Veckans fråga: Vad tycker du om Apples ARM-datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

med tanke på att Appel vart dömda i domstol för att medvetet sänka prestandan på äldre iPhones så kommer vi nog se liknande nu.

Nej, de vart inte dömda i domstol. Det blev en förlikning.

Permalänk
Datavetare

Angående frågan i artikeln. För egen del var det mest irriterande priset för uppgradering. Grundpriset är helt OK och för de som väljer MBA lär grundmodellen vara helt OK.

Att betala 2500 kr för +8 GB i MacMini jag beställde kändes inte kul. Tyvärr vet jag att 8 GB är för lite när man t.ex. bygger C++-kod på 8 kärnor samtidigt. Är ändå rätt isolerat till just C++, andra programspråk fungerar helt OK med rätt lite RAM, medan kompilering "modern" C++ drar enorma mängder RAM.

Apple är inte ensamma om dyr uppgradering. Har en topp-spec:ad Surface Pro 4, har för mig att 8->16 GB RAM kostade något liknande där.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det är intressant vad snabbt som Apple har kommit med M1.
Frågan jag ställer mig är hur mycket bidrar det integrerade ramminnet i kretsen spelar roll? För just nu med 16GB ram så är det en snabb cpu som det enbart går köra smålaster på. Hur tror du Apple kommer lösa problemet för deras workstations, blir det externt ram? Påverkas resultat av detta?
x86ans nackdel handlar väl främst om att när den konstruerades var ramminne snordyr, för att minska behovet av ramminne så använda man komplexa instruktioner och på så sätt sparade systemet minne. Idag när man får 128GB ram för runt 8000kr, så är det bättre att gå över till risc och säga att systemet får ta lite mer minne.

RAM-hastighet verkar inte påverka heltalsresultatet hos GB5 i någon relevant utsträckning, däremot har vissa av flyttalstesterna ett visst sådant beroende. Så lite av förklaringen till att M1 matchar Zen3 i flyttal kan vara RAM-hastighet, den verkar vara rätt hög i M1

Har någon sett specifikation för RAM? Sett spekulationer om att det handlar om LPDDR5-5500 alt. LPDDR4X-4266.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag förstår helt varför Apple inte lanserar Macbook Pro 13-tum med 32 GB RAM. Det är nämligen nästan ingen som köper en sådan idag!

Gå in på Amazons topplista, "Best Sellers in Laptop Computers". På topp 100-listan hittar vi 10 stycken Macbook Pro. Fördelning: 6 st med 16 GB RAM, 4 st är confade md 8 GB RAM och noll med 32 GB RAM.

Jag tror att många på forumet gör misstaget att tro att de egna behoven liknar de stora massornas. Så är nog inte fallet. Jag tycker att det känns lite "overkill" att bestycka en CPU med TDP på 15W (!!!) med 32 GB. De modeller som lanseras nu kanske inte är lämpliga om man kör supertunga databaser eller många feta virtuella maskiner. När de lanserar CPU-modellen M1X (eller vad versionen med 12+ cores nu kommer heta) så kommer det antagligen modeller med minst 32 GB (kanske till och med 64).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många använder (totalt felaktigt såklart) unix och linux utbytbart, och jag kan ha överseende med att folk hör det misstaget. Du har såklart rätt, men det räcker snart...

Många använder unix och linux utbytbart ja, och en enkel rättelse för att få bort förvirringen borde ju ses som tämligen harmlöst... Men icke.

Det finns ett ord för vad vi pratar om; Unix-like.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

De sänkte prestandan för att kundernas batteri skulle räcka lite längre när det började bli dåligt, inte för att folk skulle uppleva sin telefoner som långsamma och vilja byta upp sig. Så det var med god intention som blev fel, man informerade om det och gjorde det valbart. Eftersom det fortfarande var en bra lösning att kunna använda sin telefon även om den har passerat X antal laddcykler, d.v.s. minska konsumtion, inte öka den!

Man måste inte sprida FUD bara för att man inte gillar ett företag.

ohh hell no! Det appel har gjort är att sänka prestandan för att folk ska köpa nytt. I o med att folk lika bra skulle kunna nyta batteri o behålla prestandan så har appel gjort en rejäl fuling.

Det är inte goda intentioner. Det är planned obsolecence.

Hur kan du o andra försvara anti konsument produkter som appel säljer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det var någon presentation av Apples cpu jag såg på youtube. Har inte länken nu.

