Nvidia Geforce RTX 3060 Ti – utmärkt prestanda utan tillgänglighet

Permalänk
Medlem

Playstation 5 eller mellanklass-gpu? lol

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Kortet Skall kosta mellan 2000-3000kr för att vara intressant. 60 klassen av kort ifrån Nvidia har tidigare legat där och borde då förbli där. När priserna är så här galna så finns det ingen mellan klass eller instegs kort kvar. alla kort som görs är endast för Entusiaster eller prosumers.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av femkantig:

Playstation 5 eller mellanklass-gpu? lol

Lika bra tillgång på båda.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Playstation 5 eller mellanklass-gpu? lol

Du behöver inte välja, inget går att köpa.

Permalänk
Medlem

Detta blir nog mitt nästa kort, ser fram emot att uppgradera om ett år eller så när det kanske finns i butik till detta pris!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

O my gosh mitt 2080 känns som en minsting.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För 5000kr+ är det inte lika värt nej, men det vi testade idag är Nvidias FE som (i teorin) ska gå för 4500kr och det tycker jag är bra pris när man får RTX 2080 Super-prestanda. Partnerkorten kommer såklart bli dyrare och inte alltid lika självklart där.

Jo men nu säljs det ju inte i Sverige så i praktiken är priset irrelevant.
Varför recensera ett kort som inte går att köpa i Sverige nu och som kanske aldrig kommer gå att köpa? Hade det inte varit bättre att ta ett partnerkort som det iallafall finns ett par kort till salu och som man vet priset på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Jo men nu säljs det ju inte i Sverige så i praktiken är priset irrelevant.
Varför recensera ett kort som inte går att köpa i Sverige nu och som kanske aldrig kommer gå att köpa? Hade det inte varit bättre att ta ett partnerkort som det iallafall finns ett par kort till salu och som man vet priset på?

Det förutsätter ju att SweC har ett partnerkort att recensera. Det här är nog dock tyvärr det bästa vi kan få nu.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Johan.ka:

Jo men nu säljs det ju inte i Sverige så i praktiken är priset irrelevant.
Varför recensera ett kort som inte går att köpa i Sverige nu och som kanske aldrig kommer gå att köpa? Hade det inte varit bättre att ta ett partnerkort som det iallafall finns ett par kort till salu och som man vet priset på?

Det kommer partnerkort tidigt imorgon

Permalänk
Medlem

Vore kul om Sweclockers kunde granska hur snygg grafiken blir med DLSS i olika spel.

Permalänk
Medlem

Ok att det är trist att vänta men sitter man inte i sjön kan man ju boka ett kort nu och vänta på lev.
Så gjorde jag på 3080, tog det men minst antal i kö, dom sista 30 på Asus variant lär ju få till midsommar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Fattade inte riktigt, är det RIP för mig som köpte ett 3070? Spelar i 1080p 144hz men ska snart skaffa 1440p 144hz.

Permalänk
99:e percentilen

Semipassiv kylning i all ära, men vad klarar den av i verkligheten? Mitt Gigabyte RTX 2060 Super kan inte kylas passivt ens vid enklare arbete som surf och kodknackande. Det värms långsamt upp till 60 grader varvid fläktarna drar igång rätt kraftigt, kyls ner till 40 grader eller vilken temperatur det nu är som krävs för att fläktarna ska stanna, och så håller det på så. Kör två skärmar med 3 840 × 2 160 @ 120 Hz respektive 2 560 × 1 440 @ 120 Hz.

Detta i kombination med Gigabytes värdelösa fläktar har tvingat mig att investera ytterligare 600 kronor i tre Noctua-fläktar som jag buntbandat fast på kylflänsen och via en hemmabyggd adapter kan styra direkt i Nvidias kontrollpanel på Linux. Sätter jag dem på runt 700 rpm håller de enkelt temperaturen i schack utan att ge ett knyst ifrån sig.

Har du mer kött på benen om detta, @Kenneth?

Hade glömt nämna att kortets standardfläktar är sämst.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det förutsätter ju att SweC har ett partnerkort att recensera. Det här är nog dock tyvärr det bästa vi kan få nu.

Det vore underligt om inte partnertillverkarna är intresserade av att få ut sin recension först om de nu inte är nåt NDA som sätter stopp för det.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat flera butiker som lagt ut sina priser för ett 3060 Ti?

Permalänk

Tycker att dessa tester med tillgängliga produkter påminner om sent 90tal och ett decennium framåt .
Då var det så man nästan (om man inte var intresserad) hade glömt bort vad som skulle komma.
Lite trist är det med väntan för många, men tror och hoppas även att det gör några färre i det köp och släng system vi har hamnat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Semipassiv kylning i all ära, men vad klarar den av i verkligheten? Mitt Gigabyte RTX 2060 Super kan inte kylas passivt ens vid enklare arbete som surf och kodknackande. Det värms långsamt upp till 60 grader varvid fläktarna drar igång rätt kraftigt, kyls ner till 40 grader eller vilken temperatur det nu är som krävs för att fläktarna ska stanna, och så håller det på så. Kör två skärmar med 3 840 × 2 160 @ 120 Hz respektive 2 560 × 1 440 @ 120 Hz.

Detta har tvingat mig att investera ytterligare 600 kronor i tre Noctua-fläktar som jag buntbandat fast på kylflänsen och via en hemmabyggd adapter kan styra direkt i Nvidias kontrollpanel på Linux. Sätter jag dem på runt 700 rpm håller de enkelt temperaturen i schack utan att ge ett knyst ifrån sig.

