Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/en-i-astra-zen...

Väntar nog lite och låter andra vara försökskaniner först.

Nu verkar du inte ens läst ingressen innan du länkade...

Permalänk
Medlem

När alla test väl genomförts och tillgängligheten är hög så tar jag det. Jag tar det inte om några vanliga tester skippas. Eller om testerna påvisar negativa effekter, givetvis...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Men läs! Personen var i placebogruppen och fick alltså inte vaccinet!

Ligger nog mer bakom då deras aktievärde stordök på börsen efter uppgifterna, företag gör allt för att minimera skadorna när det kommer till den ekonomiska biten.

Som sagt jag kommer ej vara den första som tar vaccinet, jag kommer avvakta tills miljoner tagit det för att se om eventuella bieffekter kommer fram.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att ta det, men avvaktar till ett par hundra miljoner fått vaccinet. Jag jobbar med läkemedelssäkerhet så jag har skaplig koll hur mycket man vet när man får sitt första godkännande.

@Bassen87: Aktien gick ner eftersom man inte visste om patienten fått vaccinet eller placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Fast det handlar inte bara om man klarar sig lindrigt eller om man är i riskgrupp och har större risk att dö. Väldigt många får men efter Covid-19 och de är inte i någon riskgrupp.

Handlar mer om situationen när jag väl kan ta det. Skulle spridningen stannat av eller skulle det visa sig att jag redan haft det skulle jag hoppa det.

Hade jag fått erbjudandet idag hade jag tackat ja.

Permalänk
Medlem

Aldrig i hel¤ete, Är inget hjärntvättat får.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Nu verkar du inte ens läst ingressen innan du länkade...

Därför att det ligger ett ekonomiskt intresse bakom att vaccinet är felfritt?

Hur lätt tror du det är att säga i efterhand att personen inte fått vaccinet när stora kontrakt ligger och väntar de som har ett vaccin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Jag kommer att ta det, men avvaktar till ett par hundra miljoner fått vaccinet. Jag jobbar med läkemedelssäkerhet så jag har skaplig koll hur mycket man vet när man får sitt första godkännande.

@Bassen87: Aktien gick ner eftersom man inte visste om patienten fått vaccinet eller placebo.

Precis och kan du garantera att personen fick placebo eller inte med tanke på vad de tjänar om länder köper deras vaccin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Svår fråga. Det jag VET är att vaccinet smittar mig med Covid19 i försvagad form. Jag kommer troligtvis bli sjuk, vilket tvingar mig och familjen i karantän tack vare restriktionerna.
Man kan säga att båda alternativen, att få corona eller ta vaccinet, får tråkiga konsekvenser.
Skillnaden är att man riskerar kroniska lungskador eller dö av corona, vaccinet vet vi inte. Kronisk sömnsjuka är inte lockande heller.

Jättesvårt, därför röstar jag inte.

Så är det väl med alla typer av dagens vacciner även om en del nya typer just nu utvecklas för Covid 19 som ska jobba på ett helt annat sätt. Jag tog i början av min semester vaccin för TBE då jag befinner mig en del i skogen som hundägare och gillar även skogen i största allmänhet. Det finns dessutom en hel del fästingar här i Västmanland. Jag hade lätt feber på kvällen och var seg hela dagen efter som sen gick över. Hade ont och var öm i armen i ca en vecka efter sticket.

Värt det i långa loppet om jag slipper få TBE säger jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Precis och kan du garantera att personen fick placebo eller inte med tanke på vad de tjänar om länder köper deras vaccin?

Du menar att bolag medvetet ljuger och riskerar smällen ifall det kommer ut? Visst kortsiktigt så förlorar de på det, men du menar att långsiktigt så får de inga konsekvenser om de ljuger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Handlar mer om situationen när jag väl kan ta det. Skulle spridningen stannat av eller skulle det visa sig att jag redan haft det skulle jag hoppa det.

Hade jag fått erbjudandet idag hade jag tackat ja.

Det håller jag med dig om

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Du menar att bolag medvetet ljuger och riskerar smällen ifall det kommer ut? Visst kortsiktigt så förlorar de på det, men du menar att långsiktigt så får de inga konsekvenser om de ljuger?

Det låter på dig som om det aldrig har hänt innan?

