Corsair 4000D Airflow – ett vettigt miditowerchassi

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är visst jag som blandar ihop tror jag. Den mesta skiten fick nog motsvarande modell med solid framsida som han inte alls var förtjust i. Men den med "öppen" framsida tycker ni rätt lika om nu när jag tittar igen

Tycker Steve ofta överdriver med sitt hat mot chassin med glas/solid frontpanel. Ja, det blir marginellt sämre prestanda sett till effektiviteten av kylning. Men det är ju oftast ett övervägande man gör som konsument. Det skiljer liksom några grader C, inte mer än 10, mellan meshfront och glasfront. På de grunderna avråder Steve en från att köpa chassit med solid front som att det skulle vara obrukbart när det egentligen handlar om att offra några graders effektivitet i kylning för en annorlunda estetik.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Tycker Steve ofta överdriver med sitt hat mot chassin med glas/solid frontpanel. Ja, det blir marginellt sämre prestanda sett till effektiviteten av kylning. Men det är ju oftast ett övervägande man gör som konsument. Det skiljer liksom några grader C, inte mer än 10, mellan meshfront och glasfront. På de grunderna avråder Steve en från att köpa chassit med solid front som att det skulle vara obrukbart när det egentligen handlar om att offra några graders effektivitet i kylning för en annorlunda estetik.

Man har ju sina egna preferenser, och han är definitivt av uppfattningen att funktion går före form. Sen beror det ju på vad man skal ha i lådan också, För Ryzen så är 10c högre temp ingen småsak direkt.

Jag tänker att det borde gå att lösa det här med kylningen genom att ha en fläkt i botten av lådan som suger in luft underifrån, men har inte sett några sådanna chassin.

Visst, det blir inte lika svalt som med 3 fläktar i frånten på insyg med en "öppen" front, men borde ju definitivt bli bättre än som nu att de med glas i fronten oftast kväver de fläktar som fatiskt finns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man har ju sina egna preferenser, och han är definitivt av uppfattningen att funktion går före form. Sen beror det ju på vad man skal ha i lådan också, För Ryzen så är 10c högre temp ingen småsak direkt.

Jag tänker att det borde gå att lösa det här med kylningen genom att ha en fläkt i botten av lådan som suger in luft underifrån, men har inte sett några sådanna chassin.

Visst, det blir inte lika svalt som med 3 fläktar i frånten på insyg med en "öppen" front, men borde ju definitivt bli bättre än som nu att de med glas i fronten oftast kväver de fläktar som fatiskt finns.

Jag håller helt med Steve att ett chassi som får dina komponenter att gå 10-15C mer än vad som behövs är bara dumt. Det går också att göra snygga chassin med bra kylning. Kolla bara in O11 Dynamic. Där har du med 3st fläktar i botten tom.

Permalänk
Medlem

Bra recension, saknade dock att du klagade på att chassit bara har en USB Typ A port i fronten. En klar nackdel som skulle göra att jag ej skulle överväga det i ett bygge då jag behöver fler. Med tanke på att en fullkopplad intern kontakt/kabel för en USB 3 är den stora kostnaden och kan driva 2 portar, att lägga till en kontakt till hade inte kostat mycket extra. Snålt måste jag säga!

Bra att du påpekade avsaknaden av vibrationsdämpare i HDD buren, något som andra recensenter missat. Också det snålt måste jag säga. Ett till problem värt att påpeka är att den bakre tumskruven nästan är omöjlig att nå ifall man har nätagg installerat med kablage som ligger i vägen för att en hand ska få plats. Detta hade kunnat lösas med att buren bara hade tumskruv längst fram, varför ska man ha det baktill också? Totalt onödigt!

Vad gäller radiatorstöd så får förvisso en 360mm radiator plats framtill men ifall denna är kopplad med slangar till en AIO pump på korrekt sätt med slangarna i korrekt position så går det inte in inte ens 280 mm radiator som får plats på korrekt sätt. Gamers Nexus tar upp detta problem:

Inte heller i toppen kan man bekvämt använda större än 240 mm pga problemet med minneshöjden ifall man vill köra med RGB minnen och det kanske man vill om man nu valt ett chassi med klar fönstersida?

Så detta chassi har för mig många brister som gör att jag inte skulle välja det personligen!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag håller helt med Steve att ett chassi som får dina komponenter att gå 10-15C mer än vad som behövs är bara dumt. Det går också att göra snygga chassin med bra kylning. Kolla bara in O11 Dynamic. Där har du med 3st fläktar i botten tom.

Kännde inte till det men kollade lite bilder nu och ja, det är precis det jag menar. Luften måste ju inte komma in från fronten utan bara det kommer in bra med kalluft så är det ju lugnt. Vet inte om det går så bra att sätta AIO i botten dock då både prestanda och livslängd påverkas negativt om pumpen är högsta punkten i loopen, men går väl ha på sidan där ser det ut som. Så ja där har de tydligen lyckats göra ett bling-bling chassi som inte tummar på kylningen.

Jag har inget emot härdat glas och allt det men för mig är bästa möjliga luftflöde absolut högsta prio, vilket har gjort att de flesta chassin inte ens varit värda att titta åt. Men här verkar de ju ha lyckats fint

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kännde inte till det men kollade lite bilder nu och ja, det är precis det jag menar. Luften måste ju inte komma in från fronten utan bara det kommer in bra med kalluft så är det ju lugnt. Vet inte om det går så bra att sätta AIO i botten dock då både prestanda och livslängd påverkas negativt om pumpen är högsta punkten i loopen, men går väl ha på sidan där ser det ut som. Så ja där har de tydligen lyckats göra ett bling-bling chassi som inte tummar på kylningen.

Jag har inget emot härdat glas och allt det men för mig är bästa möjliga luftflöde absolut högsta prio, vilket har gjort att de flesta chassin inte ens varit värda att titta åt. Men här verkar de ju ha lyckats fint

Nej AIO i botten är inte bra som sagt, men du får faktiskt plats med en 360 rad i botten, topp och sida på O11D. Den är ju designad med custom vattenkylning primärt i tankarna.

Jag håller med. Personligen så vill jag inte ha glassida utan ge mig en så tråkig och funktionell burk som möjligt bara. O11D är dock ett exempel på att man kan göra chassin med hög prio på estetik utan att komponenterna skall överhettas för det. Vissa chassin som har en helt stängt front men iaf har fläktar i fronten som inte får någon friskt luft alls är ju höjden av dumhet ^^

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Bra recension, saknade dock att du klagade på att chassit bara har en USB Typ A port i fronten. En klar nackdel som skulle göra att jag ej skulle överväga det i ett bygge då jag behöver fler. Med tanke på att en fullkopplad intern kontakt/kabel för en USB 3 är den stora kostnaden och kan driva 2 portar, att lägga till en kontakt till hade inte kostat mycket extra. Snålt måste jag säga!

Själv så tycker jag att en typ A och en typ C är det man behöver. Kommer inte ihåg senast jag kopplade in mer än en enda USB-kontakt i fram, har ju en hel baksida att koppla in saker i.

Det snåla låg snarare i den kombinerade ljud/mic utgången för min del.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Man har ju sina egna preferenser, och han är definitivt av uppfattningen att funktion går före form. Sen beror det ju på vad man skal ha i lådan också, För Ryzen så är 10c högre temp ingen småsak direkt.

Jag tänker att det borde gå att lösa det här med kylningen genom att ha en fläkt i botten av lådan som suger in luft underifrån, men har inte sett några sådanna chassin.

Visst, det blir inte lika svalt som med 3 fläktar i frånten på insyg med en "öppen" front, men borde ju definitivt bli bättre än som nu att de med glas i fronten oftast kväver de fläktar som fatiskt finns.

Mitt egna test i Modern Warfare i ett custom game i 10 minuter på höga settings med ett RX 580 8gb på 100% usage och en 10700k kylt av en H100i v2 monterad i toppen (utblås) av ett Corsair 220T Tempered Glass med tre fläktar fram och en bak:

Frontpanel

CPU: 58c, ~1300 rpm fan speed.

GPU: 78c, 55% fan speed (låst)

Frontpanel av

CPU: 56c, ~1050 rpm fan speed

GPU: 76c, 55% fan speed (låst)

Ser inte riktigt hur fläktarna kvävs eller behöver kompletteras med fläktar i botten.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Mitt egna test i Modern Warfare i ett custom game i 10 minuter på höga settings med ett RX 580 8gb på 100% usage och en 10700k kylt av en H100i v2 monterad i toppen (utblås) av ett Corsair 220T Tempered Glass med tre fläktar fram och en bak:

Frontpanel

CPU: 58c, ~1300 rpm fan speed.

GPU: 78c, 55% fan speed (låst)

Frontpanel av

CPU: 56c, ~1050 rpm fan speed

GPU: 76c, 55% fan speed (låst)

Ser inte riktigt hur fläktarna kvävs eller behöver kompletteras med fläktar i botten.

Uppenbarligen inte på den chassimodell du har. Vad är det du vill ha sagt? Jag har inte dragit likhetstecken mellan glaspaneler och dåligt luftflöde. Jag har bara konstaterat att av det jag sett så verkar luftflödet ha fått stå tillbaka till förmån för att det ska se grant ut, Men finns såklart undantag också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbordskrigare:

Själv så tycker jag att en typ A och en typ C är det man behöver. Kommer inte ihåg senast jag kopplade in mer än en enda USB-kontakt i fram, har ju en hel baksida att koppla in saker i.

Det snåla låg snarare i den kombinerade ljud/mic utgången för min del.

Förvisso kanske 1 typ A och 1 Typ C räcker för många men min poäng var huvudsakligen att större delen av kostnaden med att tillverka en USB Port för intern koppling står själva kablaget samt kretsen för. Dessa kablar görs för hand och tar upp till 20 minuter att tillverka och kontrollera. Väldigt arbetsintensivt. Så att inte lägga till en till port på samma kabel till ytterst liten extra kostnad är allt snålt. Finns ju trots allt vissa som tex jag som använder 2-3 portar i fronten av chassit. Vad gäller mic/hörlursuttaget så verkar det vara en trend bland chassitillverkare oavsett prisklass att göra dessa till komboportar. Dessa började först användas i Lap Top's för att spara utrymme och inte nödvändigtvis för att spara pengar. Kanske är det så att chassitillverkarna antar att de flesta som avser använda denna port använder lurar med TRRS 4 poliga jack där mic signalen går via samma kabel medan de som har nått mer sofistikerat kommer använda nån separat audio lösning på skrivbordet?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@JonasT

Bra recension som vanligt! Men jag skulle önska att du jämförde med liknande chassin i samma prisklass samt för och nackdelar med dem, speciellt när du som i denna recension säger specifikt att man bör kika på andra chassin om så och så.

Ett annat förslag om ni vill ta recensionerna till nästa nivå är att jämföra ljudnivåer och temperaturer. Tycker t.ex. det som Steve på GamersNexus kom fram till när han recenserade detta och den med solid frontpanel, att airflow-varianten gick att få tystare än den med solid frontpanel. Ofta så tänker man att chassin med solid frontpanel ska vara tystare, så en sån detalj är ju väldigt viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Mitt egna test i Modern Warfare i ett custom game i 10 minuter på höga settings med ett RX 580 8gb på 100% usage och en 10700k kylt av en H100i v2 monterad i toppen (utblås) av ett Corsair 220T Tempered Glass med tre fläktar fram och en bak:

Frontpanel

CPU: 58c, ~1300 rpm fan speed.

GPU: 78c, 55% fan speed (låst)

Frontpanel av

CPU: 56c, ~1050 rpm fan speed

GPU: 76c, 55% fan speed (låst)

Ser inte riktigt hur fläktarna kvävs eller behöver kompletteras med fläktar i botten.

Dom kan ju vara byggda på olika sätt, så att i ditt fall kanske dom inte kvävs, men i andra chassin så kan dom kvävas ordentligt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Dom kan ju vara byggda på olika sätt, så att i ditt fall kanske dom inte kvävs, men i andra chassin så kan dom kvävas ordentligt.

Det är ju självklart, men här gällde det två nyare chassin från Corsair. Det finns chassin där luftflödet verkligen stryps, men det finns också chassin som löser kylningen helt okej trots ett inte helt ohindrat luftflöde. Att avråda från att köpa ett chassi för att det offrar lite kylprestanda i utbyte mot en annorlunda estetik är märkligt.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Hjälpsam

Separata kammare och glasvägg är inget jag uppskattar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Till slut valde jag detta chassi, och överlag för 890kr så är det fan riktigt mycket valuta för pengarna.
Det enda negativa är att plåtarna är lite väl tunna, men ska det kosta 890kr så får man leva med det.
När systemet väl är byggt så är det robust.
Jag har kopplat in 6 Corsair QL, 1 Lightning node core, 1 Corsair commander pro, 3 hårddiskar samt har cablemod extensions från mitt nätagg.. och där är rätt packat, och inget man visar upp.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skrivit här redan, men om inte: köpte precis det här chassit efter mycket research. Har tidigare ägt FD Define 6, åtskilliga FD Meshify's, de flesta Phanteks-chassin, Lian Li-O11, några av Corsairs äldre osv.

Jag kan verkligen rekommendera det här chassit och kommer behålla det.

+
1. Kvalitetskänsla, Corsairs tidigare chassin var ok, men här har de höjt ribban. Är mycket nöjd med kvaliteten. Älskar att de har tumskruvar och ingen såndär clips-bullshit som FD börjat med, som gör det svårt att stänga baksidan om man har mycket sladdar. Passformen för det övre dammfiltret är också enormt bra, till skillnad från de flesta lösningar jag sett för såna här meshade topplock, t.ex. FD Meshify's som jag tycker inte passar helt bra. Detta måste ses, 4000d-locket är en fröjd imo. Är van att Corsair är lite åt det plastiga-plåtiga hållet, men här tar det ut en ny kurs.
2. Utmärkt prestanda - utmärkt luftgenomsläpp. En anledning att jag bytte från ett FD Meshify var att 4000D Airflow kör grafikkortet väsentligen svalare. Överlag är det ett av de bättre miditowern vad gäller kylningsprestanda.
3. Utseende. Detta är subjektivt förstås, men tycker att det är väldigt snyggt, särskilt fronten (jag har det svarta). Gör sig mycket bättre i verkligheten.
4. Rymlighet. Gamersnexus-recensionen klagar på att man inte får in ordentliga rads i fronten, utan högst får in 280mm och då i toppen. Det stämmer inte, kör 280mm i fronten och ser inget skäl till att inte en 360mm skulle gå in.
5. Pris, mkt billigt, tror jag pröjsade 890kr vilket är mkt bra. För pengarna man sparar mot ett vanligt miditower, som typiskt går för 1.1-1.2k så får man en Noctua-fläkt. Jag testade aldrig fläktarna som kom med 4000D, sålde dem direkt.

-
Enda minuset som jag ser det är storleken, här tycker jag att FD Meshify är bäst. Som jag minns det rör det sig om fyra centimeter på längden och någon centimeter på ytterligare mått. Kanske inte så mycket att orda om, men subjektivt så känns 4000D påtagligt större. Tror att detta beror på att (är inte framför burken nu så kan inte bekräfta) man valt att lägga 3.5HDD-vaggorna så att man kan ha dem installerade samtidigt som man kör 360mm-rad. Det kan man iaf INTE på FD Meshify. 4000D's fördelar väger ändå upp detta, imo.

Är mycket nöjd. Fortsätter Corsair så på den här banan så växer de till något helt annat i mina ögon. Har tidigare associerat Corsair, åtminstone de senaste fem-sju åren, till mycket plast och RGB, men inte hög kvalitet. Det här är något nytt, jämte andra av deras släpp på senare tid, som har samma nya och mera kvalitetsmedvetna linje. Ska bli intressant att följa deras portfolio de närmaste åren!