Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Medlem

Jajamensan. Redan tagit mot säsongsinfluensan och Prevenar 13 mot lunginflammation.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Själv tänker jag att eftersom jag redan haft sjukdomen så gör vaccinet varken till eller från

Verkar ju inte stämma dock, tror jag länkade en artikel om det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Verkar ju inte stämma dock, tror jag länkade en artikel om det tidigare.

Det stämmer nog, annars blir man väl "förkyld" en sväng till då. Spelar knappast någon roll då man är konstant snorig när man har småbarn som går på dagis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Det stämmer nog, annars blir man väl "förkyld" en sväng till då. Spelar knappast någon roll då man är konstant snorig när man har småbarn som går på dagis

Nope.

Permalänk
Medlem

Att det har "gått fort" att utveckla vaccinet mot SARS-CoV-2 kanske har att göra med att det är en tidigare känd virustyp, Corona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

ser ut som att man blir immun, något jag antagit sen april när jag var sjuk
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac&ab_channel=Dr.Joh...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Att det har "gått fort" att utveckla vaccinet mot SARS-CoV-2 kanske har att göra med att det är en tidigare känd virustyp, Corona?

Känns som att SARS och MERS borde hjälpt till det ja, men vet inte hur det fungerar riktigt.

Skrivet av Dimetikon:

ser ut som att man blir immun, något jag antagit sen april när jag var sjuk
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac&ab_channel=Dr.Joh...

Timestamp?
Hursomhelst och som sagt så postade jag en artikel tidigare om det.
Länkar den igen.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-coronavaccine...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

ser ut som att man blir immun, något jag antagit sen april när jag var sjuk
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac&ab_channel=Dr.Joh...

Nu har jag inte kollat på filmen men har läst om några fall där personer haft Covid19 två gånger så immun är nog att ta i. De har tydligen inte blivit lika sjuka andra gången.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dimetikon:

ser ut som att man blir immun, något jag antagit sen april när jag var sjuk
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac&ab_channel=Dr.Joh...

Jag hade inte tagit några råd från en doktor på youtube (speciellt inte när han skriver att man inte ska följa hans råd framför sjukvårdens).

Man utvecklar antikroppar, sen vet man inte ännu med säkerhet hur immuniteten fungerar. Vet flera i min närhet som tyvärr haft det två gånger

Edit: fake news från mig, det var inte covid-19 andra gången

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Jag hade inte tagit några råd från en doktor på youtube (speciellt inte när han skriver att man inte ska följa hans råd framför sjukvårdens).

Man utvecklar antikroppar, sen vet man inte ännu med säkerhet hur immuniteten fungerar. Vet flera i min närhet som tyvärr haft det två gånger

Låter konstigt att man inte skulle höra mer om återinfektion om det var så utbrett?

Från 17 okt: https://www.sydsvenskan.se/2020-10-17/antikropparna-forsvinne...

Citat:

Däremot kan man nog säga att de allra flesta, kanske 99 procent, är skyddade i åtminstone sex månader och med hög sannolikhet ännu längre, med tanke på att vi ser så extremt få återinfekterade, under tio fall hittills som är ordentligt beskrivna.

Från 13 okt: https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/10/13/usa-forsta-...

Citat:

Hittills har endast fem personer återinfekterats med covid-19 världen över.

Permalänk
Medlem

Nej, inte till att börja med. Jag litar inte på testbaser och framstressade vaccin, men med det sagt är jag inte antivaccin heller. Det är osäkert om jag tillhör en riskgrupp eller inte på grund av nedsatt funktion i sköldkörtel vilket drabbar mitt immunförsvar, men vet inte om det drabbats så allvarligt att jag tillhör en riskgrupp.

När vaccinet är mer testat och fler grupper har med succé blivit vaccinerade kan jag ta det också. Vill inte ha en rewind till H1N1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Låter konstigt att man inte skulle höra mer om återinfektion om det var så utbrett?

Från 17 okt: https://www.sydsvenskan.se/2020-10-17/antikropparna-forsvinne...

Låter helt otroligt ja. Skulle väl i så fall vara om de är nära släkt och har en genetisk defekt som gör att de inte blir immuna efter att ha blivit smittade alls. Men även då så låter det som en stor nyhet, rent av en världsnyhet.

Permalänk
Medlem

Nope, tog inte det mot svininfluensa och av precis samma skäl kommer jag inte ta detta vaccin.

Kan då även tilläga att jag inte alls träffat folk sen våras överhuvudtaget då skiten drog igång bortsett från min familj. Handlar i mataffären, men då antingen väldigt tidigt på morgonen eller just före stängningsdags. Jobbar hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Varför? Man måste väl för fan få bestämma över sin egen kropp? Vad vinner du på att advokera för att folk ska föras inför rätta bara för att man inte vill ta ett vaccin mot ett relativt harmlöst virus?

Av samma anledning som du inte får köra bil full, dvs. att du utsätter andra för risk (+dig själv). För att sätta perspektiv på hur harmlöst det är: 144 personer har hitintills dött i trafiken i år, >6000 har dött av corona. Att bara bara en bråkdel av alla smittade dör betyder ju också att väldigt många flera lär ha andra effekter av sitt insjuknande, potentiellt för resten av sitt liv.

Tror och hoppas att du respekterar att du inte själv får bestämma hur mycket alkohol du har i blodet när du sätter dig bilen, därav borde du även kunna respektera att man bör vara vaccinerad när man rör sig i samhället och har kontakt med andra (givetvis då med ett motkrav att vaccinet är säkert).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Låter helt otroligt ja. Skulle väl i så fall vara om de är nära släkt och har en genetisk defekt som gör att de inte blir immuna efter att ha blivit smittade alls. Men även då så låter det som en stor nyhet, rent av en världsnyhet.

Att man kan bli smittat flera gånger av "samma" virus har inte med genetisk defekt att göra, virus muterar extremt lätt och det räcker att du blir infekterad av en tillräckligt muterad version av viruset för att immunförsvaret skall vara verkningslöst. Detta är samma anledning till varför du kan bli förkyld mer än 1 gång inom en kort tidsperiod. Kroppen har bara lärt sig döda 1 sträng av viruset men inte den muterade versionen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Att man kan bli smittat flera gånger av "samma" virus har inte med genetisk defekt att göra, virus muterar extremt lätt och det räcker att du blir infekterad av en tillräckligt muterad version av viruset för att immunförsvaret skall vara verkningslöst. Detta är samma anledning till varför du kan bli förkyld mer än 1 gång inom en kort tidsperiod. Kroppen har bara lärt sig döda 1 sträng av viruset men inte den muterade versionen.

Så är det generellt. Men om det nu är så att flera personer i hens direkta närhet har fått covid-19 flera gånger så lär det vara några speciella omständigheter som gäller just dem eftersom det tagits upp i tidigare inlägg att det är fruktansvärt få över hela världen som har blivit smittade fler än en gång. Och om det nu vore som så att det är en mutation av viruset som gör att det smittar igen så borde detta vara en världsnyhet. Sedan så finns det faktiskt genetiska orsaker som gör att man inte blir immun mot ett virus så om det nu som sagt var skulle vara flera personer i hens direkt närhet som har fått covid-19 flera gånger så är det betydligt troligare att de har en sådan genetisk defekt än att virus har muterat så det är därför de fått det igen.

Permalänk
Medlem

Nej, jag kommer inte att ta vaccin mot covid-19. Ett framstressat vaccin där man inte har en aning om biverkningar på sikt känns som en lika stor gamble som FHMs strategi.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tror man blir tvungen i framtiden om man är minsta intresserad att resa utanför svenska gränsen.
Kommer nog bli precis som idag med gula febern att många länder kräver intyg av vaccination mot sjukdomen om man befunnit sig i riskområden tidigare. Eftersom överallt i princip är ett covid-19 riskområde så kommer nog många turistländer kräva intyg av covid-19 vaccination vid inresa den dagen folk börjar resa igen.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Varför? Man måste väl för fan få bestämma över sin egen kropp? Vad vinner du på att advokera för att folk ska föras inför rätta bara för att man inte vill ta ett vaccin mot ett relativt harmlöst virus?

"relativt harmlöst virus"

Synonymer till harmlös
oförarglig, oskyldig, beskedlig, godmodig, ofarlig, atoxisk, benign, godartad, menlös, oskadlig

motsatsord
harmfull, förarglig, besvärlig, farlig

Över 6000 människor har dött enbart i Sverige. Över en miljon människor har dött världen över.

Jävligt sympatisk människosyn du har.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

"relativt harmlöst virus"

Synonymer till harmlös
oförarglig, oskyldig, beskedlig, godmodig, ofarlig, atoxisk, benign, godartad, menlös, oskadlig

motsatsord
harmfull, förarglig, besvärlig, farlig

Över 6000 människor har dött enbart i Sverige. Över en miljon människor har dött världen över.

Jävligt sympatisk människosyn du har.

Majoriteten av de som dött har haft en underliggande sjukdom som antaglingen, tyvärr, hade tagit deras liv även utan covid. Människans liv är tyvärr ändligt och döden är en del av människans liv, bara att acceptera och förhålla sig till.

Hade viruset tagit livet av fullt friska människor i 20-30 års åldern hade jag nog varit mer bekymrad över situationen, gäller nu att vaccinera alla som är rekommenderade att ta vanliga influensavaccinet så kommer det minska dödligheten ner till liknande siffror vi ser vid säsongsinfluensan, vilket i min värld är ett relativt harmlöst virus

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Av samma anledning som du inte får köra bil full, dvs. att du utsätter andra för risk (+dig själv). För att sätta perspektiv på hur harmlöst det är: 144 personer har hitintills dött i trafiken i år, >6000 har dött av corona. Att bara bara en bråkdel av alla smittade dör betyder ju också att väldigt många flera lär ha andra effekter av sitt insjuknande, potentiellt för resten av sitt liv.

Tror och hoppas att du respekterar att du inte själv får bestämma hur mycket alkohol du har i blodet när du sätter dig bilen, därav borde du även kunna respektera att man bör vara vaccinerad när man rör sig i samhället och har kontakt med andra (givetvis då med ett motkrav att vaccinet är säkert).

Ganska illa valt exempel, är bevisat i oändlighet och helt utan diskussion att alkohol påverkar din reaktionsförmåga och således gör dig oförmögen att framföra ett fordon säkert, bra att det finns lagar för det, skulle även vilja se att alla nysålda bilar har krav på alkolås vilket på sikt skulle minska fyllekörningar till i stort sett 0.

Finns inga bevis alls på att om jag inte tar ett vaccin så kommer jag orsaka folk skada och död, helt absurt i min värld att ens påstå något sådant!!
Du som är vaccinerad kan lika väl ta u ett handtag och sen krama om din söta 80-åriga mormor och en vecka senare är hon död, på samma sätt kan någon som inte är vaccinerad dra in viruset på ställen där det blr undvikas.

Så lugna dig lite och tänk efter så ska du se att världen inte är så svart och vit som du tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hade viruset tagit livet av fullt friska människor i 20-30 års åldern hade jag nog varit mer bekymrad över situationen

Var då bekymrad, för det sker! Visst, inte i samma omfattning som äldre, men i långt, långt större omfattning än influensa.

Och, till skillnad från influensa, så verkar covid19 ge många, långvariga och kanske permanenta skador på lungorna, njurarna, blodkärl, nerver och delar av hjärnan hos en skrämmande stor andel av de som varit sjuka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Var då bekymrad, för det sker! Visst, inte i samma omfattning som äldre, men i långt, långt större omfattning än influensa.

Och, till skillnad från influensa, så verkar covid19 ge många, långvariga och kanske permanenta skador på lungorna, njurarna, blodkärl, nerver och delar av hjärnan hos en skrämmande stor andel av de som varit sjuka.

Självklart händer det, men det sker under influensasäsonger också, sen kanske vissa fortsätter gymma/träna även när dom är sjuka och det leder till att sjukdomen blir värre än vad det skulle blivit annars.

Vad gäller följdsjukdommar så tror jag mer det handlar om, dels ångest, samt att vissa hittar sjukdommar dom inte visste dom bar på, har inte sett nån studie som visar att just covid-19 orsakar dessa följdsjukdommar.

Följdfråga till dig, om det nu är så att covid orsakar dessa följdsjukdommar, varför bara hos vissa? Och varflr är dödstalen bland unga så enormt små jämfört med antalet smittade och döda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Självklart händer det, men det sker under influensasäsonger också, sen kanske vissa fortsätter gymma/träna även när dom är sjuka och det leder till att sjukdomen blir värre än vad det skulle blivit annars.

Vad gäller följdsjukdommar så tror jag mer det handlar om, dels ångest, samt att vissa hittar sjukdommar dom inte visste dom bar på, har inte sett nån studie som visar att just covid-19 orsakar dessa följdsjukdommar.

Följdfråga till dig, om det nu är så att covid orsakar dessa följdsjukdommar, varför bara hos vissa? Och varflr är dödstalen bland unga så enormt små jämfört med antalet smittade och döda?

Jösses, du har verkligen noll koll. Ingen idé att diskutera vidare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon42512:

Låter konstigt att man inte skulle höra mer om återinfektion om det var så utbrett?

Från 17 okt: https://www.sydsvenskan.se/2020-10-17/antikropparna-forsvinne...
Från 13 okt: https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/10/13/usa-forsta-...

Skrivet av ToddTheOdd:

Låter helt otroligt ja. Skulle väl i så fall vara om de är nära släkt och har en genetisk defekt som gör att de inte blir immuna efter att ha blivit smittade alls. Men även då så låter det som en stor nyhet, rent av en världsnyhet.

Sedär! Då låter det väldigt märkligt. Antingen har jag helt missförstått (händer ju aaaaldrig *host host*) eller så är det annat som är fel 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu får jag krypa till korset och dra mig själv i örat för desinformation.
Man hade testats positivt för Corona första gången och blivit rejält sjuka.

Några veckor efter att de tillfrisknat så hade man blivit sjuka igen och lagts in men det var en säkerhetsåtgärd pga bakomliggande sjukdomar (diabetes bla), inte pga covid 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jösses, du har verkligen noll koll. Ingen idé att diskutera vidare...

Haha, tog argumenten slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ganska illa valt exempel, är bevisat i oändlighet och helt utan diskussion att alkohol påverkar din reaktionsförmåga och således gör dig oförmögen att framföra ett fordon säkert, bra att det finns lagar för det, skulle även vilja se att alla nysålda bilar har krav på alkolås vilket på sikt skulle minska fyllekörningar till i stort sett 0.

Finns inga bevis alls på att om jag inte tar ett vaccin så kommer jag orsaka folk skada och död, helt absurt i min värld att ens påstå något sådant!!
Du som är vaccinerad kan lika väl ta u ett handtag och sen krama om din söta 80-åriga mormor och en vecka senare är hon död, på samma sätt kan någon som inte är vaccinerad dra in viruset på ställen där det blr undvikas.

Så lugna dig lite och tänk efter så ska du se att världen inte är så svart och vit som du tror

Det finns inte heller några som helst bevis för att DU kommer orsaka skada och död om DU drar en flaska vin innan DU sätter dig bilen, men det mångdubblar risken att det kommer hända.

Hurvida man kan smitta utan att faktiskt bli infekterad eller ej är inte relevant imho. Även om exempelvis 50% av all smittningar är indirekta, dvs. sker utan den som smittar faktiskt är infekterad själv, så innebär ju det att varje person som är infekterade smittar dubbelt upp när man räknar deras indirekta smittningar. Vikten av att envar är imun är rimligen fortfarande precis samma.

Om något skulle väl motargumentet bero på om imuniteten varar livet ut eller inte. Gör den det kan man vaccinera de som vill/behöver det, och de som inte vill kan kasta tärningen efter eget tycket, helt ok. Det har ju dock kommit indikationer på att de som blev smittade tidigt tappat imuniteten efter något halvår, och om vaccinen visar sig också tappa effekt med tiden av någon anledning, är det ju av enorm vikt att vi istället försöker kväva ut skiten, vilket kräver att så många som möjligt är imuna.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Självklart händer det, men det sker under influensasäsonger också, sen kanske vissa fortsätter gymma/träna även när dom är sjuka och det leder till att sjukdomen blir värre än vad det skulle blivit annars.

Vad gäller följdsjukdommar så tror jag mer det handlar om, dels ångest, samt att vissa hittar sjukdommar dom inte visste dom bar på, har inte sett nån studie som visar att just covid-19 orsakar dessa följdsjukdommar.

Följdfråga till dig, om det nu är så att covid orsakar dessa följdsjukdommar, varför bara hos vissa? Och varflr är dödstalen bland unga så enormt små jämfört med antalet smittade och döda?

Mycket killgissningar utan att du ens verkar ha gjort en enda googling på långtidseffekter.

Precis som med alla allvarligare sjukdomar som påverkar immunförsvaret så kanske den slutgiltiga dödsorsaken är en enkel förkylning, men man hade inte dött om man inte hade den allvarliga sjukdomen. Att med det hävda "det var inte COVID/AIDS/whatevs, det var förkylningen!" blir lite trångsynt.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.h...
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200906202950.ht...
https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-53...

Det finns rätt mycket studier som pågår, även longitudinella. Det blir intressant att se resultaten från dem när de är färdiga.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Fascinerande det här hur rädda folk kan vara för eventuella bieffekter av vaccin samtidigt som man är obrydda av direkta eller bieffekter av sjukdom. Det är för mig totalt obegripligt.

Människan har svårt att väga risker. Lägg därtill känslor, så blir det extra förvirrat.

Jag är inte själv immun mot det. Ett exempel: att köra bil (även för fort) bekymrar mig inte nämnvärt, även om jag vet att bilkörning alltid innebär en risk, och att ju högre farten blir, desto högre blir risken.
Men samtidigt blir jag orolig när jag flyger, fast jag vet att flyg är säkrare än bil.

Man kan inte ens skylla på abstraktionsnivån i detta fall: jag har sett bilolyckor (och varit med i ett), alltså är detta något konkret för mig och min riskavvägning borde spegla detta. Däremot har jag aldrig sett (än mindre varit i en) en flygkrasch, och då tycker man ju att något så abstrakt borde inte oroa mig...