Permalänk
Medlem

Nej. Jag är frisk och kommer i kontakt med väldigt få människor.
Dessutom är risken att dö av covid-19 så liten nu att jag inte längre begriper varför vi har lockdowns. Jag förstod det i början men inte nu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Precis och kan du garantera att personen fick placebo eller inte med tanke på vad de tjänar om länder köper deras vaccin?

Ja, anledningen att man bedriver kliniska studier på ett kontrollerat sätt är att garantera att man i efterhand/vid behov (som i detta fall) kan veta vem som fått aktiv behandling och vem som fått placebo. Varken patient, läkare eller företag vet vem som får vad under studiens gång.
Personen i fråga dog av COVID, så det hade knappast varit en kommersiell katastrof om den fått vaccinet i och med att väldigt få vaccin ger ett 100 procentigt skydd.

Permalänk
Medlem

Beror på tillgänglighet, pris och om det visar sig 95% riskfritt.

Såg ju hur folk fick narkolepsi sist ett vaccin stressades fram...

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara för ens egen skull man ska vaccinera sig. Det handlar om att få ned smittan i samhället och då behöver så många som möjligt vaccinera sig - riskgrupp eller ej. Förmodligen kommer jag ta sprutan men det lär väl dröja för oss som inte tillhör någon riskgrupp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Ja, anledningen att man bedriver kliniska studier på ett kontrollerat sätt är att garantera att man i efterhand/vid behov (som i detta fall) kan veta vem som fått aktiv behandling och vem som fått placebo. Varken patient, läkare eller företag vet vem som får vad under studiens gång.
Personen i fråga dog av COVID, så det hade knappast varit en kommersiell katastrof om den fått vaccinet i och med att väldigt få vaccin ger ett 100 procentigt skydd.

De hade varit nöjda om vaccinet givit 60% skydd och enligt tester så ska det nu ge 90% skydd vilket är en väldigt stor skillnad. Vad det gäller biverkningar och liknande så kommer det alltid att finnas och någon procent kommer säkerligen få någon av alla. Det gäller även alvedon.
Hade en kompis som fick fick andnöd om han fick i sig alvedon så han var alltid tvungen att ta treo vid huvudvärk eller annat. Nu finns det givetvis många andra tabletter också men det här var på 70-talet och då var inte utbudet riktigt samma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Därför att det ligger ett ekonomiskt intresse bakom att vaccinet är felfritt?

Hur lätt tror du det är att säga i efterhand att personen inte fått vaccinet när stora kontrakt ligger och väntar de som har ett vaccin?

Jag bedömer det som fullkomligt orimligt att man skulle ljuga om något sådant. Skulle man mörka att vaccinet skulle kunna vara dödligt för att sedan börja massvaccinera befolkningen med det så skulle man som företag inte bli särskilt långlivad efter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Beror på tillgänglighet, pris och om det visar sig 95% riskfritt.

Såg ju hur folk fick narkolepsi sist ett vaccin stressades fram...

Jag hoppas nog faktiskt på att det ska vara mer än 95% riskfritt. 5 på 100 känns inte riktigt säkert alls tycker jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det låter på dig som om det aldrig har hänt innan?

Ja, för varför har vi annars kliniska tester osv?
Det är ganska allvarliga anklagelser (konspirationsteorier) som du kommer med.
Att bolag vill tjäna pengar och allt bara ska funka och kanske skyndar på och slarvar på vägen är en sak, men att medvetet mörka och ljuga?
Tycker inte vi behöver göra en Trump och anklaga till höger och vänster för det gör bara att folk blir mer galna.

Permalänk
Medlem

Antagligen inte, men inte för att jag är mot vaccin på något konstigt sätt, utan att infuensavaccin normalt odlas i ägg, och jag tåler inte ägg.
Så tack alls som vaccinerar sig så jag slipper drabbas.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Läkemedelsbranschen har tyvärr en rätt brokig bakgrund, vilket delvis även är anledningen till att den är så pass reglerad som den är idag. Fusk och slarv förekommer även idag av sådana som sätter profit framför att tillhandahålla ett effektivt och säkert läkemedel, ett tråkigt exempel som knappt är ett år gammalt: https://www.fiercepharma.com/manufacturing/novartis-to-put-av....
Med det sagt så gör de allra flesta rätt för sig. Mycket beroende på att regelverket är tufft, att det görs mycket kontroller och att det är hårda straff.

