NetOnNet, Hur hävda garanti

Permalänk
Medlem

NetOnNet, Hur hävda garanti

Hej på er alla,

Min grabb köpte en gaming stol förra året för sina ihoptjänade pengar på NetOnNet.

Den har varit bra ända tills förra veckan, Då sprack "bläckfisken" (där alla hjulen sitter) rätt av i hålet i mitten där själva pinnen går ner. Förutom att stolen gick sönder blev det ett hack i golvet under där pinnen landade men det kan vi lämna därhän.

Vi kontaktade NetOnNets chat/kundservice och hävdade garanti. En stol ska inte gå sönder på det viset så det måste ha varit något fel i plasten och eftersom det är inom 2 år så bör vi få en ny "bläckfisk". Inte en ny stol, det köper jag rakt av men en ny del.

Vi skickade in bilder samt kvittonummer och personen i chatten skulle kolla med någon "service" och bad att få återkomma.

Detta skedde efter några dagar med beskedet, "Nej, det är ingen garanti eftersom plasten har spruckit."

Jag skulle vilja hävda att eftersom plasten är sprucken är det en garanti. Eller är stolen designad att pajja efter 13 månader?

Så innan jag börjar gå bärsärk så vill jag bara höra om någon vet hur man lämpligast går vidare.
Att bara slänga stolen och köpa en ny för att NetOnNet inte vill ta sitt ansvar känns som ett dåligt första alternativ.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

@ZecretW Bara att reklamera stolen, man har alltid 3 års reklamationsrätt och så länge att man ej har misskött stolen eller överskridit viktbegränsningen bör det anses vara ett ursprungligt fel. Du kan även kontakta din lokala konsumentombudsman och/eller ARN om NoN vägrar att avhjälpa felet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@ZecretW Bara att reklamera stolen, man har alltid 3 års reklamationsrätt och så länge att man ej har misskött stolen eller överskridit viktbegränsningen bör det anses vara ett ursprungligt fel. Du kan även kontakta din lokala konsumentombudsman och/eller ARN om NoN vägrar att avhjälpa felet.

Ja, men om det verkligen är garanti så är det NetOnNet som har bevisbördan, vilket inte är fallet med reklamationsrätten efter att sex månader har gått. Har NetOnNet, eller en leverantör, lämnat garanti på stolen så är ju läget bättre avseende garantin än reklamationsrätten i så måtto. Att bara svara som de nu tydligen gjort är knappast att bevisa att det är kunden som har orsakat felet.

Permalänk
Medlem

Sväng förbi en butik. Brukar alltid vara lättare att ta ett samtal med personen över disk. Dom hjälper säkert till att reklamera/byta ut stolen.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls säkert att det är ett ursprungligt fel och det är inte heller att "bara reklamera stolen". De har ju redan sagt nej till reklamationen då man inte ansett att felet är ursprungligt.
Det troligaste här är att det faktiskt inte är nån defekt på plasten, det är bara dålig kvalitet, och dålig kvalitet är inte nödvändigtvis ett ursprungligt fel, hur konstigt det än kan låta. Man bråkar dock sällan om man har garanti så lite konstigt beteende från Netonet, de brukar vara ganska bra att ha att göra med vid reklamationer.

Jag tycker att du ska ta stolen och åka ner till ett Netonet-varuhus. Så länge du fortfarande har garanti på den så kommer de inte att neka garanti för ett sånt här fel. Det är också mycket svårare att neka om man har kunden stående rakt över disk.

Att ta ett sånt här ärende till ARN är bara slöseri med tid. Det finns inget större värde i produkten och det är inte heller säkert att ni vinner då bevisbördan ligger på er att bevisa att det är ett ursprungsfel.

Man kan ta en "bläckfisk" från en annan kontorsstol och använda den istället. Lite smått mek men det brukar vara rätt enkelt. Då slipper man tjafsa med företag.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det troligaste här är att det faktiskt inte är nån defekt på plasten, det är bara dålig kvalitet, och dålig kvalitet är inte nödvändigtvis ett ursprungligt fel, hur konstigt det än kan låta. Man bråkar dock sällan om man har garanti så lite konstigt beteende från Netonet, de brukar vara ganska bra att ha att göra med vid reklamationer.

En stol skall hålla längre än 13 månader vid normalt användande. Gör den inte det så lär det ses som ursprungsfel.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Du ska reklamera den, inte garanti.
Du har 3 års reklamationsrätt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Du ska reklamera den, inte garanti.
Du har 3 års reklamationsrätt.

Han har reklamerat i och med att han påtalat felet.

Däremot kan man behöva förtydliga det för butiken för att de skall ta situationen på allvar. Det är också bra att styrka att det är ett ursprungsfel genom att påtala att stolen är i gott skick, den har använts normalt, etc.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

En stol skall hålla längre än 13 månader vid normalt användande. Gör den inte det så lär det ses som ursprungsfel.

Det där är så sjukt svårt, tycker jag. Vilka krav kan man faktiskt ställa på byggkvaliteten? Om jag står i en butik och väljer mellan en kinaprodukt för 99kr kontra en svenskproducerad motsvarande produkt för 499kr - kan jag då verkligen hävda att båda ska ha samma kvalitet?

Jag menar inte att jag sitter på några svar. Jag tycker genuint att det är en svårt fråga.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Han har reklamerat i och med att han påtalat felet.

Däremot kan man behöva förtydliga det för butiken för att de skall ta situationen på allvar. Det är också bra att styrka att det är ett ursprungsfel genom att påtala att stolen är i gott skick, den har använts normalt, etc.

Nä. Pratar man om garanti med en butik så är det inte reklamation. Två helt olika saker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Gas cylindern och bläckfisken är i regel standard-modell, så du kan plocka ut vilken . Som helst och det passar. Gjorde det på min dx-racer när gascylindern började läcka, tog en gammal cylinder som skulle slängas, bankade å kämpade för att få loss den, monterade den nya och passade utmärkt.

Men som andra sagt. Åk till en lagershop så löser det det. Och var ödmjuk när du går in, det är inte den personalen som gjort fel

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gorian:

Det där är så sjukt svårt, tycker jag. Vilka krav kan man faktiskt ställa på byggkvaliteten? Om jag står i en butik och väljer mellan en kinaprodukt för 99kr kontra en svenskproducerad motsvarande produkt för 499kr - kan jag då verkligen hävda att båda ska ha samma kvalitet?

Jag menar inte att jag sitter på några svar. Jag tycker genuint att det är en svårt fråga.

Priset på en vara är relevant på det sätt att du kan förvänta dig att en vara som kostar 499:- rimligen håller längre än en vara för 99:-. Vid en tvist kan du alltså ställa högre krav på återförsäljaren om du köpt den dyrare varan, förutsatt att prisskillnaden inte enbart beror på sådant som inte kan kopplas till varans kvalitet.

Skrivet av Defender:

Nä. Pratar man om garanti med en butik så är det inte reklamation. Två helt olika saker.

Generellt sett är det få konsumenter som säger vare sig "garanti" eller "reklamation" utan det brukar vara av formen "den här grejsimojsen fungerar inte som den ska". Det är en reklamation, att påtala för återförsäljaren att man anser att varan har ett fel. Även om man nämner ordet "garanti" så är det fortfarande en reklamation, och återförsäljaren har inte fog för att hävda att en reklamation inte skett. Sedan kan en garanti täcka sådant som reklamationsrätten inte gör, men det är nog förhållandevis ganska ovanligt i sammanhanget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter att ha sett din signatur så undrar jag vad det är du har försökt förbättra med stolen?

Skämt åsido, vad innebär den där garantin som ni fått av återförsäljaren (eller tillverkaren?) och tillför den något som reklamationsrätten inte gör? Om det är sak samma så skulle jag säga reklamera skriftligen med anledning av fabrikationsfel i.o.m. att underredet gick sönder och kräv avhjälpande eller omleverans av varan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats så är det skillnad på garanti och reklamation. Finns garanti så kan du läsa om det på NoN, eller så har du fått papper på det. Reklamation är enligt konsumentköplagen.

Kan vara viktigt att påpeka tydligt att det rör sig om en reklamation. Kundservice har inte alltid den mest erfarna personalen då yrket består av främst unga personer som extraknäcker. De kanske inte heller vet skillnaden och bara frågade en erfaren kollega angående garanti. Och garanti efter ett år har du troligen inte.

Så formulera vänligen men bestämt att det är en reklamation och påpeka varans skick i övrigt. Och som nämnts redan, ta det i butik om du kan. En "jobbig jävel" i kassan är dyrare än en ny reservdel

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla,

På inrådan tog jag stolen till min lokala butik och förklarade situationen.
De kunde naturligtvis inte fixa den på garantin men de hörde runt lite och fixade fram en reservdel på goodwill även om det tog ett tag.

Kudos till dem.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Tack för hjälpen alla,

De kunde naturligtvis inte fixa den på garantin men de hörde runt lite och fixade fram en reservdel på goodwill även om det tog ett tag.

Kudos till dem.

Själv skulle jag inte kalla det good will utan ser det snarare som det minsta man kan begära. Skönt att det löste sig i alla fall.

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

För att flika in så är det ju väldigt enkelt,
handlaren som köpt in varan måste så klart så för att den fungerar för det den är tänkt för....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

För att flika in så är det ju väldigt enkelt,
handlaren som köpt in varan måste så klart så för att den fungerar för det den är tänkt för....

Det var väl kanske inte världens mest nyanserade svar.

Låt säga att jag köper den senaste iPaden, och den är seg som sirap i menyerna, dock fungerar alldeles utmärkt i apparna, och produkten kan göra allt det som den marknadsförts ska kunna göra. Den går dock sönder vid minsta lilla kantstötning och är skör rent generellt.

Har jag då rätt att hävda någon form av fel? Den gör ju vad den ska, men den lever inte upp till de kvaliteter som jag förväntat mig. Samtidigt har jag inte explicit lovats att produkten ska vara mer hållbar än den är.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Tack för hjälpen alla,

Kudos till dem.

Bra att det löste sig men tycker verkligen det är ett klockrent fall där de bara bör byta ut den med en gång utan att ens snacka. Det är en stol, stolar håller överlag mycket längre än något år som dessutom gått sönder på ett sätt som skadat ert golv och riskerat att man trillar baklänges och slår sig. Har flera bekanta som trillat ur sina stolar för de spruckit (Jysk). Själv satt jag sönder en bekants sons datorstol på liknande sätt och höll på att trilla baklänges. Det första jag frågade var om det var Jysk, det var det även denna gång.

Den minsta man kan kräva av en stol kan jag tycka är att den håller att sitta i på ett säkert sätt. Har svårt att tro att ni skulle överskridit någon form av maxvikt i och med att ett barn använt stolen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Det var väl kanske inte världens mest nyanserade svar.

Låt säga att jag köper den senaste iPaden, och den är seg som sirap i menyerna, dock fungerar alldeles utmärkt i apparna, och produkten kan göra allt det som den marknadsförts ska kunna göra. Den går dock sönder vid minsta lilla kantstötning och är skör rent generellt.

Har jag då rätt att hävda någon form av fel? Den gör ju vad den ska, men den lever inte upp till de kvaliteter som jag förväntat mig. Samtidigt har jag inte explicit lovats att produkten ska vara mer hållbar än den är.

Du ställer upp olika situationer här. Att en ny Ipad är superseg är ett självklart reklamationsärende, så ska den inte bete sig och tittar man på exempelvis Apples presentationer så beter det sig inte så. Däremot att den skulle gå sönder vid en kantstötning är en helt annan sak. Det hör inte till normalt användande.

Sen är det ju en moralisk fråga hur ärlig man är, om skärmen sprack för att du råkade stöta plattan mot en kant men utan att det blev några märken där du stötte emot den så kan du förstås hävda att den "bara sprack". Sen är det upp till Apple eller butiken om de tror på den förklaringen förstås. Och just glaset på touch-enheter lär de vara väldigt försiktiga med att godkänna som reklamationer då de går sönder så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du ställer upp olika situationer här. Att en ny Ipad är superseg är ett självklart reklamationsärende, så ska den inte bete sig och tittar man på exempelvis Apples presentationer så beter det sig inte så. Däremot att den skulle gå sönder vid en kantstötning är en helt annan sak. Det hör inte till normalt användande.

Sen är det ju en moralisk fråga hur ärlig man är, om skärmen sprack för att du råkade stöta plattan mot en kant men utan att det blev några märken där du stötte emot den så kan du förstås hävda att den "bara sprack". Sen är det upp till Apple eller butiken om de tror på den förklaringen förstås. Och just glaset på touch-enheter lär de vara väldigt försiktiga med att godkänna som reklamationer då de går sönder så ofta.

Apples presentationer ingår i dess marknadsföring. Mitt hypotetiska scenario skulle alltså innebära att produkten beter sig på ett sätt som skiljer sig från vad gemene man skulle ha förväntat sig, men som inte uttryckligen lovats eller demonstrerats av tillverkaren.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Apples presentationer ingår i dess marknadsföring. Mitt hypotetiska scenario skulle alltså innebära att produkten beter sig på ett sätt som skiljer sig från vad gemene man skulle ha förväntat sig, men som inte uttryckligen lovats eller demonstrerats av tillverkaren.

Jo det är inte helt enkelt. En produkt ska ju fungera som förväntat, men gränsen är inte helt klar förstås. Men att en stol ska gå att sitta i och att den inte ska gå sönder av det är ju självklart. Sen kan det ju vara så att stolen har en viktgräns som de skulle kunna hävda måste ha överstigits eller så. Men de kan ju inte bevisa det på något sätt, även om TS väger 500 kg så kan de inte anta att han ljuger om att det endast är hans son som har suttit i den.

Men det finns ju sjukt mycket gråzoner inom sånt här. Säg att du har köpt en dator med en väldigt specifik port, säg LPT1, just för att du behöver den porten och sen funkar inte den men datorn i övrigt funkar som den ska. Prisavdrag duger ju inte i det fallet exempelvis för utan porten har du ju inget behov av datorn. ARN brukar ju ställa sig på konsumentens sida i den typen av tvister, även om porten i sig inte är en central del av produkten så var den ju central för att du skulle köpa den liksom. Värre är det när det är en liten aspekt på en större produkt som kanske inte är central varken för produkten i sig eller för ditt köp av den. Exempelvis köpte jag en ny bil med Spotify-integration som sen försvann. Jag kan förstås inte häva köpet på grund av det och sannolikt inte kräva något prisavdrag heller, speciellt inte då det är Spotify som har valt att plocka bort funktionen, men för mig är det ju väldigt tråkigt och det är inte omöjligt att jag hade valt en annan bil om jag hade vetat att jag skulle behöva köra BT. Men bilen funkar ju så jag får väl helt enkelt knyta näven i fickan och välja någon annan bil nästa gång (eller byta bort Spotify till något som funkar med bilen).

Permalänk
Medlem

Jo, men efter 6 månader ligger ju bevisbördan på kunden. Stolen är ju byggd för att hålla, låt oss postulera 120kg person. Om stolen gått sönder, kan ju säljaren anta att man lastat mer än 120kg på den, eller hoppat på den, kastat ner den från balkongen, etc - Generellt kanske den stolen håller i 3+ år och "inga" har reklamerats tidigare för att spindeln spruckit.

Då måste ju kunden bevisa att man faktiskt visst inte lastat den med 120+ kg eller kastat den från balkongen, vilket givetvis är omöjligt.

Att då återförsäljaren avhjälper problemet är ju trevligt för kunden, oavsett om stolen "bara gått sönder" eller om det varit nerd rage party.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Jo, men efter 6 månader ligger ju bevisbördan på kunden. Stolen är ju byggd för att hålla, låt oss postulera 120kg person. Om stolen gått sönder, kan ju säljaren anta att man lastat mer än 120kg på den, eller hoppat på den, kastat ner den från balkongen, etc - Generellt kanske den stolen håller i 3+ år och "inga" har reklamerats tidigare för att spindeln spruckit.

Då måste ju kunden bevisa att man faktiskt visst inte lastat den med 120+ kg eller kastat den från balkongen, vilket givetvis är omöjligt.

Att då återförsäljaren avhjälper problemet är ju trevligt för kunden, oavsett om stolen "bara gått sönder" eller om det varit nerd rage party.

Nja, man kan ju aldrig bevisa att man inte har kastat ned den från balkongen förstås. Men det handlar ju om att "bevisa" att felet var ursprungligt, och finns det inga tecken på yttre åverkan och stolen har gått sönder på ett ställe som belastas vid normal användning så är det förstås väldigt troligt. Företaget kan förstås hävda att det inte är ett tillverkningsfel ändå, men ARN hade sannolikt bedömt till köparens fördel om inte företaget kan visa på andra omständigheter som tester på samma modell med mycket högre vikt än godkänt utan att samma fel uppstår eller djupare utredningar av den specifika stolen som visar på någon annan åverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, man kan ju aldrig bevisa att man inte har kastat ned den från balkongen förstås. Men det handlar ju om att "bevisa" att felet var ursprungligt, och finns det inga tecken på yttre åverkan och stolen har gått sönder på ett ställe som belastas vid normal användning så är det förstås väldigt troligt. Företaget kan förstås hävda att det inte är ett tillverkningsfel ändå, men ARN hade sannolikt bedömt till köparens fördel om inte företaget kan visa på andra omständigheter som tester på samma modell med mycket högre vikt än godkänt utan att samma fel uppstår eller djupare utredningar av den specifika stolen som visar på någon annan åverkan.

Absolut, så kan det vara. Dock är det ju så att i slutändan kan det ta väldigt lång tid för ARN, och sen, oavsett vad de säger, det behöver inte påverka någonting alls. Man glömmer det lite grann ibland, att det bara är rekommendationer och att det är en lång process. Sällan värt trubblet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Absolut, så kan det vara. Dock är det ju så att i slutändan kan det ta väldigt lång tid för ARN, och sen, oavsett vad de säger, det behöver inte påverka någonting alls. Man glömmer det lite grann ibland, att det bara är rekommendationer och att det är en lång process. Sällan värt trubblet.

Jo, det är ju tråkigt att ARN inte har mer makt. Samtidigt ska man inte underskatta deras påverkan idag, ett företag som har någon ambition på att vara något seriös vill absolut inte hamna på deras svarta lista.