Permalänk

Ny SSD förstör fläkten?

Jag installerade en ny SSD idag, datorn hittade inte SSD men fläkten slutade fungera, nu snurrar den extremt långsamt och kan inte öka den.
Vad är det som händer??

Permalänk
Medlem

Finns det risk att du kom åt fläkten? Hur långsamt pratar vi om, 50 rpm? 400 rpm? Hur har du testat att öka den? Går den jämnt och fint utan några missljud?

Ett första steg om det inte finns något uppenbart fel med fläkten är att du testat fläkten i en annan fläktutgång på moderkortet som du vet fungerar bra.

En hårddisk behöver inte alltid bli fullt användbar direkt när du kopplar in den. Öppna "Disk management", finns den med där?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Finns det risk att du kom åt fläkten? Hur långsamt pratar vi om, 50 rpm? 400 rpm? Hur har du testat att öka den? Går den jämnt och fint utan några missljud?

Ett första steg om det inte finns något uppenbart fel med fläkten är att du testat fläkten i en annan fläktutgång på moderkortet som du vet fungerar bra.

En hårddisk behöver inte alltid bli fullt användbar direkt när du kopplar in den. Öppna "Disk management", finns den med där?

Tack för svar.
Alltså jag tycker inte alls jag kom åt fläkten. 50 rpm är en rimlig uppskattning. Jag har testat att öka den, till extrem mode. Men det blir ingen skillnad.
Den går inte jämt och fint som den gjorde innan jag skulle koppla in SSD.

Jag ser inte att jag har någon annan fläktutgång på denna laptop. Så jag vet inte vad jag har för alternativ då.

Sen har jag även kopplat in SSD till usb, så hittade den.

Detta känns så extremt konstigt. Det är som att det inte finns ström nog för fläktarna samt SSD.
Fattar verkligen inte vad felet kan va

Permalänk
Medlem

Ah, sorry. Lade inte märke till vilken forumkategori det var och jag antog att vi pratade om en stationär dator.

Men jag förstår inte riktigt vad det är för SSD. Är det en extern SSD som du kopplar in med usb? Eller är det en intern ssd som du först stoppade in i moderkortet vilket gjorde att fläkten slutade fungera som den skulle. Och sedan har du kopplat in den till en usb-port via någon adapter?

Om det är en intern ssd och att fläkten började strula efter du varit inne i datorn och pillat så skulle jag gissa på att det kanske hamna en sladd fel som hindrar fläkten att snurra, men då borde du höra det. Eller att en sladd lossnat litegrann men då tycker jag att fläkten inte borde snurra alls.

Om det är en extern ssd och att fläkten börjar strula bara genom att du kopplar in den i en usb-port så har jag verkligen ingen aning vad det kan vara för fel.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Ah, sorry. Lade inte märke till vilken forumkategori det var och jag antog att vi pratade om en stationär dator.

Men jag förstår inte riktigt vad det är för SSD. Är det en extern SSD som du kopplar in med usb? Eller är det en intern ssd som du först stoppade in i moderkortet vilket gjorde att fläkten slutade fungera som den skulle. Och sedan har du kopplat in den till en usb-port via någon adapter?

Om det är en intern ssd och att fläkten började strula efter du varit inne i datorn och pillat så skulle jag gissa på att det kanske hamna en sladd fel som hindrar fläkten att snurra, men då borde du höra det. Eller att en sladd lossnat litegrann men då tycker jag att fläkten inte borde snurra alls.

Om det är en extern ssd och att fläkten börjar strula bara genom att du kopplar in den i en usb-port så har jag verkligen ingen aning vad det kan vara för fel.

Det är en intern SSD som jag först pluggade in internt. Det funkade inte, och det gjorde bara så att fläkten slutade fungera.
Jag tog ut SSD och testade att koppla in det till usb för att se så att inte det var SSD som var sönder.
Men det funkade fint när jag pluggade in det via usb.

Men jag förstår inte varför fläkten skulle sluta fungera för att jag pluggade in den internt.
Känns som det blivit något el fel efter det.

Jag har kollat fläkten, allt ser bra ut där inne, den snurrar fint och allt.
Fläkten snurrar bara extremt lite. Inte alls som den gjorde innan, plus att den inte reagerar om jag manuellt skruvar upp RPM.