Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

....
Men cyklar är något helt annat än bilar. Bilens vikt gör greppet bättre än för en cykel, det är därför som tung trafik inte behöver vinterdäck då vikten från lastbilar och bussar gör att de har grepp ändå. Sen pratas det om att ändra detta, men det är förstås plakatpolitik som så mycket annat.

Från och med årets säsong måste tung trafik ha vinterdäck på samtliga hjul, tillskillad från tidigare då det endast var ett krav på drivande hjulpar.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-lag-alla-tung...

Att tung trafik "inte behöver" vinterdäck håller alltså inte transportstyrelsen längre med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Från och med årets säsong måste tung trafik ha vinterdäck på samtliga hjul, tillskillad från tidigare då det endast var ett krav på drivande hjulpar.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-lag-alla-tung...

Att tung trafik "inte behöver" vinterdäck håller alltså inte transportstyrelsen längre med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men fortfarande är det fånigt att jämföra en cykel med en bil. Jag hade dubbdäck till min förra cykel och det var mycket bra de få dagar det var isigt (dock mindre kul resten av vintern när det inte var det). Men en cykel är ett mycket mer osäkert fordon än en bil, en bil välter exempelvis inte för att man får en aning hjulspinn vid starten eller i en kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Från och med årets säsong måste tung trafik ha vinterdäck på samtliga hjul, tillskillad från tidigare då det endast var ett krav på drivande hjulpar.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-lag-alla-tung...

Att tung trafik "inte behöver" vinterdäck håller alltså inte transportstyrelsen längre med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller nog med Transportstyrelsen i det här fallet, alltför många utländska lastbilar som far runt som inte behärskar nordiska vintervägar, här är det dock viktigt att med täta fordonskontroller redan vid gränsen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag hade dubbfria däck i Västerås vintern 09 eller 10 då det var "skitkallt" och en väldig massa snö. Jag tyckte att det fungerade sämst i stan faktiskt. Är det aldrig tö blir det snabbt blankpolerade vägar och framförallt korsningar som är glashala utan dubbdäck. Aldrig mer dubbfria sedan dess. Är det inte också så att splitt nya dubbfria däck kan prestera bra i tester, men att de tappar i prestanda mycket snabbt vartefter de slits så att de är betydligt sämre efter någon säsong fastän det är mycket kvar av tillåtet mönsterdjup?

Jag är faktiskt genuint förvånad över Trafikverkets/ andra myndigheters iver att pracka på oss en sämre säkerhetslösning i dubbfria däck. Man lägger miljarder och åter miljarder på att mötesseparera alla större vägar, sänka hastighetsbegränsningar, montera fartkameror och kräver fler och fler aktiva säkerhetslösningar på nya bilar för att de ska få säljas.

För att sedan uppmuntra användningen av däck med sämre fäste på en del underlag. I konsekvensens namn borde man köra på linjen "rather safe than sorry" även här och kräva dubbdäck vid vinterväglag.
Jag kan bara helt cyniskt tänka mig att det beror på att man samhällsekonomiskt kalkylerar med att det är värt några extra dödsfall för att minska det vägslitage och därmed ökade underhållskostnader dubbdäck på saltade vägar ger.

Jag blir också lite smått arg eftersom jag gör allt jag kan för att göra vägen säker för mina medtrafikanter och passagerare. Jag har en säker bil i bra skick, jag är nykter bakom ratten och använder dubbdäck. Men det hjälper inte när någon i mötande fil kommer på tvärsan mot mig när fästet i de dubbfria däcken släppt. Det är fel att ta risker på andras bekostnad än sin egen.

@Nils-Göte Tack för ett mycket bra inlägg, huvudet på spiken.

Sedan är det så klart lite farligt att generalisera men för vissa bilar som tex min egen bakhjulsdrivna bil skulle jag aldrig ha friktionsdäck. Det är otroligt underligt att det inte sker ännu mera olyckor än vad det gör pga friktionsdäcken, ett fullständigt mysterium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

https://www.dn.se/ekonomi/motor/har-ar-basta-vinterdacken-for...

Saxar in rätt intressanta slutsatser, de gjorde om testerna väldigt många gånger för att säkerställa att det inte var något mätfel:

Eftersom folk efterfrågat tester och tydligen missat min post eller inte läst det citerade så lägger jag in det igen här. Det är DN & Teknikens värld som gjort testerna vilket kanske borgar för något mer än Aftonbladet iaf.

Årets testvinnare är det dubbade däcket Continental Icecontact 3. Prestationen på is och snö flyttar gränserna för hur ett vinterdäck ska arbeta när vintervägarna ligger iskalla. Greppnivån är högre än för alla andra dubbdäck och det enda däcket som på allvar kan utmana är det nordiska dubbfria Continental Contivikingcontact 7. Detta kan tyckas märkligt och under testet är vi inte säkra på testresultaten. Så vi testar om och om igen, men alltid med samma resultat. Vid broms­testerna är det dubbade Continentaldäcket strået vassare.

Dubbade Goodyear Ultragrip ice arctic och nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 ligger alldeles efter dubbfria Continental, det är med andra ord tätt i toppen.

Testets stora negativa utropstecken på is och snö är dubbade Nokian Hakkapeliitta 9 som inte alls presterar på samma nivå som nämnda konkurrenter. Greppet står inte att känna igen i det finska dubbdäcket, Nokian tappar fästet tidigare och är inte alls lika enkelt att hantera främst på is. Dessutom är bromsprestandan på is avsevärt sämre, i samma klass som ett mediokert dubbfritt däck. Varför det presterar så vet vi inte, men resultaten kommer från tester som repeterats om och om igen. Testmetoden står pall men däcket går bet.

Sämsta däcket på is- och snövägar är dubbade Kormoran Stud 2, ett lågprisdäck från ett märke där Michelin figurerar som ägare i bakgrunden. Synd att den frans­ka däckbyggarkulturen inte följde med i affären. Kormoran Stud 2 är att betrakta som årets verkliga botten­napp. Så vad du än gör, undvik Kormoran Stud 2.

På våta vägar, vid vattenplaning och i det förrädiska slasket så vänds resultatlistan upp och ner.

De mellaneuropeiska dubbfria vinterdäcken klarar sig allra bäst, här presterar de dubbade samt de nordiska dubbfria däcken radikalt mycket sämre. Detsamma gäller när vi testar greppnivå på vått, de mellaneuropeiska däcken är näst intill lika fasta och fina i uppträdande som sommardäck. Därtill med stora säkerhetsmarginaler. De dubbade och nordiska dubbfria däcken är mjuka, saknar precision och når inte alls upp till samma greppnivå. Vissa av dem sladdar farligt i svängarna.

På torra vägar och vid vår undan­manöver – kallad älgtestet – följer resultaten samma trend, de mellaneuropeiska är bäst. Dessutom märker vi i komforttesterna ute på vanliga svenska landsvägar att dubbade Continental Icecontact 3 har stabilitetsbekymmer, däcket saknar det lugn som kännetecknar ett väl presterande vinterdäck. Här går nordiska dubbfria Continental Conti­viking contact 7 bäst av alla.

Så nej, dubbat är inte automatiskt bättre fäste.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att jag kommer köra på Goodyear Ultragrip Performance + i år, ett "centraleuropeiskt" friktionsdäck som blev årets testvinnare i tyska AMS. Har tidigare kört med senast Nokian R2 och R3, vilka har varit helt ok när det har varit riktigt vinterväglag, men sämre under de förhållanden det 98% av tiden är i storgöteborg under vinterhalvåret - det vill säga mest barmark, blött eller möjligtvis slask.

Jag har för länge sen kört på Nokian WR och det har inte heller varit några problem, trots ett par vargavintrar.

Permalänk
Medlem

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oerhört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

stavfelsnisse
Permalänk
Medlem

Nokian eller Gislaved är det för min del, då vet man vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oehört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

Pendlar mellan Malmö och Köpenhamn.
I mitt fall är dubbdäck sämre på alla parametre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oehört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

Mycket hänger väl på hur och var man kör. Har hört fler familjefäder resonera att dubb är kritiskt för den där eventuella isfläcken och det låter logiskt i sig; familjen framför allt. Vet inte hur vanlig den är dock.

Själv kör jag utan dubb och utan familj för bästa komfort ; )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oehört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Jag har dubbdäck, men det är ju staten som tycker att man på lång sikt ska spara ”liv” genom att ha friktionsdäck (folk kanske får cancer med tiden annars). I och för sig om man bara rör sig i storstan och om man inte är beroende av bilen fungerar friktionsdäck absolut bra (om någon annan med dubbdäck har ruggat upp blankisen först eller trafikverket hunnit salta), så kan absolut förstå att det finns en marknad för det om man har möjlighet att välja bort bilen ett antal dagar varje vinter.

För oss andra och vi som kör ute i landet emellanåt håller jag helt med, det är _inte_ ok att inte ha dubbdäck då! (Även hur mycket Stockholms bilhandlare än himlar med ögonen när man säger att man ska ha dubbade vinterdäck till bilen)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oerhört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

För mig handlar det om risk vs reward, dubbfria är inte så pass mycket sämre nu för tiden på fjällresorna medan dubbdäcken är obekväma större delen av tiden. Lite som att en SUV är säkrare för oss i bilen men då måste man åka omkring i en SUV hela tiden eller att det är säkrare att köra 50 km/h istället för 80 km/h osv. Vi gör helt enkelt massvis med saker där risken är högre än alternativet så varför skall just vinterdäck vara där man sätter ner foten?

Sedan är det väl inte miljön som anges som främsta skälet till att inte köra dubbdäck utan att partiklarna som rivs upp när man kör med dubbdäck på barmark orsakar dödsfall.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft dubbdäck fram till 5 år sedan.
Numer saltar man ju så förbannat så då är det bättre med friktionsdäck då de ofta klarar av moddigt underlag bättre.

Enda nackdelen om alla kör med friktionsdäck är dock att de däcken polerar den is som finns så den blir ännu halare.
Behövs lite dubb ibland som river upp ytan.
Men som sagt, senaste 2 åren har man knappt behövt friktionsdäck ens.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oerhört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

Är du så orolig kanske du inte ska ha familjen i bilen? Tror inte det är många olyckor som hade undvikits om bilen hade dubbdäck istället för friktionsdäck. Kan dock tänka mig att det är några olyckor som orsakas av för gamla och slitna däck varje år.

Permalänk
Medlem

Hade friktionsdäck ett par vintrar här uppe i norr då bilen levererades med det (köpt i fjollträsk). Bytte äntligen ut skiten mot hakkapeliitta 9, det är som dag och natt. Däremot så förstår jag ju syftet med dubbfria där vinterväglaget oftast bara är lite snöslask några veckor om året.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oerhört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

Jag håller fullständigt med. Kan inte förstå hur man kan riskera familjens säkerhet genom att göra på dubbade däck av lägre kvalitet.
Dubbat är i många lägen sämre än odubbade däck. Jag skulle snarare säga att det är viktigare att ha fräscha vinterdäck av hög kvalitet än att just låsa sig vid att dubbat är alltid bäst oavsett vad det är för däck. Det är ju bara att kika på testet som länkats till ovan som visar att det finns dubbfria däck som är betydligt bättre än dubbade däck.
Jag väljer att köra odubbat eftersom det fungerar bättre än dubbat i de väglag som jag kör i.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Angående bakhjulsdrivna bilar så upplever jag personligen att många förare är medvetna om nackdelarna/riskerna. Man brukar märka det på bland annat motorväg då det ofta är bakhjulsdrivna MB/BMW som kör lägre än hastighetsbegränsningen vid dåligt väder (ca 10km/h under gränsen). Vilket får sägas vara ovanligt för dessa märken, men även andra förare.

Utifrån min uppfattning baserat på underlag/situation:
- Snö: Båda fungerar likvärdigt
- Barmark: Dubbfria
- Is: Dubb
- Stad: Dubbfria
- Pendling: Dubbfria (pga ljudnivå)
- plats där vinter=nollgradigt: Dubb

Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oerhört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

Nu har jag visserligen inte friktionsdäck, men jag hade valt det vid köp. (pga dubbförbud och friktionsdäckets fördelar)

Att välja däck handlar om vanor. Kör man tex i stockholm så hamnar man förr eller senare vid en förbudsskylt om man har dubbdäck. Bor man i en varm ort i sverige så har man kanske inte ens snö på vägbanan varje år. Att köpa dubbdäck för att man kör till fjällen en gång per år är väl typ exemplet på felaktigt anledning till dubbdäck, då det är bättre att bara köra lite mer medvetetet den resan. Väljer man tex dubbdäck för fel tillfälle så kommer dubbarna slitas mer än mönstret, vilket också ger problem.

Man räddar betydligt mer liv på att köra försiktigt och öka avstånd, vid riskabla situationer. Som tex risk för ishalka. Ett annat sätt är att köpa bra däck (testade, kända tillverkare, ha tillräckligt med mönster).

Permalänk
Medlem

Sen så skulle jag nog verkligen rekommendera att kolla tester noggrant, och inte bara kolla namnet på däcket. För att däcktestet ska vara riktigt bra så vill man gärna att:
- Däckstorlek ska vara likvärdig (inte bara diameter)
- Väder/klimat ska vara likvärdigt. Bor man i skåne och utgår från ett däcktest som görs i Arvidsjaur vid 25minus så har man nog missat något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Är inte det här med dubbdäck vs friktionsdäck oerhört bisarrt egentligen?

Själv kan jag inte förstå att man är beredd att riskera familjens säkerhet framför att vara lite mera miljövänlig, det är ju en fråga om liv eller död?

Hur skulle det kännas om man råkade ut för en allvarlig olycka på vintern med familjen tillsammans med vetskapen att det kanske skulle undvikits om man haft dubb?

Ni friktionsdäcksägare får gärna beskriva hur ni resonerar för jag förstår det inte, inte för fem öre.

Vad som är bisarrt är att många tror att dubb = bättre grepp i alla fall.

Så är det inte. På t ex snö så ger friktionsdäck ofta bättre grepp. Dubbdäck är bättre vid hård packad snö/isiga vägar.

Det är nog dags att du går ner från den höga hästen och inser att vilka däck man ska ha beror på vart man bor, när man kör och vart man kör. För vissa passar friktion bättre.

Nokian tar upp ämnet på ett bra sätt: https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/dubbar-...

Permalänk
Medlem

Ishalka så är dubb ganska oslagbart, i det mesta andra kan friktionsdäck vara bra. jag bor i stockholms förorter och jag kör alltid dubbat då det just nu regnar och sedan fryser på på natten så hör man hur dubben river hårt i isen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Jag håller fullständigt med. Kan inte förstå hur man kan riskera familjens säkerhet genom att göra på dubbade däck av lägre kvalitet.
Dubbat är i många lägen sämre än odubbade däck. Jag skulle snarare säga att det är viktigare att ha fräscha vinterdäck av hög kvalitet än att just låsa sig vid att dubbat är alltid bäst oavsett vad det är för däck. Det är ju bara att kika på testet som länkats till ovan som visar att det finns dubbfria däck som är betydligt bättre än dubbade däck.
Jag väljer att köra odubbat eftersom det fungerar bättre än dubbat i de väglag som jag kör i.

Jag förstår hur alla resonerar kring friktionsdäck kontra dubbdäck och har kört på friktionsdäck en hel del. MEN dubbdäck är som din husförsäkring, dyrt och allmänt onödigt hela livet utom kanske en enda gång. Den där enda gången i livet när du verkligen behöver dubbdäcket så är allt återbetalt på bråkdelar av en sekund.
De "näradöden-upplevelser" jag haft i bil har i princip uteslutande varit på friktionsdäck. Snacket om sajper som "griper tag" i is och allt man säljer in däcken med är rent BS, är det is måste du ha dubb. Finns liksom inget att diskutera där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Dubbat är i många lägen sämre än odubbade däck.

Du får nog förklara det uttalandet. Det jag har noterat är att med dubbat är sannolikheten att friktionen blir noll betydligt lägre än med dubbfritt.

Att det blir sämre komfort med dubbat eller att friktionen inte blir lika hög men fortfarande tillräcklig med dubbat än med odubbat är ett mindre problem.

Jämför med Formel 1 - slicks är fullkomligt värdelösa i regn medan intermediate-däck fortfarande är körbara även när det är torrt även om varvtiderna inte blir lika bra som slicks då.

Så det viktiga är att ha däck där friktion noll kan undvikas även om det innebär avkall på en del andra "topp-prestanda".

Permalänk
Medlem

För övrigt så är den värsta typen av väglag när man får svart is. Vägbanan ser blöt ut men är osannolikt hal och man är inte som förare beredd på det eftersom det ser bara ut som morgondagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad som är bisarrt är att många tror att dubb = bättre grepp i alla fall.

Så är det inte. På t ex snö så ger friktionsdäck ofta bättre grepp. Dubbdäck är bättre vid hård packad snö/isiga vägar.

Det är nog dags att du går ner från den höga hästen och inser att vilka däck man ska ha beror på vart man bor, när man kör och vart man kör. För vissa passar friktion bättre.

Nokian tar upp ämnet på ett bra sätt: https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/dubbar-...

Nej, det är dags att du kliver ner, jag sitter kvar. Var har jag sagt att dubb ger bättre grepp i alla fall? Sedan handlar det visst om körmönster, var man bor samt om man alltid har möjlighet att ställa bilen när det är svårt väglag eller inte.

Vad det handlar om är de enstaka fallen då det är fläckvis livsfarligt halt ute på vissa partier, exempelvis svartis, att rädda sig från dessa situationer.

Ungefär som folk som cykelpendlar utan dubb antingen av ren snålhet eller att är rädda för att det rullar sämre, det är precis lika idiotiskt det, en vacker morgon smäller det.

Sedan är man så klart inte helt säker med dubb heller, självklart inte.

Är ändå lite fascinerad över det här, hur folk intalar sig att friktionsdäck är bättre, ett intressant samtalsämne tycker jag. Eller är det som så att man är så otroligt miljömedveten att man prioriterar det framför familjens säkerhet?

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket hat på friktionsdäck vilket jag inte förstår 🤔 Bor i Umeå och har aldrig haft några problem med friktionsdäck under vinterhalvåret. Skulle vilja påstå att 90% av fallen så har du bättre grepp med friktionsdäck, undantag från när det är blank is med slask ovanpå.

Permalänk
Medlem

Dubb hela vägen.
Den där isfläcken är:
"Liten risk, hög konsekvens"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har alltid haft dubbdäck fram till 5 år sedan.
Numer saltar man ju så förbannat så då är det bättre med friktionsdäck då de ofta klarar av moddigt underlag bättre.

Enda nackdelen om alla kör med friktionsdäck är dock att de däcken polerar den is som finns så den blir ännu halare.
Behövs lite dubb ibland som river upp ytan.
Men som sagt, senaste 2 åren har man knappt behövt friktionsdäck ens.

Långresor med blandväder har jag tidigare kört dubbfritt.
Längre vinter och riktigt bitigt och isgata som de inte saltar blev det dubbat.

Senaste två åren har jag åkt sommardäck året runt.
Bra sommardäck och lite teknik tar man sig fram fint i snöstorm oavsett.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Väldigt mycket hat på friktionsdäck vilket jag inte förstår 🤔 Bor i Umeå och har aldrig haft några problem med friktionsdäck under vinterhalvåret. Skulle vilja påstå att 90% av fallen så har du bättre grepp med friktionsdäck, undantag från när det är blank is med slask ovanpå.

Det är just det, där uppe i norr har ni vinter, ni har snö och isen ni har är trubbig tack vare kylan.

Problemet här nere är slask och när det fryser på är det i regel barmark och det blir svart-is och det är just när detta sker man är glad att ha dubbdäck, på samma sätt som säkerhetsbälte.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Dubbdäck, bor inne i stan i Stockholm. Det var dom som följde med så inte så mycket tanke bakom. Tänker däremot att det är riktigt bra att ha när vi åker norrut på vintern samt ut ur stan på landsväg etc.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Men för att återgå till frågan.

Bor du där det är is, eller kör lite men behöver kunna köra när det väl behövs, välj dubb.
Ska du göra mycket långresor och inte bor där det är minusgrader speciellt länge, välj dubbfritt.
Bättre att byta vinterdäck halvofta än att köpa dyrt och sen använda tills mönstret är slut och gummit torrt.

Bästa investeringen du kan göra är att leta upp en tom isbelagd/snöig parkering och lära dig hur bilen faktiskt beter sig i halka, och på tomma hala vägar med goda marginaler, provocera bilen försiktigt för att se var gränsen för grepp faktiskt är.
Accelerera, panikbromsa och häv sladdar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com