Datorförsäljare monterar fel komponenter och vägrar svara

Permalänk

Datorförsäljare monterar fel komponenter och vägrar svara

Hej!

Jag var på jakt efter en dator och hittade ett företag online som erbjöd färdigbyggda datorer. De hade ett gäng olika varianter att välja på och man kunde dessutom byta ut komponenter som man ville då alla datorer byggdes efter lagd beställning. Företaget har även en fysisk butik i Stockholm och verkade seriösa.

Jag valde en dator som enligt deras hemsida skulle innehålla bla följande:

Intel core i5 9600k
Nvidia RTX 2070 super 8gb
Corsair 16gb 3000mhz

Jag beställde datorn i slutet av Februari i år och efter ett par månader började den strula och ville inte starta utan bootade om och om hela tiden. Jag mailade dom om detta i början av Juli. Jag fick ett svar med tips och svarade kort därpå att felet fortfarande var aktivt. Då slutade dom att svara. Jag skickade 2 mail till under Juli utan svar. I början av Augusti ringde jag företaget som jag delbetalar datorn via och förklarade att jag inte får svar på mina mail. Dom frös fakturan och kontaktade datorföretaget som då svarade på mitt mail omgående. I samråd med dom plockade jag ut ett ramminne, datorn startade fortfarande inte. Jag satte i det och plockade ut det andra och datorn startade. Dom bad mig då använda datorn ett par dagar för att se om den fungerade och om så var fallet skulle dom skicka ett nytt minne till mig.

Jag upptäckte i detta läge att det satt ramminnen av märket G.skill monterat. Jag mailade dom på nytt och sa att det skulle vara corsair. Dom säger då att bara för deras hemsida i dagsläget marknadsför corsair på just det datorpaket jag köpte så behövde det inte vara så att det var corsair som marknadsfördes vid mitt köptillfälle. Som tur var hade jag tagit en skärmdump på telefonen i samma veva som jag köpte datorn för jag skulle visa en kompis vilken spec datorn hade. Datum finns med på denna skärmdump. Jag påpekade detta för företaget och dom ber mig bifoga skärmdumpen vilket jag gör. Dom säger att dom skickar ärendet till sina tekniker och ber mig använda ett ramminne istället. Detta är i mitten av Augusti.

Jag kontaktar dom den 10/10 och ber dom skicka de corsairminnen som jag betalade för när jag köpte datorn. Får inget svar. Skickar samma mail igen den 16/10 och får inget svar. Skickar det en tredje gång den 20/10 och får svar den 22/10 att ärendet ligger hos deras tekniker och att dom får flera hundra mail extra varje dag pga nya produktlanseringar men att dom återkommer så fort dom fått besked av sina tekniker. Det har nu gått över en månad sedan jag fick det svaret och dom har fortfarande inte hört av sig.

Överlag har jag fått svar på typ vart 5e mail jag skickat till dom. Jag har nu suttit med 8gb ram sedan Augusti, dessutom ett billigare minne än vad jag betalt för. Jag tycker nu att det börjar bli riktigt irriterande. Det är enligt mig under all kritik och jag har aldrig tidigare varit med om en sämre kundservice. Jag är trött på att vänta nu och vänder mig därför hit för att be om tips på vad jag kan göra?

Jag borde ha rätten på min sida att kräva de minnen jag betalt för men hur gör jag nu i detta läge när dom förhalar och förhalar och inget händer? Jag är så trött på det nu så jag vill bara skicka tillbaka datorn och köpa en likadan fast av er seriösare återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Vad heter butiken? Lika bra att skriva ut så alla vet vart man blir blåst.

Kräv att få skicka tillbaks hela datorn och häva köpet.

Permalänk
Medlem

Det är inte greattech om man får fråga? Låter oerhört bekant på tillvägagångssättet. Självklart har du rätt att få rätt RAM-minnen som du har betalt för. Tycker det är riktigt oseriöst bemötande av företaget och jag hoppas att det löser sig för dig.

