Permalänk
Medlem

Problem med nybygge, 5600x

Hej! Jag har satt ihop ett nytt system nyligen, se sign.
Allt var frid och fröjd fram till installation av Windows 10 där jag fick blåskärm med felkoden ACPI_BIOS_ERROR.
Blåskärmen visar sig direkt när jag försöker boota usb minnet. Har testat usb minnet i en annan dator och där funkar det utan problem.
Bios är senaste och har även provat att köra en ramsticka åt gången, olika diskar, kontollerat cpu pins, optimized defaults, olika usb portar och diverse bios inställningar i ren desperation.
Dioderna på moderkortet lyser upp en efter en för att sedan slockna, förutom boot som lyser med fast sken.

Hur går jag vidare? Har jag missat något?

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tängman:

Hej! Jag har satt ihop ett nytt system nyligen, se sign.
Allt var frid och fröjd fram till installation av Windows 10 där jag fick blåskärm med felkoden ACPI_BIOS_ERROR.
Blåskärmen visar sig direkt när jag försöker boota usb minnet. Har testat usb minnet i en annan dator och där funkar det utan problem.
Bios är senaste och har även provat att köra en ramsticka åt gången, olika diskar, kontollerat cpu pins, optimized defaults, olika usb portar och diverse bios inställningar i ren desperation.
Dioderna på moderkortet lyser upp en efter en för att sedan slockna, förutom boot som lyser med fast sken.

Hur går jag vidare? Har jag missat något?

Kör du SSD?
Prova slå av AHCI i BIOS. Den ligger förmodligen bland hårddiskinställningarna.
Du kan också prova att ändra ACPI i BIOS till S1 eller slå av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Kör du SSD?
Prova slå av AHCI i BIOS. Den ligger förmodligen bland hårddiskinställningarna.
Du kan också prova att ändra ACPI i BIOS till S1 eller slå av den.

Ja jag kör ssd. Ok, tack för tipset. Testar ikväll.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Fungerade tyvärr inte @RCA56

Testat ahci, c1, iommu, csm, secure boot osv.
Gör ingen som helst skillnad.
Bör man testa annan gpu och psu?

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

jag har varit med om att en del datorer hatat vissa UBS stickor - om möjligt, testa en annan sticka av ett annat märke

Hade t.ex en Voyager sticka som inte funkade i APPLE datorer

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag har varit med om att en del datorer hatat vissa UBS stickor - om möjligt, testa en annan sticka av ett annat märke

Hade t.ex en Voyager sticka som inte funkade i APPLE datorer

// LZ

Har testat två olika kingston. Provade med cd läsare och w10 skiva, även då kraschar det.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Kan vara ram-minnet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Kan vara ram-minnet.

Testat annan gpu och psu. Bara ram kvar då. Det har jag inga extra liggande☹️

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tängman:

Testat annan gpu och psu. Bara ram kvar då. Det har jag inga extra liggande☹️

Du kan lägga in Memtest på en usb-sticka och boota från den, väldigt enkelt sätt att kolla om det är ram-minnet!

(Och nej, fler saker kan spöka! Men börja gärna kolla ramen, det är så enkelt att det är en bra punkt)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du kan lägga in Memtest på en usb-sticka och boota från den, väldigt enkelt sätt att kolla om det är ram-minnet!

(Och nej, fler saker kan spöka! Men börja gärna kolla ramen, det är så enkelt att det är en bra punkt)

Absolut! Kör ett test under natten...

Edit; körde ett memtest på nästan 6 timmar. Visade 0 error.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Prova boota någon linux dist från USB, bara för att se om det funkar med något annat än Windows.

Prova nedgradera BIOS till en äldre version(som stödjer din CPU), kanske är någon bugg i BIOS.

Skriv gärna vad du har för hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Prova boota någon linux dist från USB, bara för att se om det funkar med något annat än Windows.

Prova nedgradera BIOS till en äldre version(som stödjer din CPU), kanske är någon bugg i BIOS.

Skriv gärna vad du har för hårdvara.

Ok ska testa det.
Kör 1202 och det är den enda som har stöd för ryzen 5000.

Corsair sf600 v2
5600x
asus b550-i
Trident z neo 3600 32gb
Rtx 3070
860 evo 500gb

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Boot led lyser och ser jag ser endast w10 usb i boot order även fast ssd’n är inkopplad. Ssd’n syns i sata settings. Har testat 2 olika ssd’er.
Aktiverar jag csm så slocknar boot led kan jag byta boot order på ssd’n och usb men kraschar även då.

Känns inte helt rätt. Några idéer?

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

När du startar W10 installationen, väljer du då UEFI alternativet? (det är rekommendationen)
Det kräver nog att CSM är avstängt.

Vilken version av W10 image försöker du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fekal:

När du startar W10 installationen, väljer du då UEFI alternativet? (det är rekommendationen).

Vilken version av W10 image försöker du med?

Svar ja UEFI.
Bra fråga, senaste antar jag då jag kör med creation tool.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Stoppar jag in en ubuntu usb så får jag fel som decoding failed och unknown chipset. Därefter startar den någon scan och bootar upp installern som verkar fungera som den ska.

Då lirar datorn alltså inte med w10, fattar ingenting.

Edit; valde att testa ubuntu från stickan och inne i os verkar det stabilt.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Har du testat med bara en ramsticka?

(Trots stabilt memtest.)

Permalänk
Medlem

Eller kanske testa att flasha om biosen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Eller kanske testa att flasha om biosen?

Ja jag har testat en ramsticka och flashat om bios igen.
Har nog testat allt snart. Lämnar in moderkortet imorgon på RMA tänkte jag.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Sötast

Ypperligt tillfälle att lära dig Linux.....
Nej usch, skämt å sido, får snart min 5600x så lite rysningar av denna tråden

Testa eliminera *allt* inklusive kortisar i chassi.

Lägg moderkortet direkt på en pappkartong.
Sätt i nätagg, cpu och 1 minnessticka, grafik och inget mer och boota installern. Skillnad?

Permalänk
Medlem

Bra förslag ifrån Allexz.

Jag skulle inte utesluta att det är grafikkortet som strular. Linux laddar först en ganska generisk framebuffer drivare, som den sen kan fortsätta att köra på om det inte lyckas ladda en riktig grafikkortsdrivrutin.

I dagsläget så har nog inte linux en fungerande öppen drivare, ("Nouveau") för RTX 3070, så du kör nog bara på framebuffern.

Har du ett annat grafikkort att prova med? (så länge det inte är ett nvidia kort i 700 serien, T.ex. GTX 780. dom strular visst ofta på nyare Ryzen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ypperligt tillfälle att lära dig Linux.....
Nej usch, skämt å sido, får snart min 5600x så lite rysningar av denna tråden

Testa eliminera *allt* inklusive kortisar i chassi.

Lägg moderkortet direkt på en pappkartong.
Sätt i nätagg, cpu och 1 minnessticka, grafik och inget mer och boota installern. Skillnad?

Haha ja, det var fantastiskt att äntligen se en muspekare.
Förstår det, problemet jag har verkar inte vara direkt vanligt så det ska nog gå vägen😊

Testade på kartongen men får samma blåskärm.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fekal:

Bra förslag ifrån Allexz.

Jag skulle inte utesluta att det är grafikkortet som strular. Linux laddar först en ganska generisk framebuffer drivare, som den sen kan fortsätta att köra på om det inte lyckas ladda en riktig grafikkortsdrivrutin.

I dagsläget så har nog inte linux en fungerande öppen drivare, ("Nouveau") för RTX 3070, så du kör nog bara på framebuffern.

Har du ett annat grafikkort att prova med? (så länge det inte är ett nvidia kort i 700 serien, T.ex. GTX 780. dom strular visst ofta på nyare Ryzen.)

Exakt, ubuntu kunde inte identifiera mitt 3070.
Stoppade i ett 1070 men det ger samma resultat med w10.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tängman:

Exakt, ubuntu kunde inte identifiera mitt 3070.
Stoppade i ett 1070 men det ger samma resultat med w10.

Då lutar det åt att det är något skumt med moderkortet.
Det ska väl inte vara några problem att få det utbytt.

Permalänk
Medlem

Åkte till Webhallen där dom konstaterade samma fel direkt på plats i deras testbänk.
Fick ett nytt mobo och nu sitter det i datorn med w10 installerat.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.