bättre kvalitet än de som bara använder Amazon som säljplattform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar! Det blev laddaren från Amazon. Känns som en rimlig chansning för en midrange-laptop från 2016, får vi se om den funkar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

UPPDATERING:
Köpte multiladdare från amazon som än så länge funkat bra, tack för alla tips!

@oliver91 ser ganska mycket ut som orginalladdaren, bra find!