Permalänk
Medlem

Även om det mot all förmodan skulle vara lika kasst som Pandemrix så löper jag ändå större risk för livslånga komplikationer ifall jag smittas av Covid-19 (eller dess mutationer), och om viruset fortsätter att finnas kvar globalt på planeten är sannolikheten hög för att jag kommer smittas under min livstid. Ergo är det bara logiskt att jag skulle vaccinera mig och kommer då göra det när vaccin finns i tillräcklig mängd för att räcka till oss som är unga och friska.

Skrivet av bennyfax:

Covid-19: 8 av 10 smittade tappar luktsinnet och därmed smak och 10-20% kan tappa det permanent enligt Johan Lundström på Karolinska. Vissa får tillbaka det men med nedsatt, förändrat lukt och smaksinne. Detta leder till nedstämdhet och tex minskad sexlust. Tänk er själv att aldrig mer kunna njuta av god mat, en kall cola eller öl tex. Sedan har vi alla långtidssjuka med återkommande feber, migrän och vissa kan knappt gå medan andra är helt orkeslösa sedan i våras och kanske för resten av sina liv.

Jag kan säga att jag är väldigt glad att jag fått tillbaka iaf delar av mitt luktsinne efter en operation, även om det fortfarande är många smaker och dofter/lukter jag inte kan känna speciellt mycket av alls. Det påverkar helt klart stora delar av livet, det är inte bara mat utan mycket minnen, känslor och annat triggas av dofter.

Hade jag tappat luktsinnet helt igen och aldrig fått tillbaka det hade det påverkat mitt liv mycket negativt. Trodde inte det hade så stor påverkan som det faktiskt har.

Permalänk
Medlem

Kanske med tiden, känner dock inte att jag vill ta del i ett Betatest av vaccinet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror på tillgänglighet, pris och om det visar sig 95% riskfritt.

Såg ju hur folk fick narkolepsi sist ett vaccin stressades fram...

Hehe ja, men 500 personer av 5 miljoner som tog vaccinet.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Även om det mot all förmodan skulle vara lika kasst som Pandemrix så löper jag ändå större risk för livslånga komplikationer ifall jag smittas av Covid-19 (eller dess mutationer), och om viruset fortsätter att finnas kvar globalt på planeten är sannolikheten hög för att jag kommer smittas under min livstid. Ergo är det bara logiskt att jag skulle vaccinera mig och kommer då göra det när vaccin finns i tillräcklig mängd för att räcka till oss som är unga och friska.

Tänker lite likadant som du. Risken att bli riktigt dålig av covid känns högre än att få bestående biverkningar av ett vaccin. Känns som sagt logiskt att ta det om man ställer riskerna mot varandra.

Permalänk
Medlem

Utan någon som helst tvekan så fort "min grupp" blir tillsagda att ta vaccinet.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/en-i-astra-zen...

Väntar nog lite och låter andra vara försökskaniner först.

Alltså, personer som du är rent ut sagt samhällsfarliga. Antar att du är en sådan som gärna skriver ut på facebook om hur farligt vaccin är och berättar för alla du träffar att en person dött i vaccinprogrammet. Men du är inte tillräckligt intelligent för att faktiskt läsa och se att han inte ens fick vaccinet utan var i placebo gruppen.

Man blir mörkrädd.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Ja, för varför har vi annars kliniska tester osv?
Det är ganska allvarliga anklagelser (konspirationsteorier) som du kommer med.
Att bolag vill tjäna pengar och allt bara ska funka och kanske skyndar på och slarvar på vägen är en sak, men att medvetet mörka och ljuga?
Tycker inte vi behöver göra en Trump och anklaga till höger och vänster för det gör bara att folk blir mer galna.

Det är inte en Trump, jag tror på vaccin men jag litar inte på att företagen är ärliga med eventuella bieffekter de kommer med.
Som sagt jag kommer ej vara den som frivilligt står först i kön för ett vaccin.
Och eftersom alla länder är så kåta på att starta upp ekonomin igen så litar jag inte på att de ser till så att alla säkerhetsregler har följts med att ta fram vaccin så pass snabbt som annars tar 10+ år annars.