Har du mer kött på benen om detta, @Kenneth?

Jag kanske missförstår dig nu men varför har du satt dit tre extra fläktar när du kan ställa så fläktarna på grafikkortet aldrig stannar?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Fattade inte riktigt, är det RIP för mig som köpte ett 3070? Spelar i 1080p 144hz men ska snart skaffa 1440p 144hz.

Skulle säga att 3070 är sweetspot för 1440p om man vill dra nytta av de höga uppdateringsfrekvenserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Skulle säga att 3070 är sweetspot för 1440p om man vill dra nytta av de höga uppdateringsfrekvenserna

Och om man ska ha RT i Cyberpunk

Permalänk
Skrivet av downey:

Någon som hittat flera butiker som lagt ut sina priser för ett 3060 Ti?

De ligger ute på alla vanliga butiker. Proshop säljer exvis Gigabyte Eagle för 4790

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Vore kul om Sweclockers kunde granska hur snygg grafiken blir med DLSS i olika spel.

Finns gott om jämförelser i ett spel med av/på på youtube, men inte så mycket mer flera spel.

Jag brukar återvända till denna från och till då den har högupplösta bilder man kan titta på direkt- där man ser att ingen av teknikerna är direkt dålig. Det är svårt att säga att något konsekvent ser fulare eller finare ut, men det kan definitivt sägas att det ändrar utseendet.

EDIT: Scrollklicka bilderna för att öppna btw, iallafall för mig fungerar inte bildspelet alls.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TobiasRX:

Jag kanske missförstår dig nu men varför har du satt dit tre extra fläktar när du kan ställa så fläktarna på grafikkortet aldrig stannar?

För att Gigabytes fläktar är helt värdelösa: låter illa (skrapande) och kräver 40 % pådrag för att starta. Dessutom går det inte att gå direkt från 40 till 25 %, utan det måste göras stegvis. Innan jag bytte fläktarna hade jag ett script som automatiskt satte fläktarna på 40 %, väntade, sänkte till 30 %, väntade och slutligen sänkte till 25 %. -.-

Glömde nämna detta då det var "självklart" för mig; bra att du frågade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av femkantig:

Playstation 5 eller mellanklass-gpu? lol

Hugget som stucket , Ingen av dem går ju att få tag på
Trea på bollen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det kommer partnerkort tidigt imorgon

Jag förstår ju att ni ur ett ekonomisk perspektiv vill släppa en recension på en produkt som kommer att driva mycket trafik till hemsidan men personligen som konsument tycker jag att det är lite moraliskt fel att ge tillverkaren reklam för en produkt som de valt att inte göra tillgänglig i Sverige. Om alla recensenter sa till Nvidia att de inte recenserar en produkt som inte kommer att säljas i landet så kanske de skulle fixa en återförsäljare. Liten chans men bättre än inget..

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Johan.ka:

Jag förstår ju att ni ur ett ekonomisk perspektiv vill släppa en recension på en produkt som kommer att driva mycket trafik till hemsidan men personligen som konsument tycker jag att det är lite moraliskt fel att ge tillverkaren reklam för en produkt som de valt att inte göra tillgänglig i Sverige. Om alla recensenter sa till Nvidia att de inte recenserar en produkt som inte kommer att säljas i landet så kanske de skulle fixa en återförsäljare. Liten chans men bättre än inget..

Vi kan ignorera kortet och inte ge Nvidia "gratis reklam", eller så kan vi också skriva en recension där vi ger skit till Nvidia flera gånger om att det inte går att köpa här. Något som också gör att dom inte får en award. Personligen tycker jag det senare är bättre (såklart eftersom vi tog det beslutet).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

Playstation 5 eller mellanklass-gpu? lol

3060 är ju entry level.

Enklaste av 4 modeller som släppts hitills.

Kul att den tävlar med 2080 super. Mindre kul att den kostar lika mycket som topkorten borde kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi kan ignorera kortet och inte ge Nvidia "gratis reklam", eller så kan vi också skriva en recension där vi ger skit till Nvidia flera gånger om att det inte går att köpa här. Något som också gör att dom inte får en award. Personligen tycker jag det senare är bättre (såklart eftersom vi tog det beslutet).

Helt rätt beslut.
Visar ju ändå vad GPUn är kapabel till även om den inte går att köpa i just det utförandet.
Tack för en bra artikel!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi kan ignorera kortet och inte ge Nvidia "gratis reklam", eller så kan vi också skriva en recension där vi ger skit till Nvidia flera gånger om att det inte går att köpa här. Något som också gör att dom inte får en award. Personligen tycker jag det senare är bättre (såklart eftersom vi tog det beslutet).

Det finns en viss sanning i uttrycket: All reklam är bra reklam.
Bara min åsikt, inget ont menat.

Permalänk
Medlem

Kortet har visserligen ett rejält galler i bakkant för att släppa ut luft men med den fläktlösningen undrar jag om det verkligen fungerar? Var tog Blowerlösningen vägen, måste man gå upp på 3080FE för att något som liknar detta?

Permalänk
Medlem

Så i runda drag RTX 2080 Super prestanda till hälften av priset (FE kortet endast om man kan få tag på ett).

Skulle nog duga men lär bli nästan omöjligt att få tag på ett.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional