Dator hänger sig slumpmässigt utan felkoder osv.

Permalänk

Dator hänger sig slumpmässigt utan felkoder osv.

Tjena!
jag håller på och hjälper en polare med hans dator som han har haft problem med under en längre period, men problemet är ganska konstigt och jag kan inte komma på vad det är.
Problemet är att datorn hänger sig ibland, helt slumpmässigt, det kan hända när datorn står helt orörd på hemskärmen, när den är i viloläge, när man kör virus genomsökningar osv., men den hänger sig mest när man spelar, i detta fallet CSGO. Om man går in på problemraporterings programmen i windows så står det bara att datorn har stängts av plötsligt, det står inte något om varför den stängdes av. Det har enligt honom pågått i cirka 1,5 år nu. När det hänger sig så låter det också ett väldigt hägt ljud i hörlurarna, typ som att ljudet också har hängt sig då. Jag har testat att byta till en helt ny SSD disk (såklart formaterad med ett helt nytt windows 10 på), en helt ny PSU och så har jag flashat BIOS på moderkortet, men det fungerar fortfarande inte. Jag har testat att flytta runt lite på ram minnerna, men det värkar inte fungera häller. Han har fått ett extra ram minne från dom som byggde hans dator för felsökningen men det fungerade fortfarande inte med den.

I hans dator har han:
Gigabyte GA-F2A68HM-D3H
AMD Athlon X4 860K
HyperX 2 x 8gb 1866mhz ddr3 ram stickor + en HyperX 4gb 1866mhz ddr3 sticka som han fick för felsökningen av datorn.
MSI GeForce GTX 1050 ti oc
Corsair CV550 (helt nytt)
Kingston 500gb 2,5 SSD (helt ny)

Är det någon som kan gissa vad som är orsaken till att det hänger sig? Det står inte vad problemet är i någon sorts problem raporterings app funktion program i Windows. Ibland så startar datorn om sig själv när den har hängt sig, men det står fortfarande bara att den har "stängts av oväntat".

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Medlem

En vild gissning men det kan vara någon av lower power state / sleep state eller liknande som inte är helt med och leker. Kolla om det blir bättre om han slår på prestanda i power plan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att äldre AMD moderkort/cpu:er inte funkar med Win 10. Vet 2st som fått nedgradera till Win 8 på sina maskiner.

Det var som att de hårdvarunära drivrutinerna inte funkade på win 10

// LZ

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterat alla drivrutiner? Man kan tex använda programmet Driver Booster till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_TJ:

HyperX 2 x 8gb 1866mhz ddr3 ram stickor + en HyperX 4gb 1866mhz ddr3 sticka som han fick för felsökningen av datorn.

Är det någon som kan gissa vad som är orsaken till att det hänger sig? Det står inte vad problemet är i någon sorts problem raporterings app funktion program i Windows. Ibland så startar datorn om sig själv när den har hängt sig, men det står fortfarande bara att den har "stängts av oväntat".

Jag tror att det kan bero på användning av snabbare minnen än kontroller och chipset är gjorda för.

Troligen optimalt med 1333 MHz.

Normalt går det bra ändå så länge kontrollern klarar att ställa in hastighet och timings själv, men ifall manuella högre inställningar gjorts i BIOS (eller program för tuning) så kan saker gå snett.

Prova att hoppa in i BIOS och ställ in manuell frekvens på minnena till 1333 MHz.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

har liknande problem med min dator fast händer typ bara i wow classic hållt på sedan augusti

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk

Använder ni Wi-Fi?
Jag har samma problem, men bara hemma hos mig. Använder Windows 10.
När jag använder Wi-Fi på andra ställen hänger sig datorn aldrig.
Har undersökt saken och det verkar vara drivrutinerna till Wi-Fi på datorn som spökar.
Fungerar perfekt hos mina föräldrar med en gammal router, men när man använder Wi-Fi i min lägenhet med en ny router hänger sig datorn titt som tätt.
Det enda tipset jag kan ge är att uppdatera drivrutinerna för Wi-Fi på datorn, prova både gamla och nya drivrutiner tills du hittar något som fungerar stabilt. Alternativt testa en annan router.

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

Jag tror att det kan bero på användning av snabbare minnen än kontroller och chipset är gjorda för.

Troligen optimalt med 1333 MHz.

Normalt går det bra ändå så länge kontrollern klarar att ställa in hastighet och timings själv, men ifall manuella högre inställningar gjorts i BIOS (eller program för tuning) så kan saker gå snett.

Prova att hoppa in i BIOS och ställ in manuell frekvens på minnena till 1333 MHz.

det gick inte att ändra auto till manuell, alltså det gick inte att ändra till varken högre eller lägre än 1866mhz, det gick dock att sätta på "A.M.P".

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper_TJ:

det gick inte att ändra auto till manuell, alltså det gick inte att ändra till varken högre eller lägre än 1866mhz, det gick dock att sätta på "A.M.P".

JDEC profilen ska vara 1333MHz. Det brukar alltid gå att sätta, dvs stäng av XMP så kommer den att använda JDEC.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jesper_TJ:

det gick inte att ändra auto till manuell, alltså det gick inte att ändra till varken högre eller lägre än 1866mhz, det gick dock att sätta på "A.M.P".

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-F2A68HM-D3H-rev-10/sp...

https://www.amd.com/en/products/cpu/860k

Minne ser ut funka. Hastighet då.

Men du skrev: HyperX 2 x 8gb 1866mhz ddr3 ram stickor + en HyperX 4gb 1866mhz ddr3 sticka.
Du ska nog inte köra så. Kan vara stulit i bland. Kör samma på alla.

Sen kolla om de är med i deras QVL lista

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paul50:

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-F2A68HM-D3H-rev-10/sp...

https://www.amd.com/en/products/cpu/860k

Minne ser ut funka. Hastighet då.

Men du skrev: HyperX 2 x 8gb 1866mhz ddr3 ram stickor + en HyperX 4gb 1866mhz ddr3 sticka.
Du ska nog inte köra så. Kan vara stulit i bland. Kör samma på alla.

Sen kolla om de är med i deras QVL lista

Helt rätt. Jag hade plockat bort den där 4GB stickan. Den ger inte mycket extra minne, men ökar risken för strul.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Helt rätt. Jag hade plockat bort den där 4GB stickan. Den ger inte mycket extra minne, men ökar risken för strul.

Bara en tanke.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent nu men kolla med polaren om han kan komma ihåg om han förändrat något och att problemen började efter det.
Kolla även upp firmware på GPU, kanske kan spela roll.

Om du inte får en felkod så står det säkerligen inget i eventloggen, men skadar ju ändå inte att kolla, kanske kan ge något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Helt rätt. Jag hade plockat bort den där 4GB stickan. Den ger inte mycket extra minne, men ökar risken för strul.

Kolla lite här med.
Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Tillförlitlighetsövervakaren

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Kanske lite sent nu men kolla med polaren om han kan komma ihåg om han förändrat något och att problemen började efter det.
Kolla även upp firmware på GPU, kanske kan spela roll.

Om du inte får en felkod så står det säkerligen inget i eventloggen, men skadar ju ändå inte att kolla, kanske kan ge något.

Enligt honom kom det helt plötsligt. Den har fungerat bra förut, men sedan började den krångla plötsligt.

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk

Uppdatering:
Jag har provat allt som alla skrivit hittills, men är inte säker på om det har fungerat än.
Jag har också gått in i programmet Loggboken i Windows, och där har jag nu fått en typ felkod. Den säger att det är kritiskt, att den har "startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts".
felkoden är Kernel-Power 41. Har även googlat det nu och testat allt på denna hemsidan ( blog.pcrisk.com/windows/12891-how-to-fix-kernel-power-error ) så får jag se om det fungerar. Återkommer inom kort

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jesper_TJ:

Uppdatering:
Jag har provat allt som alla skrivit hittills, men är inte säker på om det har fungerat än.
Jag har också gått in i programmet Loggboken i Windows, och där har jag nu fått en typ felkod. Den säger att det är kritiskt, att den har "startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts".
felkoden är Kernel-Power 41. Har även googlat det nu och testat allt på denna hemsidan ( blog.pcrisk.com/windows/12891-how-to-fix-kernel-power-error ) så får jag se om det fungerar. Återkommer inom kort

Det meddelande är inget med att den hänger sig. Den visa det så fort datorn läser in sakta någon gång . Behöver inte var något fel.
Men du vilken ver på Windows har du installera. De har ändrat lite i kenel lägget på den nyaste. Visa program strular. UPlay har en ny som nu funkar. Var problem innan. AIDA64 Extreme som jag har. Här fick jag blå skärm när jag stängde programmet. Men det har försvunnit med deras nya Updade.
Sen Tom Clancy's The Division® 2 låser sig i bland.
Här är lite saker. Du är inte ensam.
Men en fråga ? Vilket virus program använder ni / han ?
För dig så måste du sitta vid datorn när det händer och då just när det händer så är det ju just då du använder eller rör något. Där är felet

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Hedersmedlem

En känsla jag fick nu är att detta kan ha med strulande SSD att göra. Kan detta vara länkat till installation av SSD som det ju står att den är ny? Kolla om det finns någon ny firmware till den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

En känsla jag fick nu är att detta kan ha med strulande SSD att göra. Kan detta vara länkat till installation av SSD som det ju står att den är ny? Kolla om det finns någon ny firmware till den.

problemet har pågått länge med hans förra HDD, då trodde jag att det var hårddisken som skapade detta problemet så därför ville jag byta ut den till en ny SSD, men det löste sig inte....

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Det meddelande är inget med att den hänger sig. Den visa det så fort datorn läser in sakta någon gång . Behöver inte var något fel.
Men du vilken ver på Windows har du installera. De har ändrat lite i kenel lägget på den nyaste. Visa program strular. UPlay har en ny som nu funkar. Var problem innan. AIDA64 Extreme som jag har. Här fick jag blå skärm när jag stängde programmet. Men det har försvunnit med deras nya Updade.
Sen Tom Clancy's The Division® 2 låser sig i bland.
Här är lite saker. Du är inte ensam.
Men en fråga ? Vilket virus program använder ni / han ?
För dig så måste du sitta vid datorn när det händer och då just när det händer så är det ju just då du använder eller rör något. Där är felet

Det stod att det var ett kritiskt fel meddelande, och det hände precis det klockslaget som datorn hängde sig. Vi har den senaste versionen av windows (tror det är 20H2). Grejen är då att den kan hänga sig när som helst, tex när man är inne och spelar i CSGO, när man är inne i inställningar, när man är inne i google, när man står AFK på hemskärmen, liksom när som helst helt plötsligt, det brukar oftast hända när man typ trycker på saker, men det händer också ofta när man är AFK. Han använder det vanliga inbyggda Windows Defender, och det ända programmet som kör i bakgrunden när man spelar är Steam, fast det är inte det som orsakar problemet. Och nej det händer väldigt ofta när inte någon rör datorn, alltså att den står helt AFK typ.

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jesper_TJ:

Det stod att det var ett kritiskt fel meddelande, och det hände precis det klockslaget som datorn hängde sig. Vi har den senaste versionen av windows (tror det är 20H2). Grejen är då att den kan hänga sig när som helst, tex när man är inne och spelar i CSGO, när man är inne i inställningar, när man är inne i google, när man står AFK på hemskärmen, liksom när som helst helt plötsligt, det brukar oftast hända när man typ trycker på saker, men det händer också ofta när man är AFK. Han använder det vanliga inbyggda Windows Defender, och det ända programmet som kör i bakgrunden när man spelar är Steam, fast det är inte det som orsakar problemet. Och nej det händer väldigt ofta när inte någon rör datorn, alltså att den står helt AFK typ.

Har du körd en bios update ? Kan var sådana små saker. Ladda ner den senaste från moderkortets sida. Lägg filen på en FAT32 USB.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Har du körd en bios update ? Kan var sådana små saker. Ladda ner den senaste från moderkortets sida. Lägg filen på en FAT32 USB.

Ja det har jag gjort.
För några timmar sedan så lyckades jag ändra hastigheten på RAM minnerna, och sedan dess så har inte datorn hängts sig än. Är inte helt säker på om problemet är löst än men kanske...

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-