Det som var speciellt är att det är en "sandwich"-cpu, så den är byggd i 3d, därav allt får plats i cpun.
Såg ut som den hade 6-7 lager på videon.

edit: sandwich-konceptet var nog fel på youtubevideon, för anandtech har visat att minnet sitter på sidan av cpu-kärnan

https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-dee...

Hittade till exempel detta:

"Apple also says the RAM on M1 models is not upgradable — it’s integrated into the system-on-a-chip, so you can’t upgrade an 8GB model with another stick of RAM."

https://www.theverge.com/2020/11/10/21559200/apple-m1-macbook...

edit2 : även på Apple hittar man följande:

"Until now, a Mac needed multiple chips to deliver all of its features — including the processor, I/O, security, and memory. With M1, these technologies are combined into a single system on a chip (SoC)"

https://www.apple.com/mac/m1/

Så en del av processorn är kanske fel, men minnet är i samma kapsel som processorn.

Tack för länkarna! Får kolla noggrannare på det lite senare. Men den formuleringen du citerade implicerar att det är på samma chip, och då ju tolkningen att det är en del av processorn korrekt. Tycker fortfarande det låter väldigt konstigt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ohh hell no! Det appel har gjort är att sänka prestandan för att folk ska köpa nytt. I o med att folk lika bra skulle kunna nyta batteri o behålla prestandan så har appel gjort en rejäl fuling.

Det är inte goda intentioner. Det är planned obsolecence.

Hur kan du o andra försvara anti konsument produkter som appel säljer.

“Apple introduced a change to limit performance when battery condition decreases past a certain point.”

Apple responded by instituting a battery replacement program, at $29 a battery, and giving iPhone owners the option to turn off “throttling” in a future software update.

https://www.wired.com/story/apple-iphone-class-action-settlem...

Japp, kundfientligt! USCH! (läs-instruktion: inte min personliga åsikt)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Man blir ju nästan lite kränkt när ens relativt moderna processor, 8086K, körandes 5Ghz på alla kärnor får stryk av en liten fjuttprocessor med mindre än en tiondel av effektförbrukningen.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Angående frågan i artikeln. För egen del var det mest irriterande priset för uppgradering. Grundpriset är helt OK och för de som väljer MBA lär grundmodellen vara helt OK.

Att betala 2500 kr för +8 GB i MacMini jag beställde kändes inte kul. Tyvärr vet jag att 8 GB är för lite när man t.ex. bygger C++-kod på 8 kärnor samtidigt. Är ändå rätt isolerat till just C++, andra programspråk fungerar helt OK med rätt lite RAM, medan kompilering "modern" C++ drar enorma mängder RAM.

Apple är inte ensamma om dyr uppgradering. Har en topp-spec:ad Surface Pro 4, har för mig att 8->16 GB RAM kostade något liknande där.

RAM-hastighet verkar inte påverka heltalsresultatet hos GB5 i någon relevant utsträckning, däremot har vissa av flyttalstesterna ett visst sådant beroende. Så lite av förklaringen till att M1 matchar Zen3 i flyttal kan vara RAM-hastighet, den verkar vara rätt hög i M1

Har någon sett specifikation för RAM? Sett spekulationer om att det handlar om LPDDR5-5500 alt. LPDDR4X-4266.

C är lite mindre än C++
Ruby är tydligen smått map minne men altför långsamt

Angående uppgraderinmgering av RAM: (2GB->8GB)
Från ca 450 till 950 dvs 500 kr för Raspberry Pi 4.
Men det är ju en massprodukt......

Permalänk
Medlem

Då denna tråden fått mer uppmärksamhet än den äldre tråden i samma ämne, så väljer jag att posta länken här:
#18720996

Lägger även med en bild som lockbete:

Vi pratar alltså om en krets/dator/SoC som är i storlek av en Raspberry Pi! Hur kan det inte imponera på folk?

Jag ser en framtid där fler och fler kan bli produktiva på sina ultrabooks utan behov av eGPU, 90W-laddare etc.
Inget mer "vänta, jag ska bara köra igång renderingen på min workstation" etc.

Visst kommer det fortfarande finnas behov för rena renderingsmaskiner, men skulle tro att M1:an minskar det behovet för många.

Ser fram emot att kunna redigera 4k-material utan problem i Davinci Resolve framöver, något min Dell XPS 13 inte klarar idag utan fulhack.

Permalänk
Medlem

Apple är som NordKorea.
Inlåst, där regimen bestämmer allt och osund personkult.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Det finns ett stort problem med Apples satsning på Arm och det att de är väldigt pigga på att ta patent vilket kan hämma andras utveckling av kärnorna. Ser därför hellre att AMD och Intel satsar på Risc-V.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tycker frågan om ARM i laptops är det som är intressant att diskutera. Gnället om att Apple är inlåst har väl redan stötts och blötts i evigheter? Sedan är det inte så förvånande att användarna på ett forum som detta tenderar att föredra en öppen plattform och utbytbara delar men det är väl aldrig vad Apple har varit? Jag gillar också att uppgradera och hålla på men jag ser också den andra sidan av myntet i byggkvalitet, enkelhet och smidighet. Privat håller jag gärna på med Linux och konfar och pillar men på jobbet kör jag Mac och där jag har varken tid eller ork för sånt om något skulle krångla. Där är batteritid, vikt, enkelhet och driftsäkerhet det viktigaste samtidigt som det ska vara *nix och då är Macen klockren.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då denna tråden fått mer uppmärksamhet än den äldre tråden i samma ämne, så väljer jag att posta länken här:
#18720996

Lägger även med en bild som lockbete:

https://i.imgur.com/x27IlHd.png

Vi pratar alltså om en krets/dator/SoC som är i storlek av en Raspberry Pi! Hur kan det inte imponera på folk?

Jag ser en framtid där fler och fler kan bli produktiva på sina ultrabooks utan behov av eGPU, 90W-laddare etc.
Inget mer "vänta, jag ska bara köra igång renderingen på min workstation" etc.

Visst kommer det fortfarande finnas behov för rena renderingsmaskiner, men skulle tro att M1:an minskar det behovet för många.

Ser fram emot att kunna redigera 4k-material utan problem i Davinci Resolve framöver, något min Dell XPS 13 inte klarar idag utan fulhack.

Ja det är häftigt, absolut, men en Ampere-GPU är också mindre än en raspberry pi (och en hel laptop är inte det...)

Permalänk
Skrivet av spiderweb:

Kommer man kunna köra Linux på nya Macarna?

Det beror på vad du menar.
I en VM? Ja. Det demonstrerades i somras.
Direkt på hårdvaran? Troligen inte, precis som du inte (enkelt) kan byta OS på en iPhone. Att installera ett OS kommer nästan garanterat kräva en signerad boot-loader, och det tror jag inte Apple kommer gå med på.

En stor del av jobbet de lagt ner de senaste åren är att få över folk på deras nya mjukvaruramverk vilket a) låter dem pressa utvecklingen framåt i sin egen takt och b) knäcker bakåtkompatibilitet med program som inte följer med i samma tempo. Men samma process som knäcker bakåtkompatibiliteten med gamla ramverk visar också att majoriteten användare klarar sig fint med de program som faktiskt finns till (moderna versioner av) macOS. För dem som inte gör det är Apples maskiner helt enkelt inte ett bra val.

(Vill du köra Linux på premiumhårdvara har ju dock övriga stora hårdvarutillverkare (HP/Dell/Lenovo) börjat certifiera serier av sina businessmodeller för Ubuntu och/eller Fedora; och jag kan inte säga att en XPS eller X1 Carbon är så jättemycket otrevligare att använda än en MacBook Pro. Under en period verkar det dock som att de Intelbaserade maskinerna både kommer vara långsammare och ha kortare batteritid än sina Mx-baserade kusiner i Apple-lägret.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det är häftigt, absolut, men en Ampere-GPU är också mindre än en raspberry pi (och en hel laptop är inte det...)

Nvidia är duktiga, men jag gillar inte deras syn på Linux. Brukade alltid säga att ATI (AMD) hade bäst hårdvara och att Nvidia bäst drivrutiner (till Windows). Numera undviker jag helst både Intel och Nvidia så långt det går, då jag tycker att AMD har en mycket sundare inställning i branschen. Nvidia förblir ett lotteri på allt annat än Windows.

Mitt val av Radeon i min iMac har dock låst mig fast vid en gammal version av macOS

Permalänk
Medlem

Program som just nu har kors-kompatiblitet mellan PC och Mac, är de körda nu?

Kommer microsoft och mac skiljas ytterliggare nu?

Kommer microsoft långsamt börja föra in ARM-stöd på samma sätt som man långsamt börjat föra in linux-stöd (WSL osv)?

Har bara läst Datorarkitektur 1 ännu så förstår typ grundläggande vad ARM är, men inte exakt hur det kommer att skilja sig vid själva exekuveringen av programvara.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Program som just nu har kors-kompatiblitet mellan PC och Mac, är de körda nu?

Kommer microsoft och mac skiljas ytterliggare nu?

Kommer microsoft långsamt börja föra in ARM-stöd på samma sätt som man långsamt börjat föra in linux-stöd (WSL osv)?

Har bara läst Datorarkitektur 1 ännu så förstår typ grundläggande vad ARM är, men inte exakt hur det kommer att skilja sig vid själva exekuveringen av programvara.

64-bits program som idag är kors-kompatibla mellan Windows och Mac kommer fortsätta funka i native mode efter en omkompilering.
64-bits Intel-kompilerade program som idag är kors-kompatibla mellan Windows och Mac kommer fortsätta funka (åtminstone några år) via ett översättningslager (Rosetta2).
64-bits Mac-program som kompileras för både Intel och ARM kommer få rätt version för din maskin installerad automatiskt ("fat binaries")

Win32 och Mac kommer skiljas rejält.

Microsoft har långsamt (mycket långsamt) börjat föra in ARM-stöd i Windows. Detta kommer sannolikt skyndas på nu när det börjar dyka upp prestandamässigt attraktiva maskiner på den plattformen, men Microsoft är också firman som har väldigt svårt att släppa taget om sin historia. Räkna inte med Win32-kompatibilitet ens i Windows på icke-Intel-kompatibla hårdvaruplattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Jag förstår helt varför Apple inte lanserar Macbook Pro 13-tum med 32 GB RAM. Det är nämligen nästan ingen som köper en sådan idag!

Ingen vid sina sinnens fulla bruk köper Macar med utvidgat RAM om det går att uppgradera. Också de företag jag känner till undviker det.

Permalänk
Inaktiv

Apple har visat var skåpet skall stå. x86 är tyvärr på dekis. Arkitekturen med rötter från 70-talet visar sina svagheter och har ingen chans mot ARM i det långa loppet. Intel blev giriga och dödade all konkurrens på x86 i början av 2000. Gamla rävar som Cyrix, Via, (Transmeta) tillsammans med AMD och Intel krigade om att få ut x86 till den stora massan. Framförallt strävan att göra saker och ting bättre. Istället blev det bara AMD kvar och de gick inget bra efter att ha släppt Bulldozer. Intel blev mätt och lat på sin Core-arkitektur och där står vi idag. Brist på innovation. Jag menar, Intel med ett närmast totalliärt grepp om servermarknaden och över 90-procent av pc/hemdatormarknaden + Apple. Borde ha haft bra mycket bättre grejer idag. Det var inte förrän Ryzen kom som Intel började satsa på riktigt. Kaoset med 10nm-noden och nu tappat kontrakt med Apple. Framtiden är inte ljus för Intel.

Apple har bara fullföljt Steve Jobs vision. Nämligen att ha kontroll på både hårdvaran och mjukvaran. Nu har de det och vänta bara på 2:a, 3:a generationens M(1) processorer. M1 spöar skiten ur allt som Intel/AMD har idag i segmentet bärbart och endast med 10W total power. Om man inte är imponerad av det här. Då är man en äkta x86-fanboy.

Permalänk
Medlem

Detta är fröet till en revolution.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar AMD tycker jag licensieringen kring x86 är extremt begränsande för konkurrensen och hade gärna velat se fler aktörer på processormarknaden än bara AMD och Intel. Hade det inte varit för licensieringen hade stora halvledarföretag som Nvidia, Qualcomm och Samsung kunnat vara stora spelare på processormarknaden för stationära datorer och laptops. x86 i sig är egentligen inte ens speciellt bra, det är bara bakåtkompatibiliteten som gör det så otroligt svårt för ARM att slå sig in på marknaden.

Så att vi nu får datorer på marknaden med något annat än Intel eller AMD är väldigt spännande och positivt. Det som är negativt är förstås att det är Apple-datorer, med sina överpriser, elitism och extremt nedlåst hårdvara. Men kanske kan det på sikt leda till att även Windows och Windowsapplikationer för ARM blir ett vettigt alternativ. Om de stora mjukvaruutvecklarna ändå tvingas kompilera sina program för ARM för att köra dem på Apple-datorer är liksom en stor del av jobbet för att köra dem på Windows med ARM redan gjort. Kan man även få emuleringen att gå med hyfsad prestanda (kanske inte tillräckligt för spel, men åtminstone så man kan köra de flesta programmen) blir det ännu lättare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Även om jag gillar AMD tycker jag licensieringen kring x86 är extremt begränsande för konkurrensen och hade gärna velat se fler aktörer på processormarknaden än bara AMD och Intel. Hade det inte varit för licensieringen hade stora halvledarföretag som Nvidia, Qualcomm och Samsung kunnat vara stora spelare på processormarknaden för stationära datorer och laptops. x86 i sig är egentligen inte ens speciellt bra, det är bara bakåtkompatibiliteten som gör det så otroligt svårt för ARM att slå sig in på marknaden.

Så att vi nu får datorer på marknaden med något annat än Intel eller AMD är väldigt spännande och positivt. Det som är negativt är förstås att det är Apple-datorer, med sina överpriser, elitism och extremt nedlåst hårdvara. Men kanske kan det på sikt leda till att även Windows och Windowsapplikationer för ARM blir ett vettigt alternativ. Om de stora mjukvaruutvecklarna ändå tvingas kompilera sina program för ARM för att köra dem på Apple-datorer är liksom en stor del av jobbet för att köra dem på Windows med ARM redan gjort. Kan man även få emuleringen att gå med hyfsad prestanda (kanske inte tillräckligt för spel, men åtminstone så man kan köra de flesta programmen) blir det ännu lättare.

Bra inlägg! Även om jag inte håller med om att Apple har överpriser. När HP, Dell, Lenovo m.fl. försöker matcha Apples produkter, så brukar deras prislapp bli betydligt högre med fler kompromisser (Dell XPS samt Lenovo X1 är bra exempel på detta). Visst kan Apple ibland verka snåla med RAM och hårddiskutrymme men komponenterna i övrigt håller hög kvalitet. Jag vet inte hur många gånger jag svurit över wifi-kretsar från Killer Networking eller Realtek i maskiner från Dell och Lenovo. Eller skärmar som klarar 50% av sRGB med en ljustyrka på 250 nits. Dessa problem återfinns sällan hos Apple. Har en gammal Macbook från 2008 med bättre skärm än en "high-end" HP-laptop från 2019! Men visst... HP:n har mer RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Om de stora mjukvaruutvecklarna ändå tvingas kompilera sina program för ARM för att köra dem på Apple-datorer är liksom en stor del av jobbet för att köra dem på Windows med ARM redan gjort. Kan man även få emuleringen att gå med hyfsad prestanda (kanske inte tillräckligt för spel, men åtminstone så man kan köra de flesta programmen) blir det ännu lättare.

Det jag tycker mig se i kommentarer är att folk övertolkar hur svårt det är att kompilera om en mjukvara för en annan processorarkitektur. Det VAR sant en gång i tiden, när programmerare var "tvungna" att programmera väldigt hårdvarunära för att hårdvaran faktiskt inte var speciellt snabb. Det har dock inte varit sant på rätt många år utan jag skulle påstå att det är en smal sak att kompilera om en väldigt stor majoritet av mjukvara därute till valfri processorarkitektur. Bara kika på hur hela linux-världen är uppbyggd, där man på sin höjd justerar lite flaggor till kompilatorn och sen kompilerar man mjukvaran för den CPU man för stunden sitter på.

T.ex. min favorit-dist Debian stödjer tio processorarkitekturer och det är inget jättejobb för dom att göra det: https://www.debian.org/releases/stable/i386/ch02s01.en.html

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

kompabilitet

Vår familj är storförbrukare av allting Apple och för oss är väl den största frågan kompabilitet. I övrigt så ser det riktigt bra ut på pappret, väntar lite på ordentliga tester innan jag blir riktig sugen.

Ett problem som Apple har är att deras maskiner bara går och går, lite som en Volvo 240. Vi har 2st 9år gamla airs, 1st 6 år gammal, 1st 3 år gammal samt en 5 år gammal Macbook 12". Alla fungerar utan problem, bytt batteri i 3 av dem. Ser ingen anledning att ersätta dem ännu.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det jag tycker mig se i kommentarer är att folk övertolkar hur svårt det är att kompilera om en mjukvara för en annan processorarkitektur. Det VAR sant en gång i tiden, när programmerare var "tvungna" att programmera väldigt hårdvarunära för att hårdvaran faktiskt inte var speciellt snabb. Det har dock inte varit sant på rätt många år utan jag skulle påstå att det är en smal sak att kompilera om en väldigt stor majoritet av mjukvara därute till valfri processorarkitektur. Bara kika på hur hela linux-världen är uppbyggd, där man på sin höjd justerar lite flaggor till kompilatorn och sen kompilerar man mjukvaran för den CPU man för stunden sitter på.

T.ex. min favorit-dist Debian stödjer tio processorarkitekturer och det är inget jättejobb för dom att göra det: https://www.debian.org/releases/stable/i386/ch02s01.en.html

Problemet är ju gamla kodbaser och kompilerade dependencies. Adobe flaggade ju för en större omskrivning för att (minst) ett bibliotek inte fanns till ARM64. Men som du säger är det ett mindre problem idag än tidigare absolut

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stank:

Apple är nog det företaget som är mest emot att användarna själva kan reparera sina datorer. Följer man Rossmann så pekar han ut flertal designfel på deras datorer som Apple inte fixat på åratal.

Apples egna processorer är ytterligare ett steg av Apple att skapa en helt stängd Apple-värld utan friheter.

Påminner mig på Klaus Schwab .... the founder and executive chairman of the World Economic Forum som ligger bakom nuvarande ekonomiska krisen med sin The Great Reset: "You'll own nothing, and you'll be happy about it."

Hänger inte med i svängarna längre, men spontant låter det som att man glömmer Coase om man tror att äganderätten inte har en framtid. Men men jag har ju inte ens läst länken, för upptagen med småbarnsliv och att lösa mer handbegripliga (nåja, för att vara nationalekonom då) problem som sars-cov 2 medfört inom mitt verksamhetsområde.

Permalänk
Medlem

Annat: Helt ointresserad av allt som Apple släpper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Annat: Helt ointresserad av allt som Apple släpper.

Man behöver inte vara intresserad av att handla för att gilla deras tekniska framsteg.

Företaget och kulten som omger dem och deras produkter har jag inga positiva saker att säga om dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Bra inlägg! Även om jag inte håller med om att Apple har överpriser. När HP, Dell, Lenovo m.fl. försöker matcha Apples produkter, så brukar deras prislapp bli betydligt högre med fler kompromisser (Dell XPS samt Lenovo X1 är bra exempel på detta). Visst kan Apple ibland verka snåla med RAM och hårddiskutrymme men komponenterna i övrigt håller hög kvalitet. Jag vet inte hur många gånger jag svurit över wifi-kretsar från Killer Networking eller Realtek i maskiner från Dell och Lenovo. Eller skärmar som klarar 50% av sRGB med en ljustyrka på 250 nits. Dessa problem återfinns sällan hos Apple. Har en gammal Macbook från 2008 med bättre skärm än en "high-end" HP-laptop från 2019! Men visst... HP:n har mer RAM

När det gäller laptops är Apple ganska konkurrenskraftiga. Som sagt, designen, val av skärm o.s.v. är mer i linje med high-end ultrabooks som faktiskt ligger i ungefär samma prisklass.

Det är främst på desktop-sidan det är helt hopplöst. En iMac med en i5 9600K och Radeon Pro 580X ser ut att kosta kring strax under 30 000:-. En Mac Pro med 3,5 GHz åttakärnig Intel Xeon W och 580X grafik kan bli din för det fantastiska priset 72 088 kronor. Man kan bygga en likvärdig PC för under 10 000:- (Xeon istället för Ryzen eller i9 gör ingen skillnad i praktiken för de flesta användare). För det priset får du bara en Mac Mini med i5, 8 GB RAM och integrerad Intel grafik som möjligen duger till att köra Minecraft och Word.

Dessutom är dessa maskiner i princip omöjliga att uppgradera, man får helt enkelt kasta den och köpa en ny när man behöver uppgradera.

Skrivet av medbor:

Problemet är ju gamla kodbaser och kompilerade dependencies. Adobe flaggade ju för en större omskrivning för att (minst) ett bibliotek inte fanns till ARM64. Men som du säger är det ett mindre problem idag än tidigare absolut

Precis, ett stort problem är nog olika dependencies, drivrutiner och bibliotek som bara finns för x86/x64 idag.
Det är sällan utvecklare idag programmerar en hel applikation från grunden utan att använda några färdiga tredjepartskomponenter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD