Permalänk
Medlem

Riktigt bra koncept, hade jag dåligt med utrymme hemma skulle jag nog övervägt att göra något liknande

Om man gjorde bordsskivan något större än ramen/boxen med grejorna under, så man fick lite överhäng, kunde man nog i övrigt få det att se ut som i princip vilket bord som helst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hahaha exakt😜👍

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant. Har själv flyttat in i 36kvm och detta fick mig att fundera. En möjlighet om man vill ha det mer slimmat skulle kanske vara något sånt här:

https://ibb.co/9r8rWcD

Med någon sorts ficka för att ställa tangentbordet på högkant i. Min tanke är att "lådan" under bordet skulle vara permanent så att man inte sparkar rakt in i monitorerna när man försöker tåflörta. Lådan skulle ju kunna dubbla som del av underredet om man kommer på någon snygg lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Riktigt intressant. Har själv flyttat in i 36kvm och detta fick mig att fundera. En möjlighet om man vill ha det mer slimmat skulle kanske vara något sånt här:

https://ibb.co/9r8rWcD

Med någon sorts ficka för att ställa tangentbordet på högkant i. Min tanke är att "lådan" under bordet skulle vara permanent så att man inte sparkar rakt in i monitorerna när man försöker tåflörta. Lådan skulle ju kunna dubbla som del av underredet om man kommer på någon snygg lösning.

Så länge du ser till att ha tillräckligt med benutrymme så kan det ju bli schysst

Man får försöka hitta en lösning som funkar, helt enkelt. Jag hade t.ex. aldrig klarat av att byta till ett skrivbord med samma mått och som står mot en vägg så att benutrymmet blir det samma som skrivbordsdjupet. Men eftersom vi sitter diagonalt mittemot varandra och därmed har obegränsat benutrymme så tycker jag det kompenserar för det annars rätt så grunda skrivbordet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Väldigt fiffigt dwd! Jag tror också på att sälja in idén till Ikea (mat-/arbetsbordet Koråna) eller nått annat möbelföretag. I alla fall efter att du förfinat konstruktionen. Corona kommer nog inte att försvinna i brådrasket, och många kommer att fortsätta jobba hemifrån även när det är borta. Bristen på arbetsplatser hemma är nog ett stort problem.

Kanske kan tjockleken på bordet minskas genom att bordsskivan kan vara tex natur eller vit och underdelen kan vara svart. Då kommer det att upplevas som smalare. Bordsskivan kanske kan sticka ut en bit till på sidorna?

Hade jag det trångt hemma skulle jag definitivt överväga din lösning. Fast jag skulle börja bygga, efter tre år skulle jag ge upp eftersom det bara var färdigt till hälften och sedan köra grejorna till tippen. Alternativt hade tjejen få ta dit arga snickaren.

Visa oss din nästa version!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog vänt på skärmarna så primära skärmen är den till vänster och extraskärmen åt höger.
Och anledningen? Jo, för att inte riskera att musen krockar med väggen åt höger. Vänder man på det så har man mer yta mot mitten att använda.

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotet:

Jag hade nog vänt på skärmarna så primära skärmen är den till vänster och extraskärmen åt höger.
Och anledningen? Jo, för att inte riskera att musen krockar med väggen åt höger. Vänder man på det så har man mer yta mot mitten att använda.

Jag var lite nojig över precis det du nämner, men det har som tur är funkat. Blev ca 50 cm mellan tgb och höger stopp, motsvarar väl typ en qck large musmatta som jag tidigare använt mycket

Detta för att vi tyvärr hade för lite plats mellan väggen bakom mig och högskåpet på sambons sida för att använda den sidan av bordet fullt ut. Den platsen funkar som extraplats vid en middag men kanske inte flera timmar om dagen. Hon hamnar istället lite "framför" högskåpet. Att flippa vänster/höger hade därför inte fungerat i vårt fall.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna låta en mittbit sitta fast på bordet.
En "variant" av ett klaffbord, där skivorna viks uppåt.
Bökigt att rita på mobilen men försöker illustrera:

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du skulle kunna låta en mittbit sitta fast på bordet.
En "variant" av ett klaffbord, där skivorna viks uppåt.
Bökigt att rita på mobilen men försöker illustrera:
https://i.imgur.com/ueEqb9f.jpg

Yes det är en variant. Men då blir jag nog tvungen att ha synliga gångjärn på ovansidan av bordet när det är nedfällt, mest troligt ganska så rejäla sådana om de ska orka den stående skivan med skärmar osv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Yes det är en variant. Men då blir jag nog tvungen att ha synliga gångjärn på ovansidan av bordet när det är nedfällt, mest troligt ganska så rejäla sådana om de ska orka den stående skivan med skärmar osv.

Det jag såg framför mig var gångjärn liknande det man har i kök, de monteras ju dolda. Klaffgångjärn verkar de kallas.
Möjligen komplettera lösningen med en gasfjäder som stabiliserar luckan i öppet läge.

Ikea har några billiga varianter, tex https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-m-inbyggd-daem...
Jula säljer billiga gasfjädrar av oklar kvalité:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapford...

Men det är ju förstås fullt möjligt/troligt att det blir för ostabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det jag såg framför mig var gångjärn liknande det man har i kök, de monteras ju dolda. Klaffgångjärn verkar de kallas.
Möjligen komplettera lösningen med en gasfjäder som stabiliserar luckan i öppet läge.

Ikea har några billiga varianter, tex https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-m-inbyggd-daem...
Jula säljer billiga gasfjädrar av oklar kvalité:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapford...

Men det är ju förstås fullt möjligt/troligt att det blir för ostabilt.

Problemet med den varianten är att det blir dålig bärighet för belastning som kommer uppifrån, dvs i uppfällt läge. Men ja, något lämpligt gångjärnsbeslag plus gasfjäder är planen

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, smidig lösning!

Kul med folk som bygger eget och gör det bättre än företagen som tror att dom säljer bra bord fast dom bara kopierar det dummaste och simplaste bordet om och om igen med skiva och ben utan någon ny utveckling och tanke.

Permalänk
Medlem

Jag gråter nästan så fint detta är. Att frugan sedan godkände den här lösningen gör det inte sämre. Vad ska du ha för att bygga ett bord åt mig?! Alt. ritningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellaFly:

Jag gråter nästan så fint detta är. Att frugan sedan godkände den här lösningen gör det inte sämre. Vad ska du ha för att bygga ett bord åt mig?! Alt. ritningen!

Då är du nöjdare än mig

Tycker det är rätt illa med plyfa, billiga beslag osv, och ser galet mycket fram emot att bygga v2. Tyvärr räcker däremot inte tiden till, varken för mitt eller ditt bord.

Angående ritningar så finns det inga att tillgå, men du är högst välkommen att ställa vidare frågor i PM så svarar jag mer än gärna på dina eventuella funderingar. Vi kanske till och med kommer fram till en bättre lösning än min tidigare! Då skulle jag säga att det kostar dig att även du får lägga upp ett galleri

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! OP borde posta detta på /r/battlestations, mycket bättre än alla trötta "jag vill vara precis som alla andra" poster där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellaFly:

Jag gråter nästan så fint detta är. Att frugan sedan godkände den här lösningen gör det inte sämre. Vad ska du ha för att bygga ett bord åt mig?! Alt. ritningen!

Nu till salu

https://www.sweclockers.com/marknad/222068-unikt-skrivbord-ma...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*