Du kan alltid ta det till ARN om företaget ifråga vägrar att hjälpa dig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Hej,
Om jag förstår det rätt har du alltså handlat denna datorn ifrån ett företag och datorn var färdigbyggd när du fick den?
Vi hamnar då i konsumentköplagen. Du har enligt konsumentköplagen alltid rätt till reklamation i upp till tre år. De första 6 månaderna har du ett starkare skydd som konsument vilket innebär att skulle ett fel upptäckas inom 6 månader på en vara från det att köpet genomfördes så ska felet som regel alltid betraktas som att det fanns redan vid köpet. Eftersom varan avviker ifrån vad som är utlovat har du då rätt att antingen kräva avhjälpning, omleverans eller vid vissa omständigheter häva köpet. Om jag förstår det rätt önskar du i detta fall att häva köpet och få tillbaka dina pengar.

Ett företag har alltid rätt att avhjälpa felet i första hand om detta kan ske utan större skada för kunden. Enligt min mening har företaget inte skött detta i detta fall då de till och med har bett dig göra vissa ändringar själv i datorn. Det kan därför anses som rimligt att du har rätt att häva ditt köp och få tillbaka pengarna.

Du har mycket rättigheter i detta läge som konsument och du har (förmodligen) lagen på din sida. Även fast mycket av dessa fall handlar om tolkning till sist.

Det första du ska göra är att kontakta https://arn.se/ de kan hjälpa dig och företaget att avgöra tvisten. Dessvärre är deras beslut endast rekommendationer men företag brukar som regel alltid följa deras beslut. Du behöver själv skicka in bevis etc för vad som skett till de. Detta är helt gratis och ARN finns där för konsumentens skull. Se till att spara alla mejl kvitton och liknande som kan vara aktuellt i detta fall och bifoga detta med anmälan på deras hemsida.

Även om företaget inte skulle följa ARNs beslut innebär det dock indirekt att du nästan med 100% säkerhet skulle vinna en civilrättslig tvist om ARN skulle besluta till din fördel.

Att företaget har installerat fel ram-minne är också att betrakta som liknande situation som jag skrivit ovan. De ska avhjälpa detta felet utan större skada för kunden, kan de inte lösa detta och velar som de gör med dig har du rätt häva köpet och få dina pengar åter.

Tillsist kan du även ha rätt till skadestånd för att täcka dina eventuella utgifter i samband med detta. Skulle datorn t ex behöva skickas tillbaka till företaget ska de betala frakten, inte du.

https://lagen.nu/1990:932

Hoppas jag kunde ge dig lite klarhet i detta och att jag inte var allt för otydlig.

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem

Ett par frågor/påpekanden.
1, Corsair minnen brukar vara nån/några hundra billigare än motsvarande G.skill minnen dvs samma hastighet och CL.
2, Vad fick du för hastighet på G.skill minnena?
3, Utöver hastighet så är CL även rätt viktigt så vilket CL var det på corsair minnena och vilket CL på G.skill minnena?
4, Det är ingen direkt skillnad på Corsair/G.skill minnen båda är ett bra märke.

Du kan oftas se vilken CL det är på tillverkarens artikelnr.
Tex ett corsair minne här som har 3200C16 (=3200mhzCL16) i slutet CMK32GX4M2B3200C16.
Och G.skill med 3600C16 i mitten (=3600mhzCL16) F4-3600C16D-32GTZNC.
Och tar vi tex 3200mhzCL16 och 3600CL18 minnen så är dom i stort sett lika snabba lite beroende på vad man gör tex spel vill oftas ha högre mhz medans benchmark prg ibland kan föredra lägre CL.

Så enligt mig är mhz och CL betydligt viktigare än corsair Vs G.skill, så du bör ta en titt på etiketten på det minne du ej har istoppat nu och kolla hastighet/CL.
Är ju dock ruttet av dom att byta ut mot annat märke i vilket fall som helst utan att fråga kunden först.
Men misstänker att dom troligen även satt i slöare minnen än det skulle